Welke bodembedekking stal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
mirjamalvaro
Berichten: 14641
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 16:26

Nadiine__x schreef:
mirjamalvaro schreef:
Equibedding strokorrel. Is de dikkere variant van de strokorrels.
[ [url=m/Ev6EnC.jpg]Afbeelding[/url] ]

* niet stoffig, geen bacterien en schimmels
* neemt heeeel veel vocht op, dus ideaal voor veel plassers
* mest lekker gemakkelijk uit, dagelijks de drollen, 1x per week natte plek als je die kan vinden
* bijkomend voordeel de opslag neemt weinig ruimte in.

Mijn chronische hoester is van zijn hoest afgekomen. En bij een ander merkte ik het direct aan haar hoeven toen ze uit logeren was geweest en dus tijdelijk op vlas had gestaan.



Ik heb een bestelling gedaan, ben heel benieuwd!


Ben benieuwd wat je ervan vind! Het is in het begin even wennen (wie maakt stalbedekking nou nat :') ), maar wil nu niets anders meer.

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.


Benzz
Berichten: 2883
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 16:27

mirjamalvaro schreef:
Ben benieuwd wat je ervan vind! Het is in het begin even wennen (wie maakt stalbedekking nou nat :') ), maar wil nu niets anders meer.


Helemaal mee eens, moesten echt wennen eraan, maar nu wil ik niet meer anders :D

IceQueen
Berichten: 1033
Geregistreerd: 24-10-02
Woonplaats: Maasbommel

Re: Welke bodembedekking stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 17:35

De mijne staan sinds ze aan huis staan op koolzaadstro. Mijn paard heeft nog nooit zo schoon gestaan en dat is echt een smeerzak op stal.

schuimpie
Berichten: 252
Geregistreerd: 15-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 19:28

Benzz schreef:
mirjamalvaro schreef:
Ben benieuwd wat je ervan vind! Het is in het begin even wennen (wie maakt stalbedekking nou nat :') ), maar wil nu niets anders meer.


Helemaal mee eens, moesten echt wennen eraan, maar nu wil ik niet meer anders :D


En de eerste keer opstrooien. 5 zakken erin en dan heb je een dun laagje korrels: dat gaat dus nooooit een fijn, dik bed worden denk je dan! :')

Nadiine__x
Berichten: 2797
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Re: Welke bodembedekking stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-19 20:12

Hahaha ja ik ben super benieuwd!

Maar doen jullie dan ook 1x per week de natte plek eruit?

En dan?

Want vlas gooi ik altijd in het midden en de randen vrij.
Natte plek eruit, Oude vlas weer in het midden en nieuwe vlas eroverheen.

Doe. Je dat met dit spul ook?
Of bedek je gewoon de hele. Bodem, na natte plek eruit uitspreiden over de hele. Bodem, nieuwe laag eroverheen verdelen en weer sproeien?

Groetjes, Nadine & Pluis!
https://Www.pluisstables.nl

mirjamalvaro
Berichten: 14641
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Welke bodembedekking stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 20:46

Dat doet ieder naar wens. Hier doen wij het oude naar de natte plek en dan komt er dus gedeelte lege plek waar we dan nieuw spul gooien en nat maken.

Er zijn ook mensen die het nieuwe en het oude mengen en niets meer nat maken.

En zo heeft ieder zijn eigen manier.

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

Change3x
Berichten: 6581
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Welke bodembedekking stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 20:53

Gehakseld Koolzaadstro, wij zijn helemaal op! Staat ook wel bekend als Rapsodie.

Neemt meer vocht op dan vlas en is zuiniger in gebruik.

schuimpie
Berichten: 252
Geregistreerd: 15-01-08

Re: Welke bodembedekking stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 22:06

Ik heb int begin gemengd, nu doe ik het op dezelfde manier als mirjamalvaro. Bevalt mij persoonlijk beter doordat je op die manier de bodembedekking elke zoveel weken ververst.
Nieuwe korrel maak ik niet meer zo nat als bij de eerste I strooi, over 1 zak gaat ongeveer driekwart gieter, zit wel wat afwasmiddel in zodat ze 't niet gaan eten. Dat doen ze tot nu toe ook niet, maar wil ze ook niet in de verleiding brengen.

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only
Berichten: 15442
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Re: Welke bodembedekking stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 17:50

Grote stal van 4,5 bij 6 wat een voormalige kapschuur was. Staat 1 fjord in. Vandaar gekozen voor het eerste deel bekleden met rubberen stalmatten. Dure uitgave maar scheelt op termijn.
Achterste deel 2 bij 6 ligt koolzaadstro. Voorste deel ligt iedere dak een plak stro.
Ideale oplossing. Stro eet ze op en vermengd iets. En achter slaapt ze op het koolzaadstro.

Happinez
Berichten: 8365
Geregistreerd: 28-10-06
Woonplaats: Drenthe, Overijssel, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 18:44

mirjamalvaro schreef:
Dat doet ieder naar wens. Hier doen wij het oude naar de natte plek en dan komt er dus gedeelte lege plek waar we dan nieuw spul gooien en nat maken.

Er zijn ook mensen die het nieuwe en het oude mengen en niets meer nat maken.

En zo heeft ieder zijn eigen manier.

Klinkt ideaal , maar werkt dit ook voor van die smeerpoetsen die alles naar de zijkant lopen en dus oud en nieuw strooisel helemaal mengen ?

Eerst had ik voor de pony's stro , prima maar veel mestwerk.
Daarna vlas, werkte al een stuk beter en toen kreeg ik een partij Hempbed prima spul maar merkte weinig verschil met vlas, toen mijn hempbed op was toch maar weer eens vlas besteld voor mijn nieuwe paard ... maar wat een gesmeer en idd stinken al vrij snel.
Dus ik volg dit topic even goed, ik maak wat ik heb liggen op maar dan wil ik eigenlijk ook iets anders gaan proberen.

<3 Follow your dreams ....
[HTT] Van bouwval tot landgoed

mirjamalvaro
Berichten: 14641
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Welke bodembedekking stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 18:47

Happinez heb hele vieze en hele schone erop staan. Heb 6 paarden. Gaat hier gewoon goed, elke dag zo veel mogelijk de mest eruit en de boel weer glad trekken.

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

Benzz
Berichten: 2883
Geregistreerd: 10-02-19

Re: Welke bodembedekking stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 20:41

Ik heb er 1 zo extreem vieze, dat heb ik in 30 jaar paarden houden ( en dan meerdere) nog nooit meegemaakt. En die kan ik op dit spul goed houden, ok ik verbruik bij die wel meer dan normaal, maar met stro verbruikte ik 12 kleine baaltjes per week met dat varken.

schuimpie
Berichten: 252
Geregistreerd: 15-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 20:54

Happinez schreef:
mirjamalvaro schreef:
Dat doet ieder naar wens. Hier doen wij het oude naar de natte plek en dan komt er dus gedeelte lege plek waar we dan nieuw spul gooien en nat maken.

Er zijn ook mensen die het nieuwe en het oude mengen en niets meer nat maken.

En zo heeft ieder zijn eigen manier.

Klinkt ideaal , maar werkt dit ook voor van die smeerpoetsen die alles naar de zijkant lopen en dus oud en nieuw strooisel helemaal mengen ?

Eerst had ik voor de pony's stro , prima maar veel mestwerk.
Daarna vlas, werkte al een stuk beter en toen kreeg ik een partij Hempbed prima spul maar merkte weinig verschil met vlas, toen mijn hempbed op was toch maar weer eens vlas besteld voor mijn nieuwe paard ... maar wat een gesmeer en idd stinken al vrij snel.
Dus ik volg dit topic even goed, ik maak wat ik heb liggen op maar dan wil ik eigenlijk ook iets anders gaan proberen.


Mijn paarden lopen over het algemeen hun mest niet door de stal, maat 't gebeurd natuurlijk toch wel eens. Vind het met een vlasvork dan redelijk simpel om de mest ertussenuit te zeven doordat de mestballen heel snel uitdrogen in dit strooisel in tegenstelling tot stro/vlas waar je dan een natte pap krijgt.

Nadiine__x
Berichten: 2797
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-19 00:11

Ik ga jullie op de. Hoogte houden goed?

Mijn shire plast zo. Absurt veel dat ik ermee naar de. Kliniek geweest ben. Urine en bloed onderzoek laten doen. Kwam niks uit. Zolang ze geen koorts heeft, onbeperkt water aanbieden en geen zorgen maken.. |o
Oké Dokter, komt u ook mesten? :+
Ik riep naar mijn pension bazen altijd, het is een shire, wat had je dan verwacht? Maar ze staat nu thuis en ze kan zo in een uur tijd 4x een waterval uitplassen.. (niet de hele Dag door het komt in flagen, maar het is wel veel vaker dan normaal)

En mijn draverruin, die loopt en draait veel op stal. Spraken van een natte plek is er niet, want hij loopt alles opzij, begraaft ze stront en is echt een varken.. Poept ook gerust in zijn waterbak :r

Nu met vlas beide wel redelijk onder controle hoor, je leert ook hoe ze het makkelijkste te mesten zijn natuurlijk! Maar iets betere absorbatie (is dit een woord?) zou fijn wezen! En een mindere ammoniak geur ook :j

Volgend weekend worden er 50 zakken. Geleverd dus ik ben erg benieuwd!!

Groetjes, Nadine & Pluis!
https://Www.pluisstables.nl

Daantje_1996
Berichten: 332
Geregistreerd: 28-12-09
Woonplaats: Bennekom

Re: Welke bodembedekking stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-19 09:01

Ik overweeg ook om over te gaan op Equibedding strokorrel, dus ben benieuwd wat je ervan vindt!

Myca
Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Re: Welke bodembedekking stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-19 09:09

Misschien heb ik er overheen gelezen, maar ik zie nergens iets over de kosten van het afvoeren van de mest. Bij ons zitten daar nog best verschillen in. Mest van vlas af laten voeren is veel duurder dan stro.
Ik weet niet of je dat ook nog mee wilt laten meewegen?
Mij beviel zaagsel onder met een dikke laag stro daarop het best.

[center]Het is de tegenwind die de vlieger doet stijgen.

Shenavallie
Berichten: 11552
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-19 09:14

Mijn ervaring met vlas is juist dat het niet glad is. Ja, als je net een nieuwe zak hebt uitgestrooid kan het wat glad lijken, maar als je een goede onderbodem hebt (lees: niet steeds de natte plekken weghalen) dan is het allesbehalve glad. Sterker nog: in de winter heb je zelfs een comfortabele, warme ondergrond. Iets wat je met stro zeker niet hebt. Het is koud, klam en heel veel extra werk qua afvoer.

In 1963 the Bronx Zoo had an exhibit called "The Most Dangerous Animal in the World". It was a mirror.

I don't understand why when we destroy something created by man we call it vandalism, but when we destroy something created by nature we call it progress. Ed Begley Jr.

tienus63
Berichten: 11990
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-19 09:30

Nadiine__x schreef:
Die stro korrels klinken echt goed!

Dan vraag ik mij af, wat zijn de nadelen? Waarom zie je nergens pensionstallen op stro korrels?

Omdat het niet zo mooi oogt als een dik opgestrooide strostal.
En omdat het nog niet zo bekend is.
Het oogt na een tijdje zeker als je paard hebt wat de stal door elkaar roert, als vlas.
Pensionstallen willen vaak geen vlas vanwege de afvoer van de mest.
En ze denken vaak omdat de werkwijze van strokorrels en vlas wel overeenkomsten hebben dat Equibedding en vlas in gebruik ook wel het zelfde zullen zijn.
Of ze hebben in het verleden een andere dunnere strokorrel gebruikt, die ze totaal niet beviel.
Ik weet dat er inmiddels pensionstallen zijn die het wel gebruiken. Evenals particulieren met 6-10 of meer paarden.

#trotsoponzeboeren

schuimpie
Berichten: 252
Geregistreerd: 15-01-08

Re: Welke bodembedekking stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-19 10:00

Ik heb het eerste nadeel aan de equibedding gevonden hoor... Ben er vanochtend achter gekomen dat ik een lekkage aan het dak van 1 van mij stallen heb, en doordat de korrels zo goed vocht opnemen is me dat dus niet opgevallen tot vanochtend! Gevolg is dat ik zeker 2/3 van de bodembedekking eruit heb moeten scheppen. :(
Eigenlijk heeft 't spul zijn werk dus te goed gedaan! := Vanmiddag dan maar 3 zakken erin gooien ipv 1, dan zal 't snel genoeg wel weer een fijn bedje vormen.

Anoniem

Re: Welke bodembedekking stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-19 10:38

Bodem vlas en toplaag stro? Heb je mogelijkheid tot rubber tegels leggen, want dit scheelt voor je draver denk ik wel heel erg.

Fritsfrats
Berichten: 479
Geregistreerd: 28-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-19 10:40

Mijn paard staat op een pensionstal waar ze op strokorrel staan.
Ik vind het heel fijn. Paard loopt veel door de stal en daardoor ligt mest ook overal. Toch blijft het netjes en is het makkelijk uit te mesten.
Iedere dag de mest eruit en heel soms de natte plekken.
Hij heeft nu een dikke laag en eigenlijk nooit nat.

Als hij flink gelopen heeft hark ik het weer glad en is het weer netjes.
Bij ons op stal heeft er ook nog nooit eentje de korrels staan eten

Nadiine__x
Berichten: 2797
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-19 11:28

Myca schreef:
Misschien heb ik er overheen gelezen, maar ik zie nergens iets over de kosten van het afvoeren van de mest. Bij ons zitten daar nog best verschillen in. Mest van vlas af laten voeren is veel duurder dan stro.
Ik weet niet of je dat ook nog mee wilt laten meewegen?
Mij beviel zaagsel onder met een dikke laag stro daarop het best.


Mijn buurman rijd de mest over zijn eigen land uit en het maakt hem niet uit wat ik gebruik, dus dat is mijn plus denk ik haha!

Maar stro-korrel is gewoon stro toch?

Groetjes, Nadine & Pluis!
https://Www.pluisstables.nl

IsabelleN
Berichten: 623
Geregistreerd: 05-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-19 11:45

Wij hebben een trainingsstal waar altijd een paar smeerkezen bijzitten. Wij doen een paar emmers houtspaanders/zaagsel (hoe noem je dat?) op de bodem en strooien daar heel dik tarwestro overheen om de urine te absorberen. Dagelijks mesten we uit, per box moeten er dan ongeveer 2 plakken stro bij. Paarden krijgen onbeperkt kuil. Zo hebben we altijd schone boxen en zijn we niet duur uit.

Soms zeggen mensen tevoren: mijn paard eet hele box leeg. Dat gebeurt dus alleen als je veel te weinig schoon stro per dag geeft. Hier heeft in 35 jaar nog nooit een paard de box leeggegeten en ook geen koliek gehad. Dat komt door onbeperkt kuil voeren.

mirjamalvaro
Berichten: 14641
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-19 12:39

Nadiine__x schreef:
Myca schreef:
Misschien heb ik er overheen gelezen, maar ik zie nergens iets over de kosten van het afvoeren van de mest. Bij ons zitten daar nog best verschillen in. Mest van vlas af laten voeren is veel duurder dan stro.
Ik weet niet of je dat ook nog mee wilt laten meewegen?
Mij beviel zaagsel onder met een dikke laag stro daarop het best.


Mijn buurman rijd de mest over zijn eigen land uit en het maakt hem niet uit wat ik gebruik, dus dat is mijn plus denk ik haha!

Maar stro-korrel is gewoon stro toch?


Ja, dus met strokorrel geen speciale ophaaldienst nodig.

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

0000
Berichten: 5471
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-19 12:47

Ik lees even mee. Heb ze gewoon op stro, vooral omdat ik vind dat ze er fijn op staan en lekker altijd wat te knabbelen hebben. Maar ik heb ze er best dik in staan, wil geen potstallen en met de prijzen de laatste jaren begint het wel pittig te worden. Hoor goede verhalen over strokorrel, zou dan waarschijnlijk gewoon een plak stro erin blijven gooien in een hoek om wat van te eten ofzo. Ik heb echter ook ooit vlas gebruikt en mijn grootste probleem daarmee was dat het ontzettend zwaar is om te mesten als de stal wel leeg moet en dat ik het erg vond stinken. Ik houd de stallen behoorlijk goed bij en het stinkt hier normaal dan ook niet naar ammoniak ofzo, dat wil ik zeker weten zo houden. Daarbij vind ik schoon en droog kunnen liggen heel belangrijk. Zijn er mensen die al langer, minstens een halfjaar op strokorrel staan? Blijven de stallen dan nog steeds netjes en redelijk geur neutraal?
En ben je echt goedkoper uit als je de stallen goed bijhoud?

REVALIDATIE & TRAINING
Eerlijk opleiden met rust, geduld en kennis van biomechanica. Fysiek en mentaal gezonde paarden voor een langdurige sportcarrière.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 99 bezoekers