[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
neile

Berichten: 2014
Geregistreerd: 09-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 21:10

Woaa een topic voor mij!

1 hectare voor -voorlopig-2 paarden. Voorlopig 1 lang pad naar achteren, dan een 7 tal weides en een piste. Vanvoor paddock en in het midden een schuilstal. Zou graag een lus maken op termijn,achter de piste door.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 21:58

Zo mooi gedaan BrittS. Groene vingers?

pol013

Berichten: 8994
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 09:32

neile schreef:
Woaa een topic voor mij!

1 hectare voor -voorlopig-2 paarden. Voorlopig 1 lang pad naar achteren, dan een 7 tal weides en een piste. Vanvoor paddock en in het midden een schuilstal. Zou graag een lus maken op termijn,achter de piste door.


Even los van paddock paradise. Ik heb ik de loop der jaren geleerd helemaal geen 'vaste' weitjes meer te maken. Dan kun je je gras en bodem veeeeeeel beter houden. Dus alleen nog een vaste omheining buitenom en de rest flexibel indelen. (en nee, dat ziet er niet slordig uit)

BrittS

Berichten: 1723
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 09:50

joyce B schreef:
Zo mooi gedaan BrittS. Groene vingers?


Dank je! Jouw plek vind ik ook echt heel gaaf!
Nou.. ikzelf allesbehalve :'), maar er loopt nog een ex-hovenier rond :Y)

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 09:58

pol013 schreef:
neile schreef:
Woaa een topic voor mij!

1 hectare voor -voorlopig-2 paarden. Voorlopig 1 lang pad naar achteren, dan een 7 tal weides en een piste. Vanvoor paddock en in het midden een schuilstal. Zou graag een lus maken op termijn,achter de piste door.


Even los van paddock paradise. Ik heb ik de loop der jaren geleerd helemaal geen 'vaste' weitjes meer te maken. Dan kun je je gras en bodem veeeeeeel beter houden. Dus alleen nog een vaste omheining buitenom en de rest flexibel indelen. (en nee, dat ziet er niet slordig uit)


Daar kom ik ook steeds meer achter.

_Rebecca
Berichten: 464
Geregistreerd: 29-04-20

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 10:07

Wow dit topic heb ik nodig!

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 10:42

superpony schreef:
Ik volg. Wij zijn bezig, maar ik maak te weinig foto's.

We hebben nu een pad rondom, een heuvel, een poel, in 2 hoeken een eetbar waarvan 1 nog een afdak krijgt, een grote schuilmogelijkheid waaronder we soms voeren, nog 2 losse hooibakken, schuur mogelijkheden.

We willen de poel aanpassen, nog wat tussendoor paden, want ze vinden rondom de heuvel lopen echt leuker dan het lange rechte pad.

Wij hebben het rondom pad wat blubber was af laten graven en met zand gestort.

We willen nog veel aanplanten. Op de heuvel staan nu kruiden en we hebben al wat wilg, els, vlier, walnoot, lijsterbes etc. Maar moet groeien :)

Er zijn 2 weitjes die we beperkt open zetten per dag. Er is een paddock aan de schuilstal vast en daar aan vast een 20*40 rijbak, maar die is zomers dicht.


Nabster schreef:
Wat mij betreft ben je in de minderheid van mensen die paarden, in mijn ogen, op een echt paardwaardig manier houdt Marlies. Ik zie zoveel paddock postzegels voorbij komen. Zo wil je toch geen paarden houden....niks paradise aan.


Yeah right, want 23/7 op stal, even eruit op een postzegel of loslaten in een bak, zomers enkele uren op een wei is veel beter........
Dit is geen discussie plek, maar show je pp. Een pp is juist bedoeld om natuurlijke behoeftes aan te bieden, paarden te stimuleren om te bewegen en eten te laten zoeken.


Vlier en lijsterbes zijn mooi voor groenaankleding en de vogels. De paarden blijven er van af. Die lusten/eten het niet.

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 13:44

joyce B schreef:
Vlier en lijsterbes zijn mooi voor groenaankleding en de vogels. De paarden blijven er van af. Die lusten/eten het niet.


Ik dacht ook dat ze vlier toch niet aten. Betrapte gisteren mijn ruin dat hij er vrolijk aan stond te knagen :+

Anoniem

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 14:17

Zilverberk staat bij ons echt een belachelijk grote en daar zijn ze me toch een partij gek op!

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 14:36

Ze eten er ook niet van. Staat redelijk dichtbij de ingang van de schuilstal tegen muggen en vogels zijn hier in overvloed :) Heb zelfs stekjes van de vlier zo in de grond staan bij de bak en stal en daar komen ze ook niet aan. 2 slaan goed aan. 1 was elders al aangeslagen ook.

De lijsterbes was wel onthoofd :(

Heb ook kornoelje, maar die staat nog achter draad tot het groot genoeg is, want die is erg lekker.......


pol013 schreef:
Even los van paddock paradise. Ik heb ik de loop der jaren geleerd helemaal geen 'vaste' weitjes meer te maken. Dan kun je je gras en bodem veeeeeeel beter houden. Dus alleen nog een vaste omheining buitenom en de rest flexibel indelen. (en nee, dat ziet er niet slordig uit)


Dat kan bij ons echt niet. Heb zandpaden laten aanleggen en heb ook een vaste rijbak liggen. Ik ben stukjes bos aan het aanplanten en bomen verplaats je niet zomaar even. Dus weitjes zijn bij ons wel vast.

pol013

Berichten: 8994
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 14:53

superpony schreef:
Ze eten er ook niet van. Staat redelijk dichtbij de ingang van de schuilstal tegen muggen en vogels zijn hier in overvloed :) Heb zelfs stekjes van de vlier zo in de grond staan bij de bak en stal en daar komen ze ook niet aan. 2 slaan goed aan. 1 was elders al aangeslagen ook.

De lijsterbes was wel onthoofd :(

Heb ook kornoelje, maar die staat nog achter draad tot het groot genoeg is, want die is erg lekker.......


pol013 schreef:
Even los van paddock paradise. Ik heb ik de loop der jaren geleerd helemaal geen 'vaste' weitjes meer te maken. Dan kun je je gras en bodem veeeeeeel beter houden. Dus alleen nog een vaste omheining buitenom en de rest flexibel indelen. (en nee, dat ziet er niet slordig uit)


Dat kan bij ons echt niet. Heb zandpaden laten aanleggen en heb ook een vaste rijbak liggen. Ik ben stukjes bos aan het aanplanten en bomen verplaats je niet zomaar even. Dus weitjes zijn bij ons wel vast.


Maar jij hebt ook een kleiner perceel. Ik reageerde ook op iemand die 1 ha had. Dan kan het vaak wel.

Olympia96

Berichten: 3299
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 14:59

Haha mijn man ziet me aankomen. Kunnen we de 1000 kuub woudzand even verplaatsen? Ik heb hetzelfde als Superpony op bijna een hectare. Denk dat zoiets niet mogelijk is als je paden van woudzand hebt. En een bak die geïntegreerd is in de track zoals gezegd.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 15:01

pol013 schreef:
Maar jij hebt ook een kleiner perceel. Ik reageerde ook op iemand die 1 ha had. Dan kan het vaak wel.


Maar dan nog steeds. Een halve ha of 1ha........wij hebben zandpaden laten aanleggen en planten groen. Dat is echt niet steeds te verplaatsen.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 15:03

Olympia96 schreef:
Haha mijn man ziet me aankomen. Kunnen we de 1000 kuub woudzand even verplaatsen? Ik heb hetzelfde als Superpony op bijna een hectare. Denk dat zoiets niet mogelijk is als je paden van woudzand hebt. En een bak die geïntegreerd is in de track zoals gezegd.


Ik ga nog wel een beetje verplaatsen. Maar zoals wat we aan groen aanleggen is echt geen doen.......

Enige wat wij doen is het gras niet zwaar laten belopen. Heb nog een illegaal stuk groen, dus kom wel op meer dan een halve ha. Geef de wei heel veel rust en dat scheelt ook.

Maar daar tegenover dus ander groen en de vaste voerplekken.

Lotte_Wessel

Berichten: 3587
Geregistreerd: 12-05-08
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 15:25

Mag ik me hier ook melden? We zijn op het moment bezig met afrasteren van de wei bij onze ouders om mogelijk mijn 3 paardjes neer te zetten. We hebben ongeveer 13000m2 voor de paarden en aan straat kant bovenaan de foto staan over de hele lengte bomen (grote bomen van ongeveer 100 jaar oud dus zijn flinke bomen), dus hebben denk ik ruim 80 bomen. Weide is over de lengte 178 meter en breed ongeveer 80 meter. We willen een paddock paradise aanleggen of in ieder geval beginsels - aan de buitenkant dus de track en aan de linkerkant loopt er een pad tussen de bomen door dus echt als een bospad. Aan de rechterkant rond de stallen een stuk verhard en daar een open schuilstal en een tweede stal die afgesloten kan worden voor geval dat. Verder hooi op 3 verschillende plaatsen zodat ze worden gestimuleerd te lopen en verder een longeer cirkel die ik tevens kan gebruiken als paddock. Ik denk dat in ieder geval de oranje lijnen losse omheining met prikpalen zodat dit verplaatst kan worden en de W in blauw is water. Tevens zijn er leidingen aangelegd om water bij de stal te hebben maar denk niet dat hier in eerste instantie een plek komt om te drinken zodat paardjes gestimuleerd worden te lopen. Verder groene dingen zitten we te denken aan een kruidenhaag met verschillende soorten struiken (rozenbottel, meidoorn, haagbeuk, winterlinde).

De tekening was ik tot nu toe zat te denken. Zo was het lastiger om te tekenen dus iets te recht dus mag iets glooiend maar dit is het idee.
Afbeelding

en plattegrond zonder lijnen
Afbeelding

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 16:54

Mooi hoor! Gewoon zo beginnen en dan kom je vanzelf dingen tegen.

Ik had laatst een boomstam naast ons erf liggen, dus in stukken gedaan en op smaller pad gelegd.

Een heuvel vinden ze ook echt leuk!

Ik heb water wel bij stal om makkelijk te vullen en omdat ik het wil kunnen schoonmaken. Ze drinken leidingwater.

We hebben wel een bron laten spuiten en er ligt al een stuk tyleen klaar voor de bak, wei en poel te voorzien van water, maar huis moeten we even meer door eerst. Heb wel veel tuinslangen om tijdelijk bronwater daar te krijgen.

Lisa_vera

Berichten: 657
Geregistreerd: 27-05-06
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 09:42

Wat een leuk topic!! En het komt als geroepen :D

Jullie hebben al mooie paradijsjes gemaakt voor jullie paarden zeg! heel tof om te zien wat voor creativiteit iedereen heeft en er echt gekeken wordt naar de behoeftes van de paarden en de samenstelling van de kuddes.

Wij zijn op dit moment ook druk met het maken van een actieve paddock/paddock paradise.
Ik geloof dat het pas een paddock paradise genoemd mag worden als het aan bepaalde eisen voldoet. Klopt dat??

Ach, wat maakt het ook uit! Wij zitten niet echt aan eisen vast, maar we kijken echt wat de paarden leuk vinden, wat werkt en wat mogelijk is om te maken op ons pittoreske perceeltje :o

Over 2 weken krijgen we de sleutel van ons woon boerderijtje. De huidige eigenaar vond het geen probleem als we alvast in de weide bezig gingen en dat is dus echt heel tof!
Zo kunnen we mooi al stappen maken, voordat we straks onszelf moeten verhuizen.

De paarden:
Wij hebben 2 fjorden en een mini appaloosa die hopelijk per 1 september bij huis komen wonen.

De ruimte:
Het perceel is niet onwijs groot. Zo'n 3160m2, waarvan we zo'n 2600m2 kunnen gebruiken voor de actieve paddock. Het stuk is lang en smal. Dit heeft zeker zijn voordelen, want zo kunnen paarden ook mooi meters maken! Maar het heeft uiteraard ook nadelen. We hebben niet veel ruimte en moeten dus goed bekijken hoe we alles zo optimaal mogelijk kunnen gebruiken.

Je moet ergens beginnen:
Het draad staat nu volledig voor de basis van de actieve paddock. We hebben gekozen voor 2 weilanden van 20x40, een paddock van 20x20 en een kleinere paddock met de schuilstal (de carport die aan het huis staat van 6x6 wordt verplaatst en de wanden dicht gemaakt). Tussen de 2 weilanden ligt een pad van 4 m en helemaal achteraan een stuk van 8m. Er is nog een stenen schuur aanwezig waar 2 paardenboxen in zitten. Die kunnen dus mooi voor nood fungeren mocht er ooit wat zijn!

Voor aanzicht vanaf het erf:
Afbeelding

Achteraanzicht vanuit het land:
Afbeelding

Het pad rondom de weilanden is relatief smal in vergelijking met de meeste paden die ik voorbij heb zien komen en waar we ons ook over ingelezen hebben. Toch hebben we gekozen voor 2.5m. Dit heeft als reden dat het perceel al vrij smal is en niet heel groot. We hebben daardoor ook weinig gras te verdelen en de kleine kudde kan dit prima hebben denken wij. De hoeken hebben wij wel afgerond op de paden. Mocht het in de toekomst anders lopen dan we nu denken kunnen we altijd besluiten de paden toch groter te maken uiteraard!

Het pad van 2,5m met aan de rechterkant het tussenpad van de weilanden van 4 m:
Afbeelding

De kleine paddock waar achter de platen schuur de schuilstal komt te staan (waar de stapel palen nu liggen zeg maar). De bedoeling is dat in deze paddock als eerste geel zand komt. In de schuilstal komen rubberen matten te liggen, zodat ze daar lekker op kunnen liggen. Er komt een strobak, zodat ze onbeperkt ook stro kunnen eten en dat droog blijft onder het afdak (dit stro uiteraard opbouwend, maar onbeperkt hooi gaat gewoon uit ervaring bij deze kudde niet).
Afbeelding
Afbeelding

De paddock van 20x20m, Deze ligt achter de kleine paddock en mond uit in 2 paden die naar achter gaan. Alles is hierbij ook af te sluiten, zodat je in deze paddock evt. kan grondwerken etc. Ook dit stuk zal op niet al te lange termijn geel zand worden.
Afbeelding

Met de fruitbomen zullen we nog iets moeten, want die gaan het zeker niet overleven als die bulldozers losgelaten worden....

Dan hebben we 2 gelijke weilanden, in de toekomst zou ik graag in beide weilanden een pad willen maken wat slingerend gaat of zig zag, andere sstukjes bodem en wie weet ergens nog een kleine waterpoel maken. We hebben dan zeg maar 4 weilandjes i.p.v. 2:
Afbeelding

Dan hebben we helemaal achteraan nog een stuk van 8x20m. Dit loopt een beetje af naar beneden.
Afbeelding

Inmiddels hebben we op meerdere plekken hooipalen geplaatst, 2 hooibakken en krijgen we 3 liksteen palen met verschillende soorten likstenen, een schuurstation en zijn er meerdere obstakels in de planning.

We laten het pad eerst gras. Dus het is fijn als de paarden het straks eerst een rondje kaal eten, voordat we de obstakels gaan plaatsen. In de toekomst willen we de paden ook geel zand maken, maar je kan gewoon niet altijd alles tegelijk met ook nog een heel nieuw huis in te richten etc.

Obstakels die sowieso komen:
-zoek driehoek
-Autobanden pad
-Boomstampad
-wilgen wand
-Takken takel
-Hooi takel
-Trekkerbanden heuvel

Wel willen we niet alle paden met obstakels vol knallen, zodat ze ook nog zonder obstakels helemaal naar achteren kunnen lopen. Ze hebben dan de keuze waar ze langs willen en hoe!

We mochten gelukkig ook al bij veel verschillende mensen ideeen opdoen en op het erf kijken wat echt super handig was en ook vanuit ons werk hebben we veel creaties voor verschillende diersoorten kunnen bekijken en meenemen in ons plan voor deze actieve paddock.

Mochten jullie nog tips hebben altijd welkom!

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 10:02

joyce B schreef:
Vlier en lijsterbes zijn mooi voor groenaankleding en de vogels. De paarden blijven er van af. Die lusten/eten het niet.

Met vlier moet je wel opletten. De paarden eten het idd niet, maar het woekert ongelooflijk. Eens het ergens staat krijg je het haast niet meer weg en het duikt op de gekste plaatsen op, bij voorkeur net naast een andere boon die dan helemaal in de verdrukking komt.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 10:07

pol013 schreef:
Even los van paddock paradise. Ik heb ik de loop der jaren geleerd helemaal geen 'vaste' weitjes meer te maken. Dan kun je je gras en bodem veeeeeeel beter houden. Dus alleen nog een vaste omheining buitenom en de rest flexibel indelen. (en nee, dat ziet er niet slordig uit)

Toch wel een dilemma: een vaste omheining is mooier en steviger, maar maakt het onderhoud moeilijk en met de tijd komt er meer en meer onkruid rond de palen te staan. Dus wij hebben ook al de meeste tussenomheiningen weggehaald.
Wat gebruik jij als niet-permanente omheining?

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 10:46

Lisa_vera, leuke plannen! En wat fijn dat je al bezig mocht.

Over smalle paden zou ik me niet te druk maken. Achterin is het bij ons 4 meter breed en hebben ze er zelf een paadje van nog geen meter ingelopen en daar gaan ze dan als treintje over.

Rond de heuvel hebben ze zelf een pad gelopen en die smalle slinger paadjes vinden ze leuker dan het lange brede pad. Ons lange rechte pad van zand is 100meter en daar lopen ze het minst.'

Alleen aan de zijkant is het 5 meter. 1 meter is betegeld voor ons om met de kruiwagen naar de mesthoop achterin te lopen. Ze lopen over het steen en het zand.
Maar daar staan 2 hooibakken, dus daar is het fijn om elkaar te kunnen passeren. Maar in de praktijk staan ze gewoon met zn allen om 1 bak te vreten.

Achterin hadden we bij een hoek hooi bar een stuk paddock, maar maken ze weinig gebruik van. Mooi, duur, droog zand gestort, maar ze liggen liever tegen de heuvel aan.

Iedereen zegt; kijk wat je perceel doet, waar je paarden staan, voorkeuren hebben etc. Maar dat kan gewoon niet altijd. Dan hadden we het vast anders ingedeeld, maar we moesten ook over praktische zaken nadenken.

Lisa_vera

Berichten: 657
Geregistreerd: 27-05-06
Woonplaats: Onstwedde

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 12:13

Superpony: dankjewel! Ik vond 2.5m wel echt het minimale hoor.
En je moet idd ergens beginnen en een plan maken. Aanpassen kan altijd nog. Praktisch is zeker ook belangrijk! Het moet wel werkbaar en dus leuk blijven.

Hoe heb je jou heuvel gemaakt en hoe blijft die vooral intakt ook met regen?

Op het werk hebben we gewoon geel zand maar dat moeten we 1x per week ophogen. Kan mooi met het shoveltje, maar thuis hebben we dat natuurlijk niet.
Laag voor laag gewoon wel zwarte grond en dan vast trillen ofzo?

Ik ben ook heel benieuwd naar jullie waterpoeltjes. Wij zullen iets kleins moeten maken, maar het zou wel tof zijn als dat diep kan worden!

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 15:59

Afbeelding

Wij waren aan het afgraven voor een fundering voor een aanbouw en er moest veel rommel weg. Grote haag, stobben etc. Toen bleef er nog een beetje takken rommel over en dat heb ik laten neergooien met alle zwarte grond erop.
Heuvel is iets te hoog en stijl, maar de jongens waren bezig met grote machines en dan gaat het erg snel.
Wij hebben er van 4 kanten pad over en een plateau bovenop, anders bleven de zijkanten inzakken.

De vakken hebben we kruiden planten en paarden zaad. Wel afgezet met gaas, anders lopen ze er doorheen en ze kunnen vanaf daar ook de heuvel niet meer op.

Het pad is achterin, langs 1 zijkant en voor een stukje afgegraven en daar is zand op gestort. Blijft goed droog. Is iets te zwaar, dus wil het nog mengen met ander zand.
Maar moet even wachten voor als de nieuwe garage staat en we het laatste stuk kunnen afmaken. Misschien rijden we dan wat zand af op laatste stuk pad en dan nieuw zand erop om te mengen.

Dat houdt ook in dat voor de heuvel het pad lager ligt en water daar blijft staan nog. Is niet ideaal voor water, dus dat wordt wel ook zand. Maar het moet daar nog anders.

Wij hebben de poel laten afgraven tot grondwater en dat is te diep. Achterkant is steil en dan afgezet. Daar hebben we plantjes in gezet maar kunnen de paarden niet komen.

Voorkant is dus halfrond.
Maar we hebben een bron laten spuiten en hebben tyleen slang liggen om de bak te gaan sproeien, evt wei en de poel te vullen. We gaan hem dus weer half dicht gooien en zelf bijhouden. Dan kunnen we water kwaliteit beter houden en wordt het minder diep om doorheen te gaan.
Ook ligt de achterkant nu te strak tegen de bak. Dat moet breder, zodat er nog een pad kan lopen.

Ja, 2,5m is prima hoor als je een stabiele kudde hebt. Alleen met een hooi plek wat minder. De enige reden dat ik spijt heb achterin is dat ik dus een stuk van de wei daarvoor moest afgraven en flink veel zand gestort is. Als ik dan zie dat er 3 meter ongebruikt ligt, is dat wel zonde.

neile

Berichten: 2014
Geregistreerd: 09-01-10

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 21:48

Ik heb te lang bij iemand gestaan die werkte met prikpaaltjes en de paarden die er door gingen en elke dag bijhorende herstellingswerken (ja dat had ook met elektriciteit te maken) en dat wou ik dus écht écht niet meer. Ik wou degelijk, duidelijk en stevig. Dan zijn vaste palen toch net iets handiger. Nu op ons perceel vind ik het ook geen meerwaarde om te gaan schuiven met de weitjes. De track zou ik eenvoudig kunnen verlengen volgens het idee dat ik nu in mijn hoofd heb, zonder alle palen terug uit de grond te trekken.

ruitje

Berichten: 12316
Geregistreerd: 29-06-03

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 22:01

Ik volg ook, inspiratie opdoen voor onze stal :D

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 22:08

Sclimpre schreef:
pol013 schreef:
Even los van paddock paradise. Ik heb ik de loop der jaren geleerd helemaal geen 'vaste' weitjes meer te maken. Dan kun je je gras en bodem veeeeeeel beter houden. Dus alleen nog een vaste omheining buitenom en de rest flexibel indelen. (en nee, dat ziet er niet slordig uit)

Toch wel een dilemma: een vaste omheining is mooier en steviger, maar maakt het onderhoud moeilijk en met de tijd komt er meer en meer onkruid rond de palen te staan. Dus wij hebben ook al de meeste tussenomheiningen weggehaald.
Wat gebruik jij als niet-permanente omheining?

Vaste weitjes vinden wij inmiddels ook minder handig; je begint eigenlijk altijd op dezelfde plek met begrazen, dus dat stuk wordt zwaarder belast en achteraan / op het verste punt is het gras ‘niet zo lekker meer’, aldus de pony’s.
Onze indeling was een track rondom een middenvlak, in het middenvlak in de hoek linksonder een longeerbak (15x15), daaromheen een pad van 5 m. Linksboven een vak van 20x20, helemaal rechts de rijbak-op-gras van 20x45. Tussen links en rechts nog een strook van 7 meter en een aftakking van 5 meter breed. Het middenvlak is geheel gras en grazen de pony’s af, maar 5 meter is daar gewoon te smal voor met onze groep icm strookbegrazing. Daar is dus een strook van 12 meter gekomen, 15 meter lang, dan een middenplein met een aftakking van 10m breed en een aftakking van 7 meter breed. Dat werkt wel.

De rijbak begrazen ze ook, maar die heeft vier ingangen en kunnen we dus creatief mee zijn. Weide van 3.000 m2 heeft ook drie ingangen en dus creatieve opties te over. De andere wei van 3.000 m2 heeft maar één ingang en dat is dan ook gelijk lastig. Het achterste stuk van die wei komen we altijd pas laat in het seizoen aan toe (ondanks jaarlijkse voornemens om het nou eens andersom te doen). Het gras is dan meer hooi-op-stam en dat eten ze toch een stuk minder enthousiast.

Als ik het nu opnieuw zou moeten doen, zou ik bij doorgangen (zoals de ingang van de longeerbak) vaste palen gebruiken (ik denk kunststof), goede prikpalen tussen de vaste palen en voor de strookbegrazing metalen haspelhoekpalen van Gallagher. Die palen gebruiken we nu voor strookbegrazing in de grotere weides en dat werkt heel fijn.