Hoog gras, verstikking weide?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Deoro
Berichten: 399
Geregistreerd: 14-05-17

Hoog gras, verstikking weide?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-19 09:52

Onze wei staat te hoog en wordt niet afgegrazen (onderbezetting?) En nu begreep ik dat daardoor het gras gaat verstikken en er volgend voorjaar geen gras meer zal groeien. Er werd aangeraden het te laten afrijden en afvoeren. Nu hoor ik in de wandelgangen kosten rond de €500. Het gaat over een halve hectare. Klopt het dat dat zoveel kost? (We hebben al een aanvraag gedaan voor werkelijke kosten, maar word er een beetje zenuwachtig van omdat het niet eens zeker is dat we volgend jaar de wei nog kunnen gebruiken omdat het te koop staat en wij het huren).

En als het inderdaad zoveel kost, is er een alternatief? Als er nu bijvoorbeeld meer paarden op zouden komen (als dat al haalbaar is), zouden die dan dat lange gras nog eten als de rest op is? Ook niet toch?


Chubby
Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Re: Hoog gras, verstikking weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 09:54

Zo duur hoeft dat niet te zijn hoor. Maar maaien en klepelen kan ook, heb je geen afvoerkosten. Dan miet er alleen geen jkk tussen staan.

Je kunt ook een schapenhouder contacten of ie wat schapen bij je neer wil zetten. Is je wei meteen mooi bemest.


Mama van Floris sinds 27 augustus 2011, Hidde 30 september 2013 en Karlijn 7 augustus 2019

FriesWytske
Berichten: 9892
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 09:55

Heb je geen boer in de buurt die het er voor je af wil maaien?

Deoro
Berichten: 399
Geregistreerd: 14-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-19 10:28

Chubby schreef:
Zo duur hoeft dat niet te zijn hoor. Maar maaien en klepelen kan ook, heb je geen afvoerkosten. Dan miet er alleen geen jkk tussen staan.

Je kunt ook een schapenhouder contacten of ie wat schapen bij je neer wil zetten. Is je wei meteen mooi bemest.




Ben al blij dat het goedkoper kan. Hebben nu bij een particulier gevraagd.

Ik weet niet of ik iemand met schapen kan vinden, maar dat kan ik proberen, alleen is dat niet gevaarlijk voor leverbot of zoiets?

(Sorry foute knop gebruikt)

Deoro
Berichten: 399
Geregistreerd: 14-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-19 10:29

FriesWytske schreef:
Heb je geen boer in de buurt die het er voor je af wil maaien?


We hebben het nu aan een particulier gevraagd via via en de kosten krijgen we nog te horen. Hopelijk een stuk minder.

Poekkie
Berichten: 7287
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Hoog gras, verstikking weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 10:31

Wij hadden voor het maaien van ongeveer 1 ha 180 euro betaald bij de plaatselijke hooiboer. Maar nu staan er nog paarden op? Als ze het deze maand nog afgegeten krijgen (nu groeit er toch niks meer bij), dan zou ik me geen zorgen maken. Wij beginnen standaard rond deze tijd aan de laatste weide(s) tot begin december.

Paardengek in hart en nieren!

Ibbel
Berichten: 48930
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 10:35

Een halve hectare kan je nog wel zelf met een zitmaaier doen. Als de wei een beetje vlak is tenminste.
Maaiblad omhoog zetten als het gras heel hoog is, anders loopt-ie vast.
Overigens, onderbezetting op een halve hectare? Daar moeten twee paarden echt wel korte metten mee maken, dus ik vermoed dat het vooral (veel) mestplekken zijn (die ze iid niet eten...)

Deoro
Berichten: 399
Geregistreerd: 14-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-19 10:49

Poekkie schreef:
Wij hadden voor het maaien van ongeveer 1 ha 180 euro betaald bij de plaatselijke hooiboer. Maar nu staan er nog paarden op? Als ze het deze maand nog afgegeten krijgen (nu groeit er toch niks meer bij), dan zou ik me geen zorgen maken. Wij beginnen standaard rond deze tijd aan de laatste weide(s) tot begin december.



Goeie tip, dankje!

Deoro
Berichten: 399
Geregistreerd: 14-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-19 10:50

Ibbel schreef:
Een halve hectare kan je nog wel zelf met een zitmaaier doen. Als de wei een beetje vlak is tenminste.
Maaiblad omhoog zetten als het gras heel hoog is, anders loopt-ie vast.
Overigens, onderbezetting op een halve hectare? Daar moeten twee paarden echt wel korte metten mee maken, dus ik vermoed dat het vooral (veel) mestplekken zijn (die ze iid niet eten...)



Het was al hoog toen ze erop kwamen en ze staan er niet continu op. Mest hebben we aan het begin steeds weggehaald, maar nu al een tijdje niet inderdaad. Zitmaaier kunnen we misschien wel ergens lenen of huren.

ElCamino
Berichten: 8915
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Hoog gras, verstikking weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 10:51

Wil een boer het niet gewoon maaien en hebben??? dan kost het je niks....

Niwla
Berichten: 4111
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: Ede(rveen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 11:44

Wij doen het ook met de zitmaaier, dat is prima te doen. Vorig jaar hebben we het laten doen door een loonwerker, hij maakte er balen van en heeft die meegenomen. Omdat hij het gras mocht hebben hoefden we er niets voor te betalen.

Al·win; (m) - Edele Vriend - 09.05.2004 ~ 27.09.2013.

Diesel; Ever thine, ever mine, ever ours.




Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Hoog gras, verstikking weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 11:48

Gewoon je paarden het lekkere er laten uit uiteten en de rest met de grasmaaier.

Deoro
Berichten: 399
Geregistreerd: 14-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-19 11:53

Bedankt allemaal! Hebben de kosten gehoord: 40 euro per huur met klepelmaaier. Maandag gaan ze al beginnen. Iemand enig idee hoeveel uur ze bezig zijn? Wij dachten 2? (Plus een uur reistijd maakt 3?).

Ibbel
Berichten: 48930
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 11:55

Halve hectare twee uur? Ben je mal, die zijn met een half uur weg. Tenzij het een antieke met een werkbreedte van 1.35 meter is...

meggiemeg
Berichten: 12185
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Hoog gras, verstikking weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 12:16

Ik heb op onze wei ook een stuk wat ze minder graag eten, de rest van de wei heb ik afgezet, het stuk wat overblijft krijgen ze dmv strookbegrazing elke dag een stukje erbij, op deze manier eten ze het wel op, ze moeten wel want het andere in hun ogen veel lekkere gras is niet bereikbaar nu.

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.

Popstra
Berichten: 13609
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 12:37

Bij ons komt altijd het loonbdrijf met een apparaat wat maait en gelijk het gras op pakt. Weet de naam er niet van maar dat is zo gepiept. Laten we altijd voor het nieuwe weideseizoen doen. Wat nu staat laat ik staan en dat is ook best wat. Gras groeit gewoon weer netjes aan hoor.
De weides hier zijn te nat om nu met zware machinerie op te gaan en ik heb mijn paarden er ook niet op omdat ik geen zwart land wil :)

Ik l*l niet met de wind mee nee...

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Hoog gras, verstikking weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 12:52

Wij hebben een zitmaaier gekocht nu.

Ons land was al jaren verwaarloosd en er hebben paarden uit de buurt op gelopen en is niet uitgemest. Die van ons hebben het verder kaal gevreten en mogen het even stuk lopen, omdat we nog moeten indelen en de loonwerker nog een paar keer komt.

Een hele zijstrook staat vol hoog gras wat ze niet eten, dus daar gaan we over heen en vangen we op. Dat gooien we weg.
Als het goed op komt , gebruiken we de volgende keer de mulch functie en anders vangen we het nog een keer op.

Maar zijn geen vele ha's, dus goed te doen zo.

Pandora2
Berichten: 19839
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 13:08

Op den duur eten ze het lange gras wel hoor :P
Voor een halve hectare die je volgend jaar misschien niet meer hebt, zou ik er gewoon niks aan doen en de paarden laten smullen wat ze lekker vinden.

Wat er na de winter nog moest overblijven, kan je altijd met de bosmaaier bewerken :Y)

Ook door hoog gras komt telkens weer mooi jong gras tevoorschijn het volgende jaar. Dus geen zorgen !

Edit, lees net dat ze maandag al komen om te maaien. Beetje laat met mijn post dus :o

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 15:06

Pandora2 schreef:
Op den duur eten ze het lange gras wel hoor :P
Voor een halve hectare die je volgend jaar misschien niet meer hebt, zou ik er gewoon niks aan doen en de paarden laten smullen wat ze lekker vinden.

Wat er na de winter nog moest overblijven, kan je altijd met de bosmaaier bewerken :Y)

Ook door hoog gras komt telkens weer mooi jong gras tevoorschijn het volgende jaar. Dus geen zorgen !

Edit, lees net dat ze maandag al komen om te maaien. Beetje laat met mijn post dus :o


Dan moet je ze echt behoorlijk laten hongeren.

Wij voeren hooi bij, maar zelfs als we dat flink op laten gaan, beginnen ze niet aan die hoge pollen. Ga het ook niet afdwingen, ze hebben er echt wel een reden voor. En maaien is zo gebeurt in principe.

belle_boef
Berichten: 10716
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Hoog gras, verstikking weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 15:20

Gemaaid willen ze dat gras dan vaak wel weer hebben.

Deoro
Berichten: 399
Geregistreerd: 14-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-19 15:44

Bedankt voor alle tips, die komen zeker nog wel van pas. Voor nu als ze maandag klepelen, hoe lang mogen ze dan niet op de wei? Of is dat gras niet slecht? Meen ooit iets te hebben gehoord dat je geen gemaaid gras mag geven ofzo.

Toevallig vanmorgen foto's gemaakt met naar de wei doen, zo is het gras ongeveer overal met lange droge stukken ertussen, vooral langs de draad enzo:

[ img ]

Pandora2
Berichten: 19839
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 16:47

Ik zou dit echt niet laten klepelen. Dat gemaaid spul is niet goed.
Na de winter is alles afgegraasd en kan je wat er eventueel nog staat met de bosmaaier te lijf gaan.

Daarvoor moet je ze echt niet uithongeren :+
Die dorre grassprieten zijn nu eenmaal minder smakelijk dan het groene.

Natuurlijk eten ze dat niet op een paar weken tijd op, maar over de ganse winter gespreid is alles weg.
En het is nog veel beter voer voor paarden dan die groene '' golfterreinen '' ook :D

Ik heb hier ook zo'n stuk van ongeveer 30 are en daar zijn ze heel blij mee in de wintermaanden :D

En nee, hier staan geen gratenpakhuizen na de winter omdat ze honger geleden hebben :')

mariettek
Berichten: 1684
Geregistreerd: 25-02-06
Woonplaats: Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 17:20

Daar hoef je niets aan te laten doen hoor! Eten ze in de winter wel kaal, en het kleine beetje wat er staat kan ook geen kwaad om te laten staan.
Zou toch mooi zijn als gras dood zou gaan door het te laten staan, dan hoefde ik nooit meer gras tussen m'n tegels uit te halen ;)

"Nooit gedacht dat ik een Tattoo zou hebben... en het is helemaal zeker, hij gaat nooit meer weg!!" ;)
"Niets is zo prachtig als een Aria!" KLIK! Wie weet waar Elliot van manege Schildknecht is? *KLIK*

Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Hoog gras, verstikking weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 19:27

Joh lekker zo laten, zegt de loonwerker die naast me op de bank ligt. Gewoon wat plukken, kun je eventueel van het voorjaar laten bloteren. Zonde om nu groot materieel op je land te laten.

Hilary
Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 20:07

mariettek schreef:
Daar hoef je niets aan te laten doen hoor! Eten ze in de winter wel kaal, en het kleine beetje wat er staat kan ook geen kwaad om te laten staan.
Zou toch mooi zijn als gras dood zou gaan door het te laten staan, dan hoefde ik nooit meer gras tussen m'n tegels uit te halen ;)

Het gras gaat niet dood door het te laten staan, maar bij te hoge lengte en als het aardig dik erop staat (wat bij TS niet het geval is), valt het gras om. Dat platte gras verstikt de bodem eronder, waardoor het gras daar dood gaat. De kale plek die daarna ontstaat is een uitnodiging voor onkruid. Wij hebben dit gehad door achterstallig onderhoud op een stukje van onze wei. Vorig jaar stond er daardoor veel brandnetel en distel. Toen is het wel aardig begraasd (brandnetel en distel afmaaien dan wordt het gewoon gegeten), afgelopen jaar hadden we daardoor meer gras en minder onkruid.

Oy with the poodles, already


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: agesus, greendragon, IASCrawler en 27 bezoekers