Zelf een paardenstal bouwen of toch een bouwpakket

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
maringe
Berichten: 729
Geregistreerd: 10-06-10

Zelf een paardenstal bouwen of toch een bouwpakket

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-19 21:10

Wij hebben nu een huis gekocht en nu kan mijn paard aan huis komen staan. Ik wil een losse paardenstal met 2 boxen, want er moet nog een maatje komen, met een opslag ruimte.
Nu is mijn vraag of er bokkers zijn die ervaring hebben met kant en klaar bouwpakketten (hout) en bokkers die zelf een stal gebouwd hebben. 1 stal moet minimaal 3.5 x 3.5 zijn voor mijn paard.
Wie heeft er tips of foto’s voor mij en bij zelf bouw, wat zijn ongeveer de kosten geweest.
Nu heeft mijn paard een buitenbox met een boxwand als front, in de winter maken we de spijlen dicht en in de zomer is de voorkant (spijlen) open, dit bevalt me eigenlijk wel goed, maar misschien hebben jullie andere ideeën.


carone
Berichten: 446
Geregistreerd: 09-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 21:34


suffie
Berichten: 5711
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Zelf een paardenstal bouwen of toch een bouwpakket

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 21:42

Mijn voorkeur zou ook kunsstof zijn, onderhoudsvrij! Ik heb de stallen bij Bedaf gekocht.

Muronia
Berichten: 19503
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 21:44

Wij hebben zelf gebouwd. De binnenzijde opgebouwd met steenschotten en buitenom schaaldelen. Ik heb de staldeuren ook gemaakt van steenschotten. Ze hebben halve staldeuren (evt kun je er een bovenluik boven maken).

Stal Muronia - Groninger Paarden fokkerij - gecertificeerde K.I.-service op locatie provincie Groningen / Drenthe
Veronia (v. Macho Polo), voor 2024 drachtig van Leffe (Lenard x Onno S) - Elonia (v. Ecksteins Eminenz) voor 2025 gedekt met Major (Mylord x Valentin) - Florentino (v. Florencio) - Wainonia (v. Oliver) - Elmira (v. Krimh)
[KS-MK] Stal Muronia gaat op naar een '24 Groninger veulentje

nimbletje
Berichten: 783
Geregistreerd: 25-01-08

Re: Zelf een paardenstal bouwen of toch een bouwpakket

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 21:54

www.paardenstallen.nu hier had ik mijn stallen vandaan. Deze man heeft speciaal voor mijn ene paard een boxdeur gemaakt waar ook de spijlen uit konden. Ik had een buitenstal van 3 boxen van 3x3m in hardhout. 10 jaar geleden heb ik hier 7500 euro voor betaald, thuisgebracht en gemonteerd. Er is veel in overleg mogelijk.

Het leven is wat je gebeurt, terwijl je andere plannen maakt

Maartje_M
Berichten: 9357
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 22:03

Hier ook zelf gebouwd van steenschotten. Vooral het staal was duur weet ik nog.
Ik heb boxen zonder bovendeel

[ img ]

ElCid
Berichten: 9219
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 22:05

Wij hebben, meerdere malen, zelf gebouwd. [ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]

"Gewoon" van hout ( en zelfs de hele stal gemetseld ;) . Met CV buis als trailies ( waar we eerst de tussenwand dichthadden i.v.m. 2 hengsten naast elkaar) maar de voorkant helemaal open. Is een fractie van de kosten van "kant en klaar" en wel zo paardvriendelijk.
Als je meer info wil over deze manier van bouwen hoor ik het wel via PB.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!
Berichten: 70510
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 22:35

Ik verplaats dit topic naar verzorging, stalling en weide.

maringe
Berichten: 729
Geregistreerd: 10-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-19 09:21

Bedankt voor het verplaatsen van het topic, ik zat te twijfelen waar het thuis hoorde :o

Bedankt voor de reacties, de kunstof stallen zien er goed uit zoiets zoek ik, met de voorzijde open, de prijs valt me veel mee, ik dacht dat die zeker wel 10.000 Euro zouden kosten.

Muronia schreef:
Wij hebben zelf gebouwd. De binnenzijde opgebouwd met steenschotten en buitenom schaaldelen. Ik heb de staldeuren ook gemaakt van steenschotten. Ze hebben halve staldeuren (evt kun je er een bovenluik boven maken).


Zoiets had ik ook in gedachten, mag ik vragen waar jullie de steenschotten vandaan hebben. Ik heb op marktplaats zitten kijken en dan komen de steen schotten toch op een 20 euro per stuk en als ik dan ga tellen, zit ik al op 750 euro met alleen steen schotten. Dan denk ik dat ik net zo goed een bouwpakket kan kopen.



Maartje_M schreef:
Hier ook zelf gebouwd van steenschotten. Vooral het staal was duur weet ik nog.
Ik heb boxen zonder bovendeel

[ [url=m/BbAbVa.jpg]Afbeelding[/url] ]


Wauw, mooi stallen, mag ik ook aan jou vragen waar je de steenschotten vandaan hebt. Welke hoogte zijn de schotten.
Ik moet het boven gedeelte wel dicht maken, want mijn paard staat te steigeren in de stal als hij alleen binnen staat. Ben veel te bang dat hij er overheen gaat.


ElCid schreef:
Wij hebben, meerdere malen, zelf gebouwd. [ [url=m/VEKvj1.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/EFlfF6.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/RgpWwK.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/CD1KKD.jpg]Afbeelding[/url] ]

"Gewoon" van hout ( en zelfs de hele stal gemetseld ;) . Met CV buis als trailies ( waar we eerst de tussenwand dichthadden i.v.m. 2 hengsten naast elkaar) maar de voorkant helemaal open. Is een fractie van de kosten van "kant en klaar" en wel zo paardvriendelijk.
Als je meer info wil over deze manier van bouwen hoor ik het wel via PB.


Dit zijn ook mooie stallen, Knap werk gedaan, door alles zelf te maken.De tussen schotten zijn dat planken of balken, hoe dik zijn die.
Op deze manier spijlen maken is wel slim. Knagen ze niet aan het hout,of hebben jullie het hout behandeld?

Ik ga alles tegen elkaar afwegen, kunstof is gemakkeljk en onderhoudsvriendelijk, maar ik vind de uitstraling van hout ook wel wat hebben.

ElCid
Berichten: 9219
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 10:01

maringe schreef:
Dit zijn ook mooie stallen, Knap werk gedaan, door alles zelf te maken.De tussen schotten zijn dat planken of balken, hoe dik zijn die.
Op deze manier spijlen maken is wel slim. Knagen ze niet aan het hout,of hebben jullie het hout behandeld?


Het zijn dikke houten balken die aan weerskanten in een profiel zijn geschoven ( op de 2e foto is dat te zien aan de achterkant van de tussenwand'voordeel is dat je ze zo ook heel makkelijk er uit kan halen mocht er iets beschadigen of zou het hoger/ lager moeten). De deuren zijn van multiplex planken ( dubbel op een houten frame). Nee, ze hebben nooit aan het hout geknaagd, evt. kan je een metalen strip aan de bovenkant maken mochten ze dat wel willen doen. Van uit deze stallen konden ze rechtstreeks hun paddock in. Ik weet niet precies meer hoe dik de balken waren maar voor zover ik me herinner ca. 6 dik bij 20 hoog en ze zijn vrijwel overal te koop.
Op onze nieuwe plek hebben we weer stallen gebouwd op vrijwel dezelfde manier; ik zal proberen er aan te denken om een foto te maken.


Maartje_M
Berichten: 9357
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 10:06

maringe schreef:
Maartje_M schreef:
Hier ook zelf gebouwd van steenschotten. Vooral het staal was duur weet ik nog.
Ik heb boxen zonder bovendeel

[ [url=m/BbAbVa.jpg]Afbeelding[/url] ]


Wauw, mooi stallen, mag ik ook aan jou vragen waar je de steenschotten vandaan hebt. Welke hoogte zijn de schotten.
Ik moet het boven gedeelte wel dicht maken, want mijn paard staat te steigeren in de stal als hij alleen binnen staat. Ben veel te bang dat hij er overheen gaat.


Via marktplaats. Het was hier niet goedkopen dan een bouwpakket, maar het is nu wel zoals ik wil haha. De stallen hier zijn 1.40m hoog.

lynneke23
Berichten: 53
Geregistreerd: 06-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 17:59

Dit is helaas een toppic van enkele maanden terug, vroeg me af wat het nu geworden is?
Ben namelijk ook aan het twijfelen tussen hout en kunststof
Als je foto's hebt, graag!!

maringe
Berichten: 729
Geregistreerd: 10-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-04-20 17:37

doordat de mensen waar mijn paard stond ook (onverwachts) gaan verhuizen, heb ik de stallen van toen mee kunnen nemen, dus ik heb nu stal delen (tussenschot en fronten) onder hardhout en boven spijlen onder een afdak gezet en hebben ze een tijdelijke stal. We moeten namelijk alles nog een keer uit elkaar halen en dan goed maken. Ik heb zo geen foto’s, zal kijken of ik nog foto’s heb van hoe het was.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 136 bezoekers