Weide advies gevraagd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
PommeH
Berichten: 236
Geregistreerd: 30-11-10
Woonplaats: Groningen

Weide advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-19 22:57

Hoi Bokkers,

Sinds kort heb ik de luxe om bij huis een stukje land te huren.
Nu heb ik op advies dat stuk om laten ploegen (wildernis)daarna ingezaaid en geegaliseerd.
Dit is begin oktober gebeurd en er komt al wat jong gras op.

Nu is mijn vraag wanneer zou ik mijn paarden er af en toe een uurtje op kunnen laten of moet ik echt wachten tot het voorjaar?

Ik zou het zo fijn vinden dat ze even een uurtje kunnen dollen want de paddock is niet heel groot

Graag jullie advies/ervaring
Alvast bedankt ! :-)


tengeltje11
Berichten: 7075
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Weide advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 23:00

Zeker wachten tot het voorjaar of ze maken veel te veel kapot.

suffie
Berichten: 5705
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 23:02

Het beste is om de grasmat van het voorjaar eerst een paar keer te maaien, zodat de mat zich kan verdichten.
Als je nu de paarden erop laat vertrappen ze alles en dat is zonde van je investering.

Melewel94
Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 23:21

Het gras echt tot het voorjaar minstens met rust laten. Anders is alles voor niks. Ik ben nu een jaar verder als jij (ook oktober ingezaaid) en ik zou willen dat ik ze er nog langer af kon houden toen maar dat kon helaas niet. Door de droogte is er ook veel kapot gegaan ook samen dat de paarden er vrij vroeg op stonden.

Dit was net voor de eerste droogte in april/mei ergens volgens mij, en een leuke 'voor' foto eronder :+
[ img ]

Every accomplishment starts with the decision to try.

tamary
Berichten: 29051
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Weide advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 01:29

Voorjaar maaien, schapen er op en hopelijk zo sept/okt. 2020 nog rustig de paarden er gedoseerd op. Voor paarden opnieuw zaaien kost je eigenlijk gewoon een jaar geduld.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Lynn_Nikita
Berichten: 25421
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Weide advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 07:42

Nu niet erop, de wortels zijn nog niet sterk genoeg en dan trekken ze alles er weer uit. beste is om eerst een aantal keer te maaien en evt te hooien. krijg je een mooie volle grasmat van ( tot de paarden er weer een tijd opstaan(

meggiemeg
Berichten: 12184
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Weide advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 08:29

Wij hebben in het voorjaar een aantal jaren terug de weide overnieuw ingezaaid, de wei lag hol dus we hebben deze ook omgeploegd, hoeveelheid zand erbij, de wei beetje rond af laten lopen naar de sloten en toen ingezaaid, eerst schapen er op gehad, die bemesten de wei mooi en stampen de bodem mooi aan met die kleine hoefjes en eten deze mooi egaal kaal, pas toen de wei weer mooi bijgetrokken was einde van de zomer de paarden er op gehad, wel oppassen met dit jonge gras, niet elk paard verdraagt dit goed.

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.

Ibbel
Berichten: 48930
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Weide advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 09:12

"Er komt al wat jong gras op" en nu wil je je paarden er "op laten dollen".

En je zit denk ik ook op kleigrond gezien je woonplaats?

Jij wilt het land opnieuw laten ploegen, maar nu door je paarden en dan volgend voorjaar opnieuw inzaaien begrijp ik? :+

Volgend voorjaar eerst hooien en dan na het hooien kunnen je paarden er misschien op. Maar liever twee/drie keer hooien en pas in het najaar (als het droog genoeg is) er pas op.

LadyUrsy
Berichten: 679
Geregistreerd: 20-10-13

Re: Weide advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 09:16

Hier ook stukje extra kunnen huren naast ons huis. Goed afgesproken dat het voor langere tijd is, omdat we er de eerste tijd geen paard op kunnen zetten. In het voorjaar eerst (minstens) een keer maaien, daarna kijken of ze erop mogen. Hier is het nu ook net groen, maar meer dan kijken doen we er niet naar ;-) .

MarChak
Berichten: 2553
Geregistreerd: 27-01-08
Woonplaats: op mijn eerste Chakra

Re: Weide advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 09:32

En als je geduld hebt, dus pas hooit nadat het graszaad rijp is, zaait het zichzelf nog extra door (en ook beter hooi, stengelig).

♥♥♥ ๑۩۞۩๑ Chakra Mansolein ๑۩۞۩๑ ♥♥♥ Onze zwarte fluwelen schoonheid is gefokt door stoeterij Mansolein

Chubby
Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 10:12

Liever dus wachten tot de zomer zelfs :(:)

Wellicht is het een idee je paddock uit te breiden met een pad rondom je weide? Dan kunnen je paarden wel hun benen strekken en lekker dollen, maar spaar je het grootste deel van je nieuwe weide wel.


Mama van Floris sinds 27 augustus 2011, Hidde 30 september 2013 en Karlijn 7 augustus 2019

Melewel94
Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 19:06

Chubby schreef:
Liever dus wachten tot de zomer zelfs :(:)

Wellicht is het een idee je paddock uit te breiden met een pad rondom je weide? Dan kunnen je paarden wel hun benen strekken en lekker dollen, maar spaar je het grootste deel van je nieuwe weide wel.


Dit zou ik ook doen inderdaad :j

Every accomplishment starts with the decision to try.

tengeltje11
Berichten: 7075
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Weide advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 19:35

maar het blijft natuurlijk weggesmeten geld dan,het pad wat opgeofferd wordt.... graaszaad ed zijn gewoon pokkeduur… en om echt 'los' te gaan,moet je toch al een serieus stukje opofferen lijkt me....

PommeH
Berichten: 236
Geregistreerd: 30-11-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-19 18:48

Bedankt allemaal het is volkomen duidelijk !!

@Ibbel ik vraag het niet voor niks hè als ik zelf een expert Was had ik het niet hoeven vragen.
Ik heb nog nooit zelf weiland gehad

meggiemeg
Berichten: 12184
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Weide advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 12:53

Het gras zal eerst dieper moeten wortelen, dat heeft tijd nodig, je zult merken dat het beter wordt in de loop van tijd, de mat zal vaster worden en de paarden zullen deze ook minder snel kapot lopen.

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.

Paardenfan25
Berichten: 1273
Geregistreerd: 05-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 14:23

Ik lees even mee. Ook in oktober laten zaaien. Staat nu een redelijk graslandje. Ik laat in het voorjaar mesten en denk dan maar in najaar paarden erop. Tussendoor hooien. Ik heb wel zandgrond, dus dat scheelt. En een sproei installatie. Is wel lang wachten helaas....
Mij is wel verteld dat het voordeel van najaar zaaien is dat er minder onkruid tussenkomt in voorjaar.
Track is inderdaad wel een slimme. Zou dat ook kunnen in zomer, na tweede keer hooien?
Meer tips welkom, had een redelijk verwaarloosde grasmat (8000 m2 , veel onkruid ). Stonden 2 fjorden op. Eigenlijk weinig echt kale stukken, behalve in rijbak. Ik haalde de mest niet van het land maar sleepte. Denk dat ik het straks wel weghaal. Heb nu nog 1 fjord op pension staan en denk erover om volgend jaar een B pony erbij te zetten in mijn eigen wei.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ElinaSK, Emmaa_92, kojack, posje, Trendiction en 35 bezoekers