Onweer en paarden buiten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 01:57

Ik ben zelf ook een beetje angstig met onweer, maar ze staan 24/7 buiten en dat gaat altijd goed. Nu huren we nog op ong 4km van huis. Daar zijn veel bomen in en rond hun mini pp en ze hebben 2 open stallen.
We zijn weleens na een flinke bui gaan kijken en dan kijken ze ons vrij dom aan.

Ook zijn we eens aangekomen tijdens een bui en even in de auto blijven zitten en konden zien wat ze deden. Ze rende wel 2x heen en weer, maar stonden tijdens de echte bui op het meest open stuk vlakbij elkaar.

Ik heb vaker meegemaakt om me heen dat de bliksem in een stal inslaat met brand tot gevolg dan een paard door de bliksem werd getroffen.
Persoonlijk zie ik ze ook liever gewoon een fijn paardenleven hebben en dan in 1 klap weg, dan door paniek, pijn etc.
Sowieso willen ze niet meer opgesloten worden en zijn ze nu gewend zelf te kiezen. Die keuzes wegnemen vind ik erger dan het risico dat ze getroffen worden.

Maar ik blijf het naar vinden. We verhuizen over een maand naar een huis met grond en ook veel bomen rondom en hoop er dan weer het beste van.


Sizzle
Berichten: 35664
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 08:43

Bij storm gaan ze hier eigenlijk altijd naar binnen hoor, maar dat komt hooguit 2x per jaar voor. Als het hier stormt gaan ook letterlijk bomen om omdat het normaal bijna niet waait. In NL kan een boom veel meer wind hebben.
Bovendien sneuvelt er bij storm doorgaans ook wel een omheining.

Omweer gaat niet perse samen met storm. Het onweert hier hartstikke vaak en het is onvoorspelbaar, soms rommelt het de hele dag maar blijft het achter Rijn of achter een berg.

mirjamalvaro
Berichten: 14641
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Onweer en paarden buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 09:24

Ze gaan mooi naar binnen hier bij onweer. :=

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

Lindsey_99
Berichten: 2475
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Onweer en paarden buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 09:33

Hier blijven ze gewoon buiten. Vorig jaar met storm is een boom omgegaan tussen paddock en weide. Ze zijn niet suf en hebben zich uit de voeten gemaakt. Bij onweer kan de stroom beter van de wei af, maar aangezien ik niet naast stal woon blijft die er maar op. Ongelukken gebeuren altijd, op stal en buiten net zo goed. Er branden ook stallen af vanwege inslag. Ik vermoed dat door de droogte van de afgelopen twee jaar er wel meer bomen gaan omvallen omdat ze dood zijn gegaan. Beetje winterstorm zal het leren.

Over de IJssel

Es_ther
Berichten: 18704
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 09:35

Hier staan ze 24/7 buiten met stallen die altijd open zijn, dus ze kunnen zelf beslissen. Regen blijft ze gewoon buiten, onweer wandelen ze naar binnen.
Staat wel een bliksemafleider bij gelukkig :).

Witte paarden snel smerig? Nee joh, ze weten gewoon nog niet welke kleur zij willen hebben!

gohya
Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: Onweer en paarden buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 09:53

Altijd buiten met schuilstal en de ruimte om te vluchten.Ze zeggen dat de meeste paarden een inslag voelen aankomen.Dat kan wel kloppen,hier sloeg de bliksem in op een boom en die splijte door de midden.De gehele bovenste helft viel in het weiland precies op de voerplek waar het hooi staat.Geen enkele pony is geraakt.

FB Groep Second Chance.

Muronia
Berichten: 19499
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Onweer en paarden buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 09:57

Hier gaan ze op stal als er onweer (of storm) komt. Er staan veel bomen om mijn terrein en ik moet er niet aan denken dat daar iets mis gaat. Ze hebben buitenstallen dus mocht het huis in de fik vliegen dan zou er tijd moeten zijn om de stallen open te doen en de paarden eruit te laten.

Stal Muronia - Groninger Paarden fokkerij - gecertificeerde K.I.-service op locatie provincie Groningen / Drenthe
Veronia (v. Macho Polo), voor 2024 drachtig van Leffe (Lenard x Onno S) - Elonia (v. Ecksteins Eminenz) voor 2025 gedekt met Major (Mylord x Valentin) - Florentino (v. Florencio) - Wainonia (v. Oliver) - Elmira (v. Krimh)
[KS-MK] Stal Muronia gaat op naar een '24 Groninger veulentje

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 10:00

Ik heb ze liever vrij buiten dat ze kunnen kiezen als op gesloten op stal.Zou me zo schuldig voelen als ze in een brandende stal staan en niet weg kunnen. Als ze aan een inslag overlijden is het 1 klap en dood en niet de doodsangst.
Ik ben ooit eens door noodweer naar de paarden gerent ,het onweerde en hagelde te gelijk en ondanks de grote schuilstal ,stonden ze met de kont gedraaid tegen de windrichting in verder te eten.

Azmay
Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Onweer en paarden buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 10:36

Hier altijd buiten met schuilstal, ben wel eens gestresst wakker geworden van enorme klappen en flitsen en toen ik uit het raam keek stonden die 2 oenen gewoon onder de boom te chillen van wat ik door de flitsen kon zien :Z

flitzz
Berichten: 1271
Geregistreerd: 25-08-08
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 10:51

Ik snap jou wel TS. Sinds dat ik in Zweden woon, vind ik het ook geen fijn gevoel om ze buiten te laten staan. Ze hebben heel veel beschutting qua bomen..
Als het begint te onweren of als er onweer in de lucht hangt komen ze echt naar voor toe gegaloppeerd (uit het stukje bos gedeelte) en staan ze te "drammen" om naar binnen te mogen..
Vaak laat ik ze naar binnen gaan en zodra het over is gaan ze weer naar buiten. Mijn man zegt ook altijd ze zijn buiten net zo "veilig" als binnen. Heeft hij wel gelijk in maar ja.. mijn gevoel...




edit; typefout
Laatst bijgewerkt door flitzz op 01-09-19 11:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Quir
Berichten: 17353
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-09-19 11:15

Ik heb ze nu dus lekker binnen staan. :+
Met zo'n 75 inslagen per minuut in een cirkel van nog geen 15km, waag ik het er gewoon echt niet op. Minimaal 3x ingeslagen in de wei/bosrand wat ik gezien heb, verder verstop ik me zelf ver weg. _O-

Paarden staan rustig hooi te eten op stal, ze mogen als het voorbij is wel weer buiten spelen. De groep jonge hengsten zijn wel extreem onrustig buiten...

Ayasha
Blogger
Berichten: 57910
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 11:23

Quir schreef:
Ik heb ze nu dus lekker binnen staan. :+
Met zo'n 75 inslagen per minuut in een cirkel van nog geen 15km, waag ik het er gewoon echt niet op. Minimaal 3x ingeslagen in de wei/bosrand wat ik gezien heb, verder verstop ik me zelf ver weg. _O-

Paarden staan rustig hooi te eten op stal, ze mogen als het voorbij is wel weer buiten spelen. De groep jonge hengsten zijn wel extreem onrustig buiten...

Dat is IMO ook geen ‘gewoon onweer’.
Dat valt onder extreem weer bij mij en dan zou ik ze wel binnen halen.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Britta31
Berichten: 13125
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 11:27

Mijn ruin gaat altijd binnen staan,maar mijn oude merrie ging gewoon grazen in onweer,regen en wind.Ik was wel bang dat ze een keer gefrituurd in de wei zou liggen.

Britta, OUWE TAAIE.Mijn kerstmutsje.Old but still going samen met onze knuffelruin Nappie.Britt, ik mis je.

Pareltjes
Berichten: 2210
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 11:42

Hier gaat alles direct naar binnen. Als ik niet thuis ben ga ik er speciaal voor naar huis. Zeker met hevige onweders. 3 paarden van vriendin dodelijk getroffen. 1 heeft nog uren geleden.Hangend in de stroomdraad. Had de kracht niet overeind te kunnen. Die aanblik zal ik nooit vergeten, de geur trouwens ook niet.

Het onnozel te denken dat je paard niet getroffen kan worden. Alles kan geraakt worden. Hoe meer bomen en hoe kleiner de weide hoe groter het risico. Evenals grote kale vlaktes. Paarden zullen zelf weg gaan staan bij de bomen maar als de weide te klein is zijn ze kansloos omdat de bliksem door de grond “ reist” . Hoe natter de grond hoe verder.

Kale vlaktes zijn natuurlijk vragen om. Hier dus op stal met bliksemafleiders. Bij twijfel haal ik ze binnen.
Laatst bijgewerkt door Pareltjes op 01-09-19 11:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Quir
Berichten: 17353
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-09-19 11:43

Ayasha schreef:
Quir schreef:
Ik heb ze nu dus lekker binnen staan. :+
Met zo'n 75 inslagen per minuut in een cirkel van nog geen 15km, waag ik het er gewoon echt niet op. Minimaal 3x ingeslagen in de wei/bosrand wat ik gezien heb, verder verstop ik me zelf ver weg. _O-

Paarden staan rustig hooi te eten op stal, ze mogen als het voorbij is wel weer buiten spelen. De groep jonge hengsten zijn wel extreem onrustig buiten...

Dat is IMO ook geen ‘gewoon onweer’.
Dat valt onder extreem weer bij mij en dan zou ik ze wel binnen halen.


Voor hier is dat dus wel normaal onweer. :j

Gimme_Joy
Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Onweer en paarden buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 11:50

In principe blijven ze buiten. Ze kunnen niet schuilen ofzo. Mocht het écht losgaan, dan gaan ze naar binnen, maar dat is nog nooit gebeurd.

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper

Verara
Berichten: 145
Geregistreerd: 09-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 12:41

Mijn paarden kunnen gaan schuilen, maar doen dat niet. Bij hagel en regen wel, maar bij onweer of windstoten gaan ze de stal niet in.
En is het paniek als ik ze op zou sluiten. Opgesloten binnen staan is iets wat mijn grote merrie niet kent, en mijn Welshjes niet meer willen.

Tijdens een enorm rare voorjaarsstorm is zo'n 5 jaar geleden mijn vorige stal ingestort. Wind onder de kap, en toen een andere windstoot die de kap scheef op de muren liet vallen. Niet dat mijn schuur zo krakkemikkig was :P
Vlak daar voor had ik nog overwogen ze toch maar binnen te zetten, maar ze wilden niet.
Dus toen de hele voorkant uit de (stenen)schuur lazerde, stonden ze veilig midden in het land met hun kont in de wind.

Britta31
Berichten: 13125
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Onweer en paarden buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 12:56


Britta, OUWE TAAIE.Mijn kerstmutsje.Old but still going samen met onze knuffelruin Nappie.Britt, ik mis je.

R_oo_s
Berichten: 224
Geregistreerd: 26-08-18
Woonplaats: Overijssel

Re: Onweer en paarden buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 12:58

Bij een onweersbuitje staan ze gewoon buiten , bij echt noodweer of langdurige regen gaan ze naar binnen .

pien_2010
Berichten: 43097
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 13:11

Quir :oo , is dus noodweer en geen normaal onweer.
Paarden kunnen hier kiezen waar ze willen staan (inloopstal) en altijd als het gaat onweren halen wij de stroom van de draad als ze rond het huis staan en gooien alles open, zodat ze weg kunnen vluchten zo nodig.
Wat ons opvalt is dat als het echt stevig te keer gaat, ze juist UIT hun stalletje komen en ervoor gaan staan. Echt altijd! Ze letten dan ook heel erg goed op. Achter hun is het bosje, en daar hebben we alle zwakke bomen broeders al verwijderd.
We hebben geen mooie binnenstallen (helaas totaal geen plek en geld voor). Dus zo moet het maar.
Als ze op de wei staan weet ik niet wat ze doen. Er is een hele rand waar ze verschillende plekken hebben onder struiken en lage bomen waar ze slapen, staan te rusten en als het heet is in de schaduw staan. Dat is echt hun "natuurlijke" stal. Maar of ze daar ook met onweer staan weet ik dus niet.
Wel is het zo met harde wind en stevige regen, gaat ook hier de kont in de wind/ regen en grazen ze meestal gewoon door. Ze zitten daar niet zo mee.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Onweer en paarden buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 00:58

Ik vind het zelf ook naar, maar relativeer ook. Er zijn heel veel weilanden en plekken waar al vele jaren paarden gehouden worden en nooit eentje wordt getroffen door de bliksem. De kans dat je paard zijn been breekt in de wei met spelen en rennen is groter.

Ik las dat iemand zijn paarden op stal zet en bij inslag of brand ze er dan wel uit kan halen nog? Think twice!! Dat doe je niet zomaar even. Misschien nooit een stalbrand meegemaakt, maar misschien goed eens met de brandweer te spreken. Binnen no time zijn je sluitingen al te heet om vast te pakken en door de hitte is het echt vreselijk moeilijk om je paarden te bevrijden. Ook reageren paarden totaal anders door de brand en dat kan zowel voor de paarden en jezelf echt gevaarlijk zijn.
En buiten dat is de rook al dodend.

Alles wat je doet is schijn veiligheid. Zowel buiten als binnen. Wij laten ze buiten en heb even terug gezien wat ze doen. Paarden zijn wijs. Maar ook dat is beperkt, omdat hun pp is afgezet en ze niet verder kunnen dan wat wij ze bieden.
En ook wij hebben heel veel bomen langs de zij en achter kant.
Om bomen gezond te houden, moet je vooral goed snoeien en dan loop je de minste risico's op vallende takken, omvallen etc. Inslag kan je natuurlijk niet voorkomen.

Maar niks is veilig. Nergens en Nooit. Ook zonder onweer niet. Meeste ongelukken gebeuren zonder invloed van het weer/onweer.

toesekie
Berichten: 40
Geregistreerd: 19-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 01:18

Quir schreef:
Ik heb ze nu dus lekker binnen staan. :+
Met zo'n 75 inslagen per minuut in een cirkel van nog geen 15km, waag ik het er gewoon echt niet op. Minimaal 3x ingeslagen in de wei/bosrand wat ik gezien heb, verder verstop ik me zelf ver weg. _O-

Paarden staan rustig hooi te eten op stal, ze mogen als het voorbij is wel weer buiten spelen. De groep jonge hengsten zijn wel extreem onrustig buiten...



Dan is het duidelijk dus niet “gewoon” een onweersbuitje.. Ik heb jarenlang in Zweden gewoond, en onweer meegemaakt, maar toch nooit zo erg dat ik mijn paarden er voor binnenhaalde.

Muronia
Berichten: 19499
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 06:16

superpony schreef:
Ik vind het zelf ook naar, maar relativeer ook. Er zijn heel veel weilanden en plekken waar al vele jaren paarden gehouden worden en nooit eentje wordt getroffen door de bliksem. De kans dat je paard zijn been breekt in de wei met spelen en rennen is groter.

Ik las dat iemand zijn paarden op stal zet en bij inslag of brand ze er dan wel uit kan halen nog? Think twice!! Dat doe je niet zomaar even. Misschien nooit een stalbrand meegemaakt, maar misschien goed eens met de brandweer te spreken. Binnen no time zijn je sluitingen al te heet om vast te pakken en door de hitte is het echt vreselijk moeilijk om je paarden te bevrijden. Ook reageren paarden totaal anders door de brand en dat kan zowel voor de paarden en jezelf echt gevaarlijk zijn.
En buiten dat is de rook al dodend.

Alles wat je doet is schijn veiligheid. Zowel buiten als binnen. Wij laten ze buiten en heb even terug gezien wat ze doen. Paarden zijn wijs. Maar ook dat is beperkt, omdat hun pp is afgezet en ze niet verder kunnen dan wat wij ze bieden.
En ook wij hebben heel veel bomen langs de zij en achter kant.
Om bomen gezond te houden, moet je vooral goed snoeien en dan loop je de minste risico's op vallende takken, omvallen etc. Inslag kan je natuurlijk niet voorkomen.

Maar niks is veilig. Nergens en Nooit. Ook zonder onweer niet. Meeste ongelukken gebeuren zonder invloed van het weer/onweer.


Ik denk dat je mij bedoelde? Ik zei dat als mijn huis in de fik vliegt door bijv. inslag dat ik hopelijk tijd heb om ze eruit te laten. Dit omdat het buitenstallen zijn (zitten niet aan het huis vast ook) dus zou het eerst moeten overslaan vanaf het huis. Zo bedoelde ik dat. Maar het blijft toch denk ik gewoon je gevoel volgen met dat soort weer. Zelf je bomen gezond houden is verstandig maar hier zijn het de bomen van beide buren waar ik bang voor ben met storm of onweer. Metershoge dennenbomen aan de ene kant van voor naar achter en aan de andere kant een soort bos met allerlei bomen wat niet wordt onderhouden.

Stal Muronia - Groninger Paarden fokkerij - gecertificeerde K.I.-service op locatie provincie Groningen / Drenthe
Veronia (v. Macho Polo), voor 2024 drachtig van Leffe (Lenard x Onno S) - Elonia (v. Ecksteins Eminenz) voor 2025 gedekt met Major (Mylord x Valentin) - Florentino (v. Florencio) - Wainonia (v. Oliver) - Elmira (v. Krimh)
[KS-MK] Stal Muronia gaat op naar een '24 Groninger veulentje

Quir
Berichten: 17353
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-19 09:28

toesekie schreef:
Quir schreef:
Ik heb ze nu dus lekker binnen staan. :+
Met zo'n 75 inslagen per minuut in een cirkel van nog geen 15km, waag ik het er gewoon echt niet op. Minimaal 3x ingeslagen in de wei/bosrand wat ik gezien heb, verder verstop ik me zelf ver weg. _O-

Paarden staan rustig hooi te eten op stal, ze mogen als het voorbij is wel weer buiten spelen. De groep jonge hengsten zijn wel extreem onrustig buiten...



Dan is het duidelijk dus niet “gewoon” een onweersbuitje.. Ik heb jarenlang in Zweden gewoond, en onweer meegemaakt, maar toch nooit zo erg dat ik mijn paarden er voor binnenhaalde.


Dit is echt gewoon een normaal onweersbuitje, anders is het elke week wel zeer uitzonderlijk. Deze week al 2 van deze buien gehad, waarvan donderdag de onweer veel heviger was.


superpony schreef:
Ik vind het zelf ook naar, maar relativeer ook. Er zijn heel veel weilanden en plekken waar al vele jaren paarden gehouden worden en nooit eentje wordt getroffen door de bliksem. De kans dat je paard zijn been breekt in de wei met spelen en rennen is groter.

Ik las dat iemand zijn paarden op stal zet en bij inslag of brand ze er dan wel uit kan halen nog? Think twice!! Dat doe je niet zomaar even. Misschien nooit een stalbrand meegemaakt, maar misschien goed eens met de brandweer te spreken. Binnen no time zijn je sluitingen al te heet om vast te pakken en door de hitte is het echt vreselijk moeilijk om je paarden te bevrijden. Ook reageren paarden totaal anders door de brand en dat kan zowel voor de paarden en jezelf echt gevaarlijk zijn.
En buiten dat is de rook al dodend.

Alles wat je doet is schijn veiligheid. Zowel buiten als binnen. Wij laten ze buiten en heb even terug gezien wat ze doen. Paarden zijn wijs. Maar ook dat is beperkt, omdat hun pp is afgezet en ze niet verder kunnen dan wat wij ze bieden.
En ook wij hebben heel veel bomen langs de zij en achter kant.
Om bomen gezond te houden, moet je vooral goed snoeien en dan loop je de minste risico's op vallende takken, omvallen etc. Inslag kan je natuurlijk niet voorkomen.

Maar niks is veilig. Nergens en Nooit. Ook zonder onweer niet. Meeste ongelukken gebeuren zonder invloed van het weer/onweer.


Dat was ik en ja ik heb een stal brand meegemaakt en ben er nog altijd van overtuigd dat ik ze eerder red uit mijn stal als er brand ontstaat door bliksem dan dat ik ze kan redden wanneer de bliksem in hun weiland inslaat.
Vooral ook door hoe mijn stal (op)gebouwd is.

Overigens ga ik hier geen bomen snoeien, dan heb ik ruzie. _O-

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Onweer en paarden buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 09:33

Hier staan ze buiten. Ze hebben 2 schuilstallen en bij onweer zoeken ze juist het midden van het land op. Overigens heb ik 3 grote bomen in het land en een bomenrij van zo'n 300 m. lang. Ze geven er helemaal niks om.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 98 bezoekers