Van ‘stalpaard’ naar 24/7 ‘buitenpaard’ ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 10:58

Mijn paard kwam vroeger nooit buiten (toen was het nog mijn verzorgpaard) en toen hij van mij werd ging hij van elke dag 2 a 3 uurtje naar 24/7. Beste keuze ooit. Alsof hij nog nooit anders had gedaan. Nooit spijt van gehad.

MTinker
Berichten: 797
Geregistreerd: 07-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 11:37

Heleennn schreef:
Hallo allemaal,

Ik overweeg om mijn 12 jarige merrie ook 24/7 buiten te zetten, zoals mijn 25 jarige pony al enkele jaren staat. Het is een fijne plek waar de paarden op goede weilanden staan (regelmatig wisselen) en in de winter ook droog staan en bijgevoerd worden waar nodig. Mijn jongere merrie staat nu dichter bij huis (10min) maar komt naar mijn gevoel echt te weinig buiten nu. Ik zie dit ook niet in een positieve richting evolueren qua weidebeleid. Ik ben er verder wel heel erg blij. Tot afgelopen winter stonden ze net genoeg buiten, minder moest het echt niet meer worden maar dat is dus nu wel gebeurd. Onze pony hebben we omwille van gevoelige luchtwegen verhuisd naar 24/7 buiten, na een week kliniek en veel hoesten. Voor mijn jongere paard zou dit niet zo zijn en zou het verhuizen enkel zijn vanuit mijn gevoel. Ik weet niet waar ik goed aan doe.

Zijn er mensen die ervaring hebben met het verhuizen van hun stalpaard naar een plek waar ze altijd buiten lopen? 24/7 op gras? Hoe is dit gegaan? Was dit een goeie keuze of ben je na 2 maanden al terug naar de oorspronkelijke stal gegaan? Ik twijfel heel erg, maar weet tegelijk ook wel dat dit beter zou zijn voor mezelf (ik heb nu erg veel stress om mijn paard extra buiten te halen want dit is echt belangrijk voor mij) en voor mijn paard. Wie zou zijn ervaringen willen delen?


Ja in april paard verhuisd naar 24/7 buiten. Wat een verademing was dat, binnen 2 weken was paard op der plek en weer helemaal zichzelf! Voor mij nooit meer in de nachten op stal. Die 1,5 jaar hiervoor met in de nachten op stal was echt de hel, plus geen beschutting in de zomer en veel blubber in de winter. Heb wel echt gezocht naar een plekje met een track en schuilhok. Maar heb weer zo'n blij paard terug!

Lindsey_99
Berichten: 2476
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 14:44

tjiftjaf schreef:
Het lijkt mij in de herfst en winter voor oude paarden helemaal niks in de nachten buiten met al dat vocht en koude.


Daarom is een goede schuilstal voor (de oudere) paarden zeker van belang. Een beetje comfort mag natuurlijk altijd geboden worden. 247 buiten staat niet gelijk aan barre omstandigheden.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-20 20:10

chamion schreef:
Mijn paard kwam vroeger nooit buiten (toen was het nog mijn verzorgpaard) en toen hij van mij werd ging hij van elke dag 2 a 3 uurtje naar 24/7. Beste keuze ooit. Alsof hij nog nooit anders had gedaan. Nooit spijt van gehad.

Dat zijn idd de ervaringen waar ik naar op zoek ben, van enkel uren per dag naar 24/7. Blij te horen dat het bij jouw paard zo’n goede keuze was! Hoe heb je dit opgebouwd?

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Van ‘stalpaard’ naar 24/7 ‘buitenpaard’ ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-20 10:06

Ik heb nu eigenlijk wel besloten om mijn paard te verhuizen naar 24/7 buiten. Ik heb gebeld met de staleigenaar en hij gaat kijken in welke groep ze kan aansluiten. Ik was afgelopen maandag daar en de rust is zo fijn, no pressure om te rijden en heerlijk in de natuur. Ik heb ook de bak afgestapt en die is even groot als de binnenbak op de stal waar ik nu sta. Dus als ik wil dressuren kan het altijd nog... maar mijn paard komt nu maar 2u per dag op de weide. De rest moet ik allemaal zelf regelen en ik betaal gigantisch veel stalgeld. Ik vind het dan te gek dat ik zelf nog loop te stressen en dat mijn paard niet 100% happy aanvoelt.

senna21

Berichten: 11825
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Van ‘stalpaard’ naar 24/7 ‘buitenpaard’ ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 10:50

Klinkt als een goed plan.
Hopelijk voelen je paard en jij zich er snel thuis.

Britta31

Berichten: 13128
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Van ‘stalpaard’ naar 24/7 ‘buitenpaard’ ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 11:00

Mijn ruin kwam ook van een paar uurtjes in een paddock en met 3 druppels regen de hele dag op stal naar 24/7op de wei bij ons terecht.Wel met warme stal.Maar pech zijn nieuwe vriendin was een all weather pony en hij plakte de eerste weken aan haar vast.De eerste week ook nog veel regen en moest door haar dus naar buiten.Regendeken gekocht,maar hij was niet blij.Mijn merrie kwam met het hoofd omhoog voorbij lopen en hij in elkaar gedoken er achter aan.Maar het kwam helemaal goed nadat hij er aan gewend was

boemel

Berichten: 8362
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Van ‘stalpaard’ naar 24/7 ‘buitenpaard’ ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 11:40

Mijn paard raakte geblesseerd. Moest ipv alleen s nachts op stal 24/7 op stal.
Daar raakte ze zo gestrest van, dat ze überhaupt niet meer op stal kon staan.
Ze deed niets anders dan rondjes draaien op haar geblesseerde been.

Toen gekozen voor 24/7 buiten. Direct een relaxed en blij paard. Ze is veel rustig en aanhankelijker geworden.
En haar geblesseerde been blijft mooi dun.

Dinniej

Berichten: 6464
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: Woudenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 17:04

Ik heb mijn paard van een pensionstalling met 3 uur per dag buiten naar een paddock paradise verplaatst. Daar werd mijn paard heel blij van, maar uiteindelijk redde ze het er niet.
Als je paard in een kudde staat ben je qua gezondheid ook afhankelijk van hoe serieus de eigenaren van de kuddegenoten dingen nemen. Ik had de pech dat er luizen in de kudde kwamen en daar werd door de eigenaar van een vriendje van mijn paard niet adequaat op gehandeld. Hierdoor heeft mijn paard een allergische reactie op de luizen gekregen en is ze heel ziek geweest. Nog steeds (sinds oktober 2019) is haar immuunsysteem niet op orde en indirect heeft dit geleid tot kreupelheid.

Sowieso is het goed om na te denken of je paard gevoelig is voor koude, regen etc. Ik dacht dat mijn paard hier niet gevoelig voor was, maar afgelopen natte druilerige winter was haar weerstand dus heel laag. Ook merkte ik dat ze gauw strakke spieren had bij regenachtig weer.
Mijn paard is daarna naar een stal verplaatst, maar wel op een plek waar ze 8 uur per dag buiten komt en met een hele fijne sfeer. Voor mijn paard lijkt dat uiteindelijk een betere oplossing.

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 17:43

Ik hoop dat ik ook mag inbreken in dit topic.
Mijn paard is vorige week van 8 uur weidegang naar 24 uur gegaan, en ik ben erg onzeker of dit de juiste keuze was.
Ik zit gelukkig niet met zelf water/hooi aanvullen of mest ruimen en we hebben geweldige bakken, dus de meeste nadelen die ik genoemd zie, zijn voor mij niet van toepassing. Daarnaast is het overtakte deel van de wei (geen schuilstal maar de hele lengte van de wei heeft overhangende takken, ruim voldoende voor alle paarden om onder te staan) ook het meest hooggelegen (uiterwaard tegen heuvels aan), dus ik hoop dat dit ook in de winter enigszins droog blijft. Nat maak ik hem sowieso wel voor het rijden, voor de hartslagmeter, maar toch komt er in de winter, alleen al voor mijn eigen gemoedsrust, wel een dekentje op (50g om mee te beginnen).
In de wei stonden vorig jaar paarden die óf niet bereden kunnen worden (langdurig geblesseerd/te oud/te jong) óf op een stal 'boven' wachtten, dit jaar lijken er wat meer paarden permanent te staan die ook gewoon in het werk staan.
Mijn paard is echt een vriendelijke goedzak die altijd, vooral in nieuwe groepen, onderaan de rangorde staat, waardoor hij niet bij de baal voordroog komt, maar gezien de buikomvang van de overige paarden (XXL) zie ik dat eerder als voordeel, en daarnaast krijgt hij toch gewoon zijn vitaminebrokje dagelijks dus veel tekort zal hij niet komen. Er zijn ook al een paar dagen geen nieuwe bijtwonden bijgekomen, dus ook dat is aan het normaliseren.
Ik zie ook wel de voordelen: zijn hoeven zijn na 2 dagen al een stuk verbeterd, maar ik merk wel dat ik ze wat beter bij zal moeten houden dan op stal, en hoewel hij alle ruimte heeft, komt hij elke dag met 4 straalgroeven gevuld met mest uit de wei.
Met de naderende hittegolf ben ik blij dat hij niet in die hete hoekstal hoeft waar hij al meteen na het binnenhalen uit drijft van het zweet waar ook in de winter de neerslag gewoon naar binnen waait, so much voor beschutting van de stal (alle andere stallen zijn echt uitstekend).
Hij is ook rustiger, hij vóélt rustiger, zelfs mijn (niet paarden-)man merkte het, na 4 jaar aan haast, kanttekening: hij staat op het moment op buut.
Ik vind het ook wel fijn dat ik nu gewoon om 5 uur 's ochtends het bos in kan op dagen dat het echt heet gaat worden, maar zie op tegen in de winter een lamp nodig hebben om hem uit de wei te vissen (staat toch wel vaak helemaal achterin, dat deed hij 'op stal' ook al).
Veel (top)endurancepaarden staan niet voor niks in 24/7-situaties, maar toch zie ik erg tegen het moment op waar ik definitief mijn stal kwijt ben (eind van de maand al), en dus definitief de controle kwijt ben over hoeveel hij eet, de jaarlijkse wormencheck, de dagelijkse zorg die ik nu echt zelf moet doen, het altijd makkelijk bij mijn paard kunnen, het automatische contact met mijn stalgenoten, bij regen zie ik op tegen mijn paard niet overdekt op kunnen zadelen al is er een (1) prima overdekte wasplaats en heb ik gehoord dat er meer overdekte poetsplaatsen bij komen, waaronder mijn huidige stal, en gezien onze ambities worden we dan alsnog wel nat aangezien ik ondanks een goede binnenbak 95% van de tijd buiten rijd, ook (juist) in de regen.

Dus, TL;DR, Hoe/wanneer wisten jullie dat je de juiste keuze had gemaakt met 24/7 weidegang? En zijn mijn twijfels gewoon egoïstisch?
Nog een foto van mijn knappie :D

Afbeelding

Myfairytale
Berichten: 5384
Geregistreerd: 26-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 17:58

Toen ik nog met mijn paarden op een stoeterij stond, waren ze bang voor mijn grootste ruin. Hij was altijd heel erg blij als hij naar buiten mocht en maakt zich dan erg groot (naast dat ie al ruim 1.80m is). Daar kwamen ze maar enkele uurtjes per dag buiten en als het regende helemaal niet.
Hij werd zelfs kopschuw, ik vermoed dat ze hem op zijn hoofd geslagen hebben.
Toen ben ik verhuisd en heb de paarden ook op een andere stal ondergebracht; 24/7 buiten, maar met grote schuilstal. Hij is daar zó ongelooflijk van opgeknapt. Hij heeft het vertrouwen dat we aan zijn hoofd zitten weer terug en is een heel ander paard geworden. Echt een heel fijn, rustig dier, dat je uit zichzelf opzoekt, terwijl hij dat eerder echt niet deed. Dit is voor ons inmiddels al een paar jaar geleden, maar we verbazen ons nog steeds over het verschil. We merken het helemaal nu we ze thuis hebben staan.

Orezriver
Berichten: 31
Geregistreerd: 09-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 01:32

Mijn ervaring? Een heel blij, vrolijk, zen paard!

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Van ‘stalpaard’ naar 24/7 ‘buitenpaard’ ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-20 11:23

Hallo allemaal, bedankt voor de vele reacties! Ik heb ze allemaal gelezen. Morgen is het zover, dan gaan we verhuizen. Ik heb op de stal waar ik nu sta een super fijn contact met de eigenaar en stalmanager, we hebben de afgelopen 2 weken de weidegang dus goed kunnen opbouwen en het krachtvoer kunnen afbouwen. Moest het niks voor mijn paard zijn en ik merk na enkele maanden dat ze echt geen rust kan vinden, ben ik meer dan welkom om gewoon terug te komen naar mijn huidige stal. Dat is wel een hele geruststelling.

Morgen gaan we in alle vroegte verhuizen, ik heb een vrachtwagentje met airco in de paardenkabine gehuurd om zeker te zijn dat het transport geen probleem is. We moeten ongeveer 25min rijden, nu hopen dat ze goed op de vrachtwagen wil. Op dit moment is het in de stallen erg warm, zeker in de avond koelt het daar heel slecht af waardoor het binnen warmer blijft dan buiten. Ook gaan de paarden vanaf maandag beurt om beurt op de weide: de ene dag de paarden van de ene stallenblok en de andere dag de andere stallenblok. De verhuis uitstellen tot na de hitte heb ik wel overwogen, maar dat was dus echt geen optie aangezien ze dan komende week maar 1,5u om de andere dag op de wei kan... Dan was het opbouwen vd weidegang voor niets geweest. Dus hopelijk zal alles vlot verlopen. Ze zal op de nieuwe stal met 4 andere paardjes in de groep staan op een hele grote weide met bomen voor schaduw en een schuilstal in het stalgebouw zelf. Dat is ook wel een fijn idee. Dat ze echt nog onder een dak kan tussen stenen muren ipv meteen een kleinere houten schuilstal. Ze staat ook vlakbij het huis van de staleigenaar dus ze kan goed in de gaten worden gehouden de eerste dagen. Ik heb er zin in en hopelijk wordt mijn paard hier ook blij van!

HorsePassion
Berichten: 971
Geregistreerd: 21-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 12:15

Succes. Het gaat vast goed.

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Van ‘stalpaard’ naar 24/7 ‘buitenpaard’ ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 12:25

Heel veel succes, het klinkt als een stal waar ze goed op je paard gaan passen!
Minstens zo belangrijk als de 24/7 buiten :-).

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Van ‘stalpaard’ naar 24/7 ‘buitenpaard’ ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-20 18:53

Het is gelukt hoor! Vanmorgen vroeg op de vrachtwagen, richting de nieuwe stal. Daar aangekomen heel rustig. Even in de bak gezet, lekker gerold. Dan de wei in met de groep. Ging goed! Ze kijkt vanop een afstandje toe, de andere paarden zijn ook rustig naar haar toe en niet agressief of iets dergelijks. Dus hopelijk wordt ze binnen een paar dagen ook vriendjes met de paarden!

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Van ‘stalpaard’ naar 24/7 ‘buitenpaard’ ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 19:12

Wat super tof dat je deze stap gezet hebt.

Ik heb mij paard in de 21 jaar dat ik hem heb van een uurtje per dag buiten, naar 4 uur per dag, naar overdag buiten naar 24/7 buiten gehad.
En ik ben echt het meest tevreden over die laatste stap. De voorwaarden moeten op orde zijn. Maar dan is er niets heerlijker te zien dan dat ze zelf hun dag kunnen indelen. En ik vind het juist voor een gereden (sport)paard fijn dat ze altijd wat kunnen rondscharrelen.
Zoals ik ze hier thuis heb is het in ieder geval geen enkele belemmering om voor Z+ te gaan.

Veel succes met je paard. Ik hoop dat het slaagt.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-20 11:52

Heel apart gevoel dat ik nu geen dagindeling meer moet maken rond mijn paard heen! En echt heerlijk om te weten dat ze kan gaan en staan waar ze wil zonder dat ik er heen moet om ze steeds binnen en buiten te halen voor een paar uurtjes. Ze heeft een super eerste nacht gehad, ik heb fototjes gekregen van de staleigenaar en zo doet het super! Deze namiddag even een lekkere douche gaan geven met dit warme weer. Ik denk dat ze het naar haar zin heeft!

Afbeelding
(Hier helemaal links is de mijne)

Afbeelding

Afbeelding
(Hier helemaal rechts)

darkadia

Berichten: 5245
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Van ‘stalpaard’ naar 24/7 ‘buitenpaard’ ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 12:21

Super fijn! Ben benieuwd ook hoe je het zelf gaat ervaren!

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Van ‘stalpaard’ naar 24/7 ‘buitenpaard’ ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 13:21

Dat merk ik ook, Heleenn, dat mijn hele schema de deur uit kan :D
Het ziet er fijn uit bij jou!

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Re: Van ‘stalpaard’ naar 24/7 ‘buitenpaard’ ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 14:03

Leuk om te lezen! Ik sta zelf op het punt de keuze te maken om van een stalpaard (6-8) uur buiten een Hit-Actief paard te maken. Ik ben vooral bang dat hij z'n rust niet gaat pakken, het is een erg speelse ruin..

AlphaDaemon
Berichten: 542
Geregistreerd: 24-04-12

Re: Van ‘stalpaard’ naar 24/7 ‘buitenpaard’ ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 14:12

@nessinator: om nog even te reageren op je bericht, ik wist dat ik een goede keuze had gemaakt toen ik mijn paard weer blij zag en dat ze uit haar schulpje kwam ivm de oude stal. Ze kwam ook weer mooi aan (was erg mager) en deed veel luchtzuigen wat nu ook veel minder is. Ik was afgelopen december verhuist en heus wat heb ik lopen mopperen toen het zo lang nat bleef en ik amper kon rijden (geen bak op huidige stal, dus moet altijd t bos in). Maarja, uiteindelijk pas je daar ook wel een mouw aan en zolang paard blij is, ben ik ook blij.

Nou heb ik niet echt wedstrijd ambities en ik MOET niks van mezelf qua rijden oid. Dus als het weer prut is, laat ik mijn paard gewoon met rust op troetelen, poetsen en douchen met dit weer na.

EllyC

Berichten: 8121
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Van ‘stalpaard’ naar 24/7 ‘buitenpaard’ ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 12:07

Die van mij staan nooit op stal. Blij slecht weer op uitloopstal/paddock en anders gewoon op de wei 24/7.

Op de huidige we helaas geen schaduw dus daarom paar uur naar de paddock.
Elk nieuw paard moet altijd even wennen en soms als je ze zoals nu met de hitte een paar dagen achter elkaar op een bepaald tijdstip binnenhaalt dan gaan ze staan wachten voor het hek.
Maar ik heb altijd meer het idee dat dit gewoonte is en niet omdat ze het nu echt zo vervelend is in de wei.

Ze staan met 8 a 10 samen en dat vind ik een heerlijke samenstelling/grootte. Ze lossen problemen onderling op. Er zit er nu 1 bij die wat drammerig is maar doordat ze dat met zijn alle opvangen loopt t niet uit de hand en zie je ook dit paard rustiger worden.
Wordt er 1 uitgehaald om te trainen dan is er ook geen ornust.

Zelf zal je wel moeten wennen dat bij onweer, wind of regen ze meestal ook gewoon buiten blijven staan. Ik heb me wel een helemaal nat laten regenen omdat ik dacht dat ie naar binnen zou willen. Nou niet dus. Zit dus bij ons tussen de oren en niet bij het paard.

fro

Berichten: 738
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 12:29

Fijn dat het goed is gegaan.

Toen ik mijn paard kocht kende ze alleen stal en paar uurtjes buiten.
Direct 24/7 buiten gezet met schuilmogelijkheid.
Beste keuze voor mijn paard, alleen als ze nu even op stal moet dan sloopt ze wel de hele stal uitelkaar :o dus denk dat ze prima haar mening daar over geeft. Ze liep toen ook gewoon wedstrijden.

Zelf zou ik niet andere meer willen, maar misschien dat er best paarden zijn waarvoor dit niet de beste optie is.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-20 18:40

Leuk om te lezen dat de ervaringen eigenlijk over het algemeen allemaal positief zijn! Ondertussen heeft ze ook al 2x een stevig onweer en regenbuien overleefd dus ze heeft echt een vuurdoop gehad. Ook wel lekker met dit weer, een goeie bui. Ze stond vandaag voor het eerst wat dichter bij de andere paarden te grazen. Ze gaan afstandelijk maar respectvol met mekaar om dus dat zie ik wel goed komen :D


Afbeelding