[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lotte_Wessel

Berichten: 3587
Geregistreerd: 12-05-08
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 13:02

Lisa_vera schreef:
En hoe zouden paddock matten bij jullie op de kleigrond uitpakken?? Ik heb er geen ervaring mee hoor, maar ik hoor er zulke goede dingen over!
Op een track zou dat vast ook kunnen!

Wij hebben ook zandgrond en gaan dus ook ervaren hoe het allemaal gaat zijn van de winter. Afwachten en uitproberen. Zolang de paarden nog een droge slaapplek hebben zijn ze gelukkig al snel tevreden ondanks dat wij het dan altijd maar perfect willen hebben :)


Paddock matten zat ik ook al naar te kijken. Lijken erg mooi en goede manier om droge voetjes te houden. Weet niet of iemand er verder ervaring mee heeft en dit eerder gebruikt heeft? En eventueel foto van heeft?

Hutcherson

Berichten: 7334
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 13:29

Paddock matten... Zijn dat van die dure grasmatten? Vrij hard kunststof? Ik heb destijds gekeken voor grasmatten/grindmatten maar kreeg het de grond niet goed in. Heb nu 1 grote voerplek verhard met veerdeeltegels die ze onder een houten vlonderterras hadden liggen... Hier heb ik zand in/op geknalt en dat ligt nu als een huis. Volgende maand leg ik nog zand op het pad naar die voerplek toe.

Wellicht als zich nog problemen zich voordoen van de winter dat ik alsnog een set grasmatten haal. Wellicht ook wel slim voor de parkeerplaats van de trailer.

marionblo
Berichten: 884
Geregistreerd: 21-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 14:21

Wij hebben sinds een paar jaar paddockroosters liggen van TONN.
We zijn er erg tevreden over! In de twee jaar erna werd het belopen door 10-15 paarden, nu hebben we er nog 5-6. Ze liggen nog goed en ze zorgen ervoor dat de paarden en wij droge voeten houden.
Alleen is er een keer een zware hijskraan overheen gereden, in een bocht. Dat kunnen ze niet hebben; er liggen nu een aantal bobbels. Als zwaar materieel er rechtdoor overheen gaat, kan dat wel.

Filmpje van de aanleg:
https://youtu.be/nPvxUUs_7X0

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 14:37

Lisa_vera schreef:
En hoe zouden paddock matten bij jullie op de kleigrond uitpakken?? Ik heb er geen ervaring mee hoor, maar ik hoor er zulke goede dingen over!
Op een track zou dat vast ook kunnen!

Wij hebben ook zandgrond en gaan dus ook ervaren hoe het allemaal gaat zijn van de winter. Afwachten en uitproberen. Zolang de paarden nog een droge slaapplek hebben zijn ze gelukkig al snel tevreden ondanks dat wij het dan altijd maar perfect willen hebben :)


Ja, dat had ik ook. Ze kunnen droog staan, dus dat ene pad........

Maar met die extreme regen werd het toch erger. Ze liepen er liever niet door, maar deden het wel af en toe. Dan werd er ook gemest en kon ik dat echt niet meer opruimen. Toen dus wel dat stuk afgezet en later dus laten afgraven en zand laten storten.
Is ook een stukje eigen gemak. Ik moet kunnen uitmesten en als er iets met een paard is erbij kunnen.

Net als de breedte. Ik kan echt wel smaller, maar als dan ooit een paard wat heeft, kan ik hem niet meer wegslepen bij wijze van.

Lisa_vera

Berichten: 657
Geregistreerd: 27-05-06
Woonplaats: Onstwedde

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 14:51

marionblo: Wauw dat ziet er netjes uit zeg! en het werkt dus goed. Dat is zeker iets om in gedachte te houden.

Superpony: Ja dan houdt het op een gegeven moment op. En je hebt zeker gelijk je moet er nog wel met iets doorheen kunnen als er wat is!

Malenka

Berichten: 7558
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 16:01

Wat een leuk topic!

Wij zijn nog bezig met de aanleg. Het was eerst niet de bedoeling om paarden aan huis te houden. De kavel is daar dus ook niet op uitgezocht. Echter, mag Nilay bijna niet op het gras en er was geen stalling te vinden waar dat kan in combinatie met hem het hele jaar buiten houden.

En dus ben ik gaan puzzelen. Onze totale kavel is 2000m2. Er komen twee paarden op te staan.

Op onderstaande foto zie je het pad dat we nu hebben aangelegd duidelijk staan. Rechts onderin zie je een zeecontainer, stacaravan en tuinhuisje. Deze gaan als het huis gebouwd is weer weg en dat hele deel wordt dan zandpaddock.

Afbeelding

De paden die er nu liggen zijn voorzien van lavasteen. En op de heuvel hebben we er paddockroosters onder. Die komen later ook onder de zandpaddock te liggen.

De paden zijn 2,5 meter en breder op sommige stukken.

Voor nu komt er een schuiltent over het pad te staan. Die is 3,30m breed en past precies over de omheining heen. Zodat ze niet aan de tent kunnen schuren.

Afbeelding

Naast het pad heb ik al wat eetbare hagen aangeplant. Maar de beplanting heeft het zwaar met de droogte.

Een poel gaat helaas niet. We hebben te veel ijzer in het grondwater waardoor het gevaarlijk zou zijn als ze daar veel van drinken.

Rasters op de heuvel.
Afbeelding

Qua omheining hebben we kastanje palen met equifence van Gallagher.

Olympia96

Berichten: 3295
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 16:14

Leuk Malenka! Waarom heb je roosters op de heuvel?

Malenka

Berichten: 7558
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 17:40

Vooral om er voor te zorgen dat de ondergrond stevig en begaanbaar blijft. Zo trappen ze de heuvel niet stuk en blijft de lava op zijn plek.

We zitten op kleigrond met zeer weinig organische stof. Dus ik ben ook heel erg benieuwd hoe het in de winter gaat houden.

Karin_deB

Berichten: 8243
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 17:58

Ben erg benieuwd hoe je heuvel met roosters het gaat houden! Hoor het graag terug na de winter haha.
Ik heb een uitloopstal met bestrating, dan een zandheuvel die afloopt naar beneden naar de rest van de paddock toe.
Ze staan er nu 2 jaar en de zandheuvel is nu toch wat verzakt dus volgende week komt er 5kuub zand bij.
Ben benieuwd of die roosters dan werken bij jou, dan zou ik nog overwegen om die over 1-2 jaar te plaatsen als ik weer zand moet bijvullen.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 18:14

Ik wil eigenlijk de paden op de heuvel met schelpen doen ofzo. Misschien op een laagje van iets anders. Maar wacht eerst even af hoe het zich houdt. Heuvel is toch best hoog en steil en ze komen er echt vaak in draf af en dat gaat aan 2 kanten maar net...........

Een poel is echt wel een dingetje. Ik zie nu toch waar ze goed blijven het allemaal gevuld wordt. Wij zijn momenteel druk met het huis, maar hebben een bron en tyleen slang, dus willen hem dan minder diep en gaan vullen en een pomp erin etc.

Malenka

Berichten: 7558
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 18:41

Schelpen heb ik ook nog overwogen. Maar ik kon daar helemaal geen ervaringen mee vinden en wel veel mensen die waarschuwden voor problemen met de hoeven. Al schat ik de kans dat schelpen problemen geven laag in durfde ik het door het gebrek aan ervaring niet aan. Het zou wel milieuvriendelijker kunnen zijn dan lava als het lokaal en milieubewust gewonnen is.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 00:27

Malenka schreef:
Schelpen heb ik ook nog overwogen. Maar ik kon daar helemaal geen ervaringen mee vinden en wel veel mensen die waarschuwden voor problemen met de hoeven. Al schat ik de kans dat schelpen problemen geven laag in durfde ik het door het gebrek aan ervaring niet aan. Het zou wel milieuvriendelijker kunnen zijn dan lava als het lokaal en milieubewust gewonnen is.


Ik ben daar totaal niet bang voor. Het gaat wel flink aangetrapt worden, want paarden zijn zwaarder dan schelpen natuurlijk. Maar we rijden ook buiten op diverse ondergronden en overal is wat voor en tegen te zeggen. Kiezelpad net zo. Kan kneuzingen geven, maar het is ook goed voor de hoeven.

Ik wilde het op de heuvel doen, dus is geen verplicht pad.

Elin_

Berichten: 9633
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 00:55

Malenka schreef:
Vooral om er voor te zorgen dat de ondergrond stevig en begaanbaar blijft. Zo trappen ze de heuvel niet stuk en blijft de lava op zijn plek.

We zitten op kleigrond met zeer weinig organische stof. Dus ik ben ook heel erg benieuwd hoe het in de winter gaat houden.

Ik lees mee. Ben vooral benieuwd hoe mensen het op klei- en veengrond hebben. En vooral begaanbaar houden in de winter.

belle_boef

Berichten: 10729
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 07:41

Elin_ schreef:
Malenka schreef:
Vooral om er voor te zorgen dat de ondergrond stevig en begaanbaar blijft. Zo trappen ze de heuvel niet stuk en blijft de lava op zijn plek.

We zitten op kleigrond met zeer weinig organische stof. Dus ik ben ook heel erg benieuwd hoe het in de winter gaat houden.

Ik lees mee. Ben vooral benieuwd hoe mensen het op klei- en veengrond hebben. En vooral begaanbaar houden in de winter.


Hier veen. In de winter komen ze niet op de weide tenzij stevige vorst

Malenka

Berichten: 7558
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 08:22

Superpony, bij ons maakt de heuvel wel onderdeel uit van de cirkel en is dus een 'verplicht' pad. Dat lijkt me ook geen probleem. Nederland is anders wel heel erg plat (althans hier in de polder).

Lisa_vera

Berichten: 657
Geregistreerd: 27-05-06
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 09:07

Heeft iemand ervaring met een heuveltje van gevulde trekkerbanden??

Het idee van onze 'heuvel' was eigenlijk een aantal trekker banden neerleggen en vullen met grond, zodat ze geen kant op kunnen.

Dus 1 zeg maar als opstap dan 2 op elkaar erachter en dan nog 2 erachter op elkaar met een enkele er weer achter. Bij ons op het werk is dit wel ook heel leuk voor verschillende diersoorten, maar dan moeten ze wel voorzichtig zijn anders wordt het misschien gevaarlijk.

Iemand ervaring?

Van

Berichten: 6523
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Nieuw-Buinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 10:41

Leuk topic!
Hier sinds kort ook een paddock paradise, niet zo uitgebreid het is maar een rondje. Het grond is van mijn ouders en die willen geen heuveltjes of poeltjes. Maar ben allang blij met wat ik nu heb!
Wij zitten op veengrond dus gewoon paden afzetten zonder er verder iets aan te doen is geen optie(been there done that, duurde dik een jaar voordat het weer begaanbaar was :'))
Dus de stukken pad wat we nu hebben is gekeerd, zo hebben we jaren geleden ook de bak gemaakt en die is wel nat in de winter en dan niet fijn te rijden maar wel begaanbaar voor de paarden.
Maar het is nog afwachten hoe het zich in de winter houd vooral het stukje bos.

Onze bak met links de schuilstal, naast de schuilstal zit een verharde voerplek
rechts op de foto zie je een de opening in de bak die naar het pad leid.
Afbeelding

De voerplek zonder hooi op het moment want gras genoeg
Afbeelding

Het pad vanuit de bak. Dit pad loopt uit in een stukje bos.
Afbeelding

Het pad hierboven loopt uit in dit stukje bos. Rechts op de foto waar het paard staat is het eind van het pad
Afbeelding

ergens middenin het bos. Het zal ongeveer zo'n 800m2 groot zijn denk ik
Afbeelding

Aan de andere kant van het bos kom je weer op een pad
Afbeelding

dat pad gaat de bocht om en komt uit op een kleine paddock die aan de bak grenst en van daaruit kom je weer in de bak
Afbeelding
Afbeelding

Er grenzen 5 weides aan het pad. In totaal is het stuk voor de paarden ongeveer 1 hectare. De bewoners zijn mijn grote D pony en grote A pony.

marionblo
Berichten: 884
Geregistreerd: 21-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 11:00

Lisa_vera schreef:
Heeft iemand ervaring met een heuveltje van gevulde trekkerbanden??


Wij hebben meerdere trekkerbanden liggen. Je moet ze wel goed vullen, er gaat veel zand/grond in, maar het gaat prima. Blijft goed liggen, geen gevaarlijke situaties gehad.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 17:47

Malenka, ja dan is het relatief een kort stukje wat anders.

En ja, Nederland is plat. Dat vind ik het enige nadeel van ons land. Ik ben verliefd op Z Limburg en daar serieus gekeken :) Nu dus heel logisch aan de compleet andere kant gaan wonen.........( dus grote heuvel gemaakt )

Lisa_vera, daar heb ik naar gekeken, maar wij hebben 4 20+ers, dus durfde niet. Zolang ze echt goed vol zitten en paarden er evt langs kunnen, zou ik het wel durven bij jongere paarden.

Van, dan woon je praktisch naast ons :) Jammer dat je niet zoveel mag. Is denk ik wennen voor de andere generatie misschien. Hier fietsen en wandelen mensen langs en die gaan van verbaasd, een vooroordeel naar hele positieve reacties :)

Lisa_vera

Berichten: 657
Geregistreerd: 27-05-06
Woonplaats: Onstwedde

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 07:17

Van: tof zo met dat bosje erbij! Dat is toch wel heel lekker zo!
Ik vind je hooibakken met afdakje ook heel handig. Regent dat nog wel eens in? Of blijft het echt goed droog?

Trekkerbanden is dus zo verkeerd nog niet. Goed om te weten, dank jullie wel!
Het idee was om die in ons achterste stuk te leggen. Dat is 8 m bij 18 m breed dus zou moeten kunnen dacht ik zo.
De vele grond geeft niks. We moeten nog afgraven voor het gele zand dus grond genoeg over!

Bedankt!

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 10:15

Lotte_Wessel schreef:
Hier gaan we in oktober ons hele land omheinen aan de buitenkant en dan wil ik de track aanleggen en weilanden splitsen door middel van prikpalen (https://www.agrishop.nl/40x-voss-farmin ... 156cm.html) en dan dubbele bruine lint. Of raden jullie wat anders aan?


Geen lint maar koord.
Ik heb nog maar weinig plekken gezien waar lint echt netjes strak blijft. Zeker niet op prikpalen.

En hier heb ik geen probleem om paarden met zwart koord, die in het donker naar buiten gaan, met een verplaatsende omheining, netjes binnen de draden te houden. Maw ze zien het goed genoeg.

Nana_x0x
Berichten: 291
Geregistreerd: 16-05-17

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 10:26

Hej sorry dat ik hier even binnenval! Wat een mooie projecten allemaal! Vanaf maart sta ik op mijn eigen plekjes en wil ik zelf een (bescheiden) paddock paradise maken. Het zou voor 2 paarden zijn met in de toekomstig mss een veulen en twee mini's het perceel is ongeveer 1.5 hectare. willen jullie eventueel meedenken? ik kan foto s plaatsen indien dit mag?

Hutcherson

Berichten: 7334
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 11:15

pol013 schreef:
Lotte_Wessel schreef:
Hier gaan we in oktober ons hele land omheinen aan de buitenkant en dan wil ik de track aanleggen en weilanden splitsen door middel van prikpalen (https://www.agrishop.nl/40x-voss-farmin ... 156cm.html) en dan dubbele bruine lint. Of raden jullie wat anders aan?


Geen lint maar koord.
Ik heb nog maar weinig plekken gezien waar lint echt netjes strak blijft. Zeker niet op prikpalen.

En hier heb ik geen probleem om paarden met zwart koord, die in het donker naar buiten gaan, met een verplaatsende omheining, netjes binnen de draden te houden. Maw ze zien het goed genoeg.


Ik heb bij mijn track twee draden onder (onderste op 60 cm hoogte vanaf de grond) en daarboven 1 lint zitten op 1.20 hoog. lint blijft bij ons netjes strak staan maar als je ergens van die lint verbinders inzet dat worden die wel heen en weer geblazen bij wind.
Ik heb overigens wel vaste douglas weidepalen in de grond. Door de lichte kleur van die palen ben ik niet bang dat ze snachts niet voldoende zien.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 13:58

Nana_x0x schreef:
Hej sorry dat ik hier even binnenval! Wat een mooie projecten allemaal! Vanaf maart sta ik op mijn eigen plekjes en wil ik zelf een (bescheiden) paddock paradise maken. Het zou voor 2 paarden zijn met in de toekomstig mss een veulen en twee mini's het perceel is ongeveer 1.5 hectare. willen jullie eventueel meedenken? ik kan foto s plaatsen indien dit mag?


Er zijn regelmatig her en der open dagen op stallen met een pp. En er zijn ook die adviseren en samen met je willen tekenen hoe en wat. Wij hebben alles zelf gedaan en deels laten doen zoals afgraven. Soms wat spijt achteraf, maar soms kunnen dingen niet echt anders.

Wij hebben buitenom tuingaas en daar bovenop wit met groen koord. Gaas groeit dicht en zie je niet heel opvallend.

Alles binnenin is donkerbruin/oranje koord. 6mm. Ik vind dat een rustig beeld geven. Maar wij hebben een grote partij boompalen gekocht en die zijn donker en vrij smal. Misschien niet milieuvriendelijk, maar het geeft een rustig beeld en ze staan prima.

De bak hebben we wel met lint. Ten eerste zodat we er stroom op kunnen zetten en ten tweede ligt ie in de pp en met hout kunnen ze eraan kauwen etc.
Ons lint hangt nu 3/4 jaar en hangt strak. Heb gewoon van die lint isolatoren en verder niks. Zelfs voor de hoeken nog steeds niks aangepast.
Alleen bij de doorgang heb ik ze op een lint plaatje. Lint is ook bruin/oranje en 40mm.

Paarden zien het wel, maar de eerste keer gingen ze even er doorheen. Mijn fout; Ze hadden eerst vrij rondgelopen en daarna hadden we om te beginnen het pad rondom afgezet. Ik zette het open en ze gingen rennen. Niks gebeurt.

Maar als we nu voor even iets afzetten, doen we dat wel altijd met wit. Maar dat is dus wel echt alleen als het pad dicht gaat bijv. Iets wat nieuw en anders is.

vso1990
Berichten: 139
Geregistreerd: 01-01-16

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 15:07

Ahh toch meer pp,s op klei/leemgrond. dus wel goede resultaten met afgraven en zand lopen jullie er niet tegen aan dat de hoeven extreem droog worden op zand ? De paddockmatten vind ik wel een goede tip daar ga ik eens naar kijken.