Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

xXutopiaXx
Berichten: 10042
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 22:34

Ik heb 'm nu buiten, naar binnen gericht hangen :') Zo'n 3 meter (?) van de deur af.. nu proef op de som: licht aan en deur open, maar nog geen mug gezien! :oo Maar misschien vinden ze het nog te warm :') Als het werkt wil ik er ook in de stal hangen inderdaad! :D

<<) Tamme & Kevin & Splash & Jay :+: Heaven is a place on earth with you.. <3 [HTT] [VOLG] A dream coming true: paarden aan huis - verbouwing _/-\o_



Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 08:04

Ik vind het echt super dingen die Busters. [ img ]
Zo hangt de mijne. Moet eigenlijk nog eventjes wat hoger. Komt van het weekend wel.

Delaja
Berichten: 3552
Geregistreerd: 10-04-08

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 11:35

Ik ben ook reuze geïnteresseerd in de ecobuster, maar vind de navullingen best prijzig. Hoe lang doe je ongeveer met één zo'n flesje?

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 12:08

Als ik het goed heb begrepen een maand. Maar dat is natuurlijk ook afhankelijk van hoe je hem instelt. Ik heb hem nu op elke 30 minuten staan 24/7

Delaja
Berichten: 3552
Geregistreerd: 10-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 14:47

[***] schreef:
Als ik het goed heb begrepen een maand. Maar dat is natuurlijk ook afhankelijk van hoe je hem instelt. Ik heb hem nu op elke 30 minuten staan 24/7


Dat is nog te overzien!
Ik hoor graag hoe hij op de langere termijn bevalt :D

Delaja
Berichten: 3552
Geregistreerd: 10-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 19:55

Iets heel anders: wij zitten met een weide waar het gras niet wil groeien. Niet alleen omdat het droog is, maar ook omdat de grond gewoon is leeggezogen door de boer die het een paar jaar mocht gebruiken. Nou willen we, naast kunstmest e.d. ook graag compost erop doen, zodat we hopelijk volgend jaar een iets beter resultaat hebben. Maar nu de vraag: wanneer mogen de paarden dan weer in de wei? En zijn er nog dingen waar we rekening mee moeten houden (regen)?

Hilary
Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 20:07

Persoonlijk zou ik wegblijven van kunstmest en drijfmest, maar alleen bemesten met compost of stalmest. Dat leegtrekken door die boer zal niet alleen op nutriënten zijn geweest, maar ook op bodemleven.

Oy with the poodles, already

Lynn_Nikita
Berichten: 25452
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 21:14

Delaja, kunstmest zeker pas erop doen als het gaat regenen, anders verbrand het. Ik hou ze als het goed erin getrokken is minimaal 2 weken eraf aar meestal langer zodat het ook kans krijgt om te groeien

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 21:23

Ik zou er juist drijfmest (rund) en ook wat kunstmest op gooien. Zoals Lynn aangeeft de kunstmest proberen te strooien voordat het gaat regenen. Ik houd ze er ook zeker 2 weken vanaf.

Verder is vaste stalmest zoals Hilary zegt ook erg goed, maar dan moet je wel een boer vinden die dat heeft. Ik zou in dat geval ook zeker voor rundermest gaan.

Je zou ook even een bodemonderzoek kunnen doen bij BLGG, dan weet je iets meer over de bodemgesteldheid en kun je wat gerichter gaan bemesten.

Delaja
Berichten: 3552
Geregistreerd: 10-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 21:59

Ah ik ben niet helemaal duidelijk geweest, sorry. Er is dit jaar al twee keer drijfmest en één keer kunstmest (allemaal vlak voordat het goed ging regenen) op gegaan, dat lijkt totaal niet te werken. Op de lange termijn willen we hier ook vanaf, vandaar de overstap naar compost. Uiteindelijk willen we zelf een systeem opzetten waarbij we kunnen fermenteren en zo onze eigen compost maken uit mest, snoeiafval e.d.

Bodemonderzoek zou zeker kunnen, maar het is nu met het blote oog al heel erg duidelijk dat de bodem ruk is. Het is bijna puur zand, geen aarde meer.

edit:
Voor nu hebben we een compostleverancier gevonden met goede, gefilterde compost, dus niet van gft afval. Misschien duur voor "maar" een paardenwei, maar we zullen sowieso moeten investeren om deze bodem weer wat rijker te krijgen. Ik vraag me dan alleen af of de paarden er direct op kunnen, of dat we beter in delen kunnen uitrijden en dan de paarden er pas na een paar weken op zoals bij kunstmest...

belle_boef
Berichten: 10729
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-20 22:03

Delaja schreef:
Ah ik ben niet helemaal duidelijk geweest, sorry. Er is dit jaar al twee keer drijfmest en één keer kunstmest (allemaal vlak voordat het goed ging regenen) op gegaan, dat lijkt totaal niet te werken. Op de lange termijn willen we hier ook vanaf, vandaar de overstap naar compost. Uiteindelijk willen we zelf een systeem opzetten waarbij we kunnen fermenteren en zo onze eigen compost maken uit mest, snoeiafval e.d.

Bodemonderzoek zou zeker kunnen, maar het is nu met het blote oog al heel erg duidelijk dat de bodem ruk is. Het is bijna puur zand, geen aarde meer.



Dan is er meer organisch materiaal nodig. Compost, dus. Meer mest zal enkel dieper de bodem in spoelen waar wortels niet komen. Dan heeft het gras er niks aan.

Hilary
Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 22:10

Ik zou het denk ik in twee delen doen dan. Eerst de ene helft goed aanpakken, het jaar erna de andere helft. Niet zo zeer omdat het niet veilig zou zijn na compost, maar vooral omdat je eigenlijk steeds probeert om dan met een stukje tape een lek te dichten. Je voegt compost toe en het beetje goed dat dat doet, doe je eigenlijk gelijk weer teniet door te begrazen.

Oy with the poodles, already

Karin_deB
Berichten: 8242
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 22:15

Delaja schreef:
Ik ben ook reuze geïnteresseerd in de ecobuster, maar vind de navullingen best prijzig. Hoe lang doe je ongeveer met één zo'n flesje?


Volgens de site zou je 30 dagen met 1 flesje doen als je hem instelt op elke 15min sprayen.
Wij hebben hem op elke 30minuten staan dus we zouden er 60 dagen mee moeten kunnen doen.
Wij hebben hem geloof ik rond 26juli neergezet dus nog even dagen aftellen haha.

I love you to the moon and back

neile
Berichten: 2014
Geregistreerd: 09-01-10

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 08:06

Ik zou de kunstmest echt laten en inzetten op een bodemonderzoek. Kunstmest doodt het bodemleven, zeker als het niet gericht kan worden ingezet en dat kan enkel met een test. Het kan best zijn dat er andere dingen dan pure bemesting nodig zijn, zeker gezien de boer het land heeft bewerkt en wellicht er al mestoverschotten in de grond aanwezig zijn hierdoor.

Yeguada La Musa
Seni Diosa - Seni Rapida x Seni Indio
Solea WH - Hada WH x Catavino LG

TE KOOP: 17.5 inch Adam Ellis dressuurzadel, zwart, medium-wide boommaat, demo-model, met lak afwerking op de lepel. Stuur pb'tje voor vrijblijvend meer info en foto's.

DubbelFun
Berichten: 88626
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 09:11

Laten mengen met een flinke laag aarde lijkt me een beter plan en dan even rust geven.

Ik denk er over om de PP-gang al dicht te doen. Het is bijna ondoenlijk om met de hand alle eikels te verwijderen momenteel.

MarliesR
Berichten: 3287
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 09:54

DubbelDun schreef:
Laten mengen met een flinke laag aarde lijkt me een beter plan en dan even rust geven.

Ik denk er over om de PP-gang al dicht te doen. Het is bijna ondoenlijk om met de hand alle eikels te verwijderen momenteel.


Hier kwamen ze ook opeens met massa's naar beneden. Terwijl ik het vorig jaar eigenlijk helemaal niet heb hoeven afzetten. Hier dus ook een stukje pad afgezet. Gelukkig is het hier maar een relatief klein deel van het totale pad.

DubbelFun
Berichten: 88626
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 10:20

Hier is het de totale lengte van de PP die de L-vormige paddocks verbind. Ze zijn dus meteen hun 'rondgang' kwijt.

Solleke_Noah
Berichten: 11077
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 10:31

Nog veel sterkte Chasey, hij heeft een prachtig pensioen bij jullie gehad, en een mooi afscheid.


DD: geen kans om ergens wat varkentjes te lenen? :)) Vriendin van me heeft bij haar ijslanderpensionstal nu twee kune kune's en die eten echt alle eikels en onkruid op, mega handig. Het zijn wel uitbrekers :+


Zou voor bemesten sowieso een bodemstaal laten nemen, dan weet je waar de tekorten in de grond zitten. Nutriënten is in België/Nederland meestal geen probleem, eerder overbemesting. In België kan je dat laten analyseren bij Aveve, weet niet of jullie ook zoiets hebben?


Hier was er gisteren eindelijk regen *\o/* en het is wel duidelijk wie er van Ijsland komt en wie niet O:)


Meer pyrografie zien? : https://www.facebook.com/de-Vuurboom-10 ... _todo_tour

"Op jou wachten? Geen sprake van. Ik heb altijd al voor je uit moeten lopen om je de weg te wijzen." - Nachtogen

JudithO
Berichten: 7055
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 10:38

In Nederland kun je oa testen bij Eurofins.
Maar inderdaad compost erop doen, geen kunstmest.

DubbelFun
Berichten: 88626
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 10:46

@Solleke_Noah: ze genieten er ook van :)

Varkens heb ik al eens iemand benaderd, maar ik wil ook graag het beetje gras wát ik heb bewaren en niet ondergespit zien :)
Als ik geen paarden zou hebben dan zou ik graag 2 van die wollige varkens hebben :)

Chasey
Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 10:53

Bestaan er varkens die niet wroeten? Anders zou ik best een varken willen :D mooie stofzuiger en ook nog gezellig.

Wij maken de bodem van de moestuin klaar met compost dat we zelf maken.
Mest, gft afval, hooi, etc gaat er op.
Heb vanmorgen eens in de hoop gekeken, die is echt super mooi aan het branden van binnen. Of hoe noem je dat, smeulen?
Wordt mooie compost straks :D
Dat gaat allemaal in het najaar over het stuk waar de moestuin komt. Ideaal. En het bodemleven wordt er echt flink beter van.
Hadden we op het oude adres mooi kunnen oefenen.
Op ons nieuwe adres komt moestuin 2.0 ;)

DubbelFun
Berichten: 88626
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 11:00

Wij hebben hier ook een stuk moestuin en het heeft echt jaren geduurd voor de bodem echt goed resultaat levert... en nog doen sommige dingen het gewoon niet (bloemkool, broccoli), andere dingen groeien je boven het hoofd (courgettes)

DubbelFun
Berichten: 88626
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 11:01

@Chasey: ik denk dat de term 'broei' is :)

Solleke_Noah
Berichten: 11077
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 11:03

Kune kune's zouden niet wroeten! Daarom heeft die vriendin ze. Ze gaan ook mee op de wei.

Die wolvarkens zijn inderdaad wel erg schattig <3


Hier gebruiken we de paardenmest ook voor de moestuin, de courgettes vliegen je ook om de oren :)

Meer pyrografie zien? : https://www.facebook.com/de-Vuurboom-10 ... _todo_tour

"Op jou wachten? Geen sprake van. Ik heb altijd al voor je uit moeten lopen om je de weg te wijzen." - Nachtogen

Chasey
Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 11:04

Ja die courgettes kan je soms niet tegenaan eten.
Broccoli deed het bij ons wel goed. Was erg lekker.
Maar duurt inderdaad wel een paar jaar voor de bodem echt goed is.

Kune kunes ff Googlelen :)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Kirsha en 160 bezoekers