Stro-korrels of vlas?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Myfairytale
Berichten: 5385
Geregistreerd: 26-05-06

Re: Stro-korrels of vlas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 13:28

Fijn dat er zoveel ervaringen gedeeld worden in dit topic. Ik ben een meelezer, want vanaf begin volgend jaar gaan we verhuizen en komen de paarden aan huis. Ben ook nog zoekende momenteel qua bodembedekking.

Anoniem

Re: Stro-korrels of vlas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 13:29

De vlas-korrels die ik zag zijn niet leverbaar bij die leverancier.. lijkt me wel een beetje best of both worlds, dus maar even verder zoeken :+

schuimpie
Berichten: 252
Geregistreerd: 15-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 15:56

Shanna schreef:
-O- Geen tips, maar wel iets waar ik ook bang voor ben..

Ik heb gisteren na 3 dagen uitgemest en ik moet zeggen dat de natte plek verrassend droog was bij mijn paard. Er zaten verpulverde strokorrels tussen die nog droog genoeg voor blote handen waren. Ik was erg sceptisch maar dit valt me alles mee waardoor ik toch weer op de wip zit..
Alleen deze stro-korrels lijkt me niet comfortabel genoeg (zijn gewoon biks-brokjes om te zien), dus misschien dan een mengsel van korrels en vlas?


Wat betreft opname van urine heb ik echt nog nooit iets gezien wat vergelijkbaar is met strokorrels.
Heb je de korrels wel nat gemaakt na instrooien? En welk merk heb je?

Hier een mengsel van azijn met wat tea trea gemaakt, daarmee lijkt 't eten weer onder controle.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 16:16

Geen idee welk merk, goedkoper en kleiner dan de equibedding. Korrels inderdaad nat gemaakt na instrooien. Ligt nu tussen de turf en vlas, ik zal zo even een foto maken. Ik had ook maar 1 zak meegenomen om op de natte plek te proberen.

schuimpie
Berichten: 252
Geregistreerd: 15-01-08

Re: Stro-korrels of vlas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 20:35

Ik heb voor de equibedding een aantal weken een normale strokorrels geprobeerd. Met 5 zakken in een stal van 3x3,5 werd dat ook een prima bedje hoor. Equibedding maakt wel een dikker bed met gelijke hoeveelheid korrels.
Turf ken ik niet, wat zouden daar de voordelen van moeten zijn?

criollo_yess

Berichten: 1074
Geregistreerd: 11-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 20:26

Even een update over mijn zoektocht naar stalvulling.

Ook ik heb een paar weken terug een proefpakket Equibedding aangeschaft. 10 dagen geleden heb ik 3 zakken uitgestrooid in een lege stal en verschillende malen met water beneveld. Tussendoor steeds wat omgeharkt. Er moest nog best veel water over om een redelijk bed te creëren, maar eind van de ochtend vond ik het prima om te starten.

Na de 1e nacht toch nog maar 1 zak erbij gegooid, want ik vond het bed nog wat dunnig. Hierbij heb ik toen geen water meer toegevoegd. Sindsdien zag ik de Equibedding elke dag groeien. Heel bijzonder, want ik mestte elke dag alleen maar de drollen eruit. Harkte 'm vlak en veegde het bed weer mooi aan langs de randen. Op dag 8 heb ik voor het eerst ook een natte plek eruit geschept, dit was slechts 2 mestvorken vol. En nog was de bodembedekking elke dag aan het toenemen in volume. Dag 9 idem.

Vandaag, dag 10 dus, ook wat nattigheid eruit geschept en een nieuwe zak korrels bijgevuld. Deze korrels ook weer niet nat gemaakt, maar in het bed geharkt.

Ik vind het mesten erg makkelijk. Ik ben vlas gewend, maar het lijkt alsof je met de Equibedding minder meeschept dan met vlas. Mijn paard eet er gelukkig ook niet van. Moet wel zeggen dat ze zowel onbeperkt hooi, als een net met stro in de stal heeft hangen.

Dus tot zover ben ik heel positief.

Kimmiee_D

Berichten: 1464
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Amersfoort

Re: Stro-korrels of vlas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 20:29

Op de vorige stal stonden mijn dames op vlas en op onze nieuwe stal staan ze op de stro korrels.

Mijn ervaring is dat de strokorrels het vocht snel opnemen en ook zo droog is. Ook blijft de mest netjes boven op de laag liggen terwijl bij vlas de mest verstopt raakt.

Mijn voorkeur gaat ook uit naar de korrels erg fijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 21:56

schuimpie schreef:
Ik heb voor de equibedding een aantal weken een normale strokorrels geprobeerd. Met 5 zakken in een stal van 3x3,5 werd dat ook een prima bedje hoor. Equibedding maakt wel een dikker bed met gelijke hoeveelheid korrels.
Turf ken ik niet, wat zouden daar de voordelen van moeten zijn?


Over turf heb ik destijds ook een topic geopend, en met foto's het gebruik bijgehouden. Bij deze de link naar dat topic; [VSW] Welke bodembedekking? (Stofgevoelig en slechte hoeven)

Voordelen van turf:
- stofvrij
- lichtvochtig wat goed is voor de vochthuishouding van de hoeven
- hogere PH waarde dus onaangenaam voor bacteriën en schimmels die voor hoefproblemen kunnen zorgen
- zacht
- schijnt ook beter te zijn voor de luchtwegen

Nadelen van turf:
- moeilijk aan te komen
- prijzig in aanschaf, maar ook in gebruik (ik moest er dagelijks minimaal 1 pak a €12,50 per pak bij gooien..)
- snel heel erg nat/ verzadigd, lang niet zo zuinig in gebruik als verwacht


Inmiddels heb ik een pallet van de goedkopere stro-korrels besteld omdat die ene zak die ik tot nu toe geprobeerd heb mij positief blijft verrassen. Ik kom nog steeds droge maar wel verpulverde korrels tegen in de stallen, het mest zeer makkelijk uit want de korrels vallen zo door mn vlas-vork heen, en de plek waar de korrels liggen is ook dagelijks te droog om te verwijderen waar de turf dagelijks sopte...

Ik verwacht de korrels morgen, dus dan ga ik zaterdag de stallen zeer schoon uitmesten en gaan de korrels er in. Ik ga het dan op de youtube-manier van vullen doen, insnijden en in de zak vullen met warm water. Ik denk dat ik ze in het begin toch nog wat te hard vind, dus dat ik in het begin een bovenlaag van vlas er nog overheen gooi. Mn vlas is bijna op, dus tegen de tijd dat dat op is zal de stro-korrelbodem wel genoeg verpulverd zijn voor een comfortabel bed lijkt mij.

Deze manier van vullen ga ik toepassen:

schuimpie
Berichten: 252
Geregistreerd: 15-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 22:08

Jeetje zeg... 12,50 per zak en dan dagelijks een zak bijstrooien? Dan is de lol er snel vanaf lijkt me, duur grapje. -O- Dan ga je met strokorrels heel wat centjes en werk besparen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 22:18

-O- Dagelijks minimaal een zak bijstrooien.. sommige dagen dus meer..
Op een gegeven moment ben ik maar gaan mengen met vlas, was ook nog veel bijstrooien maar beter te behappen. De vlas met turf vond ik ook nog erg snel erg nat, maar de strokorrel op de natte plek valt me dus echt alles mee! Ik was sceptisch over deze korrel maar ben positief verrast.
Ik heb het idee dat deze stro-korrel meer lijkt op de houtkorrel die ze in die amerikaanse filmpjes vooral tonen, waar de equibedding meer gehakseld stro is. Wel een groot verschil tussen de 2 dus. Equibedding lijkt mij wel sneller een comfortabel bed vormen, maar ook lastiger uitmesten (want groter en mijn mestvork is erg nauw). Deze goedkopere korrel is nog goedkoper dan vlas ook waar equibedding duurder is.

marije1109

Berichten: 1135
Geregistreerd: 07-02-13
Woonplaats: Kraggenburg

Re: Stro-korrels of vlas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 23:10

Ik ga ook morgen mijn proefverpakking halen, ik ben heel benieuwd. Vooral even spannend hoeveel water ik erover moet doen (Ben nogal ongeduldig).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 23:11

Welke korrel ga jij proberen?

Hoeveelheid water wat ik het meest voorbij zie komen is een halve emmer per zak. Heet water schijnt beter/ sneller te werken dan koud water. Dus dat ga ik maar eens proberen haha!

florie71
Berichten: 132
Geregistreerd: 17-07-13

Re: Stro-korrels of vlas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 23:21

Wat ik mij afvraag.... waarom water over de korrels?
Als de korrels al nat gemaakt zijn zijn ze toch eerder verzadigd en hebben de paarden toch een nat bed?

Anoniem

Re: Stro-korrels of vlas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 23:40

Correct me if I’m wrong, maar het water zorgt ervoor dat de korrels uit elkaar vallen, daarna verdampt het gewoon weer/ droogt weer op. Het blijft dus niet nat.
Korrels nemen wel aanzienlijk minder ruimte in dan het verpulverde/ uitgezette materiaal dus veel makkelijker op te slaan. Neemt amper ruimte in.

Kim_W

Berichten: 583
Geregistreerd: 17-10-16

Re: Stro-korrels of vlas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 00:48

Welke strokorrels heb je nu besteld shanna?

marije1109

Berichten: 1135
Geregistreerd: 07-02-13
Woonplaats: Kraggenburg

Re: Stro-korrels of vlas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 08:30

Ik heb equibedding besteld, zal foto's plaatsen als ik ga starten.

cupido1996
Berichten: 441
Geregistreerd: 13-04-07
Woonplaats: Noordoostpolder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 08:32

marije1109 schreef:
Ik heb equibedding besteld, zal foto's plaatsen als ik ga starten.


Je hebt ze besteld.
Ik ben benieuwd hoe het je gaat bevallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 09:02

Kim_W schreef:
Welke strokorrels heb je nu besteld shanna?


Merkloze strokorrels van wat ik zo zie :+
Ik betaal incl btw en bezorging iets minder dan €0,25 per kilo (om precies te zijn betaal ik € 0,2454 per kilo) voor deze korrel, waar ik voor vlas €0,261 per kilo betaal. Per 20 kilo scheelt het toch al €0,31 cent. Op het zelfde gewicht als vlas scheelt het me dus €16,88.

Het scheelt niet veel, maar alle beetjes helpen! Als het nou ook nog langer meegaat als vlas kan het op jaarbasis met 4 paarden echt wel veel schelen!

Equibedding

Berichten: 50
Geregistreerd: 05-02-17
Woonplaats: Balkbrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 15:12

florie71 schreef:
Wat ik mij afvraag.... waarom water over de korrels?
Als de korrels al nat gemaakt zijn zijn ze toch eerder verzadigd en hebben de paarden toch een nat bed?


Dat is om de korrels een boost te geven zeg maar, daarmee heb je eerder de volume in de boxen. En de paarden staan echt niet op een kletsnatte bodem. Ik zeg altijd ligt innevelen totdat je de korrels ziet wellen dan stoppen met nat maken. Paarden lopen dan de rest wel los

Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Stro-korrels of vlas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 16:40

Zo...ook een proefpakket equibedding gehaald, ik heb nog vlas in de stal en ben van plan om het eerst gewoon te gaan mengen. Benieuwd hoe het gaat bevallen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 18:54

Ik heb vandaag de stallen ermee gevuld! Zo schoon mogelijk gemest (ik weiger echter schone bedekking weg te gooien dus dat aan de kant geschept), korrels op de amerikaanse manier in de stallen gelegd (beviel mij aanzienlijk beter dan nat maken als het al verspreid is, die manier hou ik er dus in), verspreid over de bodem, oude bodembedekking eroverheen, en bij de stallen met weinig oud nog wat schoon vlas eroverheen voor een zachte bodem (en omdat ik bang ben dat ze van de strokorrels gaan eten nu ze nog nieuw zijn).

Ben benieuwd hoelang het duurt voordat ik moet bijstrooien!

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Stro-korrels of vlas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 18:59

Wat is de amerikaanse manier? :o?

turtlelito

Berichten: 1696
Geregistreerd: 29-08-11
Woonplaats: Hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 19:03

FCSA schreef:
Wat is de amerikaanse manier? :o?


Dat vroeg ik me ook meteen af. :D

Ik (met Equibedding in gebruik) week voor. 1 zak korrels in een kruiwagen, ongeveer 10 liter water erover heen, af en toe even door harken (met het harkje van de mestboy) en na een paar uur verdeel ik dat over twee stallen.

Voor het bijvullen gebruik ik de halve hoeveelheid die ik er uit heb gehaald (ik heb twee stallen, haal er per week in totaal meestal twee kruiwagens uit, vul dan aan met 1 zak in totaal, dus een halve zak per stal).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 19:05

Had ik al eerder geplaatst ook, maar dat is deze manier haha! Al gebruiken hun houtpellets.


turtlelito

Berichten: 1696
Geregistreerd: 29-08-11
Woonplaats: Hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 19:10

Shanna schreef:
Had ik al eerder geplaatst ook, maar dat is deze manier haha! Al gebruiken hun houtpellets.

[ Video ]



Haha, die had ik gezien, maar het daar staat co.uk in.... Lijkt me meer de Britse manier dan -O- . Ik dacht dat de Amerikanen daar wellicht weer een eigen variant op bedacht hadden :+