Ons eigen “paddock paradise” creëren!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
x_tico

Berichten: 4188
Geregistreerd: 10-05-05

Ons eigen “paddock paradise” creëren!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-19 15:18

Hoi iedereen!

Ik heb 2.5 jaar geleden een boerderij gekocht die nu volledig afgebroken opnieuw in opbouw is. Hier heb ik ook een volgtopic van :)
Nu hebben wij daar 1,5 hectare grond bij en staan onze paardjes daar. Toen ik het huis kocht had ik een heel ander doel, reed ik nog veel wedstrijden etc. Nu dat op een lager pitje staat en ik eigenlijk niet heel gelukkig wordt van mijn paarden in hun paddocks wil ik daar verandering in brengen.

Ik heb paddock paradise tussen haakjes gezet, omdat wij niet gaan werken met tracks etc. Daar hebben we simpelweg nu geen tijd voor. Maar we zullen in de toekomst en als het de paarden bevalt zeker nog uitbreidingen gaan doen.

Ik heb een plan, en zo gaan we het ook doen. Maar tips zijn altijd welkom :)!

Zoals het er nu uitziet maken we 5 vd 10 boxen open en houden we 5 vaste boxen. In de boxen die open worden komen staldeuren naar buiten dus kunnen de paarden altijd binnenzetten waar nodig.
Voor de boxen, dus de uitloop wordt volledig verhard/bestraat om modder te voorkomen.

De boxen dienen echt als schuilplek, en wil daar eigenlijk ook geen hooi leggen omdat ik geen “ruzie” wil daar. Maar ik ben wel benieuwd hoe daar over gedacht wordt hier! :)
De waterleidingen worden allemaal goed geïsoleerd om bevriezing te voorkomen.

In de paddock van de uitloop wil ik wel een of meerdere voerplekken maken.
Vanuit de paddock hebben we een pad van ongeveer 8 meter breed. Dit is al 60 cm opgehoogd, waardoor het niet snel nat wordt. Kan natuurlijk altijd, maar een echte modderpoel wordt het niet gokken wij. Hier lopen nu onze shetjes, fjord en a pony en er staat nog steeds gras.
Vanuit het pad heb je aan de linkerzijde een grote gedraineerde paddock die ook super mooi droog is. Hier willen we meerdere voer plekken maken. Het liefst willen we van die hooiruiven met dakjes neerzetten. Vanuit het pad kom je ook uit in de wei. De wei willen we even kijken hoe die zich houdt. Maar deze is eigenlijk altijd droog, we zitten op zandgrond dus hebben erg weinig modder.
Mocht de wei te kaal/nat oid worden zullen we hem afsluiten of deels afsluiten. Bemesten/inzaaien doen we elk jaar.

Verder zijn er overal meerdere automatische drinkbakken en wil ik ook meerdere likstenen ophangen.

Maar is dit genoeg? Onbeperkt hooi, gras en likstenen. Ze krijgen nu natuurlijk brok en 2 oudjes krijgen seniores bij. De oudjes binnenhalen om te voeren is geen probleem. Ik denk ook dat zij dit in de winter vooral nodig hebben. Maar hoe zit het met de andere? Ze krijgen nu allemaal Max 1 schep brok op een dag. Maar de bedoeling is dus dat ze straks daar zonder kunnen.

Ook ben ik heel benieuwd of jullie (sport) paarden positief veranderd zijn?

We laten ze nu rustig alvast wennen aan de situatie door ze met z’n alle (5en) in de wei te zetten. Dat gaat super.

Ben heel benieuwd naar jullie tips, ervaringen etc! En leuk als jullie ook dit project van ons volgen :D

Groetjes Britt

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 15:58

Leuk idee, en ik zit iets in dezelfde richting uit te werken (in mijn hoofd nog :+ ).

Maar eerlijk, en dat is ook wel omdat ik geen paarden bezit maar een stel draken, ik zou het niet aandurven met boxen open zodat ze kunnen schuilen. Ik heb hier al verschillende opstellingen gehad, oa inloopstal van 4,16 breed, deuropening net zo breed, en 7 (of 10 of 20) meter lang. De grootste draak staat in de deuropening en de rest buiten in de regen. Of de rest staat binnen, draak komt erin en de rest vliegt.

Vanwege nieuw paard, die ondertussen wel aardig geïntegreerd was in de groep, inloopstal omgebouwd, werd pak em beet 10 meter breed met 2 ingangen. En 7 meter diep. Draak 1 stond bij de ene deur en hield die bezet, draak 2 stond in de andere deuropening en nieuwe paard stond of buiten en mocht er niet in, of stond binnen en draak 2 kwam binnen of zag dr ineens en dan vloog de nieuwe bij draak 1 langs om maar buiten te komen. Ja ik heb bijzonder lieve paarden :+

Ik heb overigens een camera in de stal hangen, en kon zo dus zien wat er allemaal gebeurde ;)

Nu heeft de grootste draak hier mijn draak 2 een trap op dr sprong gegeven, waardoor draak 2 ook met pensioen moest. En dat maakt ook extra voorzichtig. Ik zou het dus niet aandurven met gewone boxen. Zal je altijd zien dat iedereen in dezelfde wil staan.

Ik zou kijken of je die hooiplekken die je wilt creeren niet een wat grotere overkapping kunnen krijgen. Zodat ze daar ook kunnen schuilen. En om de voerplekken zou ik of bestrating maken of van die paddockplaten erin gooien. Anders trappen ze je al het hooi de grond in. En mocht je tijdelijk iets van een track willen maken, omdat de wei mss te slecht wordt of tijd nodig heeft, kan je dat altijd nog met prikpalen doen. Is mss ook een idee om te kijken wat aan track fijn zou werken, of niet.

Wat het voeren aangaat. Ik heb er ook een senior tussen staan. Die haalde ik dan 2x per dag even binnen, in z'n eigen box om te voeren. De rest went er echt heel snel aan dat zij niets krijgen (dat is overigens ook echt iets wat in ons hoofd zit, dat de rest ook moet hebben :D ) Bij mij reageert er dus niemand als 1 wat krijgt en de rest niet.
Op het moment staat bij mij alles snachts binnen en overdags op de paddock, omdat de hoeveelheid wei die ik nu nog heb niet genoeg is. We zijn bezig het huis te verkopen en het land was pacht. Maar vroeger had ik ze dus zo staan zoals jij nu wilt gaan doen, en het werkte wel heel fijn. Opna dat die mietjes van mij snachts toch echt hun eigen box willen :') Er lopen hier reeën op het land en die zijn echt doodeng _O-

x_tico

Berichten: 4188
Geregistreerd: 10-05-05

Re: Ons eigen “paddock paradise” creëren!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-19 16:22

Thanks voor je uitgebreide reactie :D

Die boxen open is indd even aftasten wat werkt. Ik heb opzich 1 dominante ruin maar dat is een oudje en ik verwacht zonder eten niet te veel problemen. Maar dat is echt wat ik moet uitproberen. Verder is er ook nog een loophok van 3 bij 6 in de paddock. Dus 6 plekken om te schuilen. Ik wil er evt ook nog een overkapping aan maken of een ander stuk schuur erbij betrekken. De schuur is 70 meter lang dus ruimte zat alleen staat nu erg veel vol met bouwspullen.

Ik hou expres de 5 vaste boxen nog zodat ik er altijd ‘s nachts op stal kunnen zetten.

Wij hebben indd ook camera’s om alles goed in de gaten te houden, dat scheelt!

Ik verwacht ook echt dat ze meer buiten blijven dan binnen gaan, zie ik ook met onze shetjes die staan altijd in de regen :+

Verder super bedankt voor je tips! Ga t zeker meenemen :)!!

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Ons eigen “paddock paradise” creëren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 16:25

Regen en wind vervormt geluid en geur, vandaar ook dat ze dan liever ergens staan waar ze goed overzicht hebben. Schuilstal gebruiken ze hier voornamelijk tijdens dazenseizoen (of er moet eten zijn).

Lynn_Nikita

Berichten: 25453
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Ons eigen “paddock paradise” creëren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 16:50

Ik heb er 3 ( geen sport) een tuinhuis van 16 m2 wat altijd open is, een stal die indien nodig dicht kan en een afdak en veel bomen (aan 3 zijdens en deels hangen ze over) , een paddock, 2 voerplekken, een pad naar de rijbak en een wei die ik open en dicht kan maken. Ook deels verhard en zandgrond.
Gaat hier goed, omdat er meerdere schuilplekken zijn kunnen ze altijd droog of in de schaduw staan
Ze kunnen gaan en staan waar ze willen en ik zou het niet anders willen. Mijn oudje zet ik nu in de avonden apart op het tuinhuis stuk war ook een grote paddock van +- 20 x 10 omheen ligt met extra hooi en waar ik haar in de ochtend en avond flink slobber en supplementen kan bijgeven. In de ochtend staat ze echt bij de poort om weer bij de anderen te kunnen komen

Ervaringen, zorg voor voldoende voerplekken en dat eronder evt verhard is om rommel te voorkomen

Libera

Berichten: 3973
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Ons eigen “paddock paradise” creëren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 18:24

Hier had ik in het begin ook alle stallen gewoon open, maar veel onrust in de groep. Ze wilden ook altijd met zijn allen in 1 stal staan, en geregeld slaande ruzie, terwijl ze buiten gewoon goed met elkaar overweg konden. Wij hebben zelfs de hele achterwand van de schuur opnieuw mogen doen want die hadden ze zo uithet verband gedrukt en geslagen dat ie niet meer recht stond. (Ook een schuur van 50 jaar oud maar toch).

Nu heb ik de paarden in hun eigen stallen met uitloopjes naar buiten, en ‘s zomers staan ze de hele dag op de wei met paddock, en komen ze een uurtje ‘s avonds binnen om te eten. In de winter blijven ze ‘s nachts binnen, maar hebben ze natuurlijk nog steeds hun uitloop. Veel meer rust in de groep en nooit meer gedoe over eten want ik voer ze gewoon alleen in de stal en ze hoeven niet te delen.
Afbeelding

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Ons eigen “paddock paradise” creëren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 19:34

Hier 3 paarden 24/7 buiten (waarvan 2 in de sport en geschoren) met een inloopstal.
Aan de inloopstal een paddock met een pad voor de paarden waardoor ze naar de weides kunnen.
Hopelijk volgend jaar nog een stuk grond erbij waar ze ook vanaf de paddock in kunnen.

De paarden stonden hier vooral van de zomer in de inloopstal, nu met de regen staan ze vaak gewoon buiten.

cam
Berichten: 3019
Geregistreerd: 09-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 13:11

Afbeelding


Hier twee paarden en een PP met paden. En 1 inloop stal met daar voor een overkapping. Onze inloopstal heeft twee uitgangen. En geen stro. Wel voer ik hooi binnen maar dan wel op twee plekken. Maar omdat ze altijd weg kunnen hebben we weinig problemen ondanks dat er een haar eten verdedigt.
Hier staan de paarden alleen binnen in de zomer met de insecten. En in het najaar tussen 17.00 en 20.00 als de insecten nog actief zijn. Voor de rest veel bomen en ze zoeken zelf de plek waar de minste wind staat. Ik zou nooit meer anders willen.

Is het geen optie om wanden tussen de stallen weg te halen.


Afbeelding

Forcalquier

Berichten: 2062
Geregistreerd: 07-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 13:40

Hier 4 stuks die voorheen ook de nachten op stal stonden. Sinds 2 jaar heb ik de stallen 24/7 open. Het grappige is dat ze zich alle 4 strikt aan hun eigen stalletje houden, soms de 2 kleine pony's die samen staan maar de 2 kwpn'ers staan altijd te schuilen in hun eigen stal of ervoor (afdak over gehele breedte van 2,5m)
Ruwvoer geef ik op diverse plekken op de paddock/track anders ontstaat er wel bonje. Hun bakje vitalbix + luzerne krijgen ze wel op stal met de deuren dicht anders denkt mijn merrie dat alles van haar is.

Mijn paarden zijn positief veranderd in gedrag, vooral mijn kwpn merrie was voorheen een draak met klapperende tandjes en maaiende voorbenen, dat is nu zo goed als over. Ik merk dat ze nu, met het natte weer, wel wat chagrijnig zijn maar dat komt omdat de track onbegaanbaar is (sloten laten baggeren, alles tot blubber gereden) waardoor ze enkel op de paddock kunnen staan. Helaas zit ik op een huurweide met klei en wil ik niet meer investeren in (extra) verharding of drainage.

Wij zijn momenteel bezig met de hele rompslomp om te kunnen kopen/verhuizen en ik hoop, zodra we alles aan huis hebben, vanaf de basis in 1x goed te kunnen aanleggen. Buiten mijn stallen (die mee verhuizen) wil ik dan nog wel een extra schuilstal maar ook een verharde track. Hoewel ik 2,5 jaar terug erg sceptisch was over het hele paddock paradise/ track systeem, zou ik nu niet anders meer willen.
Geen paarden meer met vervelend gedrag, stalondeugden of explosie gevaar onder het zadel :D

dioni

Berichten: 823
Geregistreerd: 05-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 14:08

Ik heb niet echte een pp, maar wel een situatie die enigszinds op op die van jou lijkt.
Wij hebben een schuilstal van 3.70x3.70 met ervoor een verharding, daarna komt de grote paddock annex rijbak. door een brede ingang komen ze in de kleine paddock, ook met een (kleinere) schuilstal en met ervoor een verharding.
Beide schuilstallen zijn aan de voorkant over de gehele breedte open.
In de schuilstallen ligt stro, meer werk, maar ze liggen er ook graag in.
Er zijn 3 voerplekken: over de gehele achterwand van beide schuilstallen, en in een ton buiten op de verharding. Zo hoeven ze niet te kiezen tussen droog staan of eten of zacht kunnen liggen.

ik heb 3 shetlanders en een tinker.

dioni

Berichten: 823
Geregistreerd: 05-08-12

Re: Ons eigen “paddock paradise” creëren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 14:10

Afbeelding
Dit zijn ze, je ziet geen ruzie!

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Ons eigen “paddock paradise” creëren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 14:50

Wij hebben ze al jaren 24/7 buiten.

Eerst 3 met 2 stallen open en buiten 2 hooi plekken. Dat ging prima.

Alleen onze hengst stond apart.

Daarna kwam nr4 en zijn we verhuisd. Ook 2 stallen open, aansluitend bestraat plein en grote zandpaddock en daarachter een wei. Op zandgrond alles. We hebben een pad pm de wei gemaakt en achterin een kleinere paddock met ook een hooiplek. Op de grote paddock 2 hooiplekken en op het bestraatte plein een hooihuisje dat er al stond.

Nu verhuisd naar een huis met grond en hebben we er 6.
De 4 kende nr 5 al, maar toch even apart gehouden en daarna erbij. Alles was 1 grote wei en mochten ze even kapot lopen.
nr 6 kwam later die week en is een hele pittige merrie :)

De schuur met stallen vonden wij te klein, dus hebben rondom de schuur een afdak gemaakt. Daaronder is het bestraat.
We zijn aan laatste stuk bezig en daarna gaan de hoek en de 2 eind kanten dicht met windbreekgaas.

Elk stuk afdak van ong 3*3 is af te zetten met draad en er hangt overal een oog voor een hooinet.

Voor de ene kant is nu een zandpaddock met aansluitend de bak die open en dicht kan.

We hebben rond dat stuk wei weer een pad gemaakt. Is relatief weinig werk en stimuleert beweging.
Daar zijn 2 stukken wei en die laten we nu bijkomen.

Waar het pad eindigt is nu even wat minder mooi, rondom een boom en 2 hooi plekken. Met aansluitend nog steeds de afdak, maar dan de zijkant van de schuur.

Een hele hoek moeten we nog afzetten en bewerken, want staan nog wat planten waar ze niet bij mogen.

Ik wilde een poel en een heuvel, maar we zitten aan het bos en hebben 2 kanten sloot en al veel beestjes. Ook moeten we 2m diep en neemt het dan in totaal erg veel ruimte in wat qua indeling niet fijn uitkomt.

Een heuvel maken we wel.

Op onze vorige plek had ik boomstammen liggen bij de doorgang. Steeds om en om tegen de kant en een meter uit de kant, dus moesten ze of er overheen of slalommen.

Wij hebben ze van 10, 12, 20, 21, 21 en 26. Wij zien zeker dat de paarden het goed doen. Ze zijn door de 2 nieuwe niet allemaal super dik bevriend, maar verdragen elkaar goed. Onze merrie van 26 doet het nu beter dan toen ze 20 was en nog op stal ging. Ze kwam verwaarloosd bij ons terug, kreeg snel dikke benen etc.

De rest is ook relaxed. Het kost bij de 1 wat meer tijd om te wennen dan bij de ander. Op onze vorige plek wilden ze graag onder een grote boom schuilen en nu gebruiken ze de afdak rondom wel goed. De nieuwe merrie komt bij 2 spatjes regen echt aanrennen en de rest wisselt daar wat mee. Het ligt vooral ook aan de wind daarbij.
Ze hebben geen dekens. ten eerste omdat ze het zelf beter regelen en ten tweede omdat de onderlinge communicatie dan beter is.
Bij mn ene ruin lukte dat de eerste winter nog niet, maar daarna prima.
Zijn 4 quarters met mega dun velletje bij die nu een aardig vachtje maken, maar niet bizar veel. Ze krijgen onbeperkt hooi. 'sochtends een bak lucerne nu en 's avonds wiesencobs en speedibeet. Ze krijgen hele jaar rond wiesencobs en vit brok, maar vanaf september de speedibeet erbij. De 4 zette ik normaal op een rij en dat is met nr 5 en nr 6 wat lastiger, maar die beginnen het ook al te begrijpen. De 2 die minder krijgen zijn niet zo brutaal en lopen wel weg als ze klaar zijn. Degene die meer krijgt, zet ik wel even apart met een draad onder 1 stuk afdak. Hij is zelf ook niet de vriendelijkste en heeft meer nodig.
De jonge merrie is gewoon een beetje bitch, maar leert het langzaam aan wel hoe het werkt. Het meeste stoeien is als ze me horen klaarmaken.

De zoutstenen hebben we onder het afdak tegen smelten door regen.

Water moeten we nu vullen nog en komt van dakgoot, maar we willen een anti vorst drinkbak met bal. Die hadden we op vorige plek ook en beviel ons goed. Die plaatsen we ergens tegen de schuur.

Het pad is dus nog zwarte grond, maar wel stevig. De bak sluit speciaal op de paddock en afdak aan, zodat we in nood het pad kunnen sluiten en ze toch lekker door het zand kunnen.

Ook gaan we eetbare planten/hagen plaatsen. Nu we bezig zijn en de plek leren kennen, alles indelen gaat dat straks vanzelf wel waar wat moet.......

Ik vind een pad en meerdere rust/eet plekken in een kudde fijn werken, omdat ze goed van elkaar weg kunnen. Op een vierkante wei of paddock heb ik vaak meegemaakt dat paarden in een hoek gedreven werden.

Wij hebben amper ooit overal stroom. Zeker nu we bezig zijn, is dat nog niet altijd af. De nieuwe merrie is dus vd week aan het slopen en rennen geweest en rest deed vrolijk mee, maar dat was onze fout met openen van de track. Normaal hebben ze geen reden om door het draad te gaan, want er is genoeg te eten, te zien en te doen.

Ik zie om me heen steeds meer mensen een start maken met een pp of iets dergelijks. Vooral de baasjes moeten wennen en soms wat loslaten. Ik kom oorspronkelijk ook uit de wedstrijden, het poetsen, snel op stal zetten, dekens etc.
Onze paarden hebben allemaal wel een verhaal en waren/zijn niet de makkelijkste, maar ik zie ze juist hun rust vinden en dat de manier van leven ook mentaal ze veel goed doet.

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 22:43

Kun je bij die 5 boxen die je open wilt houden niet wat tussenwandjes weghalen? Dan je bijvoorbeeld 2 hele grote boxen hebt met 2 of 3 deuren erin? Ik heb in onze oude schuur de schotten + gangpad weggehaald en toen hielden we een open ruimte over van 4 meter diep en 11,5 meter breed. Over die 11,5 meter zitten 4 deuren, de ruimte is opgedeeld met een schot van 1 meter hoog. Er zijn nu dus 2 stallen met beide 2 deuren, in beide is altijd hooi in slowfeeder netten en water.
Met voeren staan ze beide aan een kant van het schot, dat weten ze ook precies, als ik ga voeren staat de grote vanuit de eerste stal te vertellen dat ik op moet schieten en de mini gaat al klaar staan in de 2e stal omdat hij weet dat ik het daar kom brengen. Verder staan ze soms samen in een stal hooi te eten, soms ieder aan een kant. Door de 2 deuren per stal kunnen ze elkaar niet klem zetten.

De staldeuren staan altijd open en stukje voor de stallen is bestraat, dat stuk komt uit op de buitenbak/paddock die weer uit komt op 3 weides waar ze afwisselend en afhankelijk van het weer op mogen. Ik heb geen track, de rijbak/paddock was er al, in combinatie met de stal en het stukje naar de bak hebben ze altijd al bijna 1000m2. Ook nog een track om de wei kost in verhouding erg veel ruimte, ik heb 3 weitjes van rond de 800-1000m2 en zou ik er maar 2 overhouden. In vind het ook fijner om ze 's nachts achter het huis te hebben ipv aan de zijkant (langs een weg) en daar is wel het meeste plek voor een track. Ze lopen wel vaak rondjes over de 'hoefslag' in de bak. Sowieso is er vanuit iedere hoek weer iets anders te zien en verplaatsen ze zich redelijk veel. Er komt nog +/- 50m2 bestrating extra voor de stal (van die kunstof grastegels die lijken op grasbetontegels) en dan komt daar ook nog een hooiplek met een afdak oid (nat hooi wordt hier niet gegeten en ik voer liever niet op zand). Er komen nog 2 grote bomen op de zuidkant van de paddock zodat ze daar een extra schaduw/ schuilplek hebben.

Mijn paard is altijd sportpaard geweest en was toen ik hem kreeg niet gewend aan buiten staan. Vroeger wilde hij ook echt naar binnen als het regende, of uberhaupt na een uurtje en hij heeft ook een gruwelijke hekel aan steekbeesten. Ik heb hem nooit op een paddock paradise oid in pension durven zetten en dat was ook niet gegaan denk ik. Hij heeft van overdag de wei op en snachts op stal echt moeten wennen aan 24/7 buiten, viel ook af in het begin en was chagerijnig. Maar na een paar weken was hij helemaal gewend, blij en trekt zich steeds minder aan van wat regen (met de eerste najaarsbuien was hij altijd droog :+ ). Als de steekbeesten weer komen gaat het denk ik echt ideaal zijn dat hij dan naar binnen kan als hij het buiten beu is. Qua positief veranderen dat ik relateer aan altijd buiten staan, hij wordt komend jaar 28 en heeft nu nooit meer stalbenen, is ook wel wat soepeler.
Mijn volgend paard wordt denk ik een (jong) dressuurpaard, die gaat dan ook gewoon 24/7 buiten, misschien ook wel zonder deken. Ik verwacht dan wel dat bv. in de winter heel fanatiek trainen en wedstrijden er niet echt inzitten, maar dat lijkt me prima, tijd zat!

Ik zou het aan huis ook echt niet anders willen dan zo, ik kan prima een dagje weg, uitslapen etc. Want ze hebben altijd eten, kunnen zelf kiezen of ze binnen of buiten staan etc. Ik voer wel 2-3 keer per dag wat bij maar niet op hele vaste tijden, meer hoe het uitkomt, hele grote porties krijgen ze toch niet.

e_horse

Berichten: 2907
Geregistreerd: 15-03-03
Woonplaats: Rustenburg

Re: Ons eigen “paddock paradise” creëren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 14:55

Zoals hierboven: is het mogelijk om er een wand tussenuit te halen? Zodat ze bij de ene box erin kunnen lopen en bij de ander eruit als dat nodig is. Dan heb je een super in- en uitloopstal!

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 15:17

Wij hebben 2 warmbloeden en een shet staan zoals jij voor ogen hebt.

Stallen ook gewoon open staan. En dan ook nog stallen van maar 2,5m breed. Daar heb ik ze ooit al eens met zijn 3en in betrapt.... 3 stallen en 2 staan er dan leeg :x
Vond dat in het begin spannend. Maar nooit problemen mee gehad. Ze hebben hun eigen manier gevonden om op een soort 'straatje keren' manier van plek te wisselen of er in en uit te lopen. Als ik het van voor af aan zou maken zou ik inderdaad voor een stal met 2 deuren gaan. Bijvoorbeeld door een muur en grotendeels tussenuit te halen. Voor het voeren zou ik de stallen dan alsnog kunnen opdelen met een draadje oid. Want wij voeren ze 2 keer per dag apart. Ieder paard loopt braaf voor mij uit naar zijn eigen stal en wacht daar op zijn voer.

Maar zo gaat het ook.
Er ligt overigens buiten de voerbeurten niets eetbaars in de stallen. Dat zou voor gedoe kunnen zorgen.

Voeren zou ik bij voorkeur (ook) onder een (ruim) afdak doen en op een verharde ondergrond doen. Je wil niet dat ze bij felle zon of stromende regen alleen buiten kunnen eten of steeds met hun voeten in de modder staan.

En buiten staan icm sportpaard zijn: ik vind het eigenlijk logischer dat je je 'atleet' zo veel mogelijk vrije beweging en frisse lucht geeft. Ik merk vooral dat ik; opstappen en wegrijden paarden heb. "Los'rijden bestaat eigenlijk niet. Los zijn ze al. Maar goed, voor de vorm stap je toch netjes en warm je langzaam op. Maar als ik gelijk aandraaf is dat ook prima (zelfs bij mijn 23 jarige)

ppHalfweg
Berichten: 18
Geregistreerd: 04-03-19
Woonplaats: Halfweg

Re: Ons eigen “paddock paradise” creëren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 23:43

Wij hebben het eea op een website gezet, nog steeds bezig met verbeteringen (ombouw van western stallen tot paddock paradise) wellicht een kijkje waard. Zie onderschrift

Carolita

Berichten: 123
Geregistreerd: 03-07-09
Woonplaats: Waverveen

Re: Ons eigen “paddock paradise” creëren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 20:03

Hoi!
Wat een leuk en handig topic!
Binnenkort gaan wij verhuizen van een halve hectare in het westen naar 2,3 hectare in het oosten (ja: WOW, ik moet nog in mn arm knijpen om het te geloven). En op onze nieuwe stek gaan we een PP realizeren. Hier in onze huidige woning staan onze 3 paarden (2 all-round eventing sportpaarden en mijn drachtige dressuur merrie van 18) al 24/7 buiten met de 'gewone' staldeuren altijd open. Wel nog met touwtjes er tussen want de jonge merrie wilde de anderen nog wel eens in een hoek drijven en slaan (huh de jongte???).. Dus ik volg dit topic graag!!!
Onze sportpaarden (en de ruin heeft in september NK eventing gelopen) staan op bijna onbeperkt hooi en natuurvoeding van Metazoa: superfitbroxxx, esparcette en luzerne - that's it- geen graan, geen suiker, geen melasse! Ik wil niet anders meer dan lekker 27/7 buiten en groenvoer!

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 00:50

Carolita schreef:
Hoi!
Wat een leuk en handig topic!
Binnenkort gaan wij verhuizen van een halve hectare in het westen naar 2,3 hectare in het oosten (ja: WOW, ik moet nog in mn arm knijpen om het te geloven). En op onze nieuwe stek gaan we een PP realizeren. Hier in onze huidige woning staan onze 3 paarden (2 all-round eventing sportpaarden en mijn drachtige dressuur merrie van 18) al 24/7 buiten met de 'gewone' staldeuren altijd open. Wel nog met touwtjes er tussen want de jonge merrie wilde de anderen nog wel eens in een hoek drijven en slaan (huh de jongte???).. Dus ik volg dit topic graag!!!
Onze sportpaarden (en de ruin heeft in september NK eventing gelopen) staan op bijna onbeperkt hooi en natuurvoeding van Metazoa: superfitbroxxx, esparcette en luzerne - that's it- geen graan, geen suiker, geen melasse! Ik wil niet anders meer dan lekker 27/7 buiten en groenvoer!


Het grote voordeel van een pp met tracks en meerdere lig, schuil, eet en drinkplekken is dat ze van elkaar weg kunnen. En door de niet standaard vier hoeken, drijven ze een ander niet vast of door het draad.

Mijn ene merrie was een beetje bitchie toen ze kwam, maar ook daardoor wordt het wat minder, want het heeft geen effect meer.

Ik zou ook zeker naar de eetbare planten gaan kijken als ik je zo lees.