Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
ruitje
Berichten: 12309
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-20 10:46

Wat ik overal lees is dat tandenslijtage zowel bij netten als bij roosters wel en niet voorkomt :+ . Er is naar mijn mening geen conclusie uit te trekken omdat de ervaringen zo verschillend zijn. Ik denk dat het erg paard afhankelijk is.

Het is voor ons ook geen ' moeten ' he, het grootste deel krijgt gewoon eten op de grond. Het is meer dat we willen kijken of we wat kunnen met de wens van enkele klanten. Wil je het niet: ook prima :D

@Tamary, top, in een hoek is ook nog handiger denk!

@Hilary, die envelop kennen we, net als de suggestie van Viola, dat zijn de andere opties waar we naar kijken. Wat voor ons vaak een ding is, is de hoogte. Heel veel netten zien we laag hangen wat natuurlijk goed is voor de hoofdhouding. Maar als je dat als pensionstalhouder ophangt en een paard blijft er in hangen, voelt dat toch anders dan wanneer de eigenaar dat er in gehangen heeft.

Daar moeten we voor onszelf dus nog wat mee :)

24/7 buiten en een binnenbak in de Randstad? Het is er:
insta: https://www.instagram.com/staldegroenemeer website: https://www.staldegroenemeer.nl


Fangio
Berichten: 2556
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 11:38

Ik zou het echt super vinden als een pensionstal slowfeeders aanbied. Ik heb namelijk een pony die snel te dik wordt en dmv slowfeeders kan ik hem wel onbeperkt laten eten zonder dat hij veel te dik wordt. Nu mag mijn paard momenteel ook niet meer op stro, wat ook wel maakt dat het een dingetje is (daarvoor kreeg hij gewoon beperkt hooi en kon hij daarna van zn stro knabbelen, dat was ook prima voor mij).
Ik heb mijn pony zelf wel met netten staan, maar de mijne staat al niet met ijzers, wel in de winter met dekens, maar dat heeft nog geen problemen opgeleverd *afkloppen*

Ik vind het iig super dat je zo meedenkt met je klanten en zo een balans probeert te vinden tussen wat mensen willen en wat er mogelijk/handig is voor jullie

ruitje
Berichten: 12309
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-20 12:02

Thanks voor het compliment! Alhoewel we soms ook gewoon nee moeten verkopen hoor, we hebben er 85 staan, dan kan gewoon niet alles :o .

Het is trouwens graszaadhooi Pandora! We zijn echt blij met de zonnepanelen ja, we hadden daar het dak al op berekend, dat was duurder om het gewicht te kunnen dragen, dus fijn dat ze er toch zo snel op konden, des te eerder heb je er wat aan :)

Wil trouwens echt nog aangeven dat ik dit topic echt heel erg fijn vind, voor mij is het heel erg boeiend steeds om alle reacties op verschillende onderwerpen te zien. Het is een soort gratis marktonderzoek haha! En daarnaast geeft iedereen zoveel tips, echt fijn :D !

24/7 buiten en een binnenbak in de Randstad? Het is er:
insta: https://www.instagram.com/staldegroenemeer website: https://www.staldegroenemeer.nl

ellepel
Berichten: 47318
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 12:21

daar was iets mee toch.. met graszaadhooi?
voor de wat dikkere paarden inderdaad wel geschikt, helaas niet voor oudjes.
maar je bied meer aan toch?
fijn ook dat je het zelf zo onder dak kunt opslaan. :j

wat ik me nog af vraag. heb je ook iets voor je weidepaarden in verband met de hitte?
heb je bomen of ander schaduwplek?

Splinter
Berichten: 4271
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Den Haag

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 12:29

Ik volg ook al tijdje Ruitje, maar had volgens mij nog nooit iets gepost. Het is echt super gaaf geworden! Hier kan je trots op zijn.ben benieuwd hoe de merriestal wordt.

Ik kom je wel tegen een keer in de N3MP, :D

joyce B
Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 12:37


ruitje
Berichten: 12309
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-20 12:53

ellepel schreef:
daar was iets mee toch.. met graszaadhooi?
voor de wat dikkere paarden inderdaad wel geschikt, helaas niet voor oudjes.
maar je bied meer aan toch?
fijn ook dat je het zelf zo onder dak kunt opslaan. :j

wat ik me nog af vraag. heb je ook iets voor je weidepaarden in verband met de hitte?
heb je bomen of ander schaduwplek?


Graszaadhooi zit inderdaad minder vitamine/mineralen in en minder aminozuren. Juist voor jongere paarden zijn de eiwitten belangrijker. Ze staan nu ook nog op (speciaal paarden/kruiden)gras, en heel eerlijk: ze waren echt veelste dik aan het worden.

Ik maakte mij veel meer zorgen om hoe dik ze waren dan dat ik mij zorgen maak om mogelijke tekorten die weggewerkt kunnen worden met 1 pavo koek of het bijvoeren van krachtvoer :D . Merk dat ik daar sowieso wat anders in sta, als ik mensen topics zie openen met ' is mijn paard te mager' .

Dit zijn onze dravers, meeste bij ons op stal als recreatiepaard neigen eerder naar te dik dan te dun :o

[ img ]

Maargoed, zoals gezegd: we zien het als pilot. Dus we gaan nu weer met de klanten in de gaten houden hoe dit ruwvoer bevalt, en misschien komen we er over 4 maanden weer achter dat dit ook niet bevalt :D . Houd je van de straat :')

We wilden mogelijk ook nog iets gaan doen met een 'zout/mineralenbar' , heb ik bij meer PP's gezien. Denk dat dat toch een beetje is waar het op neer komt in dit soort stallingsvormen, gezien het echt onbeperkt voeren wat je doet.

Qua schuilplekken: Nee dat hebben we niet, ik wil ook weer niet alles op internet delen, dus we vinden daar wel wat van en willen er wat mee maar dat bespreek ik hier even niet :D

Wat ons nu vaak red is dat we een open polder zijn, hemelsbreed maar paar km van de zee, dus de wind werkt vaak. Maar met de steeds warmere zomers( echt absurd gister) zien we daar de laatste jaren echt een verschuiving in.

@JoybeB thanks!

@Splinter, wat leuk dat je hier ook meeleest! We willen na Corona echt een keer een Open Dag houden, we hebben zoveel oud klanten die het nu niet meer zouden herkennen denk ik haha :D ! Leuk om je tegen te komen, sta je nog steeds bij de 3 molens?

24/7 buiten en een binnenbak in de Randstad? Het is er:
insta: https://www.instagram.com/staldegroenemeer website: https://www.staldegroenemeer.nl

Pandora2
Berichten: 19853
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 13:07

Graszaadhooi does the trick inderdaad bij die dikzakken :D

Hilary
Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 14:20

Wij dachten ook op graszaadhooi te gaan, eentje met echte koliek, eentje met lichte buikpijn en eentje at het gewoon niet. Dan val je wel af ja >;)
We zijn heel snel weer op normaal hooi over gegaan, ondanks onbeperkt voeren gaat dat ook goed. Mijn ruin mag wel wat kilo’s kwijt, maar ik rij / train momenteel ook niet heel intensief.

Zonnepanelen is wel een goede investering hoor :j Wij hebben ze op het huis, mijn moeder ook. Daar zijn we vorige week bezig geweest met allerlei apparaten (boren, tegels bikken) en aan het eind van de dag hadden de panelen meer energie opgewekt dan we die dag hadden verbruikt :D

Oy with the poodles, already

Kendra
Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 14:44

Graszaadhooi kan prima, maar je moet zeker weten dat het geen edofyten bevat.

djinnie
Berichten: 2794
Geregistreerd: 23-04-05
Woonplaats: Wijchen

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 16:39

Wat leuk om mee te kijken. Het is alweer eeuwen geleden dat ik met mijn haffie bij jullie heb gestaan, dus mocht ik kunnen met een eventuele open dag, kom ik zeker even spieken.

Ik vind de loopstal prachtig geworden. Jullie denken overal zo fijn in mee, top!

De tijd heelt niet alle wonden...
Mama 1956-2014 & Papa 1952-2017

ruitje
Berichten: 12309
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-20 16:49

djinnie schreef:
Wat leuk om mee te kijken. Het is alweer eeuwen geleden dat ik met mijn haffie bij jullie heb gestaan, dus mocht ik kunnen met een eventuele open dag, kom ik zeker even spieken.

Ik vind de loopstal prachtig geworden. Jullie denken overal zo fijn in mee, top!


Met welk paard stond je bij ons? Je woont nu niet meer in de buurt zie ik, ik ga eens kijken of ik wat herkenbaars zie in je posts haha :D !

Betreft het hooi: Ik zal mijn ervaringen hier bijhouden mocht het toch niet bevallen, kan iedereen zien dat het gewoon ook een zoektocht is.

Binnen onze familie hebben we binnen het trainen van paarden altijd de uitspraak dat je pas een slechte trainer bent op het moment dat je denkt dat je alles weet.

Ik heb het idee dat dat voor paarden houden ook geld. Soms denk ik dat ik ergens echt best veel van weet, en dat ben ik toch weer verrast over iets. Denk ik: niet in je eigen tunnel zitten Ruitje :'). Alhoewel je als pensionstalhouder zeg maar ook weer een pad moet volgen.

Je kunt het zeg maar nooit iedereen naar zijn zin maken, iedereen wil dingen zo verschillend. En geld is ook een factor, je ziet heus wel aan je eigen bedrijf wat je nog moet verbeteren maar als je ziet wat alles kost :o

Nou weet ik niet zo goed wat ik nou wilde zeggen, nouja, dat het runnen van een stal een soort mengeling is tussen standvastig je eigen doel volgen en toch ook blijven zoeken naar nieuwe dingen en luisteren naar klanten zonder ' jezelf kwijt te raken' ofzo.

Klinkt dit logisch :') ?

24/7 buiten en een binnenbak in de Randstad? Het is er:
insta: https://www.instagram.com/staldegroenemeer website: https://www.staldegroenemeer.nl

Pandora2
Berichten: 19853
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 16:55

Gezien de huidige temperaturen, klinkt dit best wel logisch ja :D

In elk geval begrijp ik wat je bedoelt.
Mijn trainer zei vroeger altijd dat een mensenleven te kort is om alles over paarden en paardrijden te leren.
Maar met een open mind kom je ook al een heel end.
Denk dat hij gelijk had.

Poekkie
Berichten: 7341
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 16:56

Logisch niet, herkenbaar wel :')

Wat is dit een super topic. Bedankt om ons mee te nemen in deze weg. En eerlijk doen we hier zelf ook inspiratie op voor verbeteringen op onze eigen stalling :) (no worries, helemaal geen concurrent hier haha)

Paardengek in hart en nieren!

djinnie
Berichten: 2794
Geregistreerd: 23-04-05
Woonplaats: Wijchen

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 17:37

Ik stond bij jullie met Moonlight. Die heb ik lang geleden moeten verkopen (2007), ik ben in 2004 bij jullie komen staan. Hij heeft een tijdje in de buitenbox aan de (als je aan komt) rechterkant gestaan. Tegenover de paddock en wisselde wel eens van stal met zijn buurman als ze eruit kwamen. _O-

Nee, ik woon nu niet meer in de buurt en heb geen paard meer, maar zou met plezier weer bij jullie komen staan als dat wel zo was.

De tijd heelt niet alle wonden...
Mama 1956-2014 & Papa 1952-2017

ruitje
Berichten: 12309
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-20 08:23

Pandora2 schreef:
Gezien de huidige temperaturen, klinkt dit best wel logisch ja :D

In elk geval begrijp ik wat je bedoelt.
Mijn trainer zei vroeger altijd dat een mensenleven te kort is om alles over paarden en paardrijden te leren.
Maar met een open mind kom je ook al een heel end.
Denk dat hij gelijk had.


Haha ja dat denk ik ook! Wijze trainer :D !


Poekkie schreef:
Logisch niet, herkenbaar wel :')

Wat is dit een super topic. Bedankt om ons mee te nemen in deze weg. En eerlijk doen we hier zelf ook inspiratie op voor verbeteringen op onze eigen stalling :) (no worries, helemaal geen concurrent hier haha)


Dit vind ik echt leuk om te lezen! Zelfs al zijn jullie een directe concurrent zou ik het prima vinden hoor.

Ik heb toevallig een maand geleden een mail gestuurd aan een stal een stuk verder weg waar ik eens wilde kijken. ( zijn ondernemer van t jaar geworden en houden natuurlijk veel paarden, dus voor ons boeiend om te kijken!) Helaas geen mail terug :o .

En een stal 30 min hier vandaan mochten we vorig jaar wel komen kijken( hadden groepsstalling) . Was echt super waardevol!

Ik snap het best dat je uit het oogpunt van concurrentie iemand niet op je bedrijf laat kijken. Maar voor ons was het zo fijn om op andere pensionstallen te kunnen kijken. Ik zou daar ook altijd voor open staan als iemand dat bij ons zou willen.

Die vraag krijgen we nooit, maar ik heb wel eens rondleidingen waarbij ik denk: zou dit een klant zijn of een pensionstalhouder :D

@Djinnie, ik herken niet je paard, maar wel het verhaal van de wissel :') . Maarja, toen was ik ook nog een puber-Ruitje haha :D .

Ik denk dat ik mij bij een open dag echt zou verbazen over de hoeveelheid oud klanten die we gehad hebben :+ . Door Facebook en Insta ( en Bokt) vinden we weer best wat oud-klanten van 20 of 30 jaar terug ofzo, echt leuk om soms te zien waar die nu wonen of wat ze nu doen.

Ik had ooit onder de naam van mijn vader Facebook aangemaakt om wat van stal te laten zien en wat te kunnen communiceren naar klanten enzo. De posts daar doe ik.

Sinds een jaar leest mijn vader nu mee op zijn eigen Facebookaccount. Op zijn 65e :D . Vind hij helemaal prachtig, zegt hij: ' Heb je al gezien dat die klant een super mooie buitenrit heeft gemaakt' of ' Die oud klant heeft nieuw paard gekocht' . Vind ik zo leuk :D

Hij heeft ook het bestaan van agrarische verkoophoeken ontdekt, dus belt heel wat af naar nieuwe deals :D

Doet hij toch maar even op zijn 65e :+

24/7 buiten en een binnenbak in de Randstad? Het is er:
insta: https://www.instagram.com/staldegroenemeer website: https://www.staldegroenemeer.nl

Fangio
Berichten: 2556
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 11:20

Mijn paarden staan ook altijd op (goed) graszaadhooi, daardoor kan ik ze onbeperkt hooi aanbieden (en dan nog in slowfeeders dus). Met ander hooi worden ze gewoon moddervet. Ik heb een haflinger en shetlander, de haf staat nog maar heel licht in het werk, de shet doet niks. Die hebben ook gewoon niet veel nodig. Dan vind ik het fijner om ze goed aan het knabbelen te hebben en eventuele tekorten krijgen ze een vitaminebrokje voor.
Maar het zal inderdaad niet voor ieder paard zijn, het is vaak een stuk grover dan 'normaal' hooi, dus kan me wel voorstellen dat er paarden zijn die daar op reageren of die gewoon meer nodig hebben uit hun voeding

Hoe doen jullie dat nu met de warmte? Is er ook een tropenrooster oid?

Pandora2
Berichten: 19853
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 11:25

Dat is bijzonder knap van je vader ! :D
En wel zo gemakkelijk dat hij rondsnuffelt voor de beste deals ! 8-)

Rocamor
Berichten: 10819
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 12:00

Ik volg je topic(s) echt met plezier. Een mooie inkijk in het "leven van de andere kant".

Ik vind het erg mooi te lezen dat jullie als pensionhouders open staan voor andere opties. Mits het past (financieel of in jullie manier van paardenhouden / -welzijn). Zeker als je 85 paarden hebt staan en dus ook een boel eigenaren met veeeeel verschillende mening. Pfffff, ga er maar aanstaan.

Ik snap eigenlijk niet zo goed waarom pensionstaleigenaren zo spastisch zouden moeten doen? Als een klant wegwil, dan wil ie toch wel weg. En je kunt zoveel van elkaar leren (zowel hoe het anders kan, maar ook hoe je het nooit zou willen doen).

Leuk dat je vader ook zo meegaat.

Rockes <3

puttertje
Berichten: 879
Geregistreerd: 21-04-13

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 19:20

Hier ook een trouwe volger hoor.

Heb zelf een kleinschalige pension stalling en we zitten midden in een grote verbouwing..Alles wordt anders hihi.

Kijk maar op stalmurrie.nl kun je het volgen

Ik vind juist dat je je concollega's (zoals ik het noem)kunt helpen etc,etc...We willen toch allemaal het beste voor onze maatje ..toch?

Blijf je trouw volgen en misschien wel wat ideetjes lenen /jattenen of gebruiken haha

groetjes van Diana van Stal Murrie

nooit geschoten is ALTIJD mis :)

ruitje
Berichten: 12309
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-20 09:24

Wat leuk dat er hier concullega's( mooi woord :D ) meelezen.

Mijn ouders zijn ook 31 jaar geleden begonnen met het zelf bouwen van een stalletje en het plaatsen van een caravan als kantine. Dus ik kijk ook altijd graag bij de kleinere ondernemers, wie weet waar je bent over 30 jaar :D !

Leuke reactie Roccamor! Ik denk wel dat de wereld 'veranderd' is sinds social media. Vroeger wist je niks van andere stallen, nu volg ik stallen of zie ik oud klanten op Insta/FB en zie je daardoor hoe iets geregeld is.

Alhoewel een foto of een filmpje niet altijd representatief is natuurlijk, dat is ook wel een zo :)

Goed om ook de betere ervaringen te horen betreft graszaadhooi!

Betreft tropenrooster: wij volgen altijd, al 31 jaar lang, hetzelfde schema. Sneeuw, enorme storm of hitte.

Klanten weten dat en kunnen zelf daarop aanpassen als zij willen.

Als ik er zelf 5 had, is dat misschien een optie( en die van mij staat overigens in de polder, dus voor mijn eigen paard verander ik nu niks :) ) , maar met 85 is dat heel erg lastig. De een laat zijn/haar paard in de polder staan: want meer wind.
De ander zegt: ik wil hem om 11.00 binnen hebben en om 14.00 weer buiten. En zo nog 4 variaties mogelijk :D

Hetzelfde geld bij sneeuw, een deel laat ze binnen, een deel naar buiten en een deel wil ze maar even buiten.

Ik vraag mij wel eens af of er markt zou zijn voor het betaald aanbieden van dat soort 'diensten' , dus bijv. Paard eerder binnen halen of springschoenen aandoen in de ochtend o.i.d.


Nu regelen mensen dingen onderling als het nodig is. Maar soms lees ik dingen op Bokt en denk ik: Blijkbaar hebben wij een bedrijf wat volgens Bokt nooit vol zou kunnen staan en onze 85 klanten vinden dat best prima :o .

Misschien dat onze " vastigheid " wel duidelijk is ofzo? Je weet heel erg waar je aan toe bent en kunt daar dan zelf aanpassingen in doen? Ik weet het niet :o

Ik wacht steeds op het moment dat ik hier afgefikt word omdat we niet opbouwen op gras, of geen tropenrooster hebben. Blijft gek, dat zijn dingen die op Bokt onacceptabel zijn als iemand dat meld, en bij ons werkt dat.

Ik vraag mij af hoe andere grote stallen dat doen, echt met 40+ paarden. Heeft iemand een voorbeeld van een tropenrooster daar en hoe dat bevalt?

24/7 buiten en een binnenbak in de Randstad? Het is er:
insta: https://www.instagram.com/staldegroenemeer website: https://www.staldegroenemeer.nl

Berdien
Berichten: 64501
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 09:29

Mijn paard staat op een kleinschalige stal, maar ook daar geen tropenrooster. Alles staat gewoon buiten :+ In de winter blijft een deel 24/7 buiten (voornamelijk eigen paarden van de staleigenaren) en het grootste deel van de pensionpaarden staat overdag op de paddock en 's nachts op stal. Er wordt voor je buitengezet 's ochtends, voor het binnen zetten + uitmesten paddock is een rooster. Kun je afkopen, als je geen tijd hebt daarvoor.

Paarden gaan in 1x op het gras van het voorjaar, er wordt niet opgebouwd. Ik ben zelf altijd wel heel druk met laten grazen voor die tijd, maar met een koudbloed en een jachtpaard wat dik wordt van lucht vind ik dat ook wel echt nodig.

En daarnaast hebben we dan de 'dieetclub', dat is een klein clubje paarden wat niet op het volle gras mag, de ruinenclub en sinds vorige week de bandietenclub. Dat zijn die van mij :D := := Mijn merrie brak steeds uit dus die staat nu noodgedwongen op de paddock (overdag wel op de wei grenzend aan de paddock). In geval van nood/hele stoute paarden is maatwerk wel mogelijk, maar over het algemeen draait alles gewoon in het ritme zoals aangegeven door de staleigenaren. En dat werkt prima :j Ook bij een kleinere stal is het geen doen als iedereen maar zijn eigen dingetje doet en er voor elk paard aparte ditjes en datjes gelden.

"Without you.. Without you the poetry within me is dead."

Duhelo
Berichten: 28524
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 09:31

Ik denk dat er simpelweg gewoon weinig stallen zijn waarbij de paarden zoveel buiten komen.

De stallen hier in België dat ik ken kunnen in de zomer dag en nacht buiten OF enkel overdag/enkel snachts. En komen in de winter niet buiten of een halfuurtje in een piste/paddock tijdens het uitmesten.
In de beste gevallen komen ze in de winter een voormiddag of een namiddag buiten (als het weer het toelaat).

In de praktijk wil dit dus zeggen dat alle paarden 24/7 op stal staan , en in het beste geval in de winter 4 uur buiten komen op een paddock zonder hooi, mits het niet regent / vriest / teveel waait. Indien wel dan komen ze een halfuurtje tijdens het mesten in de binnenpiste.
En in de zomer staan ze dan vaak 24/7 op het land, of enkel 8-10 uur overdag, maar met dergelijke hitte is het vaker koeler in de stal en blijven ze binnen.
Heel vaak heb je daar als klant ook niks in te piepen.

Ik persoonlijk zou dan inderdaad ook veel liever hebben dat pensioneigenaar zegt van: in de zomer gaan ze allemaal om 8 uur buiten en komen ze allemaal om 22 uur binnen, wil je ze vroeger binnenhalen kan je dat zelf doen. Dan weet je dat ze buitenkomen maar kan je wel zelf kiezen als je niet wil dat paard op heetst van de dag buiten staat om ze binnen te halen.

Mijn eigen paarden staan trouwens jaar rond 24/7 buiten, die kunnen momenteel op de stukjes land, in de paddock op het zand en onder het afdak staan.

cobiie
Berichten: 7300
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 09:51

Ruitje, zoveel klanten zoveel wensen. Welke optie je ook kiest er is altijd wel een klant die het niet nodig/onzin ed vindt.

Juist die duidelijkheid dat ieder weet wat er vanuit stal geregeld wordt vind ik juist fijn.
Dan kan je als klant altijd bedenken of voor jou paard het handiger is als die tijdelijk korter buiten staat. Het ene paard is het andere niet.

[o]

MyWishMax
Berichten: 25241
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 10:00

Wij hebben tropenrooster met ongeveer evenveel paarden denk ik. Hoewel de groepweides kleiner zijn en er een hoop privelandjes zijn. Qua aantal paarden bedoel ik dan :+

Wij hebben wel een tropenrooster, maar dat moeten wij als klanten grotendeels zelf regelen. Stal zet ze nu een uur eerder buiten, dan zijn er roosters voor e klanten wie welke dag binnen haalt. Nu is er dus een groep die eind van de ochtend binnen haalt, een groep die s avonds buiten zet en nog 1 die vlak voor sluitingstijd weer binnenhaalt.

Nu moeten wij als klanten altijd binnen halen in het weide seizoen. Ook opbouwen wordt aan klanten overgelaten, dit jaar alleen schema's vanwege corona en dus niet e veel mensen tegelijk op stal. Je kan dus als klant zelf kiezen. Alleen de tijd dat ze naar buiten gaan staat vast en in het begin niet eruit halen en terug zetten ivm onrust.( eerste 1 of 2 weken)

Alleen in de winter regelt stal het binnen en buiten zetten door de weeks. In het weekend moeten we het altijd zelf doen. Maar in e groepspaddock moet he wel verplicht diensten draaien, anders mag paard er niet in ( in totaal 1 of 2 per week geloof ik) en nu met corona ook in het weideseizoen. Daar wordt wel op gelet dat iedereen diensten heeft en zich r ook aan houdt. Klanten regelen het schema wel onderling.

Hier doet stal wel de vliegenmaskers om of de peeskappen bij het buiten zetten. Geen dekens. De halsters hangen voor de box en als paard binnen moet blijven haal je halster weg.

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 16 PR 227,5
[RIJ-ITP] Flow tijdens training


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 77 bezoekers