[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 15:12

vso1990 schreef:
Ahh toch meer pp,s op klei/leemgrond. dus wel goede resultaten met afgraven en zand lopen jullie er niet tegen aan dat de hoeven extreem droog worden op zand ? De paddockmatten vind ik wel een goede tip daar ga ik eens naar kijken.


Ja, zomers zijn de hoeven droog en hard. Maar dat is geen probleem. Wij bekappen/vijlen met regelmaat zelf en ze blijven netjes, dus splijten niet etc.

Maar 's winters zijn ze ook niet slecht van te nat of vies etc etc.

Ze lopen hier op zwarte grond, zand en steen. Enige nadeels is dat ze heel veel zand op het steen lopen. Maar dat is een nadeel voor mij, niet eens zozeer voor hun. Ik moet vegen :)

neile

Berichten: 2014
Geregistreerd: 09-01-10

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 22:00

Ik heb afgelopen voorjaar paddockmaten en beton laten leggen. Ik hoop komende winter de paarden daarmee droge voetjes te kunnen geven, maar dus nog geen ervaring bij slecht weer.

Malenka

Berichten: 7562
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 23:42



Deze video heb ik gemaakt voor iemand anders. Maar ik dacht dat het misschien wel leuk was om ook hier te delen.

Er komt nog een stuk paddock bij. Maar dat gaat waarschijnlijk november of december worden. Bij de eerste voerplaats zie je al dat het pad onder de omheining doorloopt naar rechts. Daar komen nog een paar meter bij en daar achter komt een zandpaddock met paddockroosters van ongeveer 15 x 10 meter. Met daaraan uiteindelijk ook de stal.

pol013

Berichten: 8994
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 09:06

Leuk om even met je mee te kijken Malenka. heb jij nu overal een soort grind liggen?

Ik ben echt super benieuwd naar de tent. Hoe dat gaat bevallen. Het zou zomaar eens een prijsgunstige oplossing kunnen zijn.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-20 09:55

Ik heb niet meer de gelegenheid gehad te reageren, want wat een reacties en zo tof om te zien dat er al zoveel prachtige PP's zijn!

Malenka

Berichten: 7562
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 10:29

Er ligt inderdaad een soort grint. Lavasteen. Dat is poreus en houd op die manier vocht vast. Het stoft een stuk minder en gaat beter in het landschap op. Bovendien is het goed voor de compost/mesthoop.

Ik twijfel nog of ik de bovenste buis van de tent op een of andere manier moet versterken. Die schijnt een sneeuwlast niet goed aan te kunnen.

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 10:30

Hoop leuke PP's komen voorbij!

Malenka schreef:
[ Video ]

Deze video heb ik gemaakt voor iemand anders. Maar ik dacht dat het misschien wel leuk was om ook hier te delen.

Leuk filmpje! Geeft een veel beter beeld dan alleen het boven aanzicht.
En Daran <3

Van, tof dat stukje bos! Knagen ze niet alle bomen aan?

Van

Berichten: 6525
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Nieuw-Buinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 10:00

Lisa_vera schreef:
Van: tof zo met dat bosje erbij! Dat is toch wel heel lekker zo!
Ik vind je hooibakken met afdakje ook heel handig. Regent dat nog wel eens in? Of blijft het echt goed droog?
Met flinke wind en regen, regent het wel wat in maar blijft over het algemeen goed droog :j
Die zijn overigens door mijn zus gemaakt toen haar paarden hier ook nog stonden, voor mij hoeft het niet, ze vreten maar gewoon nat geregend hooi :+

Ethelate schreef:
Van, tof dat stukje bos! Knagen ze niet alle bomen aan?
Voor nu valt het mee maar ze hebben ook 24/7 toegang tot gras dus maken nog weinig gebruik van het bos(in de stal is het koeler)
Het maakt ook niet uit als ze dat wel gaan doen. Het bosje is een uit de hand gelopen bomenrand die eigenlijk maar 1 boom dik hoort te zijn :+ Het was altijd de bedoeling de rand uit te dunnen tot 1 boom dik en dat is op de rest van het terrein ook al gedaan maar dat was echt een meer jaren plan, stukje voor stukje tot we met het idee kwamen het maar gewoon te laten staan. Mochten er bomen sneuvelen is het dus geen ramp :Y)

Anoniem

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 10:05

Hier wordt alleen aan de hazelaars geknaagd, helemaal prima!

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 10:10

Malenka schreef:
Er ligt inderdaad een soort grint. Lavasteen. Dat is poreus en houd op die manier vocht vast. Het stoft een stuk minder en gaat beter in het landschap op. Bovendien is het goed voor de compost/mesthoop.

Ik twijfel nog of ik de bovenste buis van de tent op een of andere manier moet versterken. Die schijnt een sneeuwlast niet goed aan te kunnen.


Ligt dat gruis op worteldoek? Ben je niet bang dat Dat weggelopen wordt? En is onder het worteldoek harde grond zand/puin oid? En heuvelop ligt dat gruis daar los of hoe wordt dat vast gehouden zodat het op zijn plek blijft.

Malenka

Berichten: 7562
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 11:44

Het ligt inderdaad op worteldoek. Daaronder is klei. We gaan wel zien hoe het gaat houden.

Op de heuvel liggen er paddockroosters onder om het op zijn plek te houden.

Als het nodig is moeten er op den duur ook roosters onder de rest van het pad. Maar dat is een flinke investering dus ik hoop heel erg dat het niet nodig is.

Ir111

Berichten: 11953
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 11:54

Wat een tof topic! Ik ga later alles rustig doorlezen maar heb nu al wat ideetjes opgedaan.

Wij hebben sinds januari de paarden aan huis en zijn druk bezig met de aanleg en inrichting van ons pp.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 14:39

Ik lees al een tijdje goede dingen over lava, maar wil het altijd eerst nieuw en een tijd gebruikt zien voor ik zoiets zou overwegen.


Van schreef:
Lisa_vera schreef:
Van: tof zo met dat bosje erbij! Dat is toch wel heel lekker zo!
Ik vind je hooibakken met afdakje ook heel handig. Regent dat nog wel eens in? Of blijft het echt goed droog?
Met flinke wind en regen, regent het wel wat in maar blijft over het algemeen goed droog :j
Die zijn overigens door mijn zus gemaakt toen haar paarden hier ook nog stonden, voor mij hoeft het niet, ze vreten maar gewoon nat geregend hooi :+

Ethelate schreef:
Van, tof dat stukje bos! Knagen ze niet alle bomen aan?
Voor nu valt het mee maar ze hebben ook 24/7 toegang tot gras dus maken nog weinig gebruik van het bos(in de stal is het koeler)
Het maakt ook niet uit als ze dat wel gaan doen. Het bosje is een uit de hand gelopen bomenrand die eigenlijk maar 1 boom dik hoort te zijn :+ Het was altijd de bedoeling de rand uit te dunnen tot 1 boom dik en dat is op de rest van het terrein ook al gedaan maar dat was echt een meer jaren plan, stukje voor stukje tot we met het idee kwamen het maar gewoon te laten staan. Mochten er bomen sneuvelen is het dus geen ramp :Y)


Ik vind het bos juist echt een toevoeging! Je zou er wat eten kunnen aanbieden, zodat ze daar wat gaan scharrelen.

Op onze vorige plek hadden we een grote Linde en die kozen ze boven de stallen. Vaak zelf onder gestaan en dat biedt echt een briesje.

Nu aan bosrand voel je ook vaak dat windje. Zelf nog te weinig volwassen groen, maar 1 oude, dode boomstam laten staan ( voor vogels oa) en daar schuren ze weer. Niks staat zo stevig, dus laat maar lekker staan.

annita686868
Berichten: 28
Geregistreerd: 25-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 15:38

Leen schreef:
Oh leuk topic, ik hoop hier veel ideetjes te kunnen opdoen voor de toekomst!

Nabster schreef:
Wat mij betreft ben je in de minderheid van mensen die paarden, in mijn ogen, op een echt paardwaardig manier houdt Marlies. Ik zie zoveel paddock postzegels voorbij komen. Zo wil je toch geen paarden houden....niks paradise aan.


Goh, dat is dubbel. Liever dat ze de mogelijkheid tot bewegen op een track hebben dan dat ze op stal staan en een paar uur op de weide mogen 'om de weide te sparen'. Ook al staan ze op postzegelgrootte, ze staan wel buiten met mogelijkheid om rond te wandelen en te eten van slowfeeders. Een upgrade is het tenminste wel. Uiteraard is een plekje zoals dat van Marlies helemaal top.


Ik vind het prachtig marlies zoals het er uit ziet , het ziet er erg mooi uit

Van

Berichten: 6525
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Nieuw-Buinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 21:32

superpony schreef:
Ik vind het bos juist echt een toevoeging! Je zou er wat eten kunnen aanbieden, zodat ze daar wat gaan scharrelen.

Op onze vorige plek hadden we een grote Linde en die kozen ze boven de stallen. Vaak zelf onder gestaan en dat biedt echt een briesje.

Nu aan bosrand voel je ook vaak dat windje. Zelf nog te weinig volwassen groen, maar 1 oude, dode boomstam laten staan ( voor vogels oa) en daar schuren ze weer. Niks staat zo stevig, dus laat maar lekker staan.
Vind het achteraf gezien ook wel jammer dat we al zo'n groot stuk ervan weggehaald hebben }:0
Helaas ligt het bos net in de verkeerde hoek voor een briesje, met deze temperaturen is het in de stal echt nog een stuk koeler.

Toen de track net open was hebben ze de hele week in het bos rond gescharreld maar het lekkerste eetbare spul is nu op geloof ik. Alhoewel mijn merrie sowieso nauwelijks uit de stal komt met dit weer en de dazen. De kleine pony loopt wel nog af en toe in het bos. Van de winter wil ik er wel een hooinet ofzo neerhangen maar voor nu hoeven ze echt niet meer eten dan het gras in de wei, ze zijn dik zat :=

Ir111

Berichten: 11953
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 23:25

Wij hebben de paarden (2stuks, de bedoeling is in de toekomst nog 2 erbij) dus sinds een half jaar aan huis staan. Er was niets voor de paarden toen we het kochten.

We hebben de grote schuur laten verbouwen zodat daar nu een inloopstal is van 10x15 meter. Verder hebben we daar een hooizolder, 3 boxen (om op te zadelen of om ze te parkeren als we bv wachten op de DA), de zadelkamer en voerhoek.

Buiten 1,5 ha grond (zand). Altijd gebruikt om kuilvoer voor de koeien mee te maken dus zeer rijk gras. In de winter wordt het erg nat dus nu een track laten keren van ongv 400 meter lang. Daarnaast een paddock met heuveltje om de stal in te komen. Omheining buiten is kastanje palen met bruin koord Gallangher. Binnen omheining groene prikpalen met zelfde koord.

Langs 2 kanten van de wei hebben we een eetbare haag geplant die als veekering moet gaan dienen op termijn (hazelaar, linde, haagbeuk, wilde roos en meidoorn).

Uiteraard diverse voerplekken, uit palletbakken en hooinetten op diverse hoogtes. Onder 1 van de palletbakken gaan we nog paddockroosters plaatsen om te voorkomen dat het daar toch nat wordt in de winter door het intrappen van hooi in de bodem.

Dit is eigenlijk pas de basis, wat we nu hebben. Op ons lijstje staat nog een bak, verlenging van de track met zo'n 300 mtr, een poel, een heuvel, aanplant van solitaire bomen en wat struiken/heesters.

Maar alles op zijn tijd. We zijn ondertussen het erf aan het opknappen en ook het huis heeft een metamorfose ondergaan. We zijn knetterdruk geweest de afgelopen maanden. We doen de komende maanden alleen nog wat kleine klussen (die in een paar uurtjes gedaan zijn). En dan van de winter plannen maken wat en hoe we volgende zomer aan de gang gaan.

Lisa_vera schreef:
Obstakels die sowieso komen:
-zoek driehoek
-Autobanden pad
-Boomstampad
-wilgen wand
-Takken takel
-Hooi takel
-Trekkerbanden heuvel

Leuk al die ideeen! Ben benieuwd, wat bedoel je met een 'zoek driehoek' en een hooi/takken takel?

Lotte_Wessel schreef:
Hier gaan we in oktober ons hele land omheinen aan de buitenkant en dan wil ik de track aanleggen en weilanden splitsen door middel van prikpalen (https://www.agrishop.nl/40x-voss-farmin ... 156cm.html) en dan dubbele bruine lint. Of raden jullie wat anders aan?

Wij kozen bruin koord. Dat gaat niet klapperen in de wind en blijft langer strak. Daarbij zie je het minder wat ik zelf een pluspunt vind.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 01:47

Van schreef:
superpony schreef:
Ik vind het bos juist echt een toevoeging! Je zou er wat eten kunnen aanbieden, zodat ze daar wat gaan scharrelen.

Op onze vorige plek hadden we een grote Linde en die kozen ze boven de stallen. Vaak zelf onder gestaan en dat biedt echt een briesje.

Nu aan bosrand voel je ook vaak dat windje. Zelf nog te weinig volwassen groen, maar 1 oude, dode boomstam laten staan ( voor vogels oa) en daar schuren ze weer. Niks staat zo stevig, dus laat maar lekker staan.
Vind het achteraf gezien ook wel jammer dat we al zo'n groot stuk ervan weggehaald hebben }:0
Helaas ligt het bos net in de verkeerde hoek voor een briesje, met deze temperaturen is het in de stal echt nog een stuk koeler.

Toen de track net open was hebben ze de hele week in het bos rond gescharreld maar het lekkerste eetbare spul is nu op geloof ik. Alhoewel mijn merrie sowieso nauwelijks uit de stal komt met dit weer en de dazen. De kleine pony loopt wel nog af en toe in het bos. Van de winter wil ik er wel een hooinet ofzo neerhangen maar voor nu hoeven ze echt niet meer eten dan het gras in de wei, ze zijn dik zat :=


Die bomen die zo schuin staan zijn wel grappig :) En wat valt zou ik hergebruiken als obstakels of id.

Eerlijk gezegd zou ik juist wel daar hooi aanbieden. In de tijd dat ze hooi eten, eten ze geen gras. Hooi is goed voor de darmen en als je meerdere plekken hebt waar ze eten, stimuleer je beweging en heb je meer kans op ene goed gewicht.
Dat is ook een beetje het idee achter een pp. Bewegen stimuleren en eten zoeken.

Ik weet niet hoeveel gras je hebt, maar wij zetten het maar een uurtje open.

Mjoor

Berichten: 1024
Geregistreerd: 08-05-06

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 08:41

Zo leuk om al die ideeen te zien...

We zijn eerst nog bezig met het huis en volgend jaar is er tijd voor weide en stal.. maar als ik di topic zo zie begint het echt te kriebelen.. :D

Ik heb er dus nooit aan gedacht om bij ons het bos in te zetten als plek om te scharrelen voor de paarden... knabbelen ze niet alle schors eraf en wat doe je dan de 'giftige' bomen zoals meidoorn en eik?

Anoniem

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 08:45

Hier staat het vol met eiken, alle laagste takken hebben wij verwijderd en voor de rest blijven ze er goed vanaf.

Karin_deB

Berichten: 8248
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 09:22

Ik heb 2 eiken en 1 esdoorn in mn paddock en daar knabbelen ze wel de schors vanaf. Ook als ze gras en/of hooi hebben.
Ze gaan er echt gericht op af.

EdkingEnzo

Berichten: 3473
Geregistreerd: 18-09-11
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 09:47

Super leuk dit topic. Ik volg graag mee! Een echte PP zit er bij ons niet in helaas, maar we hebben wel een mooi stuk tot onze beschikking met 3 grote weides. Aankomende zondag halen we onze schuilstal op van 8x4. Er staan 4 paarden (3 PRE’s en 1 tinker) op iets meer dan 2 ha.
Ik zou nog super graag een poel willen maken maar dat gaat denk ik lastig worden, we kunnen moeilijk ergens water vandaan halen. Wie weet op den duur! Er zijn veel mogelijkheden maar helaas ziet onze staleigenaar het niet zitten.
Gelukkig is het al een paradijs op zich <3

Van

Berichten: 6525
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Nieuw-Buinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 10:29

superpony schreef:
Van schreef:
Vind het achteraf gezien ook wel jammer dat we al zo'n groot stuk ervan weggehaald hebben }:0
Helaas ligt het bos net in de verkeerde hoek voor een briesje, met deze temperaturen is het in de stal echt nog een stuk koeler.

Toen de track net open was hebben ze de hele week in het bos rond gescharreld maar het lekkerste eetbare spul is nu op geloof ik. Alhoewel mijn merrie sowieso nauwelijks uit de stal komt met dit weer en de dazen. De kleine pony loopt wel nog af en toe in het bos. Van de winter wil ik er wel een hooinet ofzo neerhangen maar voor nu hoeven ze echt niet meer eten dan het gras in de wei, ze zijn dik zat :=


Die bomen die zo schuin staan zijn wel grappig :) En wat valt zou ik hergebruiken als obstakels of id.

Eerlijk gezegd zou ik juist wel daar hooi aanbieden. In de tijd dat ze hooi eten, eten ze geen gras. Hooi is goed voor de darmen en als je meerdere plekken hebt waar ze eten, stimuleer je beweging en heb je meer kans op ene goed gewicht.
Dat is ook een beetje het idee achter een pp. Bewegen stimuleren en eten zoeken.

Ik weet niet hoeveel gras je hebt, maar wij zetten het maar een uurtje open.
Mijn merrie is juist afgevallen sinds ze geen hooi meer krijgt. Ons gras is dan ook geen vette koeienwei maar arm uitgebloeid paardenmix wat ze doormiddel van strookbegrazing krijgen. Ik heb veel te veel gras voor 2 paarden(een weide houden we nu kort door te maaien) dus ik ga ze echt geen hooi geven nu.
Er staat ook genoeg onkruid tussen dus op de wei zijn ze veel meer aan het scharrelen dan wanneer ze bij een hooinet staan.
Voor ons is de pp vooral voor de winter bedoeld als ze niet op het gras kunnen. Grazen is toch het meest natuurlijke voor een paard en ik ga ze dat niet af nemen als dat niet nodig is.

Normaal gesproken hou ik haar goed op gewicht door te rijden(endurance) maar ze heeft vorig jaar een schop gehad van een ander paard en is een half jaar uit de running geweest en heeft zich toen vet gevreten in het hooi.

Vooralsnog lijken ze hier alleen aan de berken te knabbelen. Alle Esdoorns hebben we weggehaald

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 12:42

Officieel gaan ze er bij een pp vanuit dat het zonder gras is. Maar ik vind ook dat goed gras prima kan. En gun ze wel wat grazen, maar niet full time.

Het is bij een pp de bedoeling dat je de natuur nabootst en dat is niet 100% grazen. Vandaar ook bomen, struiken etc.

Wij hebben bijv in de dode boom stammetjes gemaakt waar we hooi in leggen zodat ze ook eens gestrekt eten.

Meidoorn is niet erg en een beetje eik zal ze ook niet omleggen. Maar esdoorn moet je kijken welke. Je hebt giftige en niet giftig. Het schijnt wel erg lekker te zijn, dus net 1 van die bomen die een paard echt niet moet eten, maar wel zal doen.

Wij hadden laurier en taxus staan en alles eruit getrokken.

Wel al wat voor terug gezet; vlier, lijsterbes, els, wilg, kornoelje, walnoot, den, beuk.

In November konden we weer bij de kwekerij terecht en komen er meer bomen en planten bij nog; oa linde's en rozenbottels.

Horsier

Berichten: 386
Geregistreerd: 07-02-08
Woonplaats: Mill

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 13:39

Heeft er iemand ervaring met een makkelijk verwijderbaar tussenschot?
Nu het zo warm is staan overdag de stallen open zodat ze naar binnen kunnen wanneer ze dat willen.
Om te voorkomen dat ze met zijn tweeën in een stal gaan heb ik de paddock ook gesplitst.
Dit doe ik ‘s nachts ook, dan vind ik de kleinere ruimte die ze hebben niet zo erg.
Zo overdag is het toch wel sneu dat ze niet overal kunnen lopen en niet kunnen kriebelen.
Dus nu zit ik te denken om de tussen muur uitbreken zodat het een grote schuilstal word.
Toch wil ik ze ook nog apart kunnen zetten, bv met oud en nieuw, heftige storm of om binnen te kunnen voeren.
Ik zat te denken aan een balk met rubberflap omdat ik het dan makkelijk alleen zou kunnen plaatsen en verwijderen.
Alleen heb ik lomp en lomper op stal staan en ik denk dat dit echt niet stevig genoeg is. Zo gooit Guus regelmatig het zware hardhouten bovenluik er af en Nikki beukt regelmatig haar drinkbak met bouten en al uit de muur.
Iemand een idee wat ik zou kunnen maken wat makkelijk is maar wel stevig?

Malenka

Berichten: 7562
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 14:01

Gewoon een ijzeren weidepoort?