Stal uitmesten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Popstra
Berichten: 13726
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Stal uitmesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 13:15

Moeten ze perse op stro?
Wij gebruiken gehakseld koolzaadstro. Dit is net iets grover maar zachter dan vlas.
Ik maak er dikke bedden van en haal dagelijks alleen de poep er uit. 1x per week de plasplekken onderop er uit en dan een nieuwe baal er bij of anderhalve.

Scheelt enorm op je mesthoop

marjor
Berichten: 183
Geregistreerd: 12-03-07
Woonplaats: Op hetzelfde adres als mijn paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 13:57

Ik haal iedere dag de hopen mest eruit. En 1 keer in de week mest ik goed uit. Dan gaat alles wat nat en vies is eruit. Dan in het midden een laagje vlas, schone stro wat over is gebleven erover en dan 3 plakken (klein baaltje) stro er overheen.
En dan 1 a 2 keer per week nog een paar plakken schoon stro erbij.

Mijn paarden staan alleen ‘s nachts binnen, max 10 uur en overdag kunnen ze ook naar binnen.
Heb 2 paarden aan huis en heb overdag de stallen openstaan. Hier eten ze in de winter dan ook in.

Iedere dag nog niet eens halve kruiwagen mest. En op de mestdag ongeveer 2 A3 kruiwagens per stal. En ja mijn paarden staan in een goed pak stro. Is overigens een paard en een shet.

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 22:25

tienus63 schreef:
Als je toch stro wilt hebben in de stal, maar de voordelen van vlas.
Kijk dan eens naar strokorrels.
Niet glad, zorgt voor een dik bed, en kleine mesthoop.

Ik moest even wennen toen ik er drie jaar geleden mee begon, maar ik wil niet meer anders.
Ik gebruik de dikke 16 mm korrel van Equibedding.
Ik heb geen ervaring met andere strokorrels, wel met gewoon stro en vlas.


Hoe duur zijn de equibedding strokorrels per zak?

Wiske2
Berichten: 796
Geregistreerd: 08-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 22:34

Ligt eraan of je paarden schoon of viezerikken zijn die veel draaien. Maar een mestvork met meer tanden is besparender als met een schep mesten.
Drie kruiwagens lijkt me wat veel, dan neem je veel schoon stro mee denk ik.
Hoe groot is je stal.?

Ladyson

Berichten: 3222
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Re: Stal uitmesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 23:49

Ik haal dagelijks met een mestboy en kinderharkje de drollen eruit (halve kruiwagen, paard staat overdag buiten) en strooi op. 1x per week mest ik grondig en haal ik de dan natte onderlaag er uit (1 super vol gepropte kruiwagen). Stal ziet er altijd picobello uit sinds ik het zo doe en ben gestopt met dagelijks grondig te mesten.

KB01
Berichten: 289
Geregistreerd: 18-03-14

Re: Stal uitmesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 01:30

Ik doe dagelijks bij mijn 2 paarden en shet de stallen schoonmaken. Ik haal elke dag de mest en de plasplek weg. Ze staan hier op vlas en ik merk dat het aardig in de kosten oploopt.

nayla

Berichten: 312
Geregistreerd: 09-07-10
Woonplaats: belgie

Re: Stal uitmesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 07:41

Wij gebruiken gehakseld stro, elke dag enkel de bollen eruit en 1x per week de natte plek. De meeste paarden komen toe met 1 pak vers stro per week. Op dagen dat we geen natte plekken eruit moeten halen, kan ik 5 stallen doen met 1 grote kruiwagen (zo eentje met 2 wielen).

webster543

Berichten: 3430
Geregistreerd: 06-08-07
Woonplaats: België

Re: Stal uitmesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 08:28

Hier staan ze ook op stro, komen van zonsopgang tot zonsondergang op de wei. Ik haal gemiddeld 1,5 tot 2 kruiwagens mest per dag er uit op de twee stallen. Enkel mestbollen en natte plek. Ik durf gerust met de hand, de goede stroplukken weer uit de kruiwagen halen en terug in de stal gooien. Om de drie dagen krijgen ze elk een nieuw pak stro.

Anna_98

Berichten: 454
Geregistreerd: 01-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 08:56

Ik doe qua uitmesten altijd 1 kruiwagen per stal per dag er uit. Bij m'n ene paard houdt dat in dat ik alle mest en de natte plek er uit kan halen, want zij plast altijd netjes in één hoek. Bij m'n andere paard gaat dat niet want die plast door de hele stal heen. Daar haal ik alle mest er uit en pot ik het verder op, anders kan ik iedere dag 3/4 van het stro er uit halen.
Ze staan normaal vanaf 9 tot minimaal 17 buiten, als ze om wat voor reden dan ook langer binnen staan en de stal is dus veel viezer haal ik er natuurlijk wel meer uit

tienus63

Berichten: 12048
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 10:34

Def schreef:
tienus63 schreef:
Als je toch stro wilt hebben in de stal, maar de voordelen van vlas.
Kijk dan eens naar strokorrels.
Niet glad, zorgt voor een dik bed, en kleine mesthoop.

Ik moest even wennen toen ik er drie jaar geleden mee begon, maar ik wil niet meer anders.
Ik gebruik de dikke 16 mm korrel van Equibedding.
Ik heb geen ervaring met andere strokorrels, wel met gewoon stro en vlas.


Hoe duur zijn de equibedding strokorrels per zak?

De prijzen zijn wel op de site equibedding.nl of de Facebook pagina.
Daar staan ook wel filmpjes.