Vanuit vrijheid naar pension

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Britt1
Berichten: 2572
Geregistreerd: 22-08-06

Vanuit vrijheid naar pension

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-19 19:15

Ik open dit topic omdat ik graag van anderen zou horen hoe zij dit hebben ervaren/gedaan: je paard vanuit volledige vrijheid naar 'huis' halen, danwel pensionstalling.

Natuurlijk zijn veel mensen bekend met opfokplekken voor hun jonge paarden, echter ik zit geloof ik met een net wat andere situatie met mijn jonkie. Toen hij bijna een jaar was heb ik hem gekocht en een jaar aan huis gehad bij een kennis. Zo konden we elkaar leren kennen en met wat basisdingen aan de slag (halstertje om, meelopen, halthouden, poetsen, hoeven krabben, smid). En toen, afgelopen voorjaar, kreeg ik de kans hem in een vrij groot natuurgebied te plaatsen. Hij doet het supergoed in de kudde en het gebied biedt voldoende aan water en voeding waardoor ze niet bijgevoerd hoeven te worden.

Aangezien ik geen paard heb gekocht om er alleen maar naar te kijken komt er hoe dan ook op een gegeven moment een verhuizing aan... Hij is nu bijna 2,5 jaar en ik ben voornemens om hem waarschijnlijk nog wel 1,5 jaar in het gebied te laten staan. Dat betekent dat hij uiteindelijk ongeveer in totaal twee jaar in het gebied door zal brengen.

Maar wat betekent het als ik een paard uit zijn volledige vrijheid haal? Hoe de nieuwe plek er ook uit zal zien, het zal hoe dan ook totaal anders zijn dan het gebied waar hij nu in opgroeit, een pp, hit-actief of in de nachten op stel, dat weet ik nog niet. Ik hoor weleens over jonge paarden die in de Eifel worden geplaatst? Misschien redelijk vergelijkbaar?

Dit topic om al jullie tips en eigen ervaringen te delen! Want ook al duurt het allemaal nog even, ik wil me goed voorbereiden en ben gewoon heel benieuwd naar vergelijkbare ervaringen.

De hoofdrolspeler :+
[ img ]

[ img ]

[ img ]
Laatst bijgewerkt door Britt1 op 09-11-19 19:42, in het totaal 2 keer bewerkt


xMagnum
Berichten: 77
Geregistreerd: 15-02-14
Woonplaats: Rotterdam

Re: Vanuit vrijheid naar pension

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 19:31

Mijn paard heeft tot zijn 8e 24/7 op de wei gestaan in een kudde. Toen ik hem kocht kwam hij tijdelijk op stal te staan en op de wachtlijst voor een hit-actief stal. Hij werd eigenlijk best wel ongelukkig in een stal, vooral als hij een dag niet op de wei kon.
Ben je van plan om hem op stal te zetten? Of juist buiten?

<3 Rodi de Verano <3

Eef_Bam
Berichten: 4087
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 19:40

Ik volg. Mijn veulen staat inderdaad in de opfok in de eifel. Is ook geboren buiten in de kudde die 24/7 buiten staat, alleen de eerste maand ene paar nachten op stal gehad. Voor we haar gingen verhuizen nar de opfok 1 nacht op stal gehad om kennis te maken met een ander veulen (en niet door de draad naar meoders te gaan). Ze was verschrikkelijk gefrustreerd op stal, en heeft zichzelf een bloedneus bezorgd. Nou was het scheiden van de moeder natuurlijk ook een grote factor. Maar vraag me ook af hoe ik de overgang soepel kan maken als ze over een jaar of 2 uit de opfok komt.

Helaas geen antwoorden voor je ts. Misschien een paddock paradise zoeken in de buurt? Dat lijkt me een fijnere overgang.

Sizzle
Berichten: 35658
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 19:56

In de meeste gevallen gaat het gelukkig probleemloos. Uiteraard zal er wat onrust zijn in het begin, maar zolang ze fijn buiten komen en realiseren dat er dagelijks een hapje op ze wacht is het bijna altijd snel bekeken.
Af en toe heb je een uitzondering die echt doordraait maar dat is dan vooral vanwege de verandering zelf, het weggerukt zijn uit het leven dat je kende, niet zozeer het soort opfok dat ze gehad hebben.

Paddock paradise is niet vanzelf een fijne tussen oplossing, juist omdat ook daar alles nieuw is inclusief alle paarden komen sommigen dan juist totaal niet tot rust.

Britt1
Berichten: 2572
Geregistreerd: 22-08-06

Re: Vanuit vrijheid naar pension

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-19 20:00

Bedankt voor jullie reacties!

XMagnum, hoe is dat gegaan om een 8jarige vanuit de wei te krijgen? Was hij al weleens in de hand geweest enzo en andere dingen gewend?

Eef, wat houdt die plek in de Eifel precies in en is het nu nog een veulen?
Ik heh nog geen zicht of idee waar ik hem precies ga plaatsen, maar liefst in een pp-achtige plek inderdaad!

Sizzle, inderdaad, meestal gaat het goed. Ik vertrouw daar ook maar op. Ik denk alleen ook over de overgang qua voer enzo. Dat zal ook een hele verandering worden.

Sizzle
Berichten: 35658
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Vanuit vrijheid naar pension

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 20:05

Ik heb een keer een 9 jarige meegenomen die nog niet echt wat kon en vrijheid gewend was. Die was vanaf dag 1 eigenlijk „thuis“.
Een andere die juist al boxen kende was weken in de stress door de verhuizing.
Weer een andere heeft nooit kunnen aarden in een box dus die heb ik in groepsstalling gehouden. En zo heb ik er omgekeerd 1 gehad die helemaal gek was op haar stalletje. Die vond een paar uurtjes sociaal doen vermoeiend genoeg.
Laat het over je heen komen. De beste tijd is in het voorjaar als ze lekker lang naar buiten mogen op goed gras samen met vriendjes. Dan komen ze savonds volgevreten binnen, krijgen nog een handje voer als toetje en voor de meeste is dat prima.
De meeste mensen halen hun paarden in de herfst uit de groep, dat is veel stressvoller.

girlyggirl
Berichten: 3092
Geregistreerd: 06-11-07
Woonplaats: den helder

Re: Vanuit vrijheid naar pension

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 20:10

Onze connemara kochten we toen ze 5 was en net 2 maanden uit de ierse bergen. Nooit last van wennen gehad,ze staat snachts op stal en dat vind ze heerlijk! Slaaptlanguit en snurkend haha.

Britt1
Berichten: 2572
Geregistreerd: 22-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-19 20:17

girlyggirl schreef:
Onze connemara kochten we toen ze 5 was en net 2 maanden uit de ierse bergen. Nooit last van wennen gehad,ze staat snachts op stal en dat vind ze heerlijk! Slaaptlanguit en snurkend haha.

O haha! Zo kan het ook! Mag ik vragen hoe je de overgang vorm hebt gegeven? Dus qua in de hand hebben van het paard, voerbeleid enzo..?

xMagnum
Berichten: 77
Geregistreerd: 15-02-14
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 20:34

Britt1 schreef:
Bedankt voor jullie reacties!

XMagnum, hoe is dat gegaan om een 8jarige vanuit de wei te krijgen? Was hij al weleens in de hand geweest enzo en andere dingen gewend?


Ja hij was wel al ingereden enzo, dus dat was allemaal geen probleem :)
Hij vond alles om zich heen maar raar, maar dat was een kwestie van wennen. Hij vond het in het begin ook heel moeilijk om alleen te zijn, maar dat was ook gewoon wennen. Veel gaan wandelen met z’n tweetjes en steeds een stukje verder. Nu kunnen we makkelijk alleen op buitenrit :)

<3 Rodi de Verano <3

Eef_Bam
Berichten: 4087
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 20:46

Britt1 schreef:
Bedankt voor jullie reacties!

XMagnum, hoe is dat gegaan om een 8jarige vanuit de wei te krijgen? Was hij al weleens in de hand geweest enzo en andere dingen gewend?

Eef, wat houdt die plek in de Eifel precies in en is het nu nog een veulen?
Ik heh nog geen zicht of idee waar ik hem precies ga plaatsen, maar liefst in een pp-achtige plek inderdaad!

Sizzle, inderdaad, meestal gaat het goed. Ik vertrouw daar ook maar op. Ik denk alleen ook over de overgang qua voer enzo. Dat zal ook een hele verandering worden.


Het is een opfok waar de veulens 24/7 in groepen in hele grote heuvelachtige weides staan. Veel natuurlijker dan op stal en kleine nederlandse postzegelweides, en ook beter voor de ontwikkeling van botten, pezen en spieren. Ze komen wel in de hand, krijgen dagelijks veulenbrok en later mineralenbrokjes. Ook worden ze eens in de zoveel tijd verplaatst met een trailer. Ze zijn dus wel handmak, maar niet stalmak :P . (Meer info, zie: https://www.facebook.com/297415056989551/

Mijn veulen is nu 6 maanden en staat net een maand daar. In het jaar dat ze 3 wordt halen we haar op, langer blijven is niet gebruikelijk. Wil haar niet meteen zadelmak maken, maar eerst laten wennen bij mijn ouders die een kudde 24/7 buiten op de paddock en wei hebben. Ze hebben wel stallen, dus dan zou ze al snachts op stal kunnen om te wennen.
En dan als ze er klaar voor is naar een pensionstal of paddock paradise om zadelmak te maken, hoop dat laatste maar die moet dan wel net in de buurt te vinden zijn.

Britt1
Berichten: 2572
Geregistreerd: 22-08-06

Re: Vanuit vrijheid naar pension

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-19 21:01

Klinkt ook super Eef! Hoe groot is dat gebied waar ze in lopen ongeveer?

Simbaa
Berichten: 3962
Geregistreerd: 17-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 21:20

Niet helemaal vergelijkbaar, maar ik heb eind deze zomer een 3 jarige (halve arabier) gekocht die haar hele leven 24/7 op t het ongelooflijk grote land had gestaan. Was wel mensen gewend en ook een halster kende ze door het verplaatsen, maar een stal had ze bijvoorbeeld nog nooit gezien.

Bij mij kwam ze helaas door omstandigheden de eerste week op stal te staan. En natuurlijk, ze moest wennen, maar was eigenlijk helemaal niet zo onrustig. Veel hooi hield haar bezig en natuurlijk zette ik haar in de paddock af en toe. Daar had ze eigenlijk meer moeite mee. Haar stal was snel vertrouwd.

Na een week was het overdag op de wei, ‘s nachts op stal en ook dat ging super. In de stal lag ze meteen al echt te slapen, zag ik aan de afdrukken in haar vacht ;)

Nu in de winter komen ze veeeeeeel minder buiten dan ik zou willen. Aan het paard merk ik daar niets van! Sterker nog, ze leek het erg koud te hebben en heb tegen al mijn verwachtingen in, een idioot dure deken voor haar gekocht :+

Samblabla
Berichten: 3312
Geregistreerd: 28-03-13
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 21:31

De fjord ruin van 2,5 jaar is in het wild geboren, daarna afgespeend en verhuisd en vanuit daar naar een stoeterij gegaan met alle vrijheid in een kudde van ik schat 20 jonge hengsten. Nu sinds hij van mijn vriendin is vanaf mei staat hij bij mijn merrie (inmiddels verhuisd en in groepje van 4) en hij is heel mak, werkwillig en niet bang aangelegd. Het punt is alleen dat hij heel erg gehecht is aan mijn merrie waardoor hij heftig kan reageren als mijn merrie uit zijn zicht verdwijnt maar daar werken we aan. :)

:¨·.·¨:
`·. Kyara
:¨·.·¨:
`·. Ninar

Hutcherson
Berichten: 7326
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Vanuit vrijheid naar pension

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 22:12

Mooie plek voor je dier!
Alleen zou ik me wel zorgen maken over kou en de wintermaanden als hij dan ook buitenloopt. Net als extreem weer, wind, onweer, hitte etc.

Ik heb mijn jonkie destijds tot 3,5 in opfok gehad. Grote weide met 13 hengsten en stond veilig bij de staleigenaar aan huis. Ik mocht hem uit de weide halen wanneer ik wilde en dat deed ik ook graag om te wandelen en bv hoefsmid keer extra (kwam maar 1x in de 6 maand).
Daarna heeft ie in pension gestaan met in de winter letterlijk 1,5 uur paddock met 1 maatje.
Mijn hart huilde. Dus andere stal gezocht. Hier stonden ze alleen bij vrieskou of extreem weer binnen.
In het voorjaar, zomer en najaar zag hij zn stal niet eens van binnen en hier stond hij in een mega polderweide met poel en natuurlijke beschutting. Werden wel bijgevoerd maar we reden niet veel. Af en toe een buitenritje. Het deed mn paard goed maar omdat ik verder geen verplichtingen had, ging ik steeds minder vaak. We trainden nooit serieus.
Daarna ben ik daar weg gegaan omdat de kudde vaak werd gewijzigd en mijn dier daar onrustig van werd. Het werd me te druk op stal, dus ik ben verder gaan kijken.
Nu staan we lekker bij iemand aan huis, kleinschalig, veilig met goed onderhouden weides en stalling.
Overdag zijn ze buiten, kudde blijft vrijwel hetzelfde, en rond schemer gaan ze naar binnen. Krijgen een keer of 6 per dag hooi, en ik merk echt dat hij lekker in zijn vel zit.
We kunnen trainen, zelfs met regenachtige periodes is de bak redelijk goed te doen. We lessen nu ook samen en ik zie echt dat het goed is. Ondanks dat mn paard graag buiten is, weer en wind.. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik heel blij ben als het flink onweert dat ik weet dat mn lieverd lekker droog binnen staat. Hij komt iedere dag in de hand, elke dag een schone stal, voldoende kwaliteitsvoer, voldoende beweging en leuke dingen doen samen.
Perfect.

Slmt9
Berichten: 4780
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Vanuit vrijheid naar pension

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 23:49

Ik zou zelf denk ik kiezen voor een een goede paddock paradise. Zodat je kuddeverband houdt en je paard kan kennismaken met een stal. En de keuze heeft of en wanneer hij op stal staat.

Maar dat laatste zal bij mij altijd prio hebben, samen met een kudde en voldoende ruwvoer.

Xyris
Berichten: 9444
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Vanuit vrijheid naar pension

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 01:49

Mijn ervaring hier is dat het over het algemeen ook probleemloos gaat. In dit geval gaat het om Tinkers uit Engeland die op vele hectaren grond staan gedurende een groot deel van het jaar. In de winter staan ze in grote schuren met uitloop.
We hebben inmiddels meerdere Tinkers naar Nederland gehaald en geen van allen had problemen met ruimte, training of wat dan ook.
Ze staan hier in de winter in een uitloopstal + paddock, in de zomer op een kleine hectare land.

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

pien_2010
Berichten: 43079
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 10:44

Ons oudste paard Hercule vond het lastig in het begin. Totdat we hem echt hele dagen buiten gingen zetten. Maar ook al had hij zicht op de andere paarden hij miste het leven in de kudde zeer en was stout en ondeugend. Was geen gemakkelijke tijd. Altijd heeft hij dat wel een beetje gemist, totdat we op 15 jarige leeftijd voor hem een vrouw erbij kochten waar hij altijd mee buiten mocht staan. Hij vond het wel lekker als het regende om in de inloopstal te gaan.
Ons tweede paard Polie, stond van af dag een met Hercule samen. Toch had zij ook moeite met de overgang van Frankrijk naar Nederland. Tot op de dag van vandaag staat zij niet in het stalletje. Als het weer echt heel erg bar en boos was, dan wilde ze nog wel eens haar hoofd bij Hercule in het stalletje stoppen. Maar dat heb ik in 10 jaar maar 2 keer of zo gezien.
De jongste Chico, is hier pas één maand. Hij heeft ook altijd in grote kuddes gestaan op een manege. Polie en Chico staan nu bij elkaar (Hercule is onlangs overleden) in een grote wei. Als het slecht weer is dan staan ze tegen de bosrand aan. Ik denk dat het daar wat luwer is van weer. Op die wei, die niet van ons is, staat geen stal. Omdat beide paarden buitenpaarden zijn, laten we het zo, want het alternatief is met dit weer, dat we ze naar huis halen→ dus open stalletje → maar het oppervlakte is zoveel kleiner dat het gras zo verdwenen zal zijn en ze in de modder zullen staan. Bij Hercule namen we dat nadeel 's nachts op de koop toe, want hij wilde echt zo graag een dak boven zijn hoofd en overdag gingen ze dan naar de grote weides als het weer het toe liet, wij denken dat voor deze 2 paarden zoals we het nu doen de beste oplossing is. Chico doet het erg goed en lijkt weinig moeite te hebben met zijn nieuwe leven (beetje gestrest nog, maar dat is normaal, want hij is hier net). Wij hebben het idee omdat hij zoveel ruimte heeft, wat hij vroeger ook had, dat het daarom zo goed gaat.

silvericathy
Berichten: 1917
Geregistreerd: 08-09-09
Woonplaats: Maastricht

Re: Vanuit vrijheid naar pension

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 11:19

Toen ik mijn pony kocht heb ik haar in een kudde van 5 neergezet met een heleboel ruimte, er was een inloopstal maar mevrouw stond in de volle regen nog buiten. Omdat ik zelf verhuisde is zij ook verplaatst.
Ik merkte dat haar gedrag erg veranderde. Ze stond alsnog 24/7 buiten maar met veel minder ruimte dan ze gewend was.
Binnen mijn woongebied heb ik haar toen nogmaals verplaatst, hier had ze overdag meer ruimte maar in de nacht ging ze op stal. (Weinig stallings mogelijkheden hier in de buurt dus er was weinig keuze).
Daar werd ze nog ongelukkiger.

Uiteindelijk besloten om voor haar te kiezen en haar teruggebracht naar de eerste stalling waar ze 24/7 buiten kan staan met de andere paarden op een flink groot stuk. Ze worden daar ook steeds verplaatst. Pown staat eigenlijk nooit in de blub en er is altijd wel wat te knabbelen.
Normaal altijd liever lui dan moe aan het halstertouw, maar het stukje landweg dat we moesten lopen richting de wei stond ze naast me te stuiteren van enthousiasme, ze was heel blij weer terug te zijn.

Denk dat het afhankelijk is van het paard en goed te kijken naar wat hij aangeeft.
Die van mij liet heel duidelijk merken dat ze het liefst 24/7 buiten staat in de volle regen dan dat ze in de nacht op stal moet.

❤️Paco❤️Mila❤️Novi❤️


pien_2010
Berichten: 43079
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 12:34

silvericathy schreef:
Denk dat het afhankelijk is van het paard en goed te kijken naar wat hij aangeeft.
Die van mij liet heel duidelijk merken dat ze het liefst 24/7 buiten staat in de volle regen dan dat ze in de nacht op stal moet.
Dit dus. Zoveel paarden zoveel zinnen.....


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Celine1996, Gambler21, GoogleAdsense, JornaR, linda75, Nienke1979, Perros, Poldermenner, Tango1979 en 113 bezoekers