Stro-korrels of vlas?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Spaansepony
Berichten: 990
Geregistreerd: 03-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 10:48

mirjamalvaro schreef:
Spaansepony schreef:
[quote="Shanna"
Ik zit even te lezen over mijn korrels, en dan is het inderdaad dagelijks enkel de mest en de natte plekken inderdaad vrijwel niet (pas als ze aan de toplaag zichtbaar zijn/ worden of om de 10/ 12 weken). Ga ik dat dus maar eens proberen, zal bij de turf-mengeling dus vaker nodig zijn dan bij de andere 3 stallen.


Welk merk heb jij? Ik heb even jullie topic doorgelezen en wil het wel eens proberen. Klinkt goed!
Nu gooien wij met vlas 2 zakken per week per stal erin en nog zwart dat het eruit moet.

Helaas zit equebedding niet in de buurt.. en heeft onze eigen huidige leverancier het niet.. iemand suggesties regio Den Haag.


Weet niet hoe ver je wil rijden,maar je zou bij mij in Klaaswaal pakket op mogen halen. En misschien heeft hij andere klanten in Den Haag waar dit ook mag, zou je even moeten vragen.[/quote]

Ik stuur je even een pbtje!

GabberGill

Berichten: 5746
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Re: Stro-korrels of vlas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 10:51

Mijn paard stond een jaar lang op een stro korrel


Begon met 5 zakken en dan elke week 1 zak! Om de 5 weken haalde ik de onderlaag eruit en deed 2 a 3 zakken erbij


Superspul

Tinkels

Berichten: 3064
Geregistreerd: 20-12-05
Woonplaats: fryslân

Re: Stro-korrels of vlas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 21:46

waarom ben je gestopt Gabbergill?

GabberGill

Berichten: 5746
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 12:57

Andere stal gegaan en mijn leasepaard dat erop stond is terug naar de eigenaar gegaan.

Ninarosierx
Berichten: 44
Geregistreerd: 28-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 20:37

Wij gebruiken graag vlas omdat mijn pony stro zelf altijd op-at en daar zware koliek van heeft gekregen :(

florie71
Berichten: 132
Geregistreerd: 17-07-13

Re: Stro-korrels of vlas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 21:17

Ik heb sinds dit weekend de proef-levering strokorrels van equibedding.
Even een vraagje aan gebruikers
Ik haal deze week alle drollen eruit. Als ik straks weer korrels erbij moet doen...emmertje.... halen jullie die uit de zak? Hoe sluit je die weer af?
Of gooi je er een hele zak in?

marije1109

Berichten: 1135
Geregistreerd: 07-02-13
Woonplaats: Kraggenburg

Re: Stro-korrels of vlas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 21:54

Ik heb natte plekeruit gehaald, daar korrels opgedaan. Stal aangeharkt en daar de rest van de zak door geharkt.

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15452
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Re: Stro-korrels of vlas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 23:06

Sinds zaterdag equibedding in de stallen.
De shet is iets te rustig in stal om er gelijk een lekker bed van te maken.
De fjord vindt het prachtig. Graaft alles onder en daardoor niet arbeidsbesparend helaas.
Maar heb wel een heel blije fjord die veel vaker ligt in de stal en het prachtig vindt om er in te rollen.

_Lorette_

Berichten: 12081
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 11:44

Wij zijn ooit, 20 jaar geleden, begonnen met stro. Wij woonden destijds in de bebouwde kom (de wijk is om de woning met paardenweitje heen gebouwd), een pony was stofgevoelig en we voerden de mest af met een aanhangertje (geen opslag). Daarom zijn wij heel snel overgestapt op hemparade en later vlas. Makkelijk in gebruik, weinig afval, minder geur en minder stof.

We hebben het strooisel al die tijd naar tevredenheid gebruikt. Nu is het zo dat mijn ruin in het afgelopen jaar vaker last heeft van hoefzweertjes en -kneuzingen, die ik niet kan verklaren. Het lijkt alsof hij regelmatig op grindpad loopt. De andere paarden hebben dat niet en die staan er exact hetzelfde bij. Ik wil daarom een periode strokorrels voor hem proberen, om te kijken of dit nog enige positieve invloed heeft.

Het is voor mij per zak van 20 kilo 75 cent duurder ten opzichte van vlas. Zonder ervaring met strokorrels kan ik nu alvast één groot nadeel opnoemen: ik kan het niet buiten opslaan. Dat is voor ons lastig.

We hebben eerder overwogen om eens strokorrels te testen, maar toen zag ik bij kennissen de korrels in gebruik en toen hebben we het toch maar niet gedaan. De stallen roken meer en zagen er wat vies uit. Misschien moet ik daar aan wennen t.o.v. het witte vlas. Destijds was er ook geen goede reden om eens wat anders te proberen.

Hebben jullie wel eens een paard meegemaakt dat ineens (na jaren zonder problemen) wat ging kwakkelen met de voeten op vlas? En dat dit beter werd op strokorrels? Het lijkt me onlogisch dat vlas dit met zijn voeten doet, maar ik weet niet waar ik het anders moet zoeken.

En een praktisch vraagje: moet je bij het bijvullen (na het verwijderen van een natte plek) de nieuwe korrels ook weer besproeien?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 12:13

Mijn paard met hoefproblemen wordt door diverse smeden inderdaad verweten aan de vlas, al hebben mijn andere paarden nergens last van op vlas, en ken ik zelfs sportstallen en pensionstallen op vlas die al jaren geen hoefproblemen kennen ondanks het vlas. Ik vond het echter wel het proberen van de strokorrels na. Mijn strokorrels zijn juist goedkoper dan vlas, en ze zitten gewoon in dichte plastic zakken wat je dus ook eenvoudig buiten zou kunnen opslaan.

Ik strooi de natte plek bij met droge korrels, hoewel ik denk dat ik bij een volledige zak bijvullen (15 kilo zakken heb ik) wel de zak zal laten voorwellen.

Ik vind de stallen beduidend droger, de natte plek ook, dus het mest gigantisch schoon/ zuinig uit. De stal waar nog turf in zit is echt het meest nat, dus die vul ik nu niet bij tot de turf er zo goed als uit is (droog weggooien vind ik ook zonde, dat spul is 12,50 per zak..!). Met bijvullen gooi ik toch te veel droge korrels ook weg bij het verwijderen van die natte plek omdat ik die natte plek dus juist wel goed weg wil hebben haha! :+ Die natte plek sopt ook heel snel.. doen de natte plekken bij de strokorrels dus echt niet.

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Stro-korrels of vlas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 12:47

Door de toch wel positieve berichten hier van jullie zit ik nu enorm te twijfelen om de overstap te gaan maken van rapsodie naar strokorrels. 1 ruin bij ons is erg netjes op zijn stal, zelfs in de winter gaat er maar 1 pak rapsodie bij om de week, de andere ruin is niet zo netjes maar nog geen grote ramp (ken ze erger op stal). Ik moet onderhand weer gaan bestellen, normaal bestel ik 2 pallets tegelijk van de rapsodie, dan blijft er 1 buiten staan en de andere binnen, als ik de verpakkingen zo zie van de strokorrels zijn de zakken ook veel kleiner dan die van de rapsodie dus zou ik alles binnen kwijt kunnen, of zie ik dat verkeerd?

Anoniem

Re: Stro-korrels of vlas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 13:58

De pallets zijn net zo groot, alleen er zitten veel meer zakken op 1 pallet.

Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Stro-korrels of vlas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 14:00

Hier ook al 12 jaar vlas, nog nooit problemen gehad met de hoeven.
Ik vind de strokorrels juist langer fris blijven, wel lopen ze het veel meer door de stal (ze staan met z'n tweeën in een grote loopstal waarbij de helft met strooisel bedekt is)

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Stro-korrels of vlas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 14:12

Blijft de bovenlaag wel net zo los/verend als bij bijvoorbeeld vlas/rapsodie? Hoor ook wel dat het een vaste harde laag kan worden, dat wil ik dan weer niet als dat zo zou zijn. Iemand in de buurt die een stal heeft met strokorrels waar ik eens mag komen kijken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 14:18

Ik zit nabij [plaatsnaam], en gebruik de goedkope strokorrels dus geen equibedding, ik weet niet van waar jij bent?

Ik vind de goedkope korrels erg fijn uitmesten, ben nu bijna 2 weken bezig en heb bij de friesche ruin vandaag voor de 2e keer de natte plek en mest verwijderd. Ik heb nu op 1 fries en 2 pony stallen intotaal 2 zakken/ 30 kilo korrels bij moeten gooien. Mest doe ik dagelijks, natte plek doe ik als ik hem aan de bovenkant zie. Ik was met 1 kruiwagen zonder kop erop klaar bij hem, met vlas ging het al snel naar 2 a 3 kruiwagens met kop en dat was ook beduidend lastiger zuinig uit te mesten. Ik vind het bed ook nog steeds verend, maar ik moet zeggen dat ik dan ook wel steeds de bodem weer mooi verspreid tot een egaal bed. De onderste laag blijf ik wel vanaf, die is wel een “plak” net als bij vlas, maar wel eenvoudig los te harken als je wilt, en omdat het droog is valt dat ook zo weer uit elkaar. De natte plek valt niet uit elkaar dus is wat dat betreft echt vergelijkbaar met vlas.
Equibedding schijnt qua uitmesten vergelijkbaar te zijn aan gehakseld stro.

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 14:40

meggiemeg schreef:
Blijft de bovenlaag wel net zo los/verend als bij bijvoorbeeld vlas/rapsodie? Hoor ook wel dat het een vaste harde laag kan worden, dat wil ik dan weer niet als dat zo zou zijn. Iemand in de buurt die een stal heeft met strokorrels waar ik eens mag komen kijken?


Waar zit je? Ik Klaaswaal, mag men altijd komen kijken.

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: Stro-korrels of vlas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 15:05

Zijn er ook mensen die ervaring hebben met strokorrels en paarden die mest makkelijk open lopen? In de zomer gaat mijn strostal enorm ruiken naar ammoniak. Nu staat mijn paard tijdelijk op houtkrullen en dat is echt een ramp. :+ Overal bolletjes mest en ik word er gek van. Ik ben meer dan een uur bezig om alles uit mijn stal te halen van mest. :=

_Lorette_

Berichten: 12081
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Re: Stro-korrels of vlas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 15:07

Dat is waarschijnlijk met elk strooisel een drama. Op gewoon stro wellicht nog meer, want daar vis je die stukjes helemaal niet meer uit. Ik heb er dus nog geen ervaring mee, maar ik gok zo dat strokorrels daar geen verandering (vebetering) in kunnen brengen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 15:11

1 van die van mij verbergt zn stront altijd, en schuift zn plas allemaal op een berg naar achteren toe. Ook die mest met strokorrels super schoon uit omdat met zeven de korrels makkelijk tussen de vork doorvallen (makkelijker nog dan vlas of zaagsel) waardoor ik dus enkel de mest weg gooi bij hem. Ik ben er ook minder lang mee bezig als met zaagsel of vlas.
Ik denk dat de equibedding wat meer tijd vergt/ vergelijkbaar is aan vlas omdat dat grotere strostukje zijn.

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 15:20

_Lorette_ schreef:
Dat is waarschijnlijk met elk strooisel een drama. Op gewoon stro wellicht nog meer, want daar vis je die stukjes helemaal niet meer uit. Ik heb er dus nog geen ervaring mee, maar ik gok zo dat strokorrels daar geen verandering (vebetering) in kunnen brengen.
In stro valt het mesten nog redelijk mee gelukkig. Doordat de mest eerder 'in het stro zakt' en niet bovenop ligt, ligt het wat vaster waardoor het niet zo open gelopen wordt. :)
De stukjes uit het stro vissen valt overigens goed mee hier. :D


Shanna schreef:
1 van die van mij verbergt zn stront altijd, en schuift zn plas allemaal op een berg naar achteren toe. Ook die mest met strokorrels super schoon uit omdat met zeven de korrels makkelijk tussen de vork doorvallen (makkelijker nog dan vlas of zaagsel) waardoor ik dus enkel de mest weg gooi bij hem. Ik ben er ook minder lang mee bezig als met zaagsel of vlas.
Ik denk dat de equibedding wat meer tijd vergt/ vergelijkbaar is aan vlas omdat dat grotere strostukje zijn.
Oh ja, het verbergen van mest is ook herkenbaar hier. >;) Equibedding is de strokorrel waar ik interesse in heb, maar doordat het wat grotere strostukjes zijn, vrees ik ervoor dat het qua uitmesten en bolletjes zoeken erg te vergelijken is met de houtkrullen. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 15:41

Qua uitmesten is equibedding vergelijkbaar aan gehakseld stro, de strokorrels die ik heb verpulveren helemaal, vallen zonder al te veel moeite door de vlasvork. De stukjes mest en kleine pony-keuteltjes blijven er wel keurig in liggen.

Ik mest uit met zo’n vork;

Afbeelding

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: Stro-korrels of vlas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 16:00

Die heb ik ook voor mijn strostal! :))
Ervaring met gehakseld stro heb ik niet.

DeBuurvrouw
Berichten: 506
Geregistreerd: 04-07-12

Re: Stro-korrels of vlas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 16:38

Hier 1 merrie die eerst op vlas stond nu tijdelijk op stro

Met vlas loopt ze de mest kapot maar nu met stro is het her en der een mooie bult wat ik vind.

Shanna, waar haal jij het weg en staat er iets op de zakken?

Wil ook wel graag een proefpakket van equibedding proberen maar helaas zit Klaaswaal etc niet in de buurt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 16:47

Er staat bij mij niks op de zakken, ik heb gewoon gezocht naar de goedkoopste strokorrels die bij mij aan huis bezorgd zouden worden. Toevallig heeft mijn vaste voerleverancier die! :Y)
Ik vrees wel dat klaaswaal uit hun regio is, maar ik heb dus gewoon letterlijk de goedkoopste strokorrels die ik kon vinden. Ik betaal iets minder dan € 0,25 cent per kilo, inclusief BTW en aan huis bezorgd.

tienus63

Berichten: 12076
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 18:41

Shanna schreef:
Qua uitmesten is equibedding vergelijkbaar aan gehakseld stro, de strokorrels die ik heb verpulveren helemaal, vallen zonder al te veel moeite door de vlasvork. De stukjes mest en kleine pony-keuteltjes blijven er wel keurig in liggen.

Ik mest uit met zo’n vork;

[ [url=m/t3ZM5t.jpg]Afbeelding[/url] ]

Deze vork gebruik ik tegenwoordig ook bij het dagelijkse werk bij Equibedding. Bevalt me prima.
Eerder gebruikte ik een ijzeren vork. Die werd me te zwaar.