Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 15:20

_Lorette_ schreef:
Ik heb het rubber nog nooit glad meegemaakt... Het geborstelde beton voor de stallen is wel een keer spekglad geweest met ijzel. Aan de andere kant: wat is dan NIET glad. :')

Die doorlatende matten van mij dan dus niet.
Die koeienmatten strooi ik juist als ik vorst/ijzel verwacht een dun laagje zand op zodat het 'schuurpapier' wordt en dus niet glad wordt.

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 15:25

Merken degenen die onbeperkt hooi voeren ook de laatste week (vanaf dat het droog is) dat ze weer fors minder eten? Ik denk dat wij dubbel zo lang gaan doen met ons hooi deze maand :=

_Lorette_

Berichten: 12081
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 15:35

Ja, merk ik hier ook! De hooinetten gaan niet leeg. Dat gingen ze al niet, maar nu hangt er nog een bijna vol net ipv bijna leeg...

SillyB

Berichten: 4211
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Liempde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 15:40

ik bestel strokorrels bij Equibedding

en idd hier ook geknoei met mn hooi dat uit de netten wordt getrokken en niet opgegeten wordt >;)

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 15:41

Hahahah dat geknoei hebben we hier gelukkig niet maar ze eten echt de helft minder.
En ze liggen ook weer meer te relaxen. Fijn <3

rover_
Berichten: 1358
Geregistreerd: 27-10-09

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 15:44

Bedankt DD, aantikken niet duidelijk vermeld het is juist aan de binnenkant. Ze is achter vrij nauw en de schoenen raken elkaar aan de zijkant.

Equibedding hier Lorette.

Ze doen langer met het hooi ja dan als er zoveel regen valt. Hier hetzelfde. Als weer kouder wordt gaan ze vaak wel weer meer eten.

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 15:46

Hier gaat alles nog gewoon schoon op, maar ik voer dan ook niet onbeperkt.
Ik merk wel dat Peppy eerder genoeg heeft terwijl Boon nog staat te eten (maar die blíjft eten, reden waarom ik niet onbeperkt voer).

@rover: ah op die fiets. Ik merk dat als ik eens achter schoenen aan doe dat ik ook altijd kootbeschermers c.q. peeskappen om moet omdat ze zich anders kapot tikt.

Akshay
Berichten: 2066
Geregistreerd: 05-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 16:26

Robijntjah schreef:
Merken degenen die onbeperkt hooi voeren ook de laatste week (vanaf dat het droog is) dat ze weer fors minder eten? Ik denk dat wij dubbel zo lang gaan doen met ons hooi deze maand :=

Ja.. ik ben vandaag (thuiswerk) al 3x wezen kijken of ze oké waren omdat ze niet aan de ruif beginnen. Maar blijkbaar hadden ze die niet nodig en waren de 2 netten vandaag genoeg :Y) dacht dat het aan die van mij lag..

Hier ook equibedding.

Rubber in de stal is hier van die speelplaatstegels. Moeten er alleen van het voorjaar uit om even een opsluitprofiel te maken, ze kunnen nu net 5 cm bewegen en dat hebben ze dus gedaan. En dat vinden wij stom. (Geen gat ertussen maar tussen alle tegels een boefje wat nu vol hooi valt..

My_Chimanga

Berichten: 1026
Geregistreerd: 06-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 16:35

betadine schreef:
@My_Chimanga: Proficiat met je project.
Paddock op kleigrond of op zandgrond ? Ik zit zelf op klei en dat beperkt de mogelijkheden aanzienlijk. Geen tracks in de winter in ieder geval wat op zandgrond meestal wel lukt.
Doordat ik op kleigrond zit stevig geïnvesteerd in paddock platen en om het intressanter te maken (en goedkoper in platen) komen er 2 eilanden op de paddock met planten. Rozenbottel en meidoorn, met een draad rond.



Ik geloof dat wij op zand en heel misschien wat veen zitten, dus dat valt mee.
eigenlijk zijn mijn weilanden ook nog prima (1 stuk is zowiezo erg nat, daar lopen ze gewoon de hele winter niet en alleen 's zomers een paar keer een week om het bij te houden en de rest van het land even rust te geven) maar alleen voor bij het hek is het nu wel echt glibberig... voor die pensionado's waarbij de ene een zwakke heup heeft, wil ik ze liever zo min mogelijk aan het glijden hebbben, dus daar zou ik graag een oplossing zien :+
maar ik moet zeggen, als ik het vergelijk met hoe de paarden er hier in de buurt bij staan, mag ik écht niet klagen!


@Jolijn, hier vreet het nog gewoon lekker verder :')

Jullie handige tips om een hooinet ín mijn grote hooi-bak vast te maken, zodat deze wel gemakkelijk te vullen is maar de paarden er aanzienlijk langer over doen? (ik heb zo'n voerbak wat voorheen zo'n watertank oid was, witte bak met een metalen frame er omheen, en mijn hooinetten zijn netten met fijne gaas die eigenlijk over een karretje kunnen, omdat die lekker groot zijn!)

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 16:42

@My_Chimanga: je bedoelt IBC-vaten ??
Zoek de post van Patricia een op die geeft een mooi voorbeeld
[VSW] [INFO] Slowfeeders

Akshay
Berichten: 2066
Geregistreerd: 05-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 16:44

My_Chimanga schreef:
Jullie handige tips om een hooinet ín mijn grote hooi-bak vast te maken, zodat deze wel gemakkelijk te vullen is maar de paarden er aanzienlijk langer over doen? (ik heb zo'n voerbak wat voorheen zo'n watertank oid was, witte bak met een metalen frame er omheen, en mijn hooinetten zijn netten met fijne gaas die eigenlijk over een karretje kunnen, omdat die lekker groot zijn!)

In een houten of ijzeren frame/raamwerk spannen wat je met een haak aan een ketting inde hoekpunten vast klikt? (Ketting vast op de bodem van je ibc vat)?

Karin_deB

Berichten: 8248
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 16:45

Hier vreten ze ongemoeid door >;)

Donderdag wordt er weer nieuw hooi geleverd.
6.5 week geleden waren er 50 baaltjes geleverd en toen had ik er nog 10 liggen geloof ik.
Ze vreten mij arm op het moment :=

Akshay
Berichten: 2066
Geregistreerd: 05-03-12

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 16:55

Mijn Ijs staat te pitsen aan het graszaadhooi. Oude Fjordmans staat vooral steeds lekker in het zonnetje te soezen.
Nou hebben we een heel drukke week gehad op het erf dus misschien moeten ze nog wat bijkomen ook.
Afbeelding

Jouw hooi gaat rap Karin!
Ik heb nog 18 stuks, waren er 30 september 33 (+ ongeveer 5 die ik nog had).
En in de tussentijd ook 6 kleine baaltjes weidehooi.

Jade

Berichten: 3035
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: home is where the horse is

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 17:24

graszaadhooi haal ik niet meer :n mijn kwpner moest continu blijven vreten en werd alleen maar schraler, voerde 2 kleine balen op een dag voor 800kg aan paarden, nu houdt ze zo nu en dan ook even pauze.
Ze eten hier ook iets minder heb ik het idee, maar dacht dat het gewoon een beetje aan het stabiliseren was := Heb me rot gelachen vanmiddag, ze hebben eindelijk bedacht dat ze rondjes kunnen crossen door het bos nu, dus de pony voorop, en je zag ze om en om voorbij komen galopperen _O- Als mijn merrie het te lang vond duren voor ze de shet zag draaide ze om en ging het weer de andere kant op :D

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 17:38

Nou hier wordt er niks minder gegeten hoor :') :')

Aantal baaltjes wat er doorheen gaat zegt alleen niet zoveel aangezien ik al baaltje van 12kg heb gehad maar ook een lichting van bijna 25kg per baaltje. Heb ze nu van Venhorst, dus nu zijn ze wel écht 20kg :D


Ik stond toevallig een waterbak te vullen die vraag van hooibak langs kwam, tijdje geleden hadden we het ook eens over rooster in hooibakken. En stond vlak bij een hooibak dus gelijk maar even de kans gepakt om wat foto's te maken :D

De achterkant van het steigerbuizenframe zit met schapenelastiek aan de onderkant van de bak vast.

Los en vast maken doe ik dan aan de andere lange zijde.
De karabiner zit met paracord aan de bodem vast. In de beide hoeken van het frame zit een lus waar ik de karabiner doorheen haalt.
Afbeelding


In de andere hoek gaat ook een touwtje paracord naar de bodem met aan het uiteindelijk een lus. Deze haal ik in de andere hoek ook door een lus aan het frame.

De karabiner haal ik vervolgens door die lus (waar op de foto mijn hand doorheen zit) en klik ik terug op de lus in "zijn eigen hoek"
Afbeelding

En als het vast zit allemaal laat ik de karabiner naast het frame naar beneden vallen. Kunnen ze er niet aan prutsen
Afbeelding

En zo ziet het er uit met blije paardjes :D
(Het geknoeide hooi rond de bak is omdat ze vanochend een pluk los hooi bovenop het net hebben gehad)
Afbeelding

Belker

Berichten: 15305
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 18:06

SillyB schreef:
ik bestel strokorrels bij Equibedding

en idd hier ook geknoei met mn hooi dat uit de netten wordt getrokken en niet opgegeten wordt >;)

Bedankt.

turtlelito

Berichten: 1696
Geregistreerd: 29-08-11
Woonplaats: Hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 18:14

MarliesR schreef:
De achterkant van het steigerbuizenframe zit met schapenelastiek aan de onderkant van de bak vast.


Hele stomme vraag, maar waar haal je dat schapenelastiek? Ik heb er mijn hooinetten mee ophangen, maar de Boerenbond hier heeft het uit het assortiment gehaald (net als driekwart van de andere handige artikelen |( ) en ik hoef er maar een paar, niet honderd ofzo.....

Ik zag nog een stukje over out gaan van de stroom op de draad: check! Ik ging met mijn kin op het draad toen ik mijn schuwe ponietje een stukje appel aanreikte. Dat wou ze niet hebben, maar ze stond wel heel dicht bij te kijken toen ik weer wakker werd. Doel bereikt dus, maar wel een paar dagen precies kunnen aanwijzen waar mijn vullingen zitten :D .

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 18:20

turtlelito schreef:
Hele stomme vraag, maar waar haal je dat schapenelastiek? Ik heb er mijn hooinetten mee ophangen, maar de Boerenbond hier heeft het uit het assortiment gehaald (net als driekwart van de andere handige artikelen |( ) en ik hoef er maar een paar, niet honderd ofzo.....


Ik heb die van mij twee jaar geleden ongeveer bij de Welkoop gekocht. Maar is dus al een tijdje geleden, dus geen idee ze daar nog wel in het assortiment zitten :o . Zie ze nu zo snel niet in de webshop staan in elk geval.


Oh en de vraag voor strokorrels, hier ook EquiBedding

Karin_deB

Berichten: 8248
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 18:44

Spannend en leuk tegelijkertijd :D
Afbeelding

Mer1980

Berichten: 18832
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 18:56

oh wat leuk <3

_Tarzan

Berichten: 11169
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 19:05

Malenka, schrikken zeg! Hier gelukkig nog niet meegemaakt.
Kortere Haha, horrormonen _O-
Yep, hier eten ze ook niet zo veel hooi, terwijl m’n paard toen hij nog in pension stond echt veel at whahha, nu met onbeperkt een stuk minder!
Karin, super schattig, knap hoor! <3

En trof Rocky net zo aan := _O-
Afbeelding
Voor de goede orde, de stoel staat buiten de paddock :')
Moest nog best even puzzelen hoe ik hem eruit ging krijgen whahha!

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 19:10

Ik zie dat die elastieken ook nekrubber worden genoemd. Misschien een domme vraag, maar waarom heetten die zo ?? Ik neem aan dat ze niet bij schapen om de nek gedaan worden ?? En zo ja wat is de reden daarvan ??

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 19:11

@tarzan: agoss, dat arme ding !! Het is wel echt een geval ook hè.

Belker

Berichten: 15305
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 19:15

Daar zat vroeger een label aan en die werden idd om de nek gedaan. Tegenwoordig heeft alles een oormerk.....

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 19:26

Ah vandaar. Ik ken ze alleen van de zeilen van vrachtwagens die om een wieltje getrokken worden zodat het strak zit en toch makkelijk los/open te maken.