Onweer en paarden buiten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Marije_jiplover
Berichten: 25300
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Onweer en paarden buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 18:12

Hier staan ze in principe gewoon buiten met onweer.
En dat gaat niet gepaard met veel geren.
Gewoon kont in de wind en ondergaan, zoals ze dat ook met flinke regenbuien doen zonder onweer.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.


Quir
Berichten: 17353
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-19 19:59

superpony schreef:
Wie zegt dat ze bang zijn? Ze doen wat ze moeten doen. En ik zie die van ons ook weleens tijdens onweer heen en weer rennen, maar dat zijn de coolste paarden ooit, dus weten echt wel wat ze doen. Paarden die angst hebben opsluiten is dan alleen maar erger.
Ze kunnen dan geen kant op en staan meestal alleen in 3*3. Geen steun aan elkaar niks.

Ook met vuurwerk staan die van ons buiten en kiezen ze hun plek. Of als de apache heli's over komen die echt over onze boomtoppen komen.
Vast niet leuk, maar ze kunnen kiezen wat de beste plek is.

Ben weleens snel naar stal gegaan met een vreselijke storm omdat ik bang was voor bomen en grote takken. Had echt verwacht dat ze stonden te schuilen, want dat had ik gedaan. Maar ze stonden tegen elkaar aan op de open vlakte. Daar heb ik weer van geleerd.

In Nederland zijn onweersbuien soms heftig, maar duren geen hele dagen.


NL stellen de onweersbuien vaak niet zoveel voor.

Maar paarden drijf nat van het rennen, ogen neus wijd open, heel angstig op alles reageren, onrustig... terwijl ze op stal lekker rustig hooi staan te eten en ontspannen staan. Vrij duidelijk dus. :+

Nikass
Berichten: 16669
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 20:19

Ik denk dat het niet zo zwart/wit is als Superpony stelt. :n
Mijn paard staat ook prima relaxed op stal hooi te eten. Als ze wel buiten staat met onweer/storm dan staat ze met haar kont in de wind te wachten tot het over gaat. Ze is niet bang, en zolang ze een waterdichte deken heeft redt ze zich meestal goed.
Maar ik heb haar ook een keer helemaal stijf van het land gehaald na een nacht onweer en slagregens, ondanks dat haar deken het prima had gehouden.
Ik vind stal op zo'n moment comfortabeler voor haar, maar het zal niet voor elk paard hetzelfde zijn.
Ik vind het ook niet vreemd dat er paarden zijn die bang zijn.
Het paard van mijn vriend wordt van stormachtig weer heel onrustig en kan zichzelf helemaal in het zweet lopen, terwijl ze op stal gaat staan dutten.
Vind t altijd zo'n onzin dat paarden altijd overal tegen bestand zouden moeten zijn.
Het is wel fijn als ze kunnen kiezen. Mijn paarden kiezen per direct voor de schuilstal ;)

Uning
Berichten: 25
Geregistreerd: 05-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 21:16

Hier blijven de paarden gewoon buiten. Ze hebben een schuilstal. Het enige waar ik me zorgen om maak met onweer is dat de paarden schrikken van de wind en het op een lopen zetten. Geen idee waar ik dit vandaan haal want wij hebben nog nooit problemen gehad.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller
Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 21:18

Nikass ik denk dat dat de beste oplossing is. Laat ze zelf maar kiezen. Dat gaat hier prima, ik heb twee miepmouzen die voor elk spatje in de schuilstal staan en een eigenwijs geval dat dat echt alleen bij hoge uitzondering doet. Die gaat met een heel serieus hoofd met haar kont in de wind staan. Iedereen rustig en gelukkig. :P

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Onweer en paarden buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 00:18

Nikass, en daarom kunnen ze dus kiezen, Ik sluit ze niet op en als het nodig is, kunnen ze in stal gaan staan.

Paarden die 24/7 samen leven eenzaam opsluiten is wel degelijk een dingetje. Ze gaan niet voor niks bij elkaar staan als er storm is of eentje slaapt etc etc. Alleen in 3*3 hebben ze geen enkele steun aan elkaar.

Dat de mensen zich er prettiger bij voelen als de paarden op stal staan, snap ik.

In Nederland zal het wel anders zijn dan. Maar ken inmiddels zoveel pp stallen en mensen die hun paarden 24/7 buiten zijn gaan houden, maar hoor echt nooit van paarden in paniek bij een bui.

Heb die van ons met onweer wel de stal in zien rennen, maar ook weer weg zien rennen. En daarna ook weer rustig zien staan.

Paarden zijn gewoon overal tegen bestand in principe. Het probleem is alleen dat wij invloed zijn gaan uitoefenen en normaliter alleen de sterkste zouden overleven. En er is doorgefokt, slecht opgefokt etc etc. Dan heb je paarden die wat zwakker zijn. Maar zelfs dan kan elk paard nog wennen aan 24/7 buiten en zelf kiezen. heb daar zelf echt voorbeelden van. Jarenlang op stal, eenzaam buiten, dekens etc etc etc.

De een kiest vaker de schuilstal dan de ander, maar dat is goed. Daar is het voor. Opsluiten voor mijn eigen gemoed is wat anders. Dan staan ze er weer vele uren in en dat doen ze zelf nooit. Ze staan er nooit uren achtereen in.

Nikass
Berichten: 16669
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 07:23

Ik ben het met een paar dingen niet eens Superpony.
Maar ik denk wel dat het voor de meeste paarden fijn is om 24/7 buiten te staan met een goede schuilstal. Maar toch geldt dat niet persé voor iedereen. Althans, sommige paarden hebben misschien wat speciale eisen ;)

Bovendien ga je uit van de ideale situatie, en niet iedereen kan de ideale situatie realiseren.
Een kudde met dezelfde voerbehoeftes bijvoorbeeld. Of een dusdanig ruime schuilstal dat de hele kudde er tegelijkertijd in kan en durft te staan.

Mijn merrie bijvoorbeeld, moet nagenoeg 24/7 eten om op gewicht te blijven. Dit kan ze niet als ze 24/7 in een kudde staat. Niet alleen omdat ze steeds van voerplek moet wisselen (zodra er een ander paard aan komt gaat ze weg) maar ook omdat je de andere paarden dan kunt wegrollen. Die mogen niet zoveel eten.

Dan heb je een mok gevoelig paard die met nat weer nooit in de schuilstal gaat staan, maar het natste stukje grond opzoekt van de verder droge uitloop. Als je dit paard laat kiezen heeft ie binnen no time grote fysieke problemen.

Ja klopt dat door het fokken er zwakkere paarden zijn ontstaan. Dus kun je niet dezelfde eisen stellen aan elk individu.

En dan heb ik nog een vaste kudde, aan huis.
Maar op een pensionstal wordt het een stuk ingewikkelder. Mijn merrie is bijvoorbeeld ook een paard dat niet in elke kudde goed voegt. Alleen al bij ruinen staan is bijna altijd een probleem.
En echt niet overal is de ideale stal te vinden.

Ik ben eens wezen kijken bij stal Buitenkans in Uddel, een prachtig pp. Voor één van mijn paarden zou dit ideaal zijn. Mijn merrie zou het echter niet aankunnen daar. Tenzij in de individuele uitloop stallen.
Die ze volgens mij dus ook niet voor niets hebben.

Overigens hebben mijn paarden prima steun aan elkaar als ze naast elkaar op stal staan.

Begrijp me niet verkeerd, ik zie ze ook het liefste in vrijheid en probeer ze dat zoveel mogelijk te geven. Maar het is gewoon niet zo zwart/wit.
Ook dat mensen van mening zijn dat elk paard zonder deken kan, ben ik het echt pertinent niet mee eens.

roosa
Berichten: 2312
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 07:30

:j hier gaan ze ook op stal bij hevig onweer en storm.

Roosje ZZLicht+3 Nog altijd bij me.rust zacht ouwe gekkie
Marienhofse Loesje Z1 +2
April star mijn feest beestje muis 4 jaar
Jackson loesje x finnegan

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 07:35

Quir schreef:
Ze hebben hier namelijk alle keuze en ruimte waar ze wel en niet willen staan, etc. Open vlaktes, bos, bosrand (uit alle richtingen mogelijk), berg/beschut/beneden, tent (jonge hengsten vaste stal), enz en ongeveer zo'n 10ha vrije toegang tot alles. Maar bang zijn ze wel degelijk, ook de groep jonge hengsten.


Dat is toch wel vreemd,wij hebben nu meer als 30 jaar paarden en door blikseminslag op het huis ben ik zelf bang,dus ik kan het nooit niet laten bij de paarden te gaan kijken.Maar ik heb er echt nog nooit ene bang gezien.Ze vreten rustig verder met de kont in de storm gedraaid.Terwijl ze makkelijk op stal kunnen.

Sanet
Berichten: 7920
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 07:37

Als het kan, haal ik ze binnen. Dat betekent soms ook dat ik van mijn werk terug naar huis vlieg, paarden in de stromende regen binnen zet en weer naar het werk. Mensen mogen dat gek vinden, maakt me niets uit :) Mijn collega’s letten inmiddels ook al op het weer, dat is lief.

Syb (1997) ZZ-Zwaar+6!
Lyr
(2011) Z1+8! (+ veulen 2024)
Thyra (2022)
#FriezenGek 27#

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Onweer en paarden buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 12:14

Nikass, wij hebben echt verschillende paarden. Allemaal ex stal paarden, verschillende leeftijden en verschillende behoefte's. Gaat allemaal prima om ze 24/7 buiten te houden.

Ik ken steeds meer mensen die dat ook doen en ik merk dat vooral de eigenaren moeten wennen.

Het is onzin dat het niet overal kan. Mensen investeren in dure stallen, dure bodems voor een bak etc etc. Dat vindt men wel belangrijk, dus dan kan het wel.
Door heel Nederland worden er pp's aangelegd en kan het wel, als men daarin wil investeren.

Je kan ook op specifieke wensen in springen, als men wil. Ik heb op een stal gewerkt met 80 paarden, waarvan 2/3e pension. Die gingen naar buiten, naar binnen en kregen eten. Daar zat echt niet zoveel verschil tussen per paard, dus wordt er ook geen rekening gehouden met specifieke wensen.

Paarden worden overdag in de wei gegooid en op veel stallen wisselt de samenstelling met regelmaat. De een doet netjes aan introduceren en de andere echt totaal niet.
's Winters op de paddock is arbeids intensief en vaak een drama op stallen. Paddocks zijn klein, paarden staan alleen, zonder eten en drinken, heel kort buiten etc. En de stallen vinden het stront scheppen en wisselen veel werk.

In een vierkante wei of paddock wordt er eerder geknokt en zetten ze elkaar in een hoek. Zeker in groepen waar ze op stal staan en even hun ei kwijt kunnen buiten.
Als je dat vergelijkt als je de indeling al anders maakt en 24/7 een relaxte groep hebt, heeft dat ook effect op de nieuwe bijv.

Er zijn vaak stallen waar een paard apart kan staan en ook zeker paarden die het eerst niet redden bijgevoerd kunnen worden. 1 paard eruit halen en extra voeren is minder werk, dan elke dag buiten en binnen zetten, 3 voer rondjes doen ( als je mazzel hebt ) etc.

Mensen willen niet en houden vast aan oude gewoontes.

Om nu na een bliksem inslag elkaar en mensen bang te maken is gewoon niet fair. Dat kan altijd en overal gebeuren. Ik heb in 40jr paarden echt hele nare ongelukken gezien, heel veel paarden kapot gemaakt zien worden etc. Veel meer dan een enkel geval door buiten staan, bliksem inslag etc.

Een bui kan ook vrij onverwacht komen. Zeker vroeger toen we geen smartphones hadden en dan mochten we echt niet de paarden meer uit de wei vissen.

roosa
Berichten: 2312
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Onweer en paarden buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 15:10

Krijgen we nu weer het mijn paard staat langer buiten als die van jou dus ik ben goed bezig topic?
Ze vraagt wie zijn knol binnen zet met onweer.

Nou lekker doen wat jij veilig vind in zo.n situatie.
Bij mij kan je dus een peer in m.n reet gaar koken met onweer als ze buiten staan.
Dus dan maar even egoïstisch zijn voor mijn eigen gemoeds-rust en even in de hokken.
Is niks huilie huilie aan hoor met een berg hooi voor hun kokertje

Roosje ZZLicht+3 Nog altijd bij me.rust zacht ouwe gekkie
Marienhofse Loesje Z1 +2
April star mijn feest beestje muis 4 jaar
Jackson loesje x finnegan

Sanet
Berichten: 7920
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Onweer en paarden buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 15:33

Ik heb mijn paarden nog nooit huilie huilie zien doen ook :D

Syb (1997) ZZ-Zwaar+6!
Lyr
(2011) Z1+8! (+ veulen 2024)
Thyra (2022)
#FriezenGek 27#

Shaggy09
Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 15:36

roosa schreef:
Krijgen we nu weer het mijn paard staat langer buiten als die van jou dus ik ben goed bezig topic?
Ze vraagt wie zijn knol binnen zet met onweer.

Nou lekker doen wat jij veilig vind in zo.n situatie.
Bij mij kan je dus een peer in m.n reet gaar koken met onweer als ze buiten staan.
Dus dan maar even egoïstisch zijn voor mijn eigen gemoeds-rust en even in de hokken.
Is niks huilie huilie aan hoor met een berg hooi voor hun kokertje


Je paard onnodig binnen zetten is natuurlijk een beetje apart. Maar ieder paard is anders
en ik geloof zeker dat er paarden zijn die beter gaan op onweer als ze binnen staan dan wanneer
ze buiten staan. Maar sommige ook totaal niet. Doe gewoon wat goed is voor je paard.

Ik heb toch wel een naar gevoel bij onweer, of de paarden nou binnen of buiten staan.

JM :#

Nikass
Berichten: 16669
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 18:15

superpony schreef:
Nikass, wij hebben echt verschillende paarden. Allemaal ex stal paarden, verschillende leeftijden en verschillende behoefte's. Gaat allemaal prima om ze 24/7 buiten te houden.

Ik ken steeds meer mensen die dat ook doen en ik merk dat vooral de eigenaren moeten wennen.

Het is onzin dat het niet overal kan. Mensen investeren in dure stallen, dure bodems voor een bak etc etc. Dat vindt men wel belangrijk, dus dan kan het wel.
Door heel Nederland worden er pp's aangelegd en kan het wel, als men daarin wil investeren.

Je kan ook op specifieke wensen in springen, als men wil. Ik heb op een stal gewerkt met 80 paarden, waarvan 2/3e pension. Die gingen naar buiten, naar binnen en kregen eten. Daar zat echt niet zoveel verschil tussen per paard, dus wordt er ook geen rekening gehouden met specifieke wensen.

Paarden worden overdag in de wei gegooid en op veel stallen wisselt de samenstelling met regelmaat. De een doet netjes aan introduceren en de andere echt totaal niet.
's Winters op de paddock is arbeids intensief en vaak een drama op stallen. Paddocks zijn klein, paarden staan alleen, zonder eten en drinken, heel kort buiten etc. En de stallen vinden het stront scheppen en wisselen veel werk.

In een vierkante wei of paddock wordt er eerder geknokt en zetten ze elkaar in een hoek. Zeker in groepen waar ze op stal staan en even hun ei kwijt kunnen buiten.
Als je dat vergelijkt als je de indeling al anders maakt en 24/7 een relaxte groep hebt, heeft dat ook effect op de nieuwe bijv.

Er zijn vaak stallen waar een paard apart kan staan en ook zeker paarden die het eerst niet redden bijgevoerd kunnen worden. 1 paard eruit halen en extra voeren is minder werk, dan elke dag buiten en binnen zetten, 3 voer rondjes doen ( als je mazzel hebt ) etc.

Mensen willen niet en houden vast aan oude gewoontes.

Om nu na een bliksem inslag elkaar en mensen bang te maken is gewoon niet fair. Dat kan altijd en overal gebeuren. Ik heb in 40jr paarden echt hele nare ongelukken gezien, heel veel paarden kapot gemaakt zien worden etc. Veel meer dan een enkel geval door buiten staan, bliksem inslag etc.

Een bui kan ook vrij onverwacht komen. Zeker vroeger toen we geen smartphones hadden en dan mochten we echt niet de paarden meer uit de wei vissen.


Mijn paard heeft genoeg in onweer gestaan en is niet bang. Dat is niet mijn issue. Mijn paard kan zich wel degelijk comfortabel voelen op een stal op zo'n moment.

Je hoeft mij niet te vertellen hoe het op stallen gaat. Ik heb niet voor niks alles opgegeven om ergens anders te gaan wonen waar ik mijn paard aan huis kan houden. Maar dat wil niet zeggen dat het nu allemaal perfect is. Ik investeer niet in binnenbakken en wat je allemaal noemt dat interesseert me helemaal niet.
Alles kan ja, als je veel geld hebt en je de Gemeente kan overhalen om een vergunning te verstrekken om te bouwen op agrarische bestemming. Wees ff realistisch, niet ALLES kan ALTIJD.
Regel jij even grond in de randstad voor al die paarden daar. Verandering moet plaatsvinden jazeker, maar dat is niet alléén een mentaliteitsprobleem, maar ook een financieel en ruimte probleem. Nederland heeft een overschot aan paarden.
Als je zou willen en het geld zou hebben kun je nog alle duizenden paarden rond Amsterdam niet een pp geven, die ruimte is er simpelweg daar niet. Dan moet je ze naar Friesland verkassen.

Mijn paard uit de kudde halen om te eten betekent dus dat ze niet 24/7 in de kudde staat, dat zijn geen drie voer rondjes. Zoals ik zei heeft mijn paard veel meer nodig dan de anderen en ze eet ook nog eens een stuk langzamer.

Nogmaals: het is niet zo zwart/wit. Niet één systeem is het beste. Kijken naar wat je paard nodig heeft en daar zoveel je kunt aan voldoen, dáár gaat het om.

Inderdaad Shaggy, zo denk ik er ook over.

SterreV
Berichten: 11
Geregistreerd: 09-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 22:13

Ik zou ze persoonlijk ook niet op een open weiland zetten. Je weet maar nooit x

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only
Berichten: 15443
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Re: Onweer en paarden buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 18:06

Ik zet ze (wanneer we thuis zijn) binnen wanneer onweer dreigt. Wij wonen enorm landelijk en geen nabije buren. Vandaar snelle risico op inslaan door de electra van ons huis.
Daarnaast ook zicht op de paarden. En laatst bij het pittige onweer was vooral de Shetlander echt bang toen hij buiten stond. Stond te rillen naast de Fjord.

Mondy
Berichten: 11820
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: Onweer en paarden buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 18:15

Door mijn angst voor onweer is dit een van de redenen waarom ik mijn paard niet 24/7 buiten zou willen. Met joker om meerdere redenen niet maar dit is er iig voor alle 1.
Als t even kan met onweer graag naar binnen :j
Ik ben te bang dat ze of (indirect)geraakt worden of door de draden vliegen.

Mondy R.I.P 30-05-2012 <3 Jolly Joker
Be a appaloosa in an arena of sorrels.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller
Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 18:22

Mondy schreef:
Door mijn angst voor onweer is dit een van de redenen waarom ik mijn paard niet 24/7 buiten zou willen. Met joker om meerdere redenen niet maar dit is er iig voor alle 1.
Als t even kan met onweer graag naar binnen :j
Ik ben te bang dat ze of (indirect)geraakt worden of door de draden vliegen.


Maar je beseft dat de kans op dood door stalbrand (broei in hooi, oude waterkokee met kortsluiting, muizen in electra) groter is?

Nikass
Berichten: 16669
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 18:56

Dat hangt toch maar net van je stal af ook? Bij ons is broei in het hooi niet mogelijk en geen idee waarom er een waterkoker bij mijn stal zou staan...

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller
Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 00:12

Nikass schreef:
Dat hangt toch maar net van je stal af ook? Bij ons is broei in het hooi niet mogelijk en geen idee waarom er een waterkoker bij mijn stal zou staan...


Slobber maken? Op veel stallen staat wel zo'n ding.

Quir
Berichten: 17353
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-19 09:06

Nou hier toch niet, maar ik loop gewoon even 20m naar binnen in huis naar de waterkoker haha.

Maar heel veel is afhankelijk hoe je stal is opgebouwd, etc. Hier in Zweden zijn ze sowieso wat verder met "brandcellen" in een stal en brandveiligheid.

Tijdens het uit zoeken om een nieuwe stal te bouwen en de best strenge controles (afhankelijk wel of het privé of bedrijfsmatig gebruik is, privé vrij makkelijk namelijk en niet zo veel controle). Maar zadelkamer moet bijvoorbeeld een aparte brandcel zijn, schrikdraad apparaat mag nooit aan/op stal gebouw zitten, enz enz.

Maar onweersbuien zijn heel veel heviger dan in NL en komen ook veel vaker voor (al verschilt het per jaar natuurlijk).

Bliksemafleider heeft pas nut in een omtrek van 20m waar de bliksem in slaat. Staat de bliksemafleider 25m verderop, heeft deze geen invloed. Ik woon achteraf op het platteland in een groepje van 5 huizen, maar geen enkel huis staat dichterbij dan 50/100m. Daarbuiten is het eerste huis op een km of 5. Dus al zou er op elk huis een bliksemafleider staan, heeft dat geen nut.

Mijn paarden hebben in de zomer vrij toegang tot ongeveer 10ha grasland, deels tussen de bomen en deels open vlakte. Maar bliksemafleiders plaatsen heeft dus niet of nauwelijks nut in dit geval.

Ook zijn mijn paarden duidelijk bang als het dichtbij komt. Onweer wat verder weg reageren ze niet heel erg op.

Naast mijn dames staan 4 jonge hengsten, 24/7 buiten. Die reageren toch ook best flink als de onweer erg dichtbij komt. En krijg niet de indruk dat ze weten wat ze doen, omdat ze allemaal wat anders doen (bosrand gaan staan, de ander juist midden in het land en de ander gaat weer rennen).

Belangrijkste is inderdaad natuurlijk dat je doet waar jij je goed en veilig bij voelt. Maar hier gaan ze dus gewoon echt naar binnen als de onweer recht over komt. :j
Mijn beestjes zijn wel ook "gewend" op stal te gaan (als ik ga rijden of longeren of ... Staat de ander ook op stal), met heel slecht weer in de zomer ook in de nacht of juist als het extreem warm is staan ze in de middag op stal en in de winter staan ze in de nacht dus altijd binnen vanwege de wolven. En ik ze simpelweg niet met -20 of kouder buiten laat met hun relatief dunne Nederlandse vacht. :=

Mondy
Berichten: 11820
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 09:13

Gypsy schreef:
Mondy schreef:
Door mijn angst voor onweer is dit een van de redenen waarom ik mijn paard niet 24/7 buiten zou willen. Met joker om meerdere redenen niet maar dit is er iig voor alle 1.
Als t even kan met onweer graag naar binnen :j
Ik ben te bang dat ze of (indirect)geraakt worden of door de draden vliegen.


Maar je beseft dat de kans op dood door stalbrand (broei in hooi, oude waterkokee met kortsluiting, muizen in electra) groter is?



Gypsy schreef:
Nikass schreef:
Dat hangt toch maar net van je stal af ook? Bij ons is broei in het hooi niet mogelijk en geen idee waarom er een waterkoker bij mijn stal zou staan...


Slobber maken? Op veel stallen staat wel zo'n ding.



Hier geen waterkoker.
Maar voor mij is de kans op een stalbrand niet groter dan de kans op een paard wat in paniek raakt door t onweer.
Of dat mijn paniek te groot gaat worden wetende dat ie buiten staat met het onweer.

Mondy R.I.P 30-05-2012 <3 Jolly Joker
Be a appaloosa in an arena of sorrels.

xMyrnavG
Berichten: 114
Geregistreerd: 28-04-18

Re: Onweer en paarden buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 09:42

Grappig om de discussie te lezen, ik kan me ook vinden in beide perspectieven. Toch zou ik mijn paarden ook liever binnen zetten.

Appie en JJ <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 10:58

Naast waterkokers zijn bijvoorbeeld radio’s ook veel gezien in een stal.. meestal is er sws wel stroom/stopcontacten.
iemand die ik ken heeft een koeienstal waar de bliksem ooit is ingeslagen. Dat heeft gezorgd voor tientallen dode koeien. Het ijzer geleid en als de koeien net met hun kop erdoor aan het eten zijn is t einde verhaal..
Voor beide is wat te zeggen binnen of buiten. Ideale situatie is natuurlijk als ze zelf zouden kunnen kiezen. Anders kan je alleen maar doen wat voor jou t beste voelt..


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: greendragon, Marjelle1992, Sophie_ en 74 bezoekers