Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LdJ

Berichten: 659
Geregistreerd: 04-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 19:30

Dank jullie voor alle ideeën!

Schijnbaar zit ik in de gemeente die de meeste boa controles uitvoert, landelijk gezien. En schijnbaar zijn ze daar nog trots op ook :')
Mijn bak is illegaal aangelegd en ligt half op agrarische grond en half op verkeers bestemming. Daardoor zou ik m ook niet kunnen legaliseren. Wij zijn ook bezig geweest (lees geinformeerd bij gemeente) om agrarisch om te zetten naar tuin. Meerdere personen hebben nu al aangegeven dat die kans zeeeer gering is dat de provincie dat toe zou staan, omdat ze bouwwerken zouden willen weren van agrarische grond of voormalig agrarische grond. Daarbij nog niet meegenomen dat het bakken met geld moet kosten.
Door een stukje ruilverkaveling in het verleden hebben wij die punt agrarische grond.. Ik heb al een paar keer geopperd om de boel te verkopen en wat anders te zoeken :+

belle_boef

Berichten: 10729
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-19 19:46

Ik heb grastegels op zandgrond liggen. Ik vind ze ideaal. Ligt een dunne laag zand over.
Ze komen er wel eens over in galop. Glijden dan ook wel wat als ze remmen maar niet extreem.

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 20:05

Onze bestemming is al tuin en dat is het meest gunstige begreep ik al!

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 20:16

Ja ik doe in deel 6 ook nog steeds mee!

Zijn er eigenlijk nog meer mensen vanuit deel 1?

Hier uit de [***] zeer weinig te melden. Behalve dat het nat, zeer nat is. Kijk met frisse tegenzin naar komende dagen. Las ergens dat het de natste herfst sinds 1974 is...…

Voor mijn werk heb ik veel contact met akkerbouwers, maar het is echt triest hoe alles erbij ligt.

Libera

Berichten: 3973
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 20:25

Yup, ook al sinds deel 1 hier!

Plaats alleen niet vaak genoeg iets geloof ik, heb de top 10 in ieder geval niet gehaald :')

belle_boef

Berichten: 10729
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-19 20:27

[***] schreef:
Ja ik doe in deel 6 ook nog steeds mee!

Zijn er eigenlijk nog meer mensen vanuit deel 1?

Hier uit de kop van Noord Holland zeer weinig te melden. Behalve dat het nat, zeer nat is. Kijk met frisse tegenzin naar komende dagen. Las ergens dat het de natste herfst sinds 1974 is...…

Voor mijn werk heb ik veel contact met akkerbouwers, maar het is echt triest hoe alles erbij ligt.


Natter dan 2 jaar terug? Toen begon het in september te regenen en hield pas op in februari ofzo

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 20:31

Van die kunststof grastegels zoals op de Nedlandic site hebben mijn ouders ook jaren in de voortuin gehad met gras. Het lijkt gewoon gras en toch konden ze er probleemloos dagelijks de auto erop parkeren. Wij gaat dat ook op een stuk doen naast de oprit en in de achtertuin bij de schuur. Zo kunnen we altijd extra auto's kwijt met bezoek en makkelijk en een auto bij de schuur komen. Ik denk dat dit voor paarden minder geschikt is met gras maar dat het met zand wel goed kan. En met gras is misschien wel wat voor een 'verborgen oprit' zeker als je die tegels tweedehands op de kop kan tikken.

Wel heel zuur LdJ! Eigenlijk is het wel raar als je kijkt naar het landelijk beleid, wij zijn van een intensieve veeteelt naar woonbestemming gegaan en dat duurde een jaar + koste flink wat geld. Ook was het heel lastig te financieren als niet agrarier. Niet echt heel handig om het zo ingewikkeld te maken als je een veestapel wil verkleinen.

Heb jij dit soort tegels liggen Belleboef? https://www.ecowell.be/kunststof-grastegels/ want die heb ik dus ook klaar liggen voor de paddock en volgens de stratenmaker kunnen die gewoon op zwart zand (heel klein beetje afgraven, mooi gelijk maken, tegels leggen en zand weer terug zodat ze gevuld zijn).

Fijn dat de poes een huisje heeft, was ook wel een erg leuke!

belle_boef

Berichten: 10729
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-19 20:41


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 21:04

belle_boef schreef:
[***] schreef:
Ja ik doe in deel 6 ook nog steeds mee!

Zijn er eigenlijk nog meer mensen vanuit deel 1?

Hier uit de [***] zeer weinig te melden. Behalve dat het nat, zeer nat is. Kijk met frisse tegenzin naar komende dagen. Las ergens dat het de natste herfst sinds 1974 is...…

Voor mijn werk heb ik veel contact met akkerbouwers, maar het is echt triest hoe alles erbij ligt.


Natter dan 2 jaar terug? Toen begon het in september te regenen en hield pas op in februari ofzo

Ik weet niet hoe het in Drente is, maar in de [***] in ieder geval wel.

2 jaar terug was het bij ons ook lang niet zo nat als nu.

Van de site van het knmi

De verschillen binnen het land waren echter groot. De meeste neerslag viel in het noorden en westen van het land, de minste in het zuiden en oosten. Zo viel er op KNMI station De Kooij bij [***] 395 mm, ruim 130 mm meer dan het langjarig gemiddelde van 264 mm, en daarmee was het daar een van de vijf natste herfsten in ruim een eeuw. Elders in Noord-Holland, in Berkhout, viel zelfs nog meer: 406 mm. In Volkel viel 174 mm, ruim 20 mm onder het langjarig gemiddeld van 197 mm. In Ell viel slechts 144 mm. In De Bilt viel 305 mm tegen 241 mm normaal.


Ik zit dus in het noordwesten -O- , vlakbij [***]
Ah Libera ook eentje van het eerste uur!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-12-19 21:11, in het totaal 2 keer bewerkt

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 21:08

Ik vind tot nu toe de nattigheid wel meevallen.
Ja voor de stal is het drek en aan de 2 ingangen van de track.
Maar verder eigenlijk helemaal niet.
Had van de week de kleine wei losgegooid en vanmiddag het hele stuk lint van de paddock grenzend aan de grote wei weggehaald.
Dus de paarden hebben nu het hele perceel tot hun beschikking.
Met een paar weken zijn we hier weg dus van mij mogen ze alles lekker kapot lopen en wordt de paddock ook niet zo modderig.
Nieuwe eigenaar ploegt straks toch alles om, dus hoef geen moeite te doen om het weiland netjes te houden :D

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 21:10

ClaudiaHS, jij zit toch in het oosten? Daar valt het inderdaad mee.

DaisyDarling
Berichten: 4225
Geregistreerd: 15-04-09
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 21:16

[***] schreef:
Ja ik doe in deel 6 ook nog steeds mee!

Zijn er eigenlijk nog meer mensen vanuit deel 1?

Hier uit de kop van Noord Holland zeer weinig te melden. Behalve dat het nat, zeer nat is. Kijk met frisse tegenzin naar komende dagen. Las ergens dat het de natste herfst sinds 1974 is...…

Voor mijn werk heb ik veel contact met akkerbouwers, maar het is echt triest hoe alles erbij ligt.


Ik heb me al eens gemeld en wat gepost in deel 5, maar toen toch weer druk druk druk, dus in meeleesmodus gegaan :D Inmiddels is mijn paardengedeelte bijna af (voor nu.. in de zomer staan er weer 100 dingen op het lijstje).

Waar in de kop van Noord-Holland zit jij [***]? Ik tussen Hoorn en Medemblik en ik kan hier niet door het weiland lopen. Zit gelijk tot de kuiten vast -O-

Van blubber hier gelukkig geen last, mijn Welsh Cob staat in de goed gedraineerde bak/paddock en mijn shetlanders hebben een verharde uitloop aan hun stal. Gestort beton, lag er al dus ideaal.
Ik zie ook op tegen komende week, merrie háát regen, dus die blijft met zulke dagen meestal overdag op stal. Maar ik ben ook altijd pas tegen 19:00 thuis van werk en dan staan we dus vaak alsnog in de regen de broodnodige beweging te longeren :+

Hoe het hier met vergunningen zit weet ik niet, de bak lag er al, ik heb hem alleen flink opgeknapt.

Toen het zo lekker weer was hebben wij ook genoten.

Afbeelding

Afbeelding <3

De shetlanders mochten even op de wei.

Afbeelding

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 21:22

Ja klopt [***], maar zal vanaf morgen wel weer natter gaan worden

Maartje_M

Berichten: 9358
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 21:29

Hier hebben ze vrij, onze oudste heeft nogal last van sinterklaasspanning dus ik blijf maar in de buurt. Hij kwam vandaag letterlijk ziek van de spanning thuis. Flink overgegeven en toen in slaap gevallen. Ik verwacht hem zo dus eigenlijk ook nog wel wakker

Wel weer lekker mistig :+

Afbeelding

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 21:32

Oh dat had de zoon van een kennis ook. Hij was vooral snel overprikkeld door de spanning en was dan heel snel heel boos. Zij heeft hem Het Grote-Mensen-Geheim verteld dit jaar, probleem opgelost. Hij zit in groep 3.

JudithO

Berichten: 7055
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 21:43

Ik had nog een filmpje beloofd van het gekke kwartiertje van afgelopen zondag.
Rapapa:
https://www.youtube.com/watch?v=y6XaLwFwhig

Beroerde kwaliteit, maar ja, het was enorm mistig en begon al te schemeren. Dan zijn zwarte pony's ook niet handig ;)

Maartje_M

Berichten: 9358
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 21:44

Ja ik overweeg ook het hem komend jaar te vertellen want dit is niet leuk meer. Hij zit nu in groep 3 maar is pas in september 6 geworden. Nog best wel jong dus. Maar zijn hooggevoeligheid kan dit echt niet aan

Maartje_M

Berichten: 9358
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 21:44

Ah die shetties, heerlijk!

Mer1980

Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 22:03

Jeetje vergunningen ben zo blij dat ik daar niet echt last van heb. De stal die ik heb inclusief de stro schuur staan er al meer dan 20 jaar. Officieel mag de stal maximaal 10 meter breed, 4 meter diep en 3 meter hoog zijn, Nou alle gebouwen bij elkaar zijn al veel meer, maar omdat het er al langer dan 20 jaar staat mag het blijven staan. Iets nieuws neerzetten is dan helaas geen optie, dan krijg ik gedoe.

De bak heb ik wel toestemming voor gevraagd officieel, maar omdat de afmetingen (22 bij 34) afwijken van een 'normale' bak en kleiner is was het vergunningsvrij. Dus dat scheelde mij veel geld, bij een 20 x 40 had ik waarschijnlijk geen toestemming gehad.

suffie
Berichten: 5711
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 22:31

Hallo :wave: ik kom ook weer meelezen.

amiette
Berichten: 115
Geregistreerd: 14-06-08

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 23:23

HoiHoi,,

Ik kom mij ook weer melden.
In deel 1 mee gaan lezen tot gedeelte deel 3. Toen moest ik mijn paard inlaten slapen en was ik er naast mijn shetten even klaar mee.
Wel snel een nieuw paard gekocht en nu na paar jaar alles weer op rijtje.
Ben altijd stil mee blijven lezen en hoop nu weer actief te kunnen reageren.

Ik heb nu mijn rijpaard, Mambo, en 2 shetten thuis staan waar ik niks mee doe :D

Mijn paddock is nu netjes droog en hield het de afgelopen tijd erg goed. Zit in de provincie Zeeland.

SumSum
Berichten: 677
Geregistreerd: 15-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 23:29

Hallo allemaal,

Ik kom ook graag meelezen en posten!
Al een paar jaar pony’s aan huis en sinds mei ook mijn Quarter merrie thuis staan. Heb nu alleen nog een Quarter en een mini shet.

Hoop volgend jaar de bodem van de rijbak aan te kunnen pakken, al krijg ik nu steeds beter door hoe ik hem goed kan houden. Bij voorspelling van regen niet slepen :')

Hier alleen bij de ingang van het uitloop gedeelte wat modder en blubber, verder is het wel goed te doen. Ze lopen op een ruim stuk van zo'n 120x20m waarvan het grootste gedeelte zand is. Heb ook nog 3 hectare weiland, maar dat is nu wel echt te nat. De helft daarvan gebruiken we sws alleen voor het hooien.

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 00:55

[***] je maakt me nieuwsgierig naar waar je woont (of had ik dat al eens gevraagd?) ik heb jaren in Julianadorp gewoond.

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 01:14

Fangio schreef:
@Jes, heb jij ervaring met die kunststof grastegels van nedlandic? Zou dat op klei ook werken? Ziet er interessant uit en misschien minder slijtage voor de paardenhoeven dan tegels...


Nee zelf geen ervaring mee, maar het lijkt mij heel fijn.

rover_
Berichten: 1356
Geregistreerd: 27-10-09

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 07:14

Belle Boef: die roosters heb ik in de paddock liggen. Bij Bos Rubber gekocht overigens daar waren ze voordelig. Heb jij ze in het weiland? En wat voor ondergrond; ben benieuwd of dit bij klei en veengrond ook werkt ....