eigen handelsstal, hoe begin ik?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
teamshetjes
Berichten: 152
Geregistreerd: 28-12-16

eigen handelsstal, hoe begin ik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-19 10:20

hoi hoi,

ik wist niet zo goed waar ik dit topic moest plaatsen dus sorry als het verkeerd staat.

graag wil ik in de toekomst mijn eigen handelsstal beginnen, maar ik heb dus echt geen idee wat daar precies allemaal bij komt kijken.
wel weet ik dat het kei en keihard werken is en over het management van de paarden weet ik ook al redelijk wat.
is er hier iemand met een eigen stal die mij misschien iets meer kan vertellen? of iemand die er wel van weet?
alvast bedankt!

groetjes,
Julia

BigOne
Berichten: 38255
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 10:31

Ik kan je op jouw leeftijd maar één tip geven, studeren , goede baan en paardrijden er naast doen. Handelsstal is maar voor zeer weinigen weggelegd, een succesvolle dan waarmee je ook nog een beetje beleg op je boterham verdient. De goede die ik ken komen vaak van kinds af aan uit paardenfamilies en enkelen die zelf iets hebben opgezet maar dat gaat niet zomaar. Geld, talent om zelf alle soorten paarden naar een behoorlijk niveau te rijden is een vereiste. Anders eindig je in de marge van in en verkopen van paarden waar vaak iets mee is en proberen om er 100 euro tussenuit te halen.

Elisa2

Berichten: 37145
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 10:38

Mwah dat valt wel mee...ik heb een tijd gewerkt bij een handelstal voor middenklasse paarden, het soort waar nu veel vraag naar is. Braaf en netjes te rijden, de eigenaar kon zelf niet rijden maar had een goed oog voor paarden en de handel. Belangrijk is het om dan wat fijne mensen erbij te hebben ook.

Dit is "snelle" handel, paarden staan er niet lang, iedere dag dat ze er staan kost geld. Investering zo min mogelijk houden. In het duurdere segment is het over het algemeen wat langzamere handel.

Maar de tip die ik voor je heb, ga een tijdje mee lopen op het soort handelstal wat je wilt beginnen. Dan leer je de kneepjes van het vak en je bent alvast aan het netwerken wat zeer belangrijk is als handelaar.

Wat voor een soort handelstal denk je aan? wat kun je zelf? waar heb je anderen voor nodig? (zadelmak maken bijv) hoe wil je dat doen qua locatie? wat zijn de kosten van de locatie/ paarden en heb je startkapitaal?

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33794
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 10:44

Je gymnasium afmaken, universiteit + master doen... dan veel geld verdienen zodat je een eigen plek kan kopen voor je stal. Dan beginnen naast je werk en dan steeds minder gaan werken.

Suzanne F.

Berichten: 49213
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 11:59

MarlindeRooz schreef:
Je gymnasium afmaken, universiteit + master doen... dan veel geld verdienen zodat je een eigen plek kan kopen voor je stal. Dan beginnen naast je werk en dan steeds minder gaan werken.


Dit. En dan ervaring gaan opdoen en een ondernemersplan schrijven om te kijken of het haalbaar is.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: eigen handelsstal, hoe begin ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 12:03

Ik zou vooral eerst eens goed overdenken of je het emotioneel kan. Dan wellicht gewoon eens ergens een paardje goedkoop scoren en proberen voor meer door te verkopen.
Ik heb ook wel eens een paard gekocht met als doel inrijden en verkopen. Dat is ook goed gelukt, maar inmiddels zijn we jaaaaaaaaren verder en ik vraag me stiekum af en toe nog af of het wel goed gaat met het paard. Dat is natuurlijk een bijzonder slechte eigenschap voor harde snelle winstgeving :D _O-

rien10
Berichten: 14670
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 12:05

Ga iedere vrije minuut van je leven werken bij een handelsstal. Dan leer je A) het vak. B) hoe het is om weken van 80 uur werken te maken (werk en school combi)
Doe dit een jaar of 5 en kijk dan of je plan nog net zo vast staat.

Succes!

LDRD

Berichten: 9870
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 12:36

Een goede boterham verdienen aan de handel in paarden is maar voor weinigen weggelegd.
Ook ik zeg: maak je school af, ga studeren, zorg voor een goede baan en houdt de paarden als hobby. Van daaruit kan je altijd verder zien.

Als je hobby je beroep wordt, ben je je hobby kwijt ;) .
Niets zo fijn, is mijn ervaring, als je paardenhobby ook hobby kan blijven en zakelijk gezien niets hoeft met betrekking tot de paarden en wel heel veel kan. Ik ben in daardoor in de positie dat ik meerdere fantastische paarden om mij heen heb. Daarvan wordt wel eens wat verkocht maar in dat geval kan ik bepalen wanneer, waarom en aan wie en ik kan daar ook zeer onzakelijk mee omgaan als ik wil. Levert bijzonder veel plezier op, ook als ze niet blijven maar wel bij een heel fijn passend tehuis terecht komen waar de mensen oprecht blij ermee zijn.

MarryAnneR
Berichten: 695
Geregistreerd: 14-11-06
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 12:46

Met dochterlief, die deze droom had, ook een projectpony gekocht. Expres een C maat omdat we zo dachten daar wordt ze te groot voor en dan moeten we wel.
Nou.. de pony is er nog! Niet omdat we haar niet verkocht zouden krijgen. In tegendeel! Ze doet het zo goed! Met als hoogtepunt toch wel dit seizoen Nederlands Kampioen op de Hipiade met haar pas 6 jaar.
Het probleem is juist dat we er emotioneel niet geschikt voor zijn.
Dochterlief doet nu de paardensport opleiding niveau 4. De kudde bestaat nu uit 6, waarvan er 3 tot grasmaaier zijn bevorderd. Met de 2 pony’s Start ze nog en vanavond voor het eerst met het paard.

Zelf zegt ze als we de juiste match tegenkomen, ze wel ooit mag gaan. Nou ik denk dat ze zelf vindt dat niemand dat is!

Wel heeft ze door haar niet onopgemerkte succesjes, inmiddels wel als bijbaan pony’s van anderen bij te rijden. Doordat ze klein en licht is, past ze met haar 16 jaar nog op kleine pony’s.

Dus qua ruimte hadden we een leuke handelsstal kunnen zijn. Ons hart staat het helaas niet toe

Anoniem

Re: eigen handelsstal, hoe begin ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 12:49

Je bent 15 (als ik dat goed heb gezien op je profiel), ga eerst keihard studeren, zodat je een goede baan kan krijgen. Ga daarna nog eens na denken of je het wel wil. Paarden en je brood verdienen is niet de beste combi, tenzij je echt heel goed bent. Vroeger wou ik ook graag de paarden in, ben gaan studeren en heb nu een goed betaalde baan waarnaast ik een paard kan hebben. Meer wil ik ook niet meer, want het is echt kei en keihard werken

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 13:01

Ik kan alleen maar meegaan met mijn voorgangers. Je bent nog jong, maak je studies af en ga ergens werken op een handels/opleidingsstal.

Schrijf op wat je precies wil, maak een lijstje.

Wil je bvb jonge paarden zadelmak maken/doorrijden en verkopen?
Wil je al wat oudere rijpaarden op en verkopen (makkelijker als je weinig ervaring hebt).
Welke locatie? Heb je zelf veel grond aan huis (bij je ouders bvb) of moet je alle accommodaties huren?
Ga hier de kosten ook van opschrijven, huur weiland, rijbak, voer, hoefsmid, ...
Ja kan er ook niet van uitgaan dat elk paard binnen een week verkocht is, dus is lange huisvesting een probleem? Wat bij onverhoopte medische problemen, keuringen, ....
Stel voor jezelf een startkapitaal vast!! Bvb een minimum van 10.000 euro. Zodat je zeker weet dat je rond komt.

Héél véél zaken om aan te denken!!!

Ook je naam is van belang, hoe bekender/succesvoller/betrouwbaarder jou naam is bij het volk, hoe makkelijker de verkoop zal zijn. Bouw dus voldoende ervaring op bij bekende stallen. Loop ook eens mee bij het volledig beleren van paarden.

Als je al iets zou starten, begin klein. En bouw van daaruit iets op zodat je niet al je kapitaal vergokt.
Zelfstandig zijn op zich is al een hele boterham aan kosten (sociale lasten, boekhouding, ..) + huisvesting paarden + andere kosten.
Als je dit wil, zou ik het eerst in "bijberoep" proberen.

Anoniem

Re: eigen handelsstal, hoe begin ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 13:09

Werkt het over het algemeen niet zo, dat als je naam hebt opgebouwd in de sport, de handel daar wel bij vaart?

rien10
Berichten: 14670
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 14:10

MarryAnneR schreef:
Met dochterlief, die deze droom had, ook een projectpony gekocht. Expres een C maat omdat we zo dachten daar wordt ze te groot voor en dan moeten we wel.
Nou.. de pony is er nog! Niet omdat we haar niet verkocht zouden krijgen. In tegendeel! Ze doet het zo goed! Met als hoogtepunt toch wel dit seizoen Nederlands Kampioen op de Hipiade met haar pas 6 jaar.
Het probleem is juist dat we er emotioneel niet geschikt voor zijn.
Dochterlief doet nu de paardensport opleiding niveau 4. De kudde bestaat nu uit 6, waarvan er 3 tot grasmaaier zijn bevorderd. Met de 2 pony’s Start ze nog en vanavond voor het eerst met het paard.

Zelf zegt ze als we de juiste match tegenkomen, ze wel ooit mag gaan. Nou ik denk dat ze zelf vindt dat niemand dat is!

Wel heeft ze door haar niet onopgemerkte succesjes, inmiddels wel als bijbaan pony’s van anderen bij te rijden. Doordat ze klein en licht is, past ze met haar 16 jaar nog op kleine pony’s.

Dus qua ruimte hadden we een leuke handelsstal kunnen zijn. Ons hart staat het helaas niet toe

Dat was project “bolletje wol” toch?

rien10
Berichten: 14670
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 14:10

Adelaide71 schreef:
Werkt het over het algemeen niet zo, dat als je naam hebt opgebouwd in de sport, de handel daar wel bij vaart?

Vaak wel.

Elisa2

Berichten: 37145
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 14:26

Adelaide71 schreef:
Werkt het over het algemeen niet zo, dat als je naam hebt opgebouwd in de sport, de handel daar wel bij vaart?


Ligt er aan welke handel je doet, als je goed paard kan opleiden tot een bepaald niveau dan vaart de handel daar uiteraard wel bij.

Ik heb prof in de paarden gewerkt, het is inderdaad keihard werken en een harde wereld. Maar als het echt is wat je wilt, dan denk ik altijd..waar een wil is, is een weg.
Als je 15 bent dan zou ik eens lekker in de weekenden bij een handelstal gaan werken zodat je een beetje kan "proeven" aan het vak.

Firano
Berichten: 26
Geregistreerd: 05-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 15:09

MarlindeRooz schreef:
Je gymnasium afmaken, universiteit + master doen... dan veel geld verdienen zodat je een eigen plek kan kopen voor je stal. Dan beginnen naast je werk en dan steeds minder gaan werken.


Jammer genoeg zal dit traject ook niet voor iedereen weggelegd zijn :D

Firano
Berichten: 26
Geregistreerd: 05-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 15:10

Sizzle schreef:
Ik zou vooral eerst eens goed overdenken of je het emotioneel kan. Dan wellicht gewoon eens ergens een paardje goedkoop scoren en proberen voor meer door te verkopen.
Ik heb ook wel eens een paard gekocht met als doel inrijden en verkopen. Dat is ook goed gelukt, maar inmiddels zijn we jaaaaaaaaren verder en ik vraag me stiekum af en toe nog af of het wel goed gaat met het paard. Dat is natuurlijk een bijzonder slechte eigenschap voor harde snelle winstgeving :D _O-


Mss gaat dat ook beter als je het echt vaak doet en het je beroep is? Ik had in het begin van mijn werkervaringen ook steeds de neiging om de eigenaren op te bellen om te vragen hoe het nu ging met hun dieren en ook al vinden ze dat 1 keer wel fijn, als je dat steeds zou doen is het niet meer bij te houden....

MarryAnneR
Berichten: 695
Geregistreerd: 14-11-06
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 14:53

rien10 schreef:
MarryAnneR schreef:
Met dochterlief, die deze droom had, ook een projectpony gekocht. Expres een C maat omdat we zo dachten daar wordt ze te groot voor en dan moeten we wel.
Nou.. de pony is er nog! Niet omdat we haar niet verkocht zouden krijgen. In tegendeel! Ze doet het zo goed! Met als hoogtepunt toch wel dit seizoen Nederlands Kampioen op de Hipiade met haar pas 6 jaar.
Het probleem is juist dat we er emotioneel niet geschikt voor zijn.
Dochterlief doet nu de paardensport opleiding niveau 4. De kudde bestaat nu uit 6, waarvan er 3 tot grasmaaier zijn bevorderd. Met de 2 pony’s Start ze nog en vanavond voor het eerst met het paard.

Zelf zegt ze als we de juiste match tegenkomen, ze wel ooit mag gaan. Nou ik denk dat ze zelf vindt dat niemand dat is!

Wel heeft ze door haar niet onopgemerkte succesjes, inmiddels wel als bijbaan pony’s van anderen bij te rijden. Doordat ze klein en licht is, past ze met haar 16 jaar nog op kleine pony’s.

Dus qua ruimte hadden we een leuke handelsstal kunnen zijn. Ons hart staat het helaas niet toe

Dat was project “bolletje wol” toch?


Juist .. bolletje wol is er nog steeds! Ondertussen hebben we er ook nog een paard bij. Daar heeft ze dit weekend haar eerste wedstrijd mee gereden. Hop! 203 punten en een derde plek. Ze kosten alleen een hoop geld voor mama

Elisa2

Berichten: 37145
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 15:13

Firano schreef:
Sizzle schreef:
Ik zou vooral eerst eens goed overdenken of je het emotioneel kan. Dan wellicht gewoon eens ergens een paardje goedkoop scoren en proberen voor meer door te verkopen.
Ik heb ook wel eens een paard gekocht met als doel inrijden en verkopen. Dat is ook goed gelukt, maar inmiddels zijn we jaaaaaaaaren verder en ik vraag me stiekum af en toe nog af of het wel goed gaat met het paard. Dat is natuurlijk een bijzonder slechte eigenschap voor harde snelle winstgeving :D _O-


Mss gaat dat ook beter als je het echt vaak doet en het je beroep is? Ik had in het begin van mijn werkervaringen ook steeds de neiging om de eigenaren op te bellen om te vragen hoe het nu ging met hun dieren en ook al vinden ze dat 1 keer wel fijn, als je dat steeds zou doen is het niet meer bij te houden....


Mee eens, en als je weet dat ze voor de verkoop zijn of van iemand anders dan hecht je je ook niet of anders. En sommige bijzondere dieren of paarden waar je een klik mee had die blijf je herinneren.
Ik heb me vaak afgevraagd wat er van bepaalde dieren geworden is, maar als prof moet je je gevoel en verstand in dit soort zaken uit elkaar kunnen houden.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Re: eigen handelsstal, hoe begin ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 15:30

Gewoon een pony of paard kopen en proberen voor iets meer geld te verkopen. Daar begint het mee. Maar zoals LDRD zegt, als je van je hobby je beroep maakt heb je geen hobby meer. Hoe is het met de kruising Fries gegaan, heb je daar nog een nieuwe eigenaar voor gevonden?

teamshetjes
Berichten: 152
Geregistreerd: 28-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-19 20:44

Rex_Rolfo schreef:
Gewoon een pony of paard kopen en proberen voor iets meer geld te verkopen. Daar begint het mee. Maar zoals LDRD zegt, als je van je hobby je beroep maakt heb je geen hobby meer. Hoe is het met de kruising Fries gegaan, heb je daar nog een nieuwe eigenaar voor gevonden?


Met loki gaat het super goed! Hij heeft een heerlijk nieuw huisje met super lieve nieuwe eigenaren