Welke bodembedekking stal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
florie71
Berichten: 132
Geregistreerd: 17-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 08:08

Coby schreef:
Nu bezig met de laatste zak Hemperade Eucalyptus. Zal de heerlijke geur missen!
En dan dit weekend starten met equibedding. Heel benieuwd!


Mag ik vragen waarom je wisselt?

My horse is my mirror


Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only
Berichten: 15427
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 17:53

ElCid schreef:
Coby schreef:
Nu bezig met de laatste zak Hemperade Eucalyptus. Zal de heerlijke geur missen!
En dan dit weekend starten met equibedding. Heel benieuwd!


Wij besproeien de bodembedekking met een zelfgemaakte spray. Water met daarin ( op een lepeltje honing opgelost) Eucalyptus, pepermunt en denne olie. Ruikt heerlijk en werkt prima. Doen we soms ook over het hooi want het is een prima boost voor de luchtwegen van paard en ruiter! De oliën kan je bijv. bij Holland en Barret/ De Tuinen kopen.

Overigens gebruiken wij nu ruim een jaar de Equibedding en die bevalt nog steeds prima. Een van onze paarden maakt echt een smeerboel van zijn stal dus die potten we nu op en de bovenlaag blijft goed droog en schoon. We halen bij hem alleen de mest er uit en strooien dan een emmer geweekte korrels er weer op; ca. 1 x per maand trekken we de natte plek er uit. Bij de ander halen we ca. 1 x per 2 weken ook de natte plekken er uit. Nummer 3 staat op vlas, de Equibedding beviel hem een beetje te goed en bij bleef er van eten met het gevolg dat hij echt vet werd. Nu op vlas gaat het beter en gelukkig is dit paard ook heel schoon op zijn stal . Omdat alle stallen hun eigen paddock hebben mesten de paarden ( behalve de viespeuk natuurlijk ;) ) eigenlijk hoofdzakelijk buiten en daarbij staan ze ook nog de hele dag op de wei. Maar al met al bevalt het ons dus erg goed, beter dan vlas wat we eerst voor allemaal gebruikten.
.


Wat een goed idee! Ik ga dat eens proberen.

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only
Berichten: 15427
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 17:55

florie71 schreef:
Coby schreef:
Nu bezig met de laatste zak Hemperade Eucalyptus. Zal de heerlijke geur missen!
En dan dit weekend starten met equibedding. Heel benieuwd!


Mag ik vragen waarom je wisselt?


Ik wil het eens proberen. Is het niks is het niks en ga ik weer terug naar het oude.
Maar hoop en verwacht dat het prijstechnisch beter is.

Pinda_Dipje
Berichten: 3464
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Oene

Re: Welke bodembedekking stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 23:56

Ik ben ook zoekende naar een nieuw alternatief. Ik heb mijn paarden al jaren op vlas staan, soms aangevuld met wat stro voor de knabbel maar ik wil graag eens wat anders proberen. Ik zie met strokorrels verschillende types, zit daar nog verschil in?

Kleinschalige dierenopvang
C'est Spring Flower (v. Van Gogh x ELITE SPORT Hamlet)
Happy (v. Westenwind x ELITE SPORT Johnson)

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only
Berichten: 15427
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Re: Welke bodembedekking stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 17:22

Ik heb vandaag de stal leeggeschept en gevuld met strokorrels. Het is een stap van 5,40 bij ongeveer 4,5 meter. Daardoor niet geheel gevuld wat ik anders ook niet doe. Het voorste deel is gevuld met rubberen matten het achterste deel vul ik altijd met strooisel waar ze kan liggen en mesten.
Vier zakken erin gedaan. Goed nat gemaakt. Ingespoten met cribox tegen opeten. Maar ze begon gelijk te eten ondanks een vol hooinet en stro op het rubber. Na een gieter met water en azijn vond ze het beduidend minder lekker.
Heel benieuwd!
[ img ]

huricane
Berichten: 785
Geregistreerd: 05-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 17:48

xmarliez schreef:
Nadiine__x schreef:
Zaagsel:
- stoffig, stinkt, zwaar mesten
+ niet, maar heb het maar 1 maand gebruikt

Serieus? Heb je echt zaagsel gebruikt of houtkrullen? Je hoort in een paardenstal namelijk houtkrullen te leggen en deze zijn alles behalve stoffig! En je moet in een stal met houtkrullen wekelijks de natte plekken eruit halen (dus niet potten zoals bij vlas) waardoor het juist helemaal niet stinkt!
En zwaar mesten? Krullen zijn super licht en je kunt de drollen er perfect tussenuit halen! :D
Ik zou niet anders meer willen, zie alleen maar voordelen van houtkrullen. En ik vind het ook heerlijk ruiken! Echt 'schoon' ;) :D


Precies dit, die van mij staat ook op krullen, superfijn, makkelijk te mesten en een fijn verend bedje!

Kinke
Berichten: 20477
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 20:08

ElCid schreef:
Wij besproeien de bodembedekking met een zelfgemaakte spray. Water met daarin ( op een lepeltje honing opgelost) Eucalyptus, pepermunt en denne olie. Ruikt heerlijk en werkt prima. Doen we soms ook over het hooi want het is een prima boost voor de luchtwegen van paard en ruiter! De oliën kan je bijv. bij Holland en Barret/ De Tuinen kopen.


Helpt dat tegen stro ene ElCid? Zo ja, in welke verhouding meng je het?

ElCid
Berichten: 9199
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 14:36

Kinke schreef:
ElCid schreef:

Helpt dat tegen stro ene ElCid? Zo ja, in welke verhouding meng je het?



Nee, is puur voor een frisse lucht en is goed voor de luchtwegen. Wij sprayen het ook over hooi als 1 van de paarden mocht hoesten.
Ca. 10 druppels van elk op ca. 500 ml water en 1 theelepeltje honing. Maar als je een bepaald luchtje lekker vind kan je daar bent wat meer van gebruiken.

Nadiine__x
Berichten: 2790
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-19 10:58

Hoi ben ik weer!

Kan denk ik wel hardop zeggen dat ik nu goed ingedraaid ben!

Het bevalt nogsteeds hetzelfde.
Ik moest even wennen aan hoe ik het beste kon mesten, wat haal ik eruit en wat laat ik liggen en waar legbik de nieuwe korrel. Maar dat blijkt ook bij beide paarden anders te wezen voor een fijn resultaat.

Mijn shire is gewoon een groot verbruiker, dus dat heb ik maar opgegeven.
Over het algemeen haal ik daar 2 soms 3 kruiwagens uit en dan gaan er 1 a 2 zakken nieuw in. Afgelopen week moesten er 4 kruiwagens uit en 3 nieuwe zwakken erbij. Echt even al het donkere eruit gehaald en een goede schone laag erbij.
Ik heb ondervonden dat haar iets oppotten gewoon beter werkt aangezien ze zo veel plast..
Maar dan nog! Is het schoner in gebruik dan vlas, lichter en makkelijker mesten en verbruik ik niet meer zakken. Het zal erom hangen bij haar misschien net 1 zak minder in de maand. Maargoed is toch weer 12 zakken per jaar.. ;)
Bij haar gooi ik al het oude strooisel bij elkaar op 1 hoop en dan ook op de plek waar ze mest en plast. Aan de andere kant van de box gooi ik dan de nieuwe zak(ken) deze spreid ik uit en maak ik nat.


De draver gaat nu echt goed!
Aangezien hij een varkentje is en alles omploegt en begraaft moest ik echt even zoeken. Maar een dikkere laag werkt bij hem het beste!

Over het algemeen gaat er om de week 1 zak bij en elke week een halve tot 1 hele kruiwagen natte meuk eruit, enkele nadeel is dat hij zijn natte plek dus omver loopt en door ze hele stal verspreid, hierdoor duurt het erg lang voordat zijn stal nat word, like 3 a 4 weken ongeveer. Maar dan is het wel gelijk 2 a 2,5 (soms 3 als er nog veel mest verstopt ligt) kruiwagen. En dan moeten er 2 zakken bij. Maar als ik dat verdeel en optel zit ik op 1 zak per week. :j

Dus in verbruik is het bij hem gelijk aan vlas, of net iets minder.
Maar wel een stuk lichter mesten en minder stank, want die vlas stal ging echt stinken omdat hij het zo omver loopt en die stank is nu weg, erg fijn!

Bij hem trek ik de stal recht met de huidige bedekking en gooi een nieuwe zak in het midden eroverheen. Deze maak ik niet nat, want hij plast altijd zodra hij op stal komt en hij is een ruin, dus plast dan mooi over die korrels heen. :j

Ik denk dat het in verbruik niet zo zeer goedkoper is in vlas. Wel denk ik dat het gelijk eraan is.

Het neemt veel minder opslag ruimte in beslag het stinkt minder en ruikt lekker fris na op strooien en het is gewoon veel minder zwaar mesten.

En ik vind de service van equibedding gewoon vriendelijk en behulpzaam. :j

Groetjes, Nadine & Pluis!
https://Www.pluisstables.nl

Sassieja
Berichten: 4837
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 16:39

Leuk om te lezen dat het zo goed bevalt. Ik kan me ook voorstellen dat het minder ruimte in neemt op de mesthoop, of is dat niet zo?

- The best day of your life, is the one which you decide your life is your own.

Dennis
Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Welke bodembedekking stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 18:30

Ik heb vandaag een paar zakken zeoliet strokorrels gehaald.
Ik ben benieuwd of dat bevalt.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Nadiine__x
Berichten: 2790
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-19 21:13

Sassieja schreef:
Leuk om te lezen dat het zo goed bevalt. Ik kan me ook voorstellen dat het minder ruimte in neemt op de mesthoop, of is dat niet zo?


Dat vind ik wel meevallen.
Ik had ze hiervoor op vlas staan en ze staan bij mij van 8 tot 23 uur buiten.
Dus ik heb vooral piepjes mest. De natte plekken zijn wel wat minder, maar met 3 paarden zie je dat verschil niet zo erg ;)

Groetjes, Nadine & Pluis!
https://Www.pluisstables.nl

tienus63
Berichten: 11741
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Welke bodembedekking stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 22:06

Ik merk verschil in omvang van de mesthoop behoorlijk.
Het lukt me nu niet om de mestplaat vol te krijgen.
Had wel de luxe om de mestbult op te drukken met de schepbak van de heftruck.
Denk dat de mestplaat in het voorjaar 3/4 vol is.
Voorheen liet hem 2x per jaar leeg halen.

#trotsoponzeboeren


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 bezoekers