Wat kost een pony aan huis nou eigenlijk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
x_Shadow_x
Berichten: 5
Geregistreerd: 14-11-19

Wat kost een pony aan huis nou eigenlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-19 20:57

Heyy medebokkers! Ik ben dus bezig met uitzoeken wat een pony nou eigenlijk kost, en ik had een paar vraagjes voor jullie! Er was namelijk bijna niks te vinden over een pony aan huis op internet :(

We gaan dus verhuizen, en er is misschien plek voor een pony in dat huis :D
Duss, hier komen de vragen!!

1. Hoe breed en dik moeten de latten tussenin een houten hek zijn? (Ik weet het, heel specifiek, ik kan t niet vinden xD)

2. Wat voor dingen heeft een goed weiland nodig? (Als in een hooinet, likblok, etc)

3. Wat is beter? Een bouwpakket voor een box, of zelf bouwen?
(Ik zat dus te denken aan een bouwpakket van https://bearwood.be/product/paardenbox- ... ouwpakket/ maar ik snap niet wat ze bedoelen met paalbeugels, muurbeugels en staanders?? En hoe groot moet het zijn voor een gemiddelde C / D-pony?)

4. Zijn er nog dingen die ik absoluut moet weten waar ik overheen kijk? (Ik heb nu tuig, stal, weiland en voer)


troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Wat kost een pony aan huis nou eigenlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 21:08

Een pony mag niet alleen staan dus doe de (meeste) kosten direct maar x2 plus de aanschaf van het tweede dier.

Cinnepin
Berichten: 8902
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Wat kost een pony aan huis nou eigenlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 21:10

Plek in dat huis? Ik zou geen pony in huis zetten :+ en inderdaad er moet wel een 2e bij

Change3x
Berichten: 6575
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 21:12

1. Wat bedoel je precies?
Wij hebben een houten omheining, misschien kan je vanaf mijn foto aangeven wat je precies bedoelt?
[ img ]

2. Een waterbak, als er geen of te weinig gras staat kun je hooi bijvoeren vanaf de grond of in een bak. Wat je zelf fijn vindt. Wij voeren het zelf op de grond op een droge plek.

3. Laat voor je stallen iemand komen van een bedrijf, ik weet niet waar je zit maar wij hebben onze stallen laten aanmeten en bouwen door Corton en door Romoga Paardenstallen. Een box moet minimaal 3x3 zijn.

4. Waar ga je je mest laten? (Wij hebben zelf een mestcontainer)

Daarnaast is het zielig om je pony alleen neer te zetten.

Jazzie03
Berichten: 362
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Dicht bij de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 21:17

Leuk dat je je pony misschien aan huis kan houden!
1. Waarom wil je latten rond je omheining? Je zult hier ook stroomdraad aan moeten voorzien omdat ze anders de omheining kapot kunnen maken als ze zich eraan willen krabben.
Ik heb hier lint en doe het op 3 hoogtes omdat er ook Shetlanders lopen. In het voorjaar gaat er een 4e komen vanboven.

2. Ik werk ook veel met prikpaaltjes als er te veel gras is. Verder vind ik het ook wel leuk op een paddock te hebben waar ze altijd droog kunnen staan en waar er geen gras staat. Ik heb een track rond de weide en meerdere hooibakken (ook netten, maar de bakken vinden ze leuker).
3. Wij hebben de stallen zelf gebouwd en het zijn 2 stallen van 12m2 dus 3,5 op 3,5 en een zadelkamer van dezelfde afmeting. Wij hebben hier ongeveer €5000 voor betaald.

4. Vergeet zeker niet je DA kosten en een paard alleen is niet zo leuk dus je hebt sowieso een vriendje voor je pony nodig ;) een paard aan huis kost minstens evenveel als een paard op pension en je moet alles zelf doen dus ook mesten en hooi voorzien! Vergeet ook niet de kosten om de omheining te herstellen in geval van nood :)

My happy place is at the barn :D

x_Shadow_x
Berichten: 5
Geregistreerd: 14-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-19 22:17

Change3x schreef:
1. Wat bedoel je precies?
Wij hebben een houten omheining, misschien kan je vanaf mijn foto aangeven wat je precies bedoelt?
[ [url=m/T2MbSp.jpg]Afbeelding[/url] ]

2. Een waterbak, als er geen of te weinig gras staat kun je hooi bijvoeren vanaf de grond of in een bak. Wat je zelf fijn vindt. Wij voeren het zelf op de grond op een droge plek.

3. Laat voor je stallen iemand komen van een bedrijf, ik weet niet waar je zit maar wij hebben onze stallen laten aanmeten en bouwen door Corton en door Romoga Paardenstallen. Een box moet minimaal 3x3 zijn.

4. Waar ga je je mest laten? (Wij hebben zelf een mestcontainer)

Daarnaast is het zielig om je pony alleen neer te zetten.


We hebben al een shetlandpony thuis, gezellig voor de familie :D Het plan was om die er bij te zetten, als het goed gaat tussen die twee dan. En ik bedoelde de latten die tussen de palen in zitten, ik kan maar niet uitvinden hoe groot ze moeten zijn!

x_Shadow_x
Berichten: 5
Geregistreerd: 14-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-19 22:23

Jazzie03 schreef:
Leuk dat je je pony misschien aan huis kan houden!
1. Waarom wil je latten rond je omheining? Je zult hier ook stroomdraad aan moeten voorzien omdat ze anders de omheining kapot kunnen maken als ze zich eraan willen krabben.
Ik heb hier lint en doe het op 3 hoogtes omdat er ook Shetlanders lopen. In het voorjaar gaat er een 4e komen vanboven.

2. Ik werk ook veel met prikpaaltjes als er te veel gras is. Verder vind ik het ook wel leuk op een paddock te hebben waar ze altijd droog kunnen staan en waar er geen gras staat. Ik heb een track rond de weide en meerdere hooibakken (ook netten, maar de bakken vinden ze leuker).
3. Wij hebben de stallen zelf gebouwd en het zijn 2 stallen van 12m2 dus 3,5 op 3,5 en een zadelkamer van dezelfde afmeting. Wij hebben hier ongeveer €5000 voor betaald.

4. Vergeet zeker niet je DA kosten en een paard alleen is niet zo leuk dus je hebt sowieso een vriendje voor je pony nodig ;) een paard aan huis kost minstens evenveel als een paard op pension en je moet alles zelf doen dus ook mesten en hooi voorzien! Vergeet ook niet de kosten om de omheining te herstellen in geval van nood :)


Ik zat ook al aan stroomdraad te denken, maar mijn ouders willen graag dat ik ook voor een houten hek uitzoek hoe duur het is :/ Ze zeggen dat stroomdraad tijdelijk is, dus voor hoe lang gaat dat goed? Of kun je er gewoon een pony in loslaten zonder je zorgen te hoeven maken dat hij ontsnapt?

We hebben een shetlander die erbij kan staan, het is een merrie en ze is allesbehalve agressief :)

Ik heb in totaal een budget van €10000, zou de totale prijs daar binnen zitten?

x_Shadow_x
Berichten: 5
Geregistreerd: 14-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-19 22:25

Cinnepin schreef:
Plek in dat huis? Ik zou geen pony in huis zetten :+ en inderdaad er moet wel een 2e bij

Hoezo niet? Lekker voor in de slaapkamer, even elke dag de mest van je bed scheppen en klaar om naar school te gaan :D

Jazzie03
Berichten: 362
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Dicht bij de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 22:40

x_Shadow_x schreef:
Jazzie03 schreef:
Leuk dat je je pony misschien aan huis kan houden!
1. Waarom wil je latten rond je omheining? Je zult hier ook stroomdraad aan moeten voorzien omdat ze anders de omheining kapot kunnen maken als ze zich eraan willen krabben.
Ik heb hier lint en doe het op 3 hoogtes omdat er ook Shetlanders lopen. In het voorjaar gaat er een 4e komen vanboven.

2. Ik werk ook veel met prikpaaltjes als er te veel gras is. Verder vind ik het ook wel leuk op een paddock te hebben waar ze altijd droog kunnen staan en waar er geen gras staat. Ik heb een track rond de weide en meerdere hooibakken (ook netten, maar de bakken vinden ze leuker).
3. Wij hebben de stallen zelf gebouwd en het zijn 2 stallen van 12m2 dus 3,5 op 3,5 en een zadelkamer van dezelfde afmeting. Wij hebben hier ongeveer €5000 voor betaald.

4. Vergeet zeker niet je DA kosten en een paard alleen is niet zo leuk dus je hebt sowieso een vriendje voor je pony nodig ;) een paard aan huis kost minstens evenveel als een paard op pension en je moet alles zelf doen dus ook mesten en hooi voorzien! Vergeet ook niet de kosten om de omheining te herstellen in geval van nood :)


Ik zat ook al aan stroomdraad te denken, maar mijn ouders willen graag dat ik ook voor een houten hek uitzoek hoe duur het is :/ Ze zeggen dat stroomdraad tijdelijk is, dus voor hoe lang gaat dat goed? Of kun je er gewoon een pony in loslaten zonder je zorgen te hoeven maken dat hij ontsnapt?

We hebben een shetlander die erbij kan staan, het is een merrie en ze is allesbehalve agressief :)

Ik heb in totaal een budget van €10000, zou de totale prijs daar binnen zitten?


De huidige stroomdraad die wij hier hebben hangt er al 20 jaar :=

My happy place is at the barn :D

Maartje_M
Berichten: 9300
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 07:51

Wij hebben alleen maar stroomdraden, geen houten hek. Een hek was voor ons veel te duur. Hoe dicht de draden (of latten) op elkaar zitten is ook afhankeljjk van hoe groot je paar is. Wij hebben ze op ik denk 70 en 140 cm zitten geloof ik. Daar blijven ze allemaal achter hier (a pony, e pony en klein paard)

Wij voeren hooi in hooinetten, dat geeft hier de minste zooi. Het net hebben we opgehangen tussen 2 palen. Verder staan ze hier 24/7 buiten met een inloopstal waar ze water en hun liksteen hebben.

Wij hebben zelf gebouwd maar een bouwpakket is het zo goed. Paal en muurbeugels zorgen voor de verankering op de grond en tegen de muur. Staanders zijn de palen die tussen de Schotten zitten

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!
Berichten: 23372
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Wat kost een pony aan huis nou eigenlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 08:04

Ik had mijn weiland omheind met stroomdraad en ijzerdraad, waterbak (en watervoorziening!!), hooi deed ik bij de stal in een net, op de wei op de grond.
Ik had als schuilstal een container, helft stal en helft opslag.
Zorg voor een droog pad om bij je stallen te komen zodat je niet de halve winter door de bagger moet, watervoorziening in de buurt van je stal (of je stal in de buurt van je watervoorziening neerzetten).
Verlichting bij je stal.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Re: Wat kost een pony aan huis nou eigenlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 08:10

Vergeet ook niet de kosten van hooi en stro. Vooral hooi kan aan tikken doordat je waarschijnlijk aan huis niet zo veel gras hebt als bij een stal.

MvBeek
Berichten: 95
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: Brabant

Re: Wat kost een pony aan huis nou eigenlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 13:05

Nog een ding, vergeet niet dat een grote pony over het algemeen meer eet, drinkt en kakt.
Je moet dus meer voeren, en meer mest opruimen en kunnen opslaan/afvoeren. Merk hier ook duidelijk verschil tussen een drol van mijn Fjord of Shetlander ;)

x_Shadow_x
Berichten: 5
Geregistreerd: 14-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-19 12:57

Blussem schreef:
Vergeet ook niet de kosten van hooi en stro. Vooral hooi kan aan tikken doordat je waarschijnlijk aan huis niet zo veel gras hebt als bij een stal.


Het hooi is al geregeld, we krijgen hooi uit mijn opa's weiland :)

tamary
Berichten: 29055
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 13:25

x_Shadow_x schreef:
Heyy medebokkers! Ik ben dus bezig met uitzoeken wat een pony nou eigenlijk kost, en ik had een paar vraagjes voor jullie! Er was namelijk bijna niks te vinden over een pony aan huis op internet :(

We gaan dus verhuizen, en er is misschien plek voor een pony in dat huis :D
Duss, hier komen de vragen!!

1. Hoe breed en dik moeten de latten tussenin een houten hek zijn? (Ik weet het, heel specifiek, ik kan t niet vinden xD)

2. Wat voor dingen heeft een goed weiland nodig? (Als in een hooinet, likblok, etc)

3. Wat is beter? Een bouwpakket voor een box, of zelf bouwen?
(Ik zat dus te denken aan een bouwpakket van https://bearwood.be/product/paardenbox- ... ouwpakket/ maar ik snap niet wat ze bedoelen met paalbeugels, muurbeugels en staanders?? En hoe groot moet het zijn voor een gemiddelde C / D-pony?)

4. Zijn er nog dingen die ik absoluut moet weten waar ik overheen kijk? (Ik heb nu tuig, stal, weiland en voer)

1. Hout is duur en vraagt regelmatig onderhoud. En sommige paarden eten het graag.
Met jouw budget zou ik er echt niet voor kiezen, stroom er bij heb je nl toch nodig. Wil je een meer visueel aanwezige omheining, kijk dan naar een veekerende heg + stroomdraden.
2. Solide omheining. Gezegde "good fences make good neighbours" is er niet voor niets. Verharding bij de ingang zodat je niet al glibberend met pony en hek hoeft te worstelen in de winter is erg fijn.
Weideonderhoud is ook belangrijk, onkruid bestrijding, behoud grasmat, bemesten en uitmesten ivm parasietenbestrijding.
3. Als je ervaring hebt met bouwen, het materiaal kan verplaatsen en bij een groothandel kan inkopen ben je mogelijk goedkoper uit. Ben je beginner, en/of kan je niet bij de groothandel inkopen dan ben je beter af met een bedrijf, je bent dan ong. even duur uit, maar hebt wel een solide bouwwerk staan. Informeer wel eerst naar of en hoe groot/hoog je mag bouwen, niet alles is vrijgesteld en dan nog moet je vaak in elk geval melden dat je wat bouwt.
Minimale maat box is 2x stokmaat (in de lengte en breedte) van wat er in gaat. C/D pony ga je dan uit van 3mx3m. Maar grotere box wordt minder vies en uitloop er aan + mogelijkheid tussenwanden er uit en loopstal maken scheelt berg werk (mits de pony's elkaar aardig vinden). Noodbox kan je ook maken met panels, makkelijker te hanteren, goedkoper maar wel solide en flexibeler dan een standaard box.
4. Brandveiligheid, hoe evacuatie dieren (begint bij hoe je de stal bouwt en inricht) en preventie door veilige electra (geen geknaag eraan door muizen bv). Voorkomen bevriezing waterleidingen in de winter. Muis en rat proof opbergen van voer en mogelijk ook je bodembedekking.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Re: Wat kost een pony aan huis nou eigenlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 00:06

Voor paard daagjes dat het vriest in nl pakken wij het water uit de sloot.

tamary
Berichten: 29055
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Wat kost een pony aan huis nou eigenlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 00:44

Helaas geen sloot in de buurt. En bevroren leidingen kunnen stuk gaan door het uitzettende ijs, dan kan je opnieuw beginnen.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

QuintaenJojo
Berichten: 380
Geregistreerd: 04-10-14
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 06:20

Wij hebben 2 welshjes aan huis. Kosten p/m per pony: 15 euro voer, 20,00 euro hooi, 20 euro weidebeheer, 8.00 stal (vlas en stro, staan 6 maanden in t jaar s nachts binnen). Mest gaat op een hoop en 1x per jaar bij de fruitbomen.

Luister naar de ogen van je paard

Maartje_M
Berichten: 9300
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Wat kost een pony aan huis nou eigenlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 08:50

In de winter blazen wij de waterleiding leeg en krijgen ze water in grote cementkuipen


Change3x
Berichten: 6575
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Wat kost een pony aan huis nou eigenlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 08:51

Wij voeren het hele jaar door water met de hand. Zowel op stal als in de wei. Prima te doen hoor. Kun je ook meteen zien hoeveel ze drinken.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot, Kaus, serenta, Tess1, Zinzi_jewel en 37 bezoekers