Vraag over een ruimtelijk plan

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ikheetesmee

Berichten: 1195
Geregistreerd: 04-08-13

Vraag over een ruimtelijk plan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-19 14:41

Hoi allemaal,

Voor een kennis ben ik aan het uitzoeken onder welk bestemmingsplan haar huis en grond valt.

Als ik op ruimtelijkeplannen.nl kijk, en hier het meest recente bestemmingsplan aan klik, lijkt het zo te zijn dat haar huis onder het kopje wonen valt, maar haar grond onder de noemer agrarisch.

Verder wellicht handig om te weten: de grond die ze bezit is zo’n 5 hectare en ligt in gemeente berkelland.

Onze vraag is: mag ze hier een paarden bedrijfje starten en hoe veel paarden zou ze hier dan mogen houden?

Wellicht is de informatie die ik nu geef niet compleet genoeg om een zinnig antwoord te geven, dan hoor ik dit ook graag. Dan kan ik dit (evt in een pb) aanvullen. Ik heb er zelf vrij weinig verstand van maar heb mijn kennis, door tijdgebrek vanaf haar kant, aangeboden om te proberen of ik het kon uitvogelen.


Alvast heel erg bedankt voor het meedenken!!

rien10
Berichten: 14664
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Vraag over een ruimtelijk plan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 14:50

Ik zou als eerste deze vraag stellen aan de instantie die gaat over deze indeling. Niet aan BOKT. Dus stap 1 zou bij mij zijn de gemeente bellen.

butengeweun

Berichten: 3654
Geregistreerd: 15-01-06
Woonplaats: voorne putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 14:52

makkelijkste optie is een vooroverleg aanvragen bij de Gemeente. Die kunnen vooraf beoordelen of de aanvraag voor het vestigen van een bedrijf wordt geacepteerd en zo ja met welke voorwaarden.

Wat ik aan je tekst kan afleiden heeft ze dus 2 soorten bestemmingen voor de woning alleen wonen en voor het land alleen agrarisch (dus bedrijfsbestemming). Dan moet je dieper het plan in om te kijken of het mag.

Vooroverleg is met de meeste gemeentes ook gratis en krijg je het beste advies wat wel en niet mag.

En zonder adres of plannaam waar het onder valt kan ik ook niet snel even kijken voor je op ruimtelijke plannen wat zo snel wel en niet zou mogen.

Nog een tip om wat meer informatie te krijgen ze kan in de BAG-viewer kijken welke functies er op het woonhuis zitten zit hier al industrie, kantoor, winkelfunctie of overige gebruiksfunctie functie bij heb je kans dat er al meer mag dan alleen een functie wonen
Laatst bijgewerkt door butengeweun op 11-11-19 14:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 14:53

Vraag dit na bij het kadaster of bij de gemeente. Das beter. Daarbij denk ik dat het prima kan, maar zou wel even nagaan welke vergunningen er nodig zijn en of het bestemmingsplan moet worden omgezet naar bedrijfsfunctie (idk hoe dat precies word omschreven)

Achterom
Berichten: 23028
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Vraag over een ruimtelijk plan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 15:37

Ah, dat is dezelfde gemeente als waar ik woon. Ik zou inderdaad afspreken met de gemeente. Er is namelijk ook nog wat anders aan de hand, het bestemmingsplan buitengebied is verlopen. Er is een nieuwe in ontwikkeling, maar het is dus wel van belang om te informeren wat daar in staat qua bestemming...

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Re: Vraag over een ruimtelijk plan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 15:39

De betekenis van wonen en agrarisch en wat daarop mag verschilt per gemeente. Je kan wel verder klikken naar de regels van het bestemmingsplan, maar vraag het vooral na bij gemeente zelf

ikheetesmee

Berichten: 1195
Geregistreerd: 04-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-19 16:13

Achterom schreef:
Ah, dat is dezelfde gemeente als waar ik woon. Ik zou inderdaad afspreken met de gemeente. Er is namelijk ook nog wat anders aan de hand, het bestemmingsplan buitengebied is verlopen. Er is een nieuwe in ontwikkeling, maar het is dus wel van belang om te informeren wat daar in staat qua bestemming...


Bedankt dat je het noemt! Ik ving hier laatst al vaag zo iets over op, dan is het sowieso heel verstandig om het na te vragen bij de gemeente.

Ik wist niet dat dit gratis was dus ik dacht laat ik eerst even hier navraag doen. Wellicht zat het heel simpel in elkaar en was er een pas klaar antwoord op. Maargoed dit is dus niet het geval

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Vraag over een ruimtelijk plan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 16:20

Zo’n vooroverleg is niet altijd gratis volgens mij, dus vraag dat even na bij de gemeente.
Verder zou het kunnen dat op het agrarische stuk wel bedrijvigheid mag zijn, maar op de woonbestemming niet. Wil je dan lesgeven (bedrijvigheid) in een bak, dan mag je bak niet op je perceel met woonbestemming liggen. In sommige gemeente mag je echter geen bak aanleggen op agrarische grond, of alleen onder bepaalde voorwaarden (inpassen in het landschap, niet graven, geen / beperkt verlichting). Mag je geen bak neerleggen op je agrarische grond, dan zit je dus in een catch 22: bak mag op woonbestemming, maar dan mag je geen bedrijvigheid hebben in je bak, dat mag wel op je agrarische perceel, maar daar mag weer geen bak op.
En dan zit je ook nog met bouwvlak etc :)