Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
xXutopiaXx
Berichten: 10031
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 19:32

Hier lekker een luie zondag.. de manen en staart van 2 vd 3 mini's eens gewassen, uitgeplozen en lekker volgestopt met cowboy magic :D En 'gereden' op Jay.. in m'n trainingsbroek, op z'n deken :') Geen zin om deken af te doen, te poetsen, zelf om te kleden en te zadelen _O-

Heb me wel ingeschreven voor 2 crosstrainingen voor binnenkort, met Splash.. dus die moet ik maar weer serieus op gaan pakken dan haha :D

<<) Tamme & Kevin & Splash & Jay :+: Heaven is a place on earth with you.. <3 [HTT] [VOLG] A dream coming true: paarden aan huis - verbouwing _/-\o_



Jinte
Berichten: 4832
Geregistreerd: 08-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 19:39

Akshay heerlijk om ze zo al kennis met alles te laten maken! Ik denk dat dat er voor zorgt dat je over een jaar kan opstappen en wegrijden.
Mijn jonkie is net zo, die wil zo graag mee doen en samen bezig zijn. Daar heeft ze enorm veel lol aan.

Vandaag een kippenhok opgehaald dus binnenkort hebben we kippies *\o/* Ondanks dat maartje degene is die ze wilt vind ik het stiekem ook wel geinig :')

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 19:41

Ook lekker Natasja!

Wij hebben vrij weinig gedaan vandaag. Zit te bingewatchen.

Olympia96
Berichten: 3294
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 20:14

Thanx voor alle input!

Floor gaat goed. Maandagziekte ken ik wel van vroeger idd (word echt oud!). Daarna dus ook nooit meer gezien gelukkig.

Wil niet eigenwijs klinken maar Pssm testen denk ik niet direct aan. Mijn paard is Gelderse en daar is het niet gebruikelijk- als het al voorkomt, ik heb het nooit gehoord-. Overgewicht wel.

En ik heb nieuw hooi, wat rijker is dan het vorige hooihooi, en ze hebben er echt te veel van gehad. Daarnaast te weinig arbeid (bak is niet te gebruiken nog) dus alleen twee keer per week bosritjes. En ze waren opvallend lui de afgelopen week (kon ik zien op de camera’s).

De symptoom beschrijving van spierbevangenheid past bijna naadloos op wat ik zag en voelde.

Ze zijn op dieet nu. Het idee van onbeperkt hooi is leuk, maar helaas niet haalbaar met dit type hooi (en paard). Ze kregen gewoon echt veel te veel binnen, want een rem hebben ze niet.

Mochten ze niet afvallen met de nieuwe aanpak, dan ga ik m’n hooi verkopen en nieuwe kopen.

Heb het voor de zekerheid geweekt vandaag. Zowel suikers als eiwitten mogen geminderd. En ik heb het hooi afgewogen op de weegschaal vandaag. Dan kan ik beter monitoren hoeveel kilo ik voer.

Floor heeft nog steeds een kleedje om en had bijzonder veel praatjes vanmorgen. Ze waren ook actiever allebei door de sneeuw denk ik. Qua beweging was ze weer normaal. Maar goed ze staat nog op de Novacam natuurlijk.

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 20:16

Fijn dat ze beter lijkt te gaan!


Ik heb vandaag 6 extra rubberen matten op de kop getikt. Heb zo veel zin in het voorjaar!

Belker
Berichten: 15257
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 20:55

Fijn dat ze weer te pas is Olympia. n je hooi niet mengen toch?

Hier krijgen ze ook niet onbeperkt. De freiberger groeit dan dicht. Mijn ijsco krijgt s ochtends apart bijgevoerd, die is op leeftijd en mag wat makkelijker en meer eten.

Olympia96
Berichten: 3294
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 20:58

Super blij idd. :-) Blijf wel waakzaam hoor!

Wel of niet mengen? Ik meng nu wel. Met het hooi uit de ene oude baal die ik nog had en met gerste stro.

Jinte
Berichten: 4832
Geregistreerd: 08-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 20:58

Fijn dat ze er beter aan is Olympia! Voerde je echt onbeperkt of wel uit slowfeeders? Lijkt me inderdaad een goede 1e stap om dan in elk geval in porties te voeren dat ze niet te lang zonder staan maar ook niet helemaal onbeperkt krijgen. Zou ik hier ook doen indien dat nodig zou blijken te zijn. En zorgen dat ze ten alle tijden wel iets anders te knabbelen hebben (takken, kruiden oid) maar daar zorg jij volgens mij ook wel voor :)

Gisteravond trouwens enorm gelachen om de jongste met de sneeuw. Die zag het volgens mij voor het eerst. Heeft er 3 keer in gerold en stond te flemen :') Ze is echt zo grappig! En morgen is ze alweer een jaar van ons <3 Echt bizar hoe snel de tijd gaat.

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 21:03

Wij mengen ook 2 soorten hooi.
Hebben er 1 die snel te dik wordt, de rest gaat er prima op.

greendragon
Berichten: 515
Geregistreerd: 26-04-15
Woonplaats: Betuwe

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 21:13

mengen jullie dan graszaadhooi bij?
Waar haal je dat? Lokaal?

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 21:16

Neen natuurhooi en weide hooi gewoon.

Ik haal het van mijn oude pension stal. Onwijs fijn spul!

Jade
Berichten: 3035
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: home is where the horse is

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 21:17

Hier krijgen ze overdag vrijwel onbeperkt (slowfeeder) shettemans krijgt savonds en snachts alleen heel weinig, wel 2-3 plakjes stro dat hij iets te knabbelen heeft. Hij is ondertussen denk ik zo’n 30kg kwijt en is nu gelukkig iets te dik ipv obesitas++ waggelshet. Zo blij dat ik het voeren nu zelf in de hand heb :o
Zou hooi niet verkopen als het verder mooi is olympia, alleen schraler hooi bijkopen en mengen of met stro idd. Fijn dat het beter gaat! Mocht ze van de da wel naar buiten? Ik meen me van vroeger te herinneren dat boxrust toen nog geadviseerd werd.
Laatst bijgewerkt door Jade op 17-01-21 21:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Time flies like an arrow, but fruit flies like banana

Belker
Berichten: 15257
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 21:17

Ik heb voor het eerst bij Louis Venhorst besteld. Ik ben wel erg tevreden, maar het is zo jammer dat je van alles een pellet moet nemen. 21 gerstestro of 21 balen graszaadhooi is voor mij wel veel om op te slaan, naast de 4 grote hooibalen.

belle_boef
Berichten: 10716
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-21 21:25

Louis venhorst heb ik ook overwogen. Nu toch nog een keer bij mijn eigen hooiboer. 2e snee. Gelukkig minder stoffig maar nog steeds stoffig. Dus flink schudden voor het voeren. Die bewerkelijkheid staat me wel tegen maar vrees dat veel beter het ook niet te krijgen is.
Voordroog bij een ander weg was ook stoffig.

Akshay
Berichten: 2046
Geregistreerd: 05-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 21:43

greendragon schreef:
mengen jullie dan graszaadhooi bij?
Waar haal je dat? Lokaal?

Ik voer graszaadhooi (nu 50% denk ik, in de zomer 100% graszaadhooi) en haal dat inderdaad lokaal. Geluk dat iemand in het dorp kleine pakjes perst.

@robijn; die rubber matten leg je buiten? Zijn grote matten dan? Werkt dat als de ondergrond al "verrot" is? Niet glad?

@jinte; hoop inderdaad dat alle wijsheid nu, een gemak is tegen de tijd dat er echt iemand op gaat. Maar het is ook gewoon gezellig om aan te rommelen met hem :D

Olympia96
Berichten: 3294
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 21:44

Overdag kregen ze het hooihooi van de eerste lichting. Dat was onbeperkt en daar aten ze niet de hele dag van. En daar zaten echt fijne balen bij maar ook een paar die ze ècht niet aten. Dat was bijna stro bij wijze van.

Het nieuwe hooi kregen ze in de nacht en dan in de slowfeeder. Maar die was schoon op en in kilo’s gewoon echt tè veel ten opzichte van wat gezond is.

Gelukkig eten ze het geweekte hooi wel. Armer hooi bijkopen is ook een idee. Het mengen gaat op zich prima. Heb voor overdag een grote slowfeeder bak. En er hangt een groot net gevuld met gerste stro.

Mazzel dat de merrie het baasje is, die stuurt de ruin geregeld weg. Dus ondanks dat hij meer blijft dooreten denk ik niet dat ze tekort gaat komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 21:51

Ja zijn van die 1 x 1 m matten.

We egaliseren de grond er onder eerst en leggen er ophoogzand onder. Degenen die er al liggen, liggen er vanaf de zomer en het gaat prima!

Kirrr
Berichten: 6186
Geregistreerd: 30-07-07

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 07:59

Ik meng ook altijd het hooi. Zeker de overgang van de ene leverancier naar de andere. Heb 1 pssm2 paard staan, de rest is volgens mij er niet gevoelig aan, maar gewoon voor de zekerheid.

Hopelijk is de spierbevangenheid snel over.

Robijntje, leg je die matten buiten dan?
Ik twijfel voor in de poets/wasplaats nog om rubber over de klinkers te leggen.

Mijn oudste merrie staat met 2 dikke achterbenen. Denk een soort stalbenen, hoewel ze overdag heel de dag buiten loopt en snachts in een stal met uitloop. Dacht eerst beginnende mok, maar kan niks vinden.

Horses are like shoes, you need one in every color!
[HTT] Volg de bouw van ons stalgebouw

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 08:05

Ja, onze voerplaatsen moeten uiteindelijk allemaal berubberd worden.

En dat zijn er nogal wat :+

betadine
Berichten: 3237
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 08:55

Kirr: Is het hooi of voordroog die ze krijgt ? Van voordroog kunnen ze dat ook hebben. En sommige paarden krijgen het ook van bietenpulp. Sommige kruiden zijn vochtafdrijvend, is misschien het proberen waard ?

Olympia: Beterschap voor je paard. Te rijk hooi heb ik al 2 jaar niet meer kunnen zien. Ik heb droge voordroog zelf iets stoffig. Ik denk ook dat je het beter mengt dan ruilt. Het is zo moeilijk om aan goed hooi te geraken.

Hier heel het weekend buiten gewerkt aan de paddock, ja ook onder de sneeuw :brr: . Vriendlief heeft de schuilstal volledig afgewerkt <3
Ik zo goed als alle paddock platen gelegd. Ik ontbreek 46 platen om het af te werken -O- Dit wordt dus de 3de bijbestelling. Door de niet rechthoekige vorm ging het berekenen nogal moeizaam :+
Vanmorgen wel doodmoe opgestaan. Ik ga blij zijn als het volledig af is. Nog even doorbijten.

uva uvam vivendo varia fit

boemel
Berichten: 8266
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 10:16

De offerte voor aanleg van de rijbaan is binnen.

Zo'n eur 5000.
Dan worden er grondmonsters genomen en zand ingemengd naar gelang noodzaak. En er komen vlokken in.

Het is nu siertuin/gazon. Ook dat kan helemaal verwijderd worden. Heb daar geen prijs van, maar ik schat zo'n eur 1000 extra.

Valt me nog enigzins mee. Al blijft t een hoop geld natuurlijk. :o

M1+10

xXutopiaXx
Berichten: 10031
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 10:17

Oh, dat is inderdaad nog wel behapbaar! :j Toch fijn als het niet meer dan 10k kost, iets voor aanleg van paardendingen _O-

<<) Tamme & Kevin & Splash & Jay :+: Heaven is a place on earth with you.. <3 [HTT] [VOLG] A dream coming true: paarden aan huis - verbouwing _/-\o_


DubbelFun
Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 10:21

5K valt idd wel mee, heb wel veel hogere bedragen gehoord.

Hier is het vieze witte spul weg en ook de bodem begint iets op te drogen, maar ik hoorde op het nieuws dat de herfst er weer aan komt :)

_Lorette_
Berichten: 12045
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 10:21

5000 euro is geen geld voor een bak! Zou het meteen doen voor die prijs.

I'm begging you to come and pull me out the fire
Come and save me like you did when we were young
Please come bring me up from my lowest, take me higher
Can you see me through the ashes and the smoke?

boemel
Berichten: 8266
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 10:28

Ik vind t ook een nette prijs.
En ik hoor goede berichten over hem.
Eerst de vergunning rondkrijgen :o

M1+10


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 bezoekers