Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lynn_Nikita

Berichten: 25457
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 12:58

diarree komt ook weer van wormen dus eerst oplossen zonder te ontwormen zal lastig worden

5 dagen panacur op rij geven?

In gras zal ook weinig voedingsstof zitten en met dit koude weer kost hem ook weer extra energie om warm te blijven

Katisa
Berichten: 160
Geregistreerd: 06-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 14:00

Lynn_Nikita schreef:
diarree komt ook weer van wormen dus eerst oplossen zonder te ontwormen zal lastig worden

5 dagen panacur op rij geven?

In gras zal ook weinig voedingsstof zitten en met dit koude weer kost hem ook weer extra energie om warm te blijven


DA stelt dat de iver/praziquantel ook al een deel vd spoelwormen zou moeten hebben gepakt, maar dat weet ik niet. Beestje is graatmager maar wel bolle buik.

Lynn_Nikita

Berichten: 25457
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 14:24

wanneer is die ontwormd en heb he 1/2 dagen erna de mest nog bekeken? iets tegengekomen?

Lynn_Nikita

Berichten: 25457
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 14:25

Katisa schreef:
Lynn_Nikita schreef:
diarree komt ook weer van wormen dus eerst oplossen zonder te ontwormen zal lastig worden

5 dagen panacur op rij geven?

In gras zal ook weinig voedingsstof zitten en met dit koude weer kost hem ook weer extra energie om warm te blijven


DA stelt dat de iver/praziquantel ook al een deel vd spoelwormen zou moeten hebben gepakt, maar dat weet ik niet. Beestje is graatmager maar wel bolle buik.


oromectin Praziquantel Duo is een anti-worm pasta die de werkzame stoffen Ivermectine en Praziquantel bevat. Het is o.a. werkzaam tegen de volgende wormsoorten:
Rondwormen
Lintwormen
Longwormen
Huidwormen
Maag- darmwormen
Horzels

maar niet tegen bloedworm en volgens mij ook niet spoelworm

Katisa
Berichten: 160
Geregistreerd: 06-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 14:42

De 1e dag dat de buren hem op de wei hadden gegooid en ik hem zag (hij heeft dus maanden op een stalletje gestaan) had ik direct mn hulp aangeboden en hem dus ontwormd met oromectin die ik nog had liggen. Hij stond toen op een groot land naast ons huis dus heb zijn mest niet kunnen bekijken. Zondag boden ze hem aan mij aan en heb ik hem opgehaald.

Ik weet dat oromectin niet werkt tegen spoelwormen, de DA die er gister bij was beweert dat het wel een deel vd spoelwormen zou pakken. Zij wil alleen een diarreestopper geven nu en over een paar weken mestonderzoek en daarna pas weer ontwormen.

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 15:43

Hier dezelfde zoektocht: een middel tegen spoelworm en bloedworm.

Van de week ontwormd en kwam bij 1 van de paarden wat tegen dus we gaan het zekere voor het onzekere nemen en er nog 1 achteraan doen, maar welke.

Lori

Berichten: 3564
Geregistreerd: 11-08-10

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 15:51

Ik ben meelezer, je kan eens een pb naar Geerke op bokt zenden. Je mag niet te snel en te veel willen ontwormen anders kunnen ze daar op ziek worden of zelfs kolieken. Je start met ivermectine was niet slecht al.

Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 16:28

Katisa schreef:
Ik weet dat oromectin niet werkt tegen spoelwormen, de DA die er gister bij was beweert dat het wel een deel vd spoelwormen zou pakken. Zij wil alleen een diarreestopper geven nu en over een paar weken mestonderzoek en daarna pas weer ontwormen.

Je kunt van Floris Pharma zwarte pellets geven. Dat is een soort paardenNorit, Wordt door mijn shet buitengewoon goed gegeten, en die is erg lastig, en het stopt diarree.
https://www.florispharma.com/winkel/paa ... us-pellet/

xXutopiaXx

Berichten: 10042
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 17:18

Ach wat een schatje, maar wat moeilijk om die de juiste zorg te bieden zeg... :(:)

xXutopiaXx

Berichten: 10042
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 09:41

We moeten het er nog over hebben... maandag, bij terugkomst van de wintersport, toch wel wat wormpjes gevonden in de mest van het paard van mijn vriendin die bij ons staat:

Afbeelding

Dus kuurtje gehaald, en nu komt dit eruit:

Afbeelding

Afbeelding

:wow:

Ik heb dit nog nooit zo gezien.. is dit heel veel? Zijn het spoelwormen? En wat raden jullie nu aan? Over een maandje nog een keer een kuur, of wachten tot het voorjaar?

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 09:57

Ik zou over een maandje nog een kuur doen. Die grote lijken mij spoelwormen (die hebben een spitse voor en achterkant zeg maar :+), zitten er nou ook kleintjes tussen?

Libera

Berichten: 3973
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 09:57

Oei dat zijn er wel veel ja! Pas op dat je weide nu ook besmet kan zijn

xXutopiaXx

Berichten: 10042
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 10:09

Lijkt op taugé _O- :r Echt hele kleintjes zie ik niet... zijn allen een paar cm groot, minstens.
We hebben wel steeds alle mest weggehaald Libera, is er dan nog steeds een risico?

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 10:10

Jep, spoelworm. Welkom bij de club _O-

Ja, altijd een (klein) risico.

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-20 10:23

Weghalen scheelt een hoop. Ik zou met de dierenarts overleggen. Wat eruit kwam voor de kuur was natuurlijk levend en na de kuur is het dood. Maar met zoveel wormen blijft hij zich wellicht wel herbesmetten via de weide maar dat krijg je er vast niet zo snel uit. Denk niet dat een kuur na een maand dan wat toevoegt. Maar daar kan de DA je wel wat zinnigs over vertellen

xXutopiaXx

Berichten: 10042
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 10:23

Hoop dat ze allemaal kapotvriezen dan nog ^)

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 10:27

Hier was het advies wel degelijk nog een keer pakken na een maand en dan afhankelijk van wat er af komt een verder plan maken.

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 11:16

Meelezer :wave:

Spoelwormen zijn deels resistent voor ivermectine. Daarom dat de dierenarts zei, het helpt deels. Om alles weg te krijgen heb je een spuit met werkzame stof pyrantel nodig. Die kan je gerust 2 weken na de laatste spuit al geven. En dan blijven herhalen totdat er geen wormen meer af komen. Spoelwormen is een veelvoorkomend iets bij jonge paarden. Bij oudere paarden is dat probleem helaas onderschat. Het oudere paard hier van welke de foto’s zijn kan ik lastig inschatten, maar kunnen ook nog aarswormen zijn. Die zijn kleiner dan spoelwormen en veroorzaken meestal jeuk rond de anus (maar niet altijd). Aarswormen zijn bij paarden lastiger te behandelen. Dan moet je meer dan dan alleen ontwormen.

Het is wel een leuk ding trouwens, dat sneue kleintje.

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 11:17

Wij gaan met de strongid verder.

xXutopiaXx

Berichten: 10042
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 11:58

Aarswormen heb ik inderdaad ook aan gedacht ja :j Omdat ik ze inderdaad allemaal niet zo lang van stuk vond :P :r Maar ze had geen jeuk, alleen uit jouw opmerking maak ik op dat dat niet altijd het geval hoeft te zijn...

marga1
Berichten: 898
Geregistreerd: 11-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 14:01

xXutopiaXx schreef:
Lijkt op taugé _O- :r Echt hele kleintjes zie ik niet... zijn allen een paar cm groot, minstens.
We hebben wel steeds alle mest weggehaald Libera, is er dan nog steeds een risico?


Als meelezer zeg ik dat het aarsworm is en te verdelgen met b.v. strogid P omdat deze in het laatste deel vd darm leven en hun eitjes om de anus leggen kan je het beste 2dagen achter elkaar ontwormen dit is dan de dosis als voor lintworm en over 6wkn herhalen, en dan ook met een babykonten doekje de anus dagelijks schoonmaken.
en natuurlijk ook mestruimen dagelijks. dan valt de besmetting van wei mee. Eerst maaien voor dat ze weer op de wei gaan is ook heel goed.

Kruip weer onder mijn steen.

Katisa
Berichten: 160
Geregistreerd: 06-03-13

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 16:21

Afbeelding
Afbeelding

Dankzij lieve bokker daisydarling een mooi regendekentje voor het gumpy. Wervelwind deed vandaag zijn naam eer aan en voor het eerst zat er wat leven in! Hij eet ook weer wat, erg blij mee!

xXutopiaXx

Berichten: 10042
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 16:34

marga1 schreef:
xXutopiaXx schreef:
Lijkt op taugé _O- :r Echt hele kleintjes zie ik niet... zijn allen een paar cm groot, minstens.
We hebben wel steeds alle mest weggehaald Libera, is er dan nog steeds een risico?


Als meelezer zeg ik dat het aarsworm is en te verdelgen met b.v. strogid P omdat deze in het laatste deel vd darm leven en hun eitjes om de anus leggen kan je het beste 2dagen achter elkaar ontwormen dit is dan de dosis als voor lintworm en over 6wkn herhalen, en dan ook met een babykonten doekje de anus dagelijks schoonmaken.
en natuurlijk ook mestruimen dagelijks. dan valt de besmetting van wei mee. Eerst maaien voor dat ze weer op de wei gaan is ook heel goed.

Kruip weer onder mijn steen.

Dankjewel! :D +:)+

rover_
Berichten: 1357
Geregistreerd: 27-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 17:26

Als het aarsmaden zijn dan iedere dag met plakband onder de staart aan de slag om de eitjes weg te halen...

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 20:29

Wat fijn om te zien dat er weer wat leven in zit . Komt vast goed met jouw goede zorgen!