Heleboel vragen over paard verhuizen!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Petrichor

Berichten: 10530
Geregistreerd: 14-04-06

Heleboel vragen over paard verhuizen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-20 07:02

Hoi bokkers,

Ik heb een paar vragen voor jullie, ik ga er vanuit dat hier best wel wat mensen in de zelfde situatie zitten.

Vorig jaar ben ik naar een ander dorp verhuisd, zo'n 25 km verderop. Mijn paard stond al die tijd gewoon nog op zijn oude plek, ik was druk met de verhuizing en alles op orde maken dus ik had de tijd nog niet gehad om mijn paard ook over te laten verhuizen. Daarna heb ik lang getwijfeld of ik haar wel zou verhuizen of dat ik haar ging laten staan, ze heeft het daar namelijk prima en ik weet zeker dat er altijd toezicht op haar is.

Echter ben ik destijds ook van echte dressuurmiep over gestapt naar alleen nog lekker door de bossen rijden. Hiervoor ging ik altijd met een kennis in de trailer naar een natuurgebied, rijden in de buurt bij stal was namelijk geen optie door een verbod voor paarden. Gezien het natuurgebied waar wij heen gingen letterlijk bij mijn huidige huis om de hoek is ging mij dit idee steeds meer tegen staan. :+ Op het laatst vond ik het rijden in de bak zo saai dat ik alleen nog reed als die kennis met mij mee ging naar het bos. En helaas was dat de ene week 2 keer en dan soms wel eens 2 weken helemaal niet, omdat ik dit doodzonde vind heb ik toch de knoop doorgehakt en opzoek gegaan naar een andere stal.

Op de stal waar mijn paard nu staat word ze smorgens gevoerd en in overleg buiten gezet zodat ik haar zelf weer binnen kan zetten. De stal moet ik ook zelf doen. Een paar keer in de week moet ik de paarden voeren (op dagen dat dit met werk het beste uitkomt) en zo zijn er nog meer taken die een beetje verdeeld worden zoals: voer bij vullen, hooi balen los maken, weiland uitmesten etc. Voor mij best handig want op deze manier ga ik dus 1 keer perdag naar mijn paard. Wat wel zo prettig is gezien de afstand.

Echter verhuisd mijn paard binnenkort naar een plek op nog geen 5 minuten afstand met de auto en op 10 minuten fietsen van mijn huis en daar ben ik super blij mee! :D Het was een hele zoektocht want ik wilde iets kleinschaligs direct in de natuur, moest netjes voor elkaar zijn etc etc. Uiteindelijk is dit dus gelukt! Er zijn alleen paar dingen waar ik van denk hoe ga ik dit in hemelsnaam oplossen, uiteindelijk loopt dat vanzelf wel los denk ik, maar toch ben ik benieuwd hoe jullie dit aanpakken.

Paard gaat straks verhuizen naar een hele leuke plek waar ik echt alles zelf moet doen, maar dan ook echt alles. Totaal geen probleem want dat wilde ik graag. Nu is er alleen een probleem wat het mij lastig maakt en dat is dat mijn paard op zijn huidige plek maar zo'n 3 a 4 uurtjes per dag op een schrale wei staat en daarnaast nog een x aantal uren op de paddock. De stal waar ze nu heen verhuisd heeft ze een privé weiland vol met lekker sappig gras en ik denk dat ik haar eerst maar een uurtje per dag op de weide kan zetten om het op te bouwen, want ik heb natuurlijk geen zin in koliek verhalen. Hierdoor komt het er op neer dat ik op sommige dagen (ligt aan mijn werk) 3 keer per dag naar mijn paard heen moet, dit is absoluut geen probleem ik heb er nota bene zelf voor gekozen. Maar het is wel de bedoeling dat mijn paard straks gewoon de hele dag lekker de wei op kan en ik mijn bezoek tot 2 keer per dag kan beperken.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Hoelang begin ik met haar op de wei te zetten? En hoe bereid ik dat uit, is dat elke dag een half uur langer of is die stap alweer te groot? Hoelang duurt het voordat ze de hele dag (behalve snachts) op de weide kan staan? Ik wil namelijk geen risico lopen op koliek etc. Ik besef mij wel dat we kwa seizoen de goede kant op gaan, dit alles was natuurlijk een stuk lastiger te realiseren als we in het voorjaar zouden zitten.

Al met al hoop ik graag adviezen van jullie te krijgen hoe ik dit alles het beste aan kan pakken. Ik wil alles zo voorzichtig en goed mogelijk doen, ook omdat ze behalve een andere weide ook nog eens ander hooi gaat krijgen, ik wil gewoon niet dat ze ergens last van krijgt.

Stiekem vind ik zo'n verhuizing behalve dat ik het heel gaaf vind ook best wel eng. Want wanneer doe je het goed?
Laatst bijgewerkt door Petrichor op 26-07-20 07:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Heleboel vragen over paard verhuizen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 07:06

Hoe gevoelig is ze voor koliek? Hier bouwen we met een kwartier per dag op, maar dat is wel met een paard met een stevige darmbeschadiging door een voedseltekort in het verleden (voor ons bezit). Veelal kan het sneller. Vanaf 6 uur weide bouwen we per half uur op in principe.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 07:11

Heb je ook een stuk paddock ter beschikking op je nieuwe stal? En je zegt dat je uiteindelijk 2 keer per dag zal moeten gaan, staat je paard dan in de nacht op stal?

Wij hebben ze op een PP staan, stallen, paddock en track zijn altijd open. We voeren 1x per dag en mesten dan ook uit. Als we in het voorjaar gaan opbouwen met gras doen we dat op het moment dat we er zijn voor het voeren en uitmesten. Het schema is meestal beginnen met 15 minuten, drie dagen, daarna om de dag 15 minuten langer tot we op 2 uur zitten. Dan gaan we over op strookbegrazing. Het verzetten van de draad doen we dan als we ook uitmesten.

In jouw geval is alles nieuw voor je paard. Ik zou, als dat kan, hooi van je oude stal meenemen en de eerste dagen gemengd voeren. Als het kan, zou ik het paard de eerste dagen op de paddock houden (maar dan moet die er wel zijn) en even laten grazen als je er zelf bent (beginnen met een kwartier en dan opbouwen). Als je er twee keer per dag bent, kun je ook per keer 10 minuten doen en dat ophogen.

Petrichor

Berichten: 10530
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-20 07:14

Fijn, gelijk al reacties!

Er is geen paddock aanwezig. Ik heb wel een groot stuk privé weiland dus ik heb wel de mogelijkheid om een stuk af te zetten. Maarja dat zal weinig nut hebben omdat het overal volop gras is. :)

Ik heb mijn paard nu 5.5 jaar en ze heeft nog nooit koliek gehad, dus ik gok dat ze niet gevoelig is.

Nibbit

Berichten: 10413
Geregistreerd: 03-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 07:36

Als er zoveel gras is misschien eerst maaien en hooien, en dan pas de paarden er op?

Petrichor

Berichten: 10530
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-20 07:42

Niet helemaal een goede foto, maar dit is het gras:


Afbeelding

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Heleboel vragen over paard verhuizen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 07:57

Als je wel een stuk mag afzetten kan je ook strookbegrazing toepassen voor de eerste paar dagen. Bovendien is dit geen mals voorjaarsgras meer dus dat scheelt sowieso in de pectine die in het gras zit. Je paard staat daarnaast nu ook al op het gras. Ik zou me niet te druk maken.

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Re: Heleboel vragen over paard verhuizen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 08:03

Idd stuk afzetten en daar waar ze mest eet ze al niet meer op dus dat scheelt ook weer een boel groene sprietjes.

Graasmasker zou ook een optie zijn maar die gebuik ik nooit.

Regelmatig de manenkam ff voelen en als dat niet te hard is, lekker laten lopen met strook begrazing.

monsera
Berichten: 3075
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 08:04

Op de nieuwe stalling heb je dus alleen een stuk privé weiland?
Staat je paard daar in haar eentje? En als ze dan niet op het gras staat staat ze dan alleen op stal? Omdat er geen paddock is zeg je. En in de winter mag ze dan ook op het land lopen?

Ik zou inderdaad als dat mag een stukje afzetten en dan strookbegrazing toepassen.

Petrichor

Berichten: 10530
Geregistreerd: 14-04-06

Re: Heleboel vragen over paard verhuizen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-20 08:26

We staan daar met 3 mensen en 4 paarden, ieder paard heeft z'n eigen stukje land wat aan elkaar grenst.
Voor de rest zijn er ook 4 stallen waar de paarden bij elkaar staan.

Een graasmasker had ik nog niet eens aangedacht, stel dat ik dat doe kan ze dan in 1 keer de hele dag naar buiten?

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Heleboel vragen over paard verhuizen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 08:43

Met een graasmasker wel even opletten dat ze nog kan drinken.

Petrichor

Berichten: 10530
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-20 08:55

Laatst bijgewerkt door Petrichor op 26-07-20 09:10, in het totaal 1 keer bewerkt

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Heleboel vragen over paard verhuizen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 09:09

Het ligt vooral aan de drinkbak die je hebt. Zo'n grote speciekuip kunnen ze goed uit drinken.

BubblesStar

Berichten: 21
Geregistreerd: 25-04-20
Woonplaats: Zeeuws-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 09:16

Een graasmasker kan zeker nuttig zijn, ik heb mijn Tinker dit jaar voor het eerst netjes op gewicht kunnen houden, terwijl hij wel lekker op het gras kon.
Graasmasker heb ik begin van het voorjaar opgedaan. Nu staat hij al een hele tijd zonder en is wel iets aangekomen, maar niet schrikbarend.
Het drinken met masker ging bij hem eigenlijk direct goed, ze hebben bij ons ook een waterput waar hij direct met zijn neus, incl. masker, indook.. Ook een automatische drinkbak ging perfect.

Mijn Shet had ook een masker op, alleen die had direct door dat hij door het neusgat kon grazen, zit net tussen 2 maten van het masker in en dat wist hij blijkbaar :+
Maar ook hij dronk er makkelijk mee :j

https://ruiterstad.nl/hh-graasmasker-muzzle-air-12840

Ik heb zulke maskers, het fijne vind ik dat de neusgaten mooi vrij liggen, dat vond ik heel belangrijk!
Je hebt ze ook met bont rondom.

Veel succes met de verhuizing van je paardje! *\o/*

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Heleboel vragen over paard verhuizen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 10:22

Bij mijn haflinger maakt het geen fluit uit of ie een graasmasker op heeft. Met graasmasker is hij de hele dag fanatiek aan het vreten en zonder eet hij rustig en met tussenpauzes. :+

Britta31

Berichten: 13140
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Heleboel vragen over paard verhuizen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 10:40

Mijn paard kan altijd op het gras,maar de haflinger die in "pension"bij ons staat niet.Ook hij kwam van een stal waar hij heel weinig in de wei stond.Opgebouwd met een paar uurtjes per dag en steeds iets langer.Ging prima tot hij moddervet werdt.Model drachtige ruin.Nu 24/7 een graasmasker en het probleem is opgelost.Zijn gewicht is weer goed en staat gewoon 24/7 in de wei.Het masker vindt hij ook prima.

Petrichor

Berichten: 10530
Geregistreerd: 14-04-06

Re: Heleboel vragen over paard verhuizen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-20 22:18

Bedankt voor jullie adviezen! :)

hwn
Berichten: 4696
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Heleboel vragen over paard verhuizen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 22:29

Ik zou ook met strookbegrazing werken. Of is het een optie van van weiland te ruilen met één van de andere stalgenoten, wiens paarden wel meer gras gewend zijn? Die stukken zijn volgens mij wel meer afgegraasd?

Milo2012

Berichten: 415
Geregistreerd: 24-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 22:38

Onze shet en andalusier ( beide niet koliek gevoelig!) Bouwen we altijd per uur op. 1e dag 1 uurtje.. 2e dag 2 uurtjes.. kijk vooral goed naar de mest en uiteraard je paard zelf

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 22:44

pas ook op, niet alles valt op staat met het seizoen en het gras.
lang gras die in het zaad staat kan een heel stuk minder schadelijk zijn dan kort,stressvol gras die bv na lange tijd plots weer regen gehad heeft.

alles hangt ook af van je paard.
hier gaat alles al altijd van 0.0 gras naar 24/24 gras in het voorjaar. Nooit geen problemen mee gehad(allemaal koudbloeden en al +/- 15j zo), maar zo bv wel in september een erg bevangen shet uit het land gehaald.(was een stukje die al maanden niet meer begraasd was en lang droog geweest en plots regen en het gras was omhoog geschoten,had ik nooit gedacht dat dit zou gebeuren).
(wij bemesten altijd erg weinig net omdat we koudbloeden hebben en zij het vet gras die groeit als kool niet nodig hebben)

Staan de paarden samen? of staan ze echt allemaal op een stukje apart?
Als het gras in het zaad staat is er meestal niet zoveel gevaar meer. Als het echt groene sprieten van 10-20 cm zijn, zou ik persoonlijk meer opletten.

Petrichor

Berichten: 10530
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-20 20:40

Vandaag eerst een graasmasker gekocht en geprobeerd bij mijn paard, maar hij werd echt serieus woest. Dus die valt af.

Vandaag op stal even een weiland inspectie gedaan. De conclusie is dat ik het voorste stuk af ga zetten. Dit is een vrij klein stukje met hier en daar wat kale plekken, wel is er vandaag gemaaid.

Twijfel alleen nog wel met hoeveel uur op de wei ik ga beginnen. Graag zou ik jullie meningen hier over horen. De foto hier onder is het stukje die ik ga afzetten. :)


Afbeelding

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Heleboel vragen over paard verhuizen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 20:49

Daar staat dus bijna niets op en moet je wel in de gaten houden dat ze niet teveel zand binnen krijgt .

_Wen_
Berichten: 115
Geregistreerd: 26-05-09
Woonplaats: Utrecht

Re: Heleboel vragen over paard verhuizen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 21:03

Als je maar een beperkt stukje afzet mag er dan hooi bijgevoerd worden?
Of überhaupt als de weides op en gegeven moment te kaal worden/ in de winter?

LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 21:13

Als ze zoveel gras heeft en onbeperkt kan grazen - waarom dan nog hooi?
Bij ons krijgen de paarden in de zomerperiode, zodra ze de zomerweien opgaan (afhankelijk van het weer is dit maart/april) geen hooi meer.

Ik heb mijn paard van een vrij kale naar een goed volle wei verzet vrij onlangs. Ik vond het ook eng hoor :+ Kind heeft geen stop haha, net een goudvis :+ Ik heb haar nu 9 jaar, ze heeft 2x gaskoliek gehad van te veel te snel gras te eten. Niet super gevoelig dus, maar het is toch wel al voorgevallen.

En ze deed het zooo goed. Vloog gelijk op het gras af natuurlijk, en loopt nu met een dikke grasbuik rond, maar ze heeft geen koliek gehad :D

Ik zou zeker ook met strookbegrazing durven werken. Hoe je moet opbouwen.. Ik deed het destijds, toen ze gevoeliger was aan koliek, per kwartier. Eerst alleen 's ochtends, daarna ook 's avonds, en dan zo naar hele dagen :)

Petrichor

Berichten: 10530
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-20 22:10

_Wen_ schreef:
Als je maar een beperkt stukje afzet mag er dan hooi bijgevoerd worden?
Of überhaupt als de weides op en gegeven moment te kaal worden/ in de winter?

Ja hoor dat mag. Moet eigen hooi kopen, dus geen probleem. :)

Daisy en wat is dan ongeveer de tijd waar je mee begint? Eerst een uur en dan een kwartier uitbereiden of begin je bij 2 uur?

Mijn paard staat nu 4 uur op een weiland wat al kort is gegeten door andere paarden.