Van ‘stalpaard’ naar 24/7 ‘buitenpaard’ ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Van ‘stalpaard’ naar 24/7 ‘buitenpaard’ ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-20 21:21

Hallo allemaal,

Ik overweeg om mijn 12 jarige merrie ook 24/7 buiten te zetten, zoals mijn 25 jarige pony al enkele jaren staat. Het is een fijne plek waar de paarden op goede weilanden staan (regelmatig wisselen) en in de winter ook droog staan en bijgevoerd worden waar nodig. Mijn jongere merrie staat nu dichter bij huis (10min) maar komt naar mijn gevoel echt te weinig buiten nu. Ik zie dit ook niet in een positieve richting evolueren qua weidebeleid. Ik ben er verder wel heel erg blij. Tot afgelopen winter stonden ze net genoeg buiten, minder moest het echt niet meer worden maar dat is dus nu wel gebeurd. Onze pony hebben we omwille van gevoelige luchtwegen verhuisd naar 24/7 buiten, na een week kliniek en veel hoesten. Voor mijn jongere paard zou dit niet zo zijn en zou het verhuizen enkel zijn vanuit mijn gevoel. Ik weet niet waar ik goed aan doe.

Zijn er mensen die ervaring hebben met het verhuizen van hun stalpaard naar een plek waar ze altijd buiten lopen? 24/7 op gras? Hoe is dit gegaan? Was dit een goeie keuze of ben je na 2 maanden al terug naar de oorspronkelijke stal gegaan? Ik twijfel heel erg, maar weet tegelijk ook wel dat dit beter zou zijn voor mezelf (ik heb nu erg veel stress om mijn paard extra buiten te halen want dit is echt belangrijk voor mij) en voor mijn paard. Wie zou zijn ervaringen willen delen?

_mexx_lady_

Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Re: Van ‘stalpaard’ naar 24/7 ‘buitenpaard’ ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 21:26

Hier! Paard heeft altijd overdag op de wei gestaan en in de nacht op stal.
Daarna van de ene op de andere dag naar buiten paard. Nu staat het gras niet zo volop, dat scheelt.
Merkte wel dat ze echt moest wennen. Tegen etenstijd ging ze aan de poort staan wachten, maar ja die ging niet open.
Nu gaat het eigenlijk prima, heeft ze zelfs minder vaak koliek als anders (meestal bij wisselen van de seizoenen en nu nog maar 1x).
Het gras staat kort, kan de hele dag grasjes of hooi peuzelen. Ze vindt het wel prima zo.
Enkel in de zomer is het lastig, bij 30+ bleven ze overdag binnen, daar was het aanzienbaar koeler, dat kan nu niet maar staan ze wel in de schuil stal.

Lotte_Wessel

Berichten: 3587
Geregistreerd: 12-05-08
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 21:29

Mijn paard stond voor de eerste paar jaar dat ik hem had op een manege met weinig weidegang en dus eigenlijk maar uurtje per dag in de wei en verder binnen op stal. Toen hem verplaatst naar een andere stal waar hij gelijk eigenlijk dag en nacht buiten stond. Heb hem in begin eerste week nog gedurende de avond binnen gezet omdat hij zoveel gras ook niet gewend was, maar had hem gelijk buiten kunnen laten. Hij bloeide er echt enorm van en was eigenlijk vrij snel een ander paard. Zou het dan ook absoluut aanraden mocht je de mogelijkheid hebben om je paard zoveel buiten te hebben. Heb het met al mijn paarden ze nu dag en nacht buiten. Ze wennen er heel snel aan, maar alles goed went snel natuurlijk!

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 21:40

mijn ruin stond altijd de nachten binnen.
we waren ook niet anders gewend.
hij werd jaren geleden heel ziek. kreeg copd en moest van de veearts echt naar buiten toe.
dat in februari toen gedaan en hij heeft het gewoon altijd goed gedaan daarna.

als er ruimte is,droge plek om te liggen en schuilen en genoeg voer moet je het echt doen :j

HorsePassion
Berichten: 973
Geregistreerd: 21-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 21:42

Ik zou mijn paard er geen plezier mee doen om 24/7 buiten te zetten. Ook niet als er een schuilstal is.
Maar dat komt ook omdat ze nog nooit heeft in de nacht buiten heeft moeten blijven en dat ze laag in rangorde is.
Mijn paard dringt zich niet op en als er eentje lelijk naar haar doet dan eet ze als laatste en zal ze de schuilstal niet binnen mogen.
Ook weet ik dat ze erg alert is en niet haar rust in een weide kan pakken wanneer er meer paarden lopen. Dus voor mijn paard is het erg belangrijk dat ze rustig in de eigen stal kan eten en dat ze ook alleen kan slapen.
Dus als advies kan ik je geven dat je goed naar je eigen paard moet kijken om te zien of hij er geschikt voor is.

Luf_Midnight
Berichten: 3534
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Hoorn

Re: Van ‘stalpaard’ naar 24/7 ‘buitenpaard’ ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 21:48

Hier stond mijn ruim vroeger 24/7 binnen. (Was hij mijn verzorg pony)
Sinds hij bij mij woont woont hij grotendeels 24/7 buiten in de groep. Afgelopen jaar voor het eerste jaar ook de winter buiten gebleven. Wel onder dek maar gaat hem goed af

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-20 21:54

Het in groep leven is ook wel iets waar ik wat nerveus over ben. Ze staat nu steeds met hetzelfde paard op de weide maar heeft in het verleden ook prima in groepen van 3 of 4 paarden gestaan. Het is een dominante merrie, maar op een eerlijke manier (geen typische ‘pismerrie’ zoals ze wel eens zeggen). Ze is sociaal en zal ook niet laag in rangorde komen te staan denk ik. Maar het blijft inderdaad wel een twijfelpuntje. Maar ook omdat ze zo sociaal is denk ik dat ze het veel gezelliger zou vinden om met een groep te staan dan alleen in de stal met een traliesje naar de buurman.

Er zijn wel wat stallen op de plek waar mijn pony staat. Dus ik zou ze de eerste week ook iedere nacht op stal kunnen zetten, maar dan staat ze helemaal alleen binnen. Ik weet niet of dat een goed idee is...

nouklime

Berichten: 1008
Geregistreerd: 13-10-08
Woonplaats: Haarlemmermeer

Re: Van ‘stalpaard’ naar 24/7 ‘buitenpaard’ ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 22:01

Mijn paard ging van in de winter 23/7 op stal en in de zomer 7 uur per dag op het land naar 12 uur in de winter op de paddock en 24/7 op het land. Blijer heb ik hem niet kunnen maken. Mijn jongste paard heb ik meteen naar deze plek verhuisd en ik en de paarden vinden het heerlijk!

HorsePassion
Berichten: 973
Geregistreerd: 21-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 22:04

Je zou ook kunnen overwegen om je paard naar een pensioenplek te brengen waar ze wel veel buiten komen maar snachts toch een eigen stal hebben. Ik snap niet zo goed waarom 'oude' paarden 24/7 buiten zouden moeten staan.

senna21

Berichten: 11847
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 22:06

In de zomer is de overgang niet zo groot. Ik zou het gewoon proberen. Uiteindelijk zal je paard aangeven of het een goede beslissing is geweest.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-20 22:15

tjiftjaf schreef:
Je zou ook kunnen overwegen om je paard naar een pensioenplek te brengen waar ze wel veel buiten komen maar snachts toch een eigen stal hebben. Ik snap niet zo goed waarom 'oude' paarden 24/7 buiten zouden moeten staan.

Het gaat om het verhuizen van de 12 jarige, onze oude pony moet wel degelijk 24/7 buiten omwille van longproblemen. Op stal is gelijk hoesten en slijm maken, dat kan niet.

Sintara

Berichten: 7393
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Van ‘stalpaard’ naar 24/7 ‘buitenpaard’ ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 22:16

Ik zou het gewoon proberen als het een rustige groep is. Je merkt het vanzelf, maar over het algemeen gaat het zeker in de zomer prima

Wyb_ster

Berichten: 784
Geregistreerd: 22-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 22:16

Ik heb het ook gedaan, met al mijn paarden. Ik had dan wel de mogelijkheid om ze op te stallen op een straat met stal en een zandpaddock. De pony's gingen allebei helemaal goed op 24/7 naar buiten. Mijn laatste twee paarden gingen ook gelijk 24/7 op de wei. Nu hadden de pony's de wei al goed bij gegeten en deed ik dat jaar aan strookbegrazing. Voor een van mijn merries was het te veel, sindsdien haal ik ze 's nachts altijd binnen voor ruwvoer, maar dat is alleen omdat ze een moeilijke eter is en niet vanwege de overgang. Alle 4 mijn paardenbeesten konden zo wennen aan een 24/7 systeem

Edit: mijn eerste pony was 12, andere pony 17, eerste paard 4 (die kwam in principe van de opfok en stond pas een maandje op een echte stal) en het andere paard 7. De pony van 17 had bij de eigenaar ervoor wel altijd zo gestaan

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-20 22:19

Het is ook jammer dat er in de buurt niets is waar ze ‘s nachts op stal gaan en overdag buiten. Dat is hier gewoon niet. Ik ben op 4 jaar tijd nu 3 keer van stal veranderd en deze stal was mijn laatste poging op een combinatie van de twee werelden: luxe voor de ruiter met binnenbak, longeerbak overdekt, kleinschalig en leuke kantine etc en daarnaast ook luxe voor paard met veel weidegang. Nu is die weidegang nog meer ingekort dus echt luxe vind ik dat niet meer voor m’n paard. Ik ben er ook niet de hele dag om mijn paard zelf op de weide te zetten. Als ik aan het werk ben staat mijn paard dus te weinig buiten vind ik. Voor de rest is het een super stal dus ik baal wel erg.

Er is vorige maand ook een paard vanop mijn huidige stal verhuisd naar de 24/7 buiten stal waar mijn pony staat. Dat paard had artrose. Hebben ze opgebouwd naar 4u weidegang (dat was veel op mijn huidige stal...) en dan huppekee naar de 24/7 weide. Heeft nergens last van gehad en artrose is een stuk beter geworden. Dus dat geeft wel goede hoop, dat het paard niet ziek is geworden ofzo.
Laatst bijgewerkt door Heleennn op 17-07-20 22:21, in het totaal 1 keer bewerkt

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 22:20

maar ik snap het denk ik niet, jouw oude pony staat nu ook altijd buiten?
die was toch ooit ook stalpaard?
je moet even kijken of de plek bij je paard past, maar in principe kan elk paard gewoon buiten.
mits de plek dus bij hen past....

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-20 22:22

ellepel schreef:
maar ik snap het denk ik niet, jouw oude pony staat nu ook altijd buiten?
die was toch ooit ook stalpaard?
je moet even kijken of de plek bij je paard past, maar in principe kan elk paard gewoon buiten.
mits de plek dus bij hen past....

Ja dat klopt, maar die hebben we heel gelijkmatig kunnen opbouwen naar 6 tot 7 uur weidegang per dag. Dus dat was toch iets minder abrupt. De pony stond dus eigenlijk al best lang op de weide voor ze verhuisd is. Bij mijn 12 jarige wordt 6-7 uur weidegang per dag al moeilijk te realiseren helaas. Dus het opbouwen van gras zou ook een struikelblok kunnen zijn.

Arantes
Berichten: 889
Geregistreerd: 01-08-06
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Van ‘stalpaard’ naar 24/7 ‘buitenpaard’ ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 22:44

Die van mij is 3 jaar terug van 10 jaar op stal staan naar 24/7 weiland gegaan in een kudde van circa 30 paarden. Ging probleemloos, eerst even rennen en elkaar leren kennen maar daarna al rust. Nagenoeg geen wondjes/beetjes etc.

In de winter gaan ze wel 4 maanden naar binnen en dan op de paddock. Toen dit jaar het weideseizoen begon heb ik wel opgebouwd qua uren weide per dag en dat beviel wel goed.

Juut

Berichten: 6900
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 22:46

Ik heb vorige maand mijn pony als stalpony gekocht, en in 24/7 groep gezet. Ze is 5, wenig gezien, beetje paardenopvoeding kan ze wel gebruiken. Gaat helemaal prima. Deze stal laat eigenlijk de nieuwe paarden wennen aan de kudde vanuit een eigen stuk paddock met stal, na een paar dagen de kudde in. Is bij mn bijrijdpaard perfect volgens plan verlopen, maar mijn schatje duurde het te lang: is binnen 24 uur door de draad gegaan naar de kudde. Geen klap gevallen. :') Ook met de paar dagen 30 graden is het helemaal prima verlopen, ze volgde de groep.

Lindsey_99
Berichten: 2485
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Van ‘stalpaard’ naar 24/7 ‘buitenpaard’ ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 22:50

Als je paard geen problemen heeft met gras (IR of gevoelig voor dik worden of bevangenheid) dan zie ik er geen probleem in. En helemaal niet op dit tijdstip, heeft ze nog genoeg tijd een goede vacht te maken.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 23:23

tjiftjaf schreef:
Je zou ook kunnen overwegen om je paard naar een pensioenplek te brengen waar ze wel veel buiten komen maar snachts toch een eigen stal hebben. Ik snap niet zo goed waarom 'oude' paarden 24/7 buiten zouden moeten staan.

Juist oude paarden doen het erg goed 24/7 buiten, ze hebben vaak last van atrose door het vele bewegen zijn ze m7nder stijf. Ook hebben ze meestal continu voer tot hun beschikking waardoor ze het beter doen als op stal.

HorsePassion
Berichten: 973
Geregistreerd: 21-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 10:10

Het lijkt mij in de herfst en winter voor oude paarden helemaal niks in de nachten buiten met al dat vocht en koude.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 10:18

Ik denk dat jullie allebei gelijk hebben. Een (ouder) paard dat buiten blijft heeft meer kans om te bewegen, dus minder stijf. Een (ouder) paard heeft er baat bij om rustig en ongestoord zijn hooi te kunnen peuzelen en daarbij droog en windvrij te staan.
Elke manier van paarden houden is een compromis. Bij een ouder paard zou ik zeker een box achter de hand willen houden, ook als hij 24/7 buitenstaat. Want eens het gras op is komt er van dat bewegen ook niet veel meer in huis en dan kan het handig zijn om hem binnen te zetten als het te guur wordt en je merkt dat hij er last van krijgt.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Van ‘stalpaard’ naar 24/7 ‘buitenpaard’ ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 10:26

Ik heb op dit moment een manege paard aan huis, hij is met pensioen en heeft artrose.
Hij was gewend om veel binnen te staan, ook op stal.
Ik heb rustig opgebouwd in een periode met goed weer. Steeds wat langer buiten blijven. Ook kon zo geleidelijk zijn deken vaker af. Hij was een deken paard. Ik weet niet of hij tzt weer een deken nodig heeft, dat zullen we nog moeten bekijken.
We hebben zowel het op gras staan, als buiten staan, geleidelijk opgebouwd.

Op dit moment staat hij al een paar maanden 24/7 buiten en dat gaat heel goed.
Alleen bij heel slecht weer zet ik ze op stal. En ook dat gaat prima.
Echter in de herfst/winter zal hij wel weer 's avonds op stal gaan. Want ik weet niet of ik hem een plezier doe om dan in weer en wind buiten te staan met zijn oude artrose lijf.

darkadia

Berichten: 5247
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Van ‘stalpaard’ naar 24/7 ‘buitenpaard’ ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 10:30

Als je een sociaal paard hebt zal het ws weinig problemen geven. Hier stond paard 1 nachts op stal en overdag in een paddock en zomers dan wel 24/7 land. Daarna bij andere stal weer gewoon op stal en alleen bij goed weer op het landje. Vanaf daar weer terug naar 24/7 buiten.

Ja ze moesten wennen, maar vinden het overduidelijk fijn.
Echter: er zijn ook paarden die niet tegen de hoeveelheid prikkels en spelen kunnen of idd laag in de groep staan waardoor ze niet aan hun rust toe komen met 24/7 buiten... is je paard daar gevoelig voor, dan zou ik zoeken naar iets waar ze we de nacht hun eigen plekje hebben.

Runa

Berichten: 1109
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 10:54

Ook voor paarden die zich lastig in een groep settelen kan 24/7 buiten júist heel fijn zijn. Randvoorwaarden zijn alleen dat er voldoende ruimte is om zich af te zonderen, voldoende schuilgelegenheid en een stabiele kudde.

Het voordeel van altijd buiten is namelijk dat het ontzettend voorspelbaar is. Áltijd dezelfde kudde. En wanneer paarden, kuddedieren die ze zijn, een plekje in een stabiele kudde vinden, worden ze daar naar mijn ervaring enorm rustig van. Ze hoeven dan namelijk niet alles zelf te doen, de hele kudde zorgt voor elkaar.

Mijn merrie staat nu al een poosje 24/7 buiten met altijd hetzelfde clubje. Een tijdje na haar is er een merrie bijgekomen die aangekocht was als projectpaard. In het begin was die altijd op haar hoede en durfde ze nooit ver van de andere paarden te gaan. Maar doordat de andere paarden altijd relaxed zijn, heeft ze dat nu ok overgenomen. En nu als de kudde een dutje doet, doet zij lekker mee :)