Ex sport paard 24/7 de wei op?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Petrichor

Berichten: 10528
Geregistreerd: 14-04-06

Ex sport paard 24/7 de wei op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-19 14:44

Hoi,

Sinds een jaar ben ik wegens omstandigheden gestopt met de dressuur sport en heb ik gekozen om alleen nog voor de lol te gaan rijden. Paard stond hoog in het voer en ging elke dag tussen de 5 a 7 uurtjes per dag naar buiten (ik hoef geen discussie of dit wel of niet genoeg is). Toen ik besloot recreatief te gaan rijden is het krachtvoert voer drastisch omlaag gegaan en krijgt ze eigenlijk alleen nog voer voor het idee omdat de andere paarden natuurlijk wel gewoon gevoerd worden, ook zo sneu anders. :+ Wel krijgt ze natuurlijk vol op hooi en staat ze iets langer buiten dan de 5 a 7 uur per dag.

Echter ben ik begin dit jaar verhuisd en ik merk dat de motivatie om elke dag naar stal te gaan om het paard te verzorgen een beetje begint weg te ebben. Paard staat bij mijn ouders thuis dus ik moet haar wel elke dag zelf verzorgen, voeren en binnen/buiten zetten wordt gewoon gedaan maar de stal en de verdere verzorging moet ik zelf doen.

Nu zat ik zelf te denken om haar 24/7 buiten te zetten zodat ik niet elke dag langs hoef te gaan om de stal netjes bij te houden etc. Ik zou dan zo'n 4 dagen in de week kunnen gaan ipv 7 dagen het zou voor mij een uitkomst zijn. Maar ik weet niet of mijn paard er blij van wordt, ten eerste is ze dat niet gewend en ten tweede staat ze vaak aan het hek te brullen dat ze er maar wat graag uit wil. Misschien is het een kwestie van wennen misschien ook niet.

Er staan ook 2 shetlanders op de wei waar ze bij komt te staan en er is ook een schuilstal. Ik vind het echt heel moeilijk, ik weet zelf ook wel dat 24/7 buiten heel goed is. Maar omdat ze altijd is behandeld als een sportpaard vind ik het heel moeilijk. Er spookt van alles door mijn gedachten, wat als ze koliek krijgt door bijvoorbeeld bevroren gras of door zand etc.

Ik weet dat dit een heel gevoelig onderwerp is, maar ik hoop dat ik op een nette manier advies ga krijgen en het niet een rel gaat worden.

_Nancy

Berichten: 14093
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Heesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 14:47

Je komt er maar op een manier achter of je paard daar blij van wordt of niet.
En ik denk ook dat als het niet gaat, je daar snel genoeg achter komt.

Ze staat niet alleen en er is een schuilstal.
Doe een lekker warme deken op en ik denk dat je wel een heel eind komt hoor.
Je paard is niet van porselein. :)

(Misschien heb ik dan wel makkelijk praten met mijn haflinger die heel erg sober is in onderhoud..)

nine1987

Berichten: 8322
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 14:48

Ook een sportpaard is een paard..
Als ze voldoende ruimte, een goede schuilstal en voldoende ruwvoer ter beschikking hebben, zie ik het probleem niet zo..

MarliesV

Berichten: 15182
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 14:49

Gewoon doen en kijken hoe het gaat.

Wel even goed met je ouders afstemmen dat er altijd voldoende voer is, dat daar geen ruzie van komt of ze zand gaan eten oid.

Ze wennen snel hoor, dat gebrul aan het hek is vaak binnen een week wel afgelopen.

Blackberry28

Berichten: 2969
Geregistreerd: 22-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 14:50

Het is anders geen optie dat de stal 2 of 3 keer per week voor je wordt gedaan door je ouders, zodat je ook al minder kunt gaan?

Sintara

Berichten: 7393
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 14:51

Ik denk dat het wel goed zou moeten gaan hoor. Wel zou ikzelf vinden dat er elke dag even iemand naar het paard moet kijken. Gewoon voor water en voer, eventuele wondjes zien etc.

Pro tip: als je begint op een avond/nacht met mooi weer gaat het altijd makkelijker dan met heel slecht weer.
Dat was tenminste altijd met de paarden van mijn opa zo. Als hij ze een tijdje bij huis had gehad en ze mochten/moesten de grote wei weer op, werden ze rond de normale binnenzet tijd heel boos als het prutweer was, maar was er niets aan de hand bij mooi weer. Ze gingen dan hooguit bedelen om voer als je langskwam om te kijken.. :+

Vrijbuiter34

Berichten: 239
Geregistreerd: 03-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 14:54

Ik heb zelf een sportpony verplaatst van stal naar 24/7 Buiten. Ik denk dat ik geen betere beslissing had kunnen nemen, is onwijs positief veranderd in gedrag (van zenuwpees naar relatief rustig). Wat bij hem wel erg belangrijk is, om hem afwisseling te geven in de vorm van beweging. Dus 24/7 niksdoen in de wie is niet zijn ding, daar werd hij depressief van. Ik zou het gewoon doen, en kijken hoe het gaat. Denk dat het gebrul aan het hek snel afgelopen is op het Moment dat hij zich realiseert dat dit het 'nieuwe' leven is.

Petrichor

Berichten: 10528
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-19 14:54

Blackberry28 schreef:
Het is anders geen optie dat de stal 2 of 3 keer per week voor je wordt gedaan door je ouders, zodat je ook al minder kunt gaan?

Helaas niet, mijn vader heeft last van zijn rug en mijn moeder is bang voor paarden. :+

zacharyhill

Berichten: 1603
Geregistreerd: 31-08-08
Woonplaats: zeeuws vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 14:57

Mijn vriendin haar paard heeft grand prix gelopen en later de para dressuur. Hij is nu met pensioen sinds deze zomer en staat het paard nu bij ons in de kudde van nog 5 paarden. Paard vind het heerlijk 24/7 buiten wel de regenjas aan een schuilstal, veel hooi, paard is happy is gestopt met luchtzuigen speelt en eet de hele dag.

Op zijn vorige plek stond hij meer binnen en met buiten staan met zijn twee in de paddock of wei. vanaf hij weer op stal staat tot naar buiten gaan deed hij luchtzuigen.

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 15:00

Ik heb verschillende ervaringen waarbij een "sportpaard" 24/7 de wei op ging en het paard daar niet geschikt voor was. Die vielen veel af, werden echt mager. Maar ik denk dat je vooral per paard moet kijken of het kan.
Ik zou wel als het zou kunnen de omschakeling in de lente doen, dat is toch net wat makkelijker dan net voor de winter maar ik snap dat je daar misschien niet op wil wachten.
Je optie klinkt goed met de schuilstal, bouw het op en probeer het uit maar let er goed op of ze niet mager worden. Dat is zo gebeurd maar niet zo snel weer erbij.

En als het niet lukt, kun je dan misschien een verzorgster zoeken die wat lasten van je weg kan nemen?

Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 15:04

Is het niet mogelijk om het winterseizoen door te gaan met 's nachts binnen, en dan vanaf de lente 24/7 naar buiten? Dan wennen ze er -in mijn ervaring- wat makkelijker aan, dan staat ze toch al ruim een half jaar 24/7 buiten voor de winter weer aanbreekt en weet je goed hoe het gaat en of je nog wat aan kan passen.

Mijn ex-sportpaard kon 24/7 buiten echt niet hebben. In de zomer ging het prima, maar in de winter werd ze er echt ziek van, ondanks dekens en schuilstal. Toen ze weer in de nacht op stal ging was dat over. Ze ging altijd om 22 uur naar binnen en tegen 7 uur weer naar buiten, dus ik had haar wel zo veel mogelijk buiten.

Of wellicht heb je een buurtkindje dat een zakcentje wil bijverdienen? Dat je die tegen betaling drie keer per week de stal kan laten doen?

happy2014
Berichten: 2714
Geregistreerd: 01-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 15:06

Ik heb geen ex sportpaard (wat is een sportpaard?) maar heb wel altijd mijn paard op dezelfde manier gehouden als jij. En reed daarbij redelijk fanatiek, elke week les, starte wedstrijden (op laag niveau) etc. 4 jaar terug besloten hem met pension te doen en paard ging ook naar inene af en toe nog hobbelen (ik kwam toen 1x per week) en dag en nacht buiten. Hij vond het heerlijk en helemaal prima!

Inmiddels heb ik hem van pensioen gehaald en rijd ik weer vaker, wel enkel nog bosritjes, en staat hij ook niet meer 24/7 buiten en ook deze omschakeling ging prima.

pol013

Berichten: 8994
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 15:14

Als je paard een fijne schuilstal en gezelschap heeft en voortaan zijn natje en zijn droogje ook op de wei krijgt is er een heel grote kans dat je paard binnen de kortste keren denkt: tof.


Jij hebt het nog over een óf óf situatie: Sportpaard en op stal óf recreatiepaard en buiten. Ik combineer die 2: sportpaard en 24/7 buiten. Ideaal.

Ik heb met mijn paard ook de overgang gemaakt. Waar ik hem ooit kocht stond hij maar 1 uurtje buiten. Toen ik hem kocht al grotere delen van de dag en toen we ze naar huis haalde heb ik na een week de deur van de stal open gezet. Sliep hij voortaan altijd buiten :+

pien_2010

Berichten: 43245
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 15:19

Mijn vriendin geeft oude SPORT paarden hun pensioen. Deze paarden staan ook 7 x 24 uur buiten. Je moet eventjes goed kijken bijvoorbeeld heeft paard een deken nodig (niet alleen een regendeken doen zonder wat vulling, want dat werkt averechts weet ik van haar) en zo ja gelijk 24 uur of alleen in de nacht, of juist niet.
Ook met voeding. Hoe reageert hij op de hoeveelheid, moet er bij of juist niet, onbeperkt hooi of juist niet.
Ik heb sobere pyreneese bergpaarden/ pony's eigenlijk. Als ik zie hoe zij die oude sportpaarden voert: onbeperkt weidegang (16 HA), onbeperkt hooi en elke ochtend en avond gaat daar in mijn ogen flinke emmers voer in. (Vergelijk mijn merens krijgen klein handje muesli elke dag).
Dus dat moet je even goed uit zoeken, want als ze buiten staan hebben ze gewoon genoeg nodig om te kunnen verbranden zonder zelf af te vallen.

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 15:38

Misschien heb ik niet goed gelezen maar blijft ze dan gewoon bij je ouders staan alleen dan 24/7 buiten of gaat ze ergens anders heen? Kun je niet paadje maken van de stal naar de wei en gewoon de stal open laten?

Hier goede ervaringen met sportpaard 24/7 buiten zetten. In het begin viel hij wel in en was hij chagi maar dat was snel weer goed. Hij heeft wel nog echt een stal waar hij in kan (2 ruime stallen met beide 2 deuren voor hem en zijn mini) met strooisel enzo erin. Liggen doet hij toch vooral buiten nu maar met nat weer af en toe ook binnen. De mini is niet gewend aan zo'n stal maar vind het toch ook wel fijn met natheid geloof ik. Die van mij stond ook altijd klaar bij de draad om naar binnen te gaan. Daarom is dit juist zo fijn, nu kan hij zelf kiezen.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Ex sport paard 24/7 de wei op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 15:40

Zoek een bijrijder zodat je niet elke dag hoeft, maar je paard in de winter toch lekker 's nachts op stal kan.

Lenkaaa
Berichten: 19
Geregistreerd: 19-12-17

Re: Ex sport paard 24/7 de wei op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 15:52

Hier worden al m'n "sport"paarden meteen weidepaarden, zelfs als ze nog meelopen op wedstrijd en dagelijkse training. Zolang ze maar een goed (warm) stalletje hebben, nog nooit problemen mee gehad.

Qua koliek, gewoon steeds 24/7 hooi aanhouden en gras opbouwen. Kans op koliek is in een stal veel groter.

Wél zou ik nooit een dag niet overslaan, ter controle. Een draad los, of gewoon horror en een serieus ongeluk? Ik heb het al voor gehad, metalen pin van een prikpaaltje los door het been. Als je dan een dag overslaat... Tenzij er iemand anders die dagen eens kan kijken is er geen probleem natuurlijk :)

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 15:53

Ik heb geen sportpaard (als in - hij sport niet :+ ) maar wel een bloederig warmbloedje. :)) Hij staat al zo lang ik hem heb (1.5 jaar) 24/7 buiten. Buiten dat hij een rothekel heeft aan regen en dan zonder deken standaard in de schuilstal staat, vind hij het heerlijk. Hij speelt hele dagen, slaapt zo nu en dan in het zonnetje en gaat naar binnen als het regent. Hij heeft het heerlijk maar wel baat bij altijd goed ruwvoer anders is hij binnen no time te dun.

Met de echte kou en dagenlange regen heeft hij wel een Bucas om het voor hem iets makkelijker te maken. Maar hij glimt als een malle en ik heb er geen kind aan als ik een dagje over wil slaan. ;)

Afbeelding

listiglistje

Berichten: 14403
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 15:54

Ik had een bijrijder voor 2 dagen in de week en zelf ging ik 3 x per week toen ik geen wedstrijden meer reed.

Ik had geen paard wat buiten kon blijven staan.
Paard blij (Verzorging en beweging) en ik blij :)

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 15:59

Ik heb oudere sportpaarden in pension staan 24/7 buiten, met semi pensioen. Er word nog wel eens een buitenrit op gemaakt.Het 1 is een paard wat altijd military heeft gelopen ,het ander een springspaard wat hoog in de sport heeft gelopen.Ze vinden het heerlijk op de wei en in de groep,het military paard is helemaal opgeknapt.Het voordeel van buiten lopen is dat ze hun spieren lang goed houden.Wij hebben wel een grote wei met genoeg gras en als het nodig is altijd hooi bij gevoerd.

tirzasarah10

Berichten: 1829
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 16:02

Mijn paard heb ik als sportpaard gekocht die met 3 druppels regen al een deken op wou. Ze wou echt een deken op heel apart, zonder had ze het ook echt koud. Ze stond ook 5-7 uur per dag buiten en bij mij minimaal 10 uur en soms langer. Dat was het eerste jaar drama en haalde ik haar zonder te scheren, onder 400gr deken+hals trillend uit de paddock. Ze had zat hooi maar ze kon het gewoon niet hebben. Later is ze bij mij 24/7 in de zomer op het land gegaan wat wel goed ging! Daarna is ze bij mij thuis komen te staan en heeft ze alleen een schuilstal. En jawel hoor mevrouw staat nu nog maar onder 200gr EN alleen maar buiten!! Mijn shet daarin tegen staat met alle spetters die er vallen binnen :Y)

Onmogelijk dus niet maar misschien is er wel gewenning nodig :)

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 16:05

Ik heb een ex-renpaard 24/7 buiten met Shetlander samen. Ook met schuilstal waar ook hooi hangt.
Toen ik ze ‘s avonds ‘binnenhaalde’ naar een droge paddock met hooi gingen ze inderdaad steeds bij het hek staan wachten als ze voelde dat het tijd was, en soms ook ijsberen, de Shetlander ook.

Maar nu ze 24/7 buiten in de wei staan zijn ze daarmee opgehouden. De anticipatie, van ze komt ons halen, is weg. Er hangt nu ook meer hooi buiten, genoeg voor 24 uur, en op verschillende plekken zodat ze in beweging blijven.

Zolang er niet teveel hooi knoeit bovenop zand, zal zandkoliek niet zo gauw gebeuren. Bevroren gras met zonneschijn kan wat gevaarlijk zijn maar als je paard geen overgewicht heeft, genoeg beweegt en kan wennen aan meer gras voordat ze bevroren eet, dan zou dat ook goed moeten komen.

Let op met teveel suikers in haar hooi en voer, en voer extra zout bij (een liksteen is vaak niet voldoende, zie www . calmhealthyhorses . com)

Siesjuh
Berichten: 1684
Geregistreerd: 06-07-11

Re: Ex sport paard 24/7 de wei op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 16:22

Je zegt dat ze nu buiten regelmatig bij het hek staat...gaat ze alleen op wei of ook met anderen?

Mijn ervaring is dat de meeste paarden snel gewend zijn aan hun vrije leventje. Zolang ze lekker met vriendjes staan en kunnen eten, is het al snel goed. In het begin zal ze misschien nog wel bij het hek staan, omdat ze gewend is ook weer naar binnen te gaan, maar dat zal waarschijnlijk snel gewend zijn.
En mocht het niets voor der zijn, kun je het zo weer terugdraaien toch?

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Ex sport paard 24/7 de wei op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 16:29

Kan je geen student vinden die 1x/week het zware werk doet?
Als je dan je paard bv op vlas of koolzaadstro zet moet je voor de rest van de week enkel de mest wegscheppen. Dan si het toch al wat minder corvee.
In het voorjaar kan je dan verder kijken of het voor je paard zou bevallen om 24/7 buiten te blijven.

Waves
Berichten: 3871
Geregistreerd: 01-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 17:31

Ik heb het een paar keer gezien, zelfs een dressuurpaard dat al jaren helemaal niet buiten kwam.

Dat duurde een half jaar voor de paarden helemaal op hun gemak en happy waren buiten. Maar daarna waren ze ook écht happy. Die zou je niet meer op stal willen zetten.

Maar, die werden wel in een stabiele kudde gezet waar ze aansluiting hadden. Ik weet niet of twee shetjes dat kunnen bieden aan je paard. Kan voldoende zijn als er echt een klik is maar als de twee naar elkaar trekken en het paard vindt er geen maatje in dan is het geen goede situatie zou ik zeggen.