Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Mer1980
Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 20:59

Ja ook hier weer een stipje ;)

Mijn paarden staan droog, heb een paddock / bak laten leggen vorig jaar winter.

[ img ]

Heel blij mee altijd droge voeten.

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!


JudithO
Berichten: 7054
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 21:03

Welkom (terug) allemaal!
Hier is het modderig buiten mijn snippers, nat op de snippers, en achterin tussen de bomen nog heerlijk droog.

JoycexEnya
Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 21:15

Ik probeer weer mee te lezen, jullie gaan soms echt te snel haha.
Sinds oktober dit jaar mijn droom uitgekomen *\o/*

Ik ben wel benieuwd, wij hebben hooibalen van 400 kilo, hier doen we met 3 fjorden en 1 tinker 2 weken mee. Geef ik teveel of is het zo wel goed. Voor mijn gevoel is het best veel namelijk

Enya&Betsy
Enya Klasse I-4 (107 goedgekeurde km's)
Youtubekanaal: http://www.youtube.com/user/SvennForEver

turtlelito
Berichten: 1696
Geregistreerd: 29-08-11
Woonplaats: Hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 21:19

JoycexEnya schreef:
Ik probeer weer mee te lezen, jullie gaan soms echt te snel haha.
Sinds oktober dit jaar mijn droom uitgekomen *\o/*

Ik ben wel benieuwd, wij hebben hooibalen van 400 kilo, hier doen we met 3 fjorden en 1 tinker 2 weken mee. Geef ik teveel of is het zo wel goed. Voor mijn gevoel is het best veel namelijk


Dat is 400/14/4=7,14 kg per paard/pony per dag. Dat is prima hoor, zeker niet overdreven veel. Je zou nog wat nauwkeuriger uit kunnen rekenen door de gewichten van je pony's te berekenen en te berekenen hoeveel hooi ze op een dag nodig hebben (denk eraan dat je rekening houdt met het droge-stof percentage). Maar die van mij kauwen met zijn tweeën (1 quarter en 1 exmoor) op regenachtige/winderige dagen ook zo'n 20 kg weg.

Kyno
Berichten: 10422
Geregistreerd: 07-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 21:21

JoycexEnya schreef:
Ik probeer weer mee te lezen, jullie gaan soms echt te snel haha.
Sinds oktober dit jaar mijn droom uitgekomen *\o/*

Ik ben wel benieuwd, wij hebben hooibalen van 400 kilo, hier doen we met 3 fjorden en 1 tinker 2 weken mee. Geef ik teveel of is het zo wel goed. Voor mijn gevoel is het best veel namelijk


Staan ze ook op gras?

Ik voerde voorheen (toen ik de mijne in eigen beheer had) een 400kg baal in 12 dagen op, en dat zijn 1 kwpn’er en 1 welsh pony. Maar die stonden in de winter puur op de paddock, dus geen gras of iets anders te knabbelen.

belle_boef
Berichten: 10729
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-19 21:21

Ik heb zo’n 1250kilo paard en doe eten net wat meer dan 20 kilo hooi per dag.

ClaudiaHS
Berichten: 8056
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 21:25

Haha wow, ik heb veel gepost :wow:
Terwijl ik de laatste tijd niet zo actief meer ben.
En net als Azmay 'hoor' ik hier volgend jaar ook niet meer maar blijf zeker wel volgen en af en toe wat posten denk ik.

Hilary
Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 21:27

Ik vind 400 kg ook geen rare hoeveelheid. Qua gewicht hebben wij denk ik een beetje hetzelfde, wij voeren ca 40 kg per dag. Momenteel droog weer en droog hooi voeren we soms 80-90 kg hooi op dag 1 en voeren dan nieuw op dag 3. Stalgenootje heeft een lichte hersenschudding, ik een licht rugprobleem, dus op deze manier proberen we het hooi voeren steeds niet op onze ‘dienstdagen’ te laten vallen. Zondag 87 kg gevoerd, daar was vandaag 17 kg van over, dus ca 35 kg per dag. Ze hebben dan van mij nog 17 kg nieuw gekregen en krijgen morgen dan weer vers. Als ik er nu ook veel in had gegooid, lieten ze die 17 kg mooi liggen.

Antheman, ik heb goeie ervaringen met imprints als plakschoenen, maar die moet je wel op de kliniek in Utrecht bij de smid laten onderplakken.
[ img ]
[ img ]
Dit is de medische variant.

Oy with the poodles, already

MDWStables
Berichten: 1439
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 21:31

Stipje weer. Man is begonnen met wat bomen te rooien en daarnaast bezig met vergunningen. Lijkt nog niet ergens op.

Ik voer mijn jaarlingen en mijn ouwe ongeveer een halve grote plak per dag per paard. Mijn ouwe krijgt ook een schep Sp, hij mist een behoorlijk rijtje kiezen. Daarnaast jonkies 2x 1/4 biks en ouwe 2x schep 18 plus. Ze hebben onbeperkt hooi zo. Er staat veel gras op het stuk waar ze nu lopen.

ClaudiaHS
Berichten: 8056
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 21:33

Hier lusten ze ze met zn 3en ook wel tussen de 30 en 40 kilo hooi per dag.
Paard, d-pony en mini
Uiteraard de ene dag minder dan de andere andere dag.
Soms knabbelen ze nog wat op de wei.

JoycexEnya
Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 21:38

Ze staan nu op de paddock, als ik de hele dag moet werken staan ze wel op de wei.
Bedankt voor al jullie antwoorden, ik dacht echt dat ik teveel gaf, maar dat valt dus mee :D

Enya&Betsy
Enya Klasse I-4 (107 goedgekeurde km's)
Youtubekanaal: http://www.youtube.com/user/SvennForEver

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 21:40

Hier zitten ze dus rond de 15 kg per paard per dag denk ik.

Caily
Berichten: 12516
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 21:44

Ik lees ook weer mee :wave:

Hier ongeveer 14kg hooi per paard van 550kg voor 24 uur. 4 van de 5 zijn wel drachtig (nummer 5 heeft daarvoor gewerkt <<) )

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 21:52

Ben er ook weer! Hier zijn er ook dagen bij dat er 20 kilo hooi per dag doorgaat met een kwpn-er en mini. Gras hebben ze als het droog is 2 uurtjes ofzo, maar daar halen ze echt niet meer zoveel uit. Gisteren hebben ze paar uur op stuk met veel onkruid op mogen eten, ideaal na vorst blijken ze melde wel lekker te vinden, maar dat merk ik niet in hoeveel hooi ze eten.

BoRo
Berichten: 285
Geregistreerd: 27-08-06
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 21:59

Ik mag eindelijk ook mee gaan kletsen! Een huis gekocht met land! Er staat een schuur waar de boxen in komen en het land moet nog omheind worden. Dus ik klets graag mee en hoop op veel tips! Ik heb (deels) deel 1,2,3 en 4 doorgelezen, maar 2000! pagina's is net te veel!

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 22:06

Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd of we onze nieuwe buren gaan tegenkomen op bokt trouwens!

Annemarievzr
Berichten: 265
Geregistreerd: 01-05-11
Woonplaats: Zuid-limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 22:07

hier ook een nieuwe deelnemer want halverwege de maand gaan we naar een nieuw huis met land! *\o/* Paard verhuist begin januari en dan moet er nog een (schuil)stal komen, maar voorlopig staat hij even op stal bij de buren (en overdag op het land).

Flew
Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 22:10

Hier twee pony's (D en E, slanke types) die samen ongeveer 20 kilo hooi per 24 uur wegeten. Daarnaast nog bietenpulp, grasbrok en (in het najaar) peen. In de zomer iets minder hooi en een paar uurtjes op de wei.

De kunst is om zo snel te vallen
dat je jezelf voorbij vliegt
en nog net op tijd bent
om jezelf op te vangen.

Antheman
Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 22:12

turtlelito schreef:
JoycexEnya schreef:
Ik probeer weer mee te lezen, jullie gaan soms echt te snel haha.
Sinds oktober dit jaar mijn droom uitgekomen *\o/*

Ik ben wel benieuwd, wij hebben hooibalen van 400 kilo, hier doen we met 3 fjorden en 1 tinker 2 weken mee. Geef ik teveel of is het zo wel goed. Voor mijn gevoel is het best veel namelijk


Dat is 400/14/4=7,14 kg per paard/pony per dag. Dat is prima hoor, zeker niet overdreven veel. Je zou nog wat nauwkeuriger uit kunnen rekenen door de gewichten van je pony's te berekenen en te berekenen hoeveel hooi ze op een dag nodig hebben (denk eraan dat je rekening houdt met het droge-stof percentage). Maar die van mij kauwen met zijn tweeën (1 quarter en 1 exmoor) op regenachtige/winderige dagen ook zo'n 20 kg weg.

Dat hangt er vanaf. Wordt er ook iets anders gevoerd, gras bijv? Maat fjord heeft snel 12 kilo per dag nodig.

Antheman
Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 22:15

Hilary schreef:
Antheman, ik heb goeie ervaringen met imprints als plakschoenen, maar die moet je wel op de kliniek in Utrecht bij de smid laten onderplakken.
[ [url=m/dn9R3w.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/5NBoH7.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dit is de medische variant.

Ik heb een experiment met een soort epoxy gedaan, als een soort ijzer onder de hoef, net zoiets als jouw foto, Geen succes, meerdere tubes leeggespoten.

Ik heb met iemand een keer Equine fusions plakschoenen eronder gedaan, geen gezeur met een gun, en het zit in 1 keer goed. Wel duur, maar je kunt ze herplakken. Morgen even goed de maat nemen.

Hilary
Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 22:24

Deze zijn ook duur, niet opnieuw te plakken. Als je er eentje kwijtraakt, moet je dus een nieuwe halen. Maar goed, beest loopt er goed op.
De fusions heb ik ook overwogen, ik heb die als gewone hoefschoenen voor deze pony (inmiddels alleen de achterschoenen nog nodig, maar die andere bewaar ik in de hoop dat we in het voorjaar oid de imprints weer aan de wilgen kunnen hangen).
Maar ik was oa bang dat die er sneller onderuit zouden vallen, en dat er door het kleine gaatje in de bodem vuil in zou komen en ik dat er moeilijk uit zou kunnen krijgen. Maar wellicht zijn beide angsten / argumenten ongegrond, zou best kunnen. Ik stond op dat moment met een bevangen pony en een kneiterhard bevroren bodem. Logeren in Utrecht en mooie stappertjes halen was op dat moment voor ons de goede keuze :)
Laatst bijgewerkt door Hilary op 03-12-19 22:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Oy with the poodles, already

Ir1ne
Berichten: 3384
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 22:25

Wat veel meelezers..... en ik sta niet in de statistieken... :P


ik heb geen plakijzers, gewoon normaal beslag maar wel bij een paard met een "bijzondere behoefte". ik ben dan ook erg benieuwd wat heir het voordeel van is tov normale ijzers....

A woman needs two animals - the horse of her dreams and a jackass to pay for it

Antheman
Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 22:29

Hilary schreef:
Deze zijn ook duur, niet opnieuw te plakken. Als je er eentje kwijtraakt, moet je dus een nieuwe halen. Maar goed, beest loopt er goed op.
De fusions heb ik ook overwogen, ik heb die als gewone hoefschoenen voor deze pony (inmiddels alleen de achterschoenen nog nodig, maar die andere bewaar ik in de hoop dat we in het voorjaar oid de imprints weer aan de wilgen kunnen hangen).
Maar ik was oa bang dat die er sneller onderuit zouden vallen, en dat er door het kleine gaatje in de bodem vuil in zou komen en ik dat er moeilijk uit zou kunnen krijgen. Maar wellicht zijn beide angsten / argumenten ongegrond, zou best kunnen. Ik stond op dat moment met een bevangen pony en een kneiterhard bevroren bodem. Logeren in Utrecht en mooie stappertjes halen was op dat moment voor ons de goede keuze :)

Snap ik, plakken is altijd een risico. ;)

Maartje_M
Berichten: 9355
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 22:32

Ik heb geen idee hoeveel er hier in gaat per dag :o Ik heb 2 netten dis ik vol prop. Ze gaan niet altijd leeg, maar gemiddeld gaat er 1 tot 1,5 klein pak in. Dat zal een kilo of 25 tot 35 zijn? Dat gaat dan in een paard, e en a pony.

Wat een hoop nieuwe mensen zeg! Gezellig! Gefeliciteerd allemaal met de nieuwe woningen!

Hier was het net heel mooi mistig. De al begint wel weer fijn te worden. Kleine Dikkie net even aan de dubbele longe gehad, toen hadden mijn handen het te koud dus de rest heb ik laten staan


[ img ]

Karin_deB
Berichten: 8241
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 22:33

Ik loop hopeloos achter in het oude topic maar ga nu mn best doen om bij te blijven *\o/*

Hier vliegt het hooi er doorheen. Van de week nieuwe gehaald.
Ook nieuw vlas en nieuw voer. Duur maandje :D

Veel regen gevallen maar land trekt het nog wel.

Zaterdag lekker weekje naar Curacao!

I love you to the moon and back


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: RenateHidden en 86 bezoekers