Ex sport paard 24/7 de wei op?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Waves
Berichten: 3871
Geregistreerd: 01-10-07

Re: Ex sport paard 24/7 de wei op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 17:35

Ik zou trouwens als het even kan wel wachten tot na de winter, dan is het makkelijker wennen. Zo net voor de kou dag en nacht buiten gooien terwijl hij het niet gewend is kan, maar dan zal je in het begin misschien wel een unhappy paard krijgen dat inderdaad steeds naar binnen wil of magerder wordt. Als je daar doorheen bent komt het goed hoor, maar is misschien niet helemaal eerlijk naar het dier toe.

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Ex sport paard 24/7 de wei op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 17:56

Ik zou er niet voor kiezen om een binnenpaard nu net voor de koudste en natste periode van het jaar dag en nacht naar buiten te zwikken. Ik zou dus nog even doorbijten en hem volgend voorjaar wanneer de temperatuur hoog genoeg is 24/7 op wei gaan houden. Zo kan het paard richting het najaar rustig aan geharder worden en zijn vacht zich hier ook aan laten aanpassen.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 18:12

Hoe is de 24/7 plek?

Is het er droog?

Hoe word er gevoerd?

Komt er elke dag iemand even kijken of alles nog goed gaat?

Kunnen de paarden allemaal schuilen als ze willen.


Ik zou mij er niet zo druk over maken dat hij 24/7 buiten gaat wonen maar wel of dat de plek dat echt toelaat zonder dat je paard in de bagger staat en dagen niemand ziet.
Ik zou het ook in de voorjaar doen.

Marije_jiplover

Berichten: 25317
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Ex sport paard 24/7 de wei op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 18:21

Bijna 10 jaar geleden kreeg ik mijn pony, die 18 jaar op een manege 23/7 op stal had gestaan en dat ene uur eruit was om te werken...

Die heb ik, midden in de winter, met een laag ijs op de wei, verhuisd en 24/7 buiten gezet.
Uiteraard met een deken erop en heel veel ruwvoer en een schuilstal.
Dit ging eigenlijk hartstikke goed.

Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 18:36

Ik heb ooit een sportpaard verkocht die op een 24/7 buiten-'stal' terechtkwam, ook tegen de winter, en daar heel erg van af viel. Terug naar 's nachts op stal waren de problemen opgelost. Was een paard dat hoog in het bloed stond. Maar ik heb ook andere ervaringen, waarbij paarden het alleen maar fijn vonden om 24/7 buiten te zijn.
Je moet het dus gewoon proberen, maar ik zou het experiment nooit starten vlak voor de winter...

Jester_

Berichten: 12261
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 18:53

'mijn sportpaarden' staan ook een uur of 8/10 buiten en dan naar binnen.

Zomers merk je dat ze best langer willen blijven en toen een poos door ziekte ze ook 24/7 buiten gehad zonder problemen. Maar nu met deze kou willen ze toch echt wel heel graag naar stal. Misschien is het beter om het dan in het voorjaar te doen en dan gewoon zo laten. Nu is een nare tijd om het te proberen imo

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 20:33

Wij hebben er 6 van 10 tm 26jr 24/7 buiten staan en allen ex stalpaarden. 1 Ruin had het de eerste winter zonder deken en 24/7 buiten moeilijk, dus deken op gedaan.

Maar ze kunnen bij ons goed schuilen, hebben onbeperkt hooi en we voeren wel speedibeet, wiesencobs etc bij.

Qua werk vind ik zelf buiten uitmesten makkelijker en sneller dan stallen. En het voordeel van 24/7 buiten is dat ze niet afhankelijk van ons zijn qua buiten en binnen zetten.

Ik zou het nu nog wel aandurven als een paard veel buiten komt. Maar als een paard nu al weinig buiten staat, zou ik pas vanaf het voorjaar 24/7 buiten zetten.

Verder is het vooral voor de mensen zelf het meeste wennen. Mensen denken zelf; lekker warm stalletje, o het regent etc. Maar in Nederland wordt het echt niet heel koud en de regen en stormen vallen enorm mee.

Allegandra

Berichten: 784
Geregistreerd: 31-08-05
Woonplaats: Koewacht

Re: Ex sport paard 24/7 de wei op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 21:11

Ik heb een aantal jaar geleden een draver gekocht die vers van de baan kwam.
De eerst paar maanden op mijn oude pensionstal gestaan.
Maar omdat het daar drukker was dan hij gewend was op stal, en ons trekpaard erbij kwam, zijn we verhuisd naar een eigen wei.
In het vroege voorjaar en van s nachts op stal naar 24/7 buiten met schuilstal.

Hij is er helemaal happy bij. Ondertussen is de kudde ook uitgebreid en is hij de leider.
In de winter draagt hij nog wel altijd een deken.
Maar voelt zich prima op deze manier.

Alles is natuurlijk paard afhankelijk, al zou ik het inderdaad pas doen na de winter. Dan rollen ze er een beetje in zeg maar.

wortel115

Berichten: 2126
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Kooloonong, Australië

Re: Ex sport paard 24/7 de wei op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 21:51

Maar als hij 24/7 buiten staat heeft hij toch ook verzorging nodig? Mijn paarden staan ook altijd buiten heb immers geen stal maar ik ben daar 2 keer per dag om te voeren, deken/vliegen masker, omheining check enz.
En dit zijn geen sportpaarden.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Re: Ex sport paard 24/7 de wei op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 22:00

In het voorjaar beginnen met 24/7 zou ik zelf eng vinden qua groei van gras en hogere kans op hoefbevangenheid. Dan moet je het echt heel langzaam gaan opbouwen als ie amper wat gewend is. Ik zou nu beginnen met 24/7 en ervoor zorgen dat ie genoeg hooi heeft buiten, deken(s) op en schuiling kan vinden. En dagelijks langs gaan in begin om te checken hoe het gaat.

Petrichor

Berichten: 10528
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-19 22:35

wortel115 schreef:
Maar als hij 24/7 buiten staat heeft hij toch ook verzorging nodig? Mijn paarden staan ook altijd buiten heb immers geen stal maar ik ben daar 2 keer per dag om te voeren, deken/vliegen masker, omheining check enz.
En dit zijn geen sportpaarden.

Paard staat bij mijn ouders thuis dus wordt gewoon in de gaten gehouden. Echter gaan mijn ouders geen stallen uitmesten of een paard poetsen of rijden. En ik vind dat als een paard op stal staat de stal dagelijks uitgemest moet worden.
Laatst bijgewerkt door Petrichor op 15-11-19 22:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Petrichor

Berichten: 10528
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-19 22:37

Cowgirl schreef:
Hoe is de 24/7 plek?

Is het er droog?

Hoe word er gevoerd?

Komt er elke dag iemand even kijken of alles nog goed gaat?

Kunnen de paarden allemaal schuilen als ze willen.


Ik zou mij er niet zo druk over maken dat hij 24/7 buiten gaat wonen maar wel of dat de plek dat echt toelaat zonder dat je paard in de bagger staat en dagen niemand ziet.
Ik zou het ook in de voorjaar doen.

Paard staat bij mijn ouders thuis dus elke dag toezicht, er staan ook 2 shetlanders en er is een schuilstal. Op dit moment is het weiland gewoon droog, als het heel veel regend is het zelfs nog relatief droog. De shetlanders krijgen indien nodig hooi bijgevoerd, de waterbakken zijn elektrisch dus daar hoeft tenzij het heel hard vriest niks aan te gebeuren.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 01:21

wortel115 schreef:
Maar als hij 24/7 buiten staat heeft hij toch ook verzorging nodig? Mijn paarden staan ook altijd buiten heb immers geen stal maar ik ben daar 2 keer per dag om te voeren, deken/vliegen masker, omheining check enz.
En dit zijn geen sportpaarden.


Maar je bent wel vrijer in je tijd indelen. Het maakt hier niet uit of ik alles om 8uur 's ochtends doe of om 10uur begin. Ze staan buiten, hebben hooi en mesten gaat toch altijd door, dus er ligt de hele dag.

TS, daar moet je wel aan denken. Ook buiten ligt er wel elke dag mest en dat gaat ook snel veel worden. Tenzij je vele ha's hebt en het amper tegenkomt.

MizzMontana

Berichten: 5677
Geregistreerd: 05-08-08

Re: Ex sport paard 24/7 de wei op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 01:45

Dat buiten poep scheppen valt mij ook altijd tegen idd als ik een dag of twee heb overgeslagen.

wortel115

Berichten: 2126
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Kooloonong, Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 02:40

Petrichor schreef:
wortel115 schreef:
Maar als hij 24/7 buiten staat heeft hij toch ook verzorging nodig? Mijn paarden staan ook altijd buiten heb immers geen stal maar ik ben daar 2 keer per dag om te voeren, deken/vliegen masker, omheining check enz.
En dit zijn geen sportpaarden.

Paard staat bij mijn ouders thuis dus wordt gewoon in de gaten gehouden. Echter gaan mijn ouders geen stallen uitmesten of een paard poetsen of rijden. En ik vind dat als een paard op stal staat de stal dagelijks uitgemest moet worden.


Helemaal goed dan toch.

Superpony daar heb je gelijk in. Ik ga ook niet elke dag precies op het zelfde tijdstip maar de verzorging is wel nodig. Ik bedoelde het ook niet aanvallend btw.

Petrichor

Berichten: 10528
Geregistreerd: 14-04-06

Re: Ex sport paard 24/7 de wei op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-19 08:48

Buiten mest scheppen hoeft alleen als er wat in het kleine weitje of in de stal ligt, maar zoals nu loopt mijn paard al 90% op de grote weide en daar mag alles blijven liggen.

Mijn ouders hebben een heel groot weiland verdeeld in 2 grote en 1 wat kleiner stuk met de stal en een gangpad die leid naar de weilanden. De hekken staan altijd gewoon open dus de paarden hebben toegang tot alle weides.

meggiemeg

Berichten: 12225
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 08:56

Is het voor jou nog wel mogelijk om de winter door dit ritme aan te houden en dan helemaal naar buiten proberen in het voorjaar? Dan is het wat weer betreft ook beter en de nachten minder koud, staat er waarschijnlijk meer gras voor de paarden om zichzelf bezig te houden.
Voor mij zou de omschakeling beter te doen zijn als het beter weer is, dan heeft het paard de hele zomer om er aan te wennen, dan heb je voor jezelf tijd om te kijken of het wat is voor je paard.

Achterom
Berichten: 23028
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 08:58

Klinkt als een prima optie.

Hier ook twee paarden die hoog in het bloed staan en helemaal happy zijn buiten.
Toen ik hier kwam wonen zijn ze beide naar 24/7 buiten gegaan (ruin heeft eerder wel slechte ervaring gehad met 24/7 buiten in de winter, maar dat had echt te maken met de omstandigheden op die stal destijds) en sindsdien staan ze alleen nog op stal als ze daar zelf voor kiezen.
Wel dragen ze beide een dikke deken in de winter, ze zijn helaas niet zo heel goed waterdicht.
De merrie kwam zelfs uit een situatie waar ze heel weinig buiten kwam, maar geen centje pijn :n Sterker nog: ze was altijd stijf als ze van stal kwam, maar doordat ze nu continu kan bewegen is dat probleem ook voorbij :)

pol013

Berichten: 8994
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 14:21

Waves schreef:
Ik zou trouwens als het even kan wel wachten tot na de winter, dan is het makkelijker wennen. Zo net voor de kou dag en nacht buiten gooien terwijl hij het niet gewend is kan, maar dan zal je in het begin misschien wel een unhappy paard krijgen dat inderdaad steeds naar binnen wil of magerder wordt. Als je daar doorheen bent komt het goed hoor, maar is misschien niet helemaal eerlijk naar het dier toe.


Ik heb mijn paard verhuisd in december en dat niet als probleem ervaren. En die had 15 jaar minimaal de nachten op stal gestaan. Toen had ik wel nog een dik pak stro in de stal. Dat doe ik nu niet meer.

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 23:10

pol013 schreef:
Waves schreef:
Ik zou trouwens als het even kan wel wachten tot na de winter, dan is het makkelijker wennen. Zo net voor de kou dag en nacht buiten gooien terwijl hij het niet gewend is kan, maar dan zal je in het begin misschien wel een unhappy paard krijgen dat inderdaad steeds naar binnen wil of magerder wordt. Als je daar doorheen bent komt het goed hoor, maar is misschien niet helemaal eerlijk naar het dier toe.


Ik heb mijn paard verhuisd in december en dat niet als probleem ervaren. En die had 15 jaar minimaal de nachten op stal gestaan. Toen had ik wel nog een dik pak stro in de stal. Dat doe ik nu niet meer.



Hier zelfde ervaring, ex-sportpaard (warmbloed dus, vind sportpaard altijd rare term, wanneer is het een sportpaard?) ook van altijd in de nacht op stal naar altijd buiten gezet, geen probleem. Ik vond dat destijds ook spannend hoor, zo van, ze is niet anders gewend dan in de nacht op stal, paard was ook al 16 ofzo, maar was echt geen probleem.
Vorig jaar zelfs mijn tweede paard, ook warmbloed, dat ik toen kocht en volledig geschoren was en alleen een uurtje op de paddock kwam, meteen 24/7 buiten gezet toen ik hem kocht. Uiteraard wel goede deken en goede schuilstal. Is geen probleem geweest, ook niet toen het zelfs nog even heel hard ging vriezen.
De crux was telkens wel dat bij beide paarden sprake was van 24/7 hooi en een kudde om aan te hechten (eerste paar dagen/weken over een draadje met privé schuilstal met uitloop) en een goede schuilstal. Dus eigenlijk geen reden om op stal te willen gaan.
Daarnaast, het zijn echt gewoontedieren, ook al zou de omschakeling moeizaam kunnen zijn omdat ze nu in dezelfde setting gewend zijn op stal te gaan (in mijn voorbeelden gingen ze ook naar nieuwe locatie dus dat was sowieso compleet nieuw), eenmaal gewend willen ze daarna juist niet meer graag op stal doorgaans.
Hou er wel rekening mee dat het wennen energie kost en ze in het begin erg moe kunnen zijn ervan.
Kortom, gewoon doen.

Waves
Berichten: 3871
Geregistreerd: 01-10-07

Re: Ex sport paard 24/7 de wei op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 08:54

‘Hoog in bloed’ zegt helemaal niets. Wij hadden op stal een 5-tal volbloed arabieren en een Engels volbloed 24/7 buiten, het maakte niets uit ten opzichte van de pony’s en haflingers die er ook stonden. Geen dekens, geen extraatjes. In de woestijn waar die rassen gefokt zijn oorspronkelijk is het ‘s nachts ontzettend koud.

je zal individuele verschillen hebben maar over een heel ras of ‘bloed’ kan je niet zeggen dat ze meer of minder geschikt zijn voor 24/7.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Ex sport paard 24/7 de wei op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 01:27

Precies! Wij hebben 4 quarters met hele dunne velletjes die allemaal onder deken hebben gestaan en allemaal veel op stal. 10 tm 26 jaar en gaat allemaal goed 24/7 buiten zonder dekens.

Mijn ene ruin had als enige meer moeite. Eerste winter had hij al deken op en ging 's avonds naar stal. Bij ons tijdelijk ook. Daarna 24/7 buiten ging prima, maar in de winter wat problemen. Dus weer deken op. De winter daarna, vorig jaar was hij 18 en ging het super en nu ook.

Van mn ruin van 10 met iets mindere weerstand had ik echt niet verwacht dat het zo goed zou gaan, maar die heeft een mooie vacht aangemaakt en staat nooit te rillen.
Mn merrie van 12 stond laatst wat te rillen. Kwam van 's avonds op stal. Ze ging zelf staan schuilen en daarna was het over. Heb het verder niet meer gezien bij haar.

Andere 2 zijn NF en shet.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Ex sport paard 24/7 de wei op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 03:40

Je moet een weide ook iedere dag leeg halen anders heb je in no time een een waardeloos stuk grond en je paard moet ook gecontroleerd worden of er niets mee is.

Ik vind het jammer dat je uit gemakzucht je paard 24/7 in de wei wilt zetten. Kun je hem niet gewoon verkopen of een bijrijder zoeken?

Joliieeenn
Berichten: 955
Geregistreerd: 05-12-12
Woonplaats: Tongeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 07:56

janderegelaa schreef:
Je moet een weide ook iedere dag leeg halen anders heb je in no time een een waardeloos stuk grond en je paard moet ook gecontroleerd worden of er niets mee is.

Ik vind het jammer dat je uit gemakzucht je paard 24/7 in de wei wilt zetten. Kun je hem niet gewoon verkopen of een bijrijder zoeken?


Wat een aparte reactie vind ik dit. Paard verkopen als hij/zij niet meer kan dienen dat vind ik pas gemakzucht.. Vind het net heel mooi dat TS haar paard en mooi pensioen wilt geven waar ELKE dag iemand naar het beest omkijkt (ouders) en zij zelf dan ook nog 4x in de week. Beter leven dan menig pensionpaard imo.

Wij scheppen overigens nooit poep uit de wei en onze weien zijn elk jaar weer prachtig. Er wordt alleen soms eens gesleept met de traktor.

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 08:26

Ik zou het nu misschien niet doen zo voor de december maand met het geknal enzo, wacht even tot het voorjaar. Dan gaat de overgang iets vloeiender ook met warmer weer.

Toen ik ze aan huis had stonden mijn sportpaarden van april/mei tot september 24/7 op het land. Die liepen verdienstelijk Z of hoger. Alleen de hengst stond de nacht op stal ivm kans op uitbreken en dan wil je niet om 3 uur s nachts je bed uit moeten.

Inmiddels staan ze niet meer aan huis maar huur ik een stal en daar staan ze in eigen beheer. Afgelopen jaar heeft mijn sport paard ook van mei tm eind augustus 24/7 in t land gestaan. Alleen met fix onweer haal ik ze dan een nachtje binnen.