Onweer en paarden buiten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Onweer en paarden buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 11:37

Bij ons een hele bomen rand van de gemeente die ook niet echt goed bijgehouden worden, maar wel genoeg ruimte om weg te lopen naar andere kant. Straks zitten we ook met aan 2 kanten een bomen rand. Maar dan kunnen ze wel weg van de bomen.

Ik zie ook vaak bij storm dat ze kiezen voor open vlakte en overzicht willen.

Wat ik bedoel qua brand, is dat het erger is dan de meeste denken. De sluitingen worden te heet en pak je echt niet meer vast bij een stalbrand. En de rook ontwikkeling is al dodelijk.
De rook of eventuele brandplekken o de huid kunnen voor een paard alsnog dodelijk zijn, al redt je ze uit een brand.
Maar goed, brand in de schuur of een boom erop, het is gewoon vreselijk.

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 11:44

Britta31 schreef:
[ [url=m/HjqgvT.jpg]Afbeelding[/url] ]
Kont in de wind.


Geniaal die foto!

Britta31

Berichten: 13140
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Onweer en paarden buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 16:37

Net of ze een string aan heeft :=

Cinnepin

Berichten: 8928
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Onweer en paarden buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 14:00


superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 14:11


olijf

Berichten: 1485
Geregistreerd: 27-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 14:32

Ik haal ze ook binnen.. Denk dat het ieder voor zich beslissen is.
Ik heb ook twee paarden op de wei gevonden vroeger.... Bliksem sloeg in op het spoor naast de weide, maar was nog best een stuk er van af in mijn ogen.
Maar zo ver kan het gaan dus blijkbaar...
Maar denk idd als je een stalbrand hebt meegemaakt, je ze weer liever buiten hebt...
Zolang je doet wat je denkt dat het beste is voor jou paard toch?

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Onweer en paarden buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 14:33

Precies zo :)
Als je beter slaapt met de paarden op stal, dan is jouw nachtrust toch heus meer waard dan wat iemand op bokt vind :D

olijf

Berichten: 1485
Geregistreerd: 27-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 14:36

Sizzle schreef:
Precies zo :)
Als je beter slaapt met de paarden op stal, dan is jouw nachtrust toch heus meer waard dan wat iemand op bokt vind :D

}:0 Waarheid als een koe :')

Cinnepin

Berichten: 8928
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 15:26

superpony schreef:
Cinnepin schreef:


Dat is echt vreselijk hoor. Maar je moet het wel in verhouding blijven zien.

Meeste paarden overlijden nog steeds omdat ze kapot gereden zijn, een ongeluk krijgen of koliek etc.



Klopt, maar las dit en moest aan dit topic denken, vandaar ;)

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Re: Onweer en paarden buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 15:34

Mijn paarden zijn niet gewend om opgesloten te staan in een stal, dus zij blijven gewoon lekker buiten staan met inloopstal :)

Als het echt superhard waait gaan ze de wei op aangezien er in de paddock en rondom de inloopstal een aantal dingen zijn ingestort en we niet willen riskeren dat dat nog een keer gebeurt en er een paard tussenzit..

BarbaLala

Berichten: 9609
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 15:38

Ik heb eens -met paard aan de hand!- op 50m afstand een vuurbal zien inslaan. Notabene in het draad. Aan de bosrand. Dus niet eens het hoogste punt.
Bij de staleigenaar waren alle electrische apparaten in huis stuk door de klap.
Sindsdien nog banger voor onweer dan ik al was. :=

Echter zou ik mijn paarden never nooit op stal zetten met onweer.
Het risico dat je paard met stal en al afbrand als het daar in slaat, nee dank je.
Wel ben ik blij dat die van mij niet (meer) op of aan de uiterwaarden staan bij de Rijn of op een andere gigantische open vlakte. Maar dat vind ik sowieso een onprettig gevoel bij guur weer.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Onweer en paarden buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 17:38

Met het steeds extremer wordende weer, moeten we misschien toch meer gaan denken aan preventieve maatregelen. Het zal niet altijd helpen, maar ik denk dat we nu nog erg weinig bliksem afleiders hebben en ook in huis veelal apparaten aan laten, stopcontacten in het stroom, gewoon gaan douchen etc.

Zag laatst wel beveiligers voor apparaten bijv en ook voor buiten, voor je stroom draden etc etc.

BigOne
Berichten: 38256
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Onweer en paarden buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 20:04

Wanneer je bang bent voor blikseminslag in de stal moeten mensen er ook geen zonnepanelen op leggen, daar komen heel veel branden uit voort de laatste jaren. Alleen denken mensen nog al te vaak dat dat wel veilig is.

Hemellichaam
Berichten: 101
Geregistreerd: 21-08-19
Woonplaats: België

Re: Onweer en paarden buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 20:27

Bij ons op stal worden de paarden sowieso op stal gezet 's avonds tot de volgende ochtend, maar indien ze eerder onweer geven dan worden ze gewoon wat vroeger binnengehaald. Zelf ben ik wel meer gerust als ze op stal staan met bliksem dan in de wei.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 22:43

bigone schreef:
Wanneer je bang bent voor blikseminslag in de stal moeten mensen er ook geen zonnepanelen op leggen, daar komen heel veel branden uit voort de laatste jaren. Alleen denken mensen nog al te vaak dat dat wel veilig is.


Nu word ik best bang.. := Wij hebben zonnepanelen op ons dak thuis.

Nikass

Berichten: 16700
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 09:09

Pareltjes schreef:
Hier gaat alles direct naar binnen. Als ik niet thuis ben ga ik er speciaal voor naar huis. Zeker met hevige onweders. 3 paarden van vriendin dodelijk getroffen. 1 heeft nog uren geleden.Hangend in de stroomdraad. Had de kracht niet overeind te kunnen. Die aanblik zal ik nooit vergeten, de geur trouwens ook niet.

Het onnozel te denken dat je paard niet getroffen kan worden. Alles kan geraakt worden. Hoe meer bomen en hoe kleiner de weide hoe groter het risico. Evenals grote kale vlaktes. Paarden zullen zelf weg gaan staan bij de bomen maar als de weide te klein is zijn ze kansloos omdat de bliksem door de grond “ reist” . Hoe natter de grond hoe verder.

Kale vlaktes zijn natuurlijk vragen om. Hier dus op stal met bliksemafleiders. Bij twijfel haal ik ze binnen.


Wat afschuwelijk voor dat paard, en voor jou om dat te zien...
Paarden gaan inderdaad juist weg bij de bomen (bij de OVP gingen ze ook de open vlakte op)
Bij gerommel in de verte blijven ze bij ons nog buiten, maar gaat wel het stroom van de omheining (als het er al op staat) Maar bij onweer dat echt boven ons hangt staan ze lekker op stal.

Britta31: zo heeft een paard niets aan een deken.

Ivo_Boers
Berichten: 4
Geregistreerd: 09-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 13:08

Bij ons worden ze altijd best wel bang en gaat iedereen naar binnen. Je weet maar nooit. Voordat er paniek uitbreekt.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 13:25

Ivo_Boers schreef:
Bij ons worden ze altijd best wel bang en gaat iedereen naar binnen. Je weet maar nooit. Voordat er paniek uitbreekt.


Dan hebben ze te weinig ruimte om zichzelf veilig te kunnen stellen.

Ik zie ook wel paarden op paddocks zonder beschutting etc die dan steeds op en neer rennen, maar dat is logisch.

Die van ons kunnen op verschillende plekken gaan staan en kunnen dan duidelijk voor de veiligste plek kiezen. Ze weten heel goed waar dat is en dat is anders dan waar ik voor zou kiezen.

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-19 14:31

superpony schreef:
Ivo_Boers schreef:
Bij ons worden ze altijd best wel bang en gaat iedereen naar binnen. Je weet maar nooit. Voordat er paniek uitbreekt.


Dan hebben ze te weinig ruimte om zichzelf veilig te kunnen stellen.

Ik zie ook wel paarden op paddocks zonder beschutting etc die dan steeds op en neer rennen, maar dat is logisch.

Die van ons kunnen op verschillende plekken gaan staan en kunnen dan duidelijk voor de veiligste plek kiezen. Ze weten heel goed waar dat is en dat is anders dan waar ik voor zou kiezen.


Hoeveel ruimte zouden ze volgens jou dan moeten hebben dat ze niet bang worden?

loriene
Berichten: 2582
Geregistreerd: 08-12-09
Woonplaats: vlak bij de zee

Re: Onweer en paarden buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 15:52

Hier ook naar binnen wanneer er onweer aan komt.

BrittS

Berichten: 1723
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 15:55

Ik zou ze niet op een open weiland willen hebben, heb het eens meegemaakt met een pony van de manege waar ik ooit reed, het gras stak nog uit zijn mond..

Mijn paarden staan in een PP met bomen en een schuilstal, ze mogen dus zelf kiezen, maar ze staan met slecht weer áltijd binnen.

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Onweer en paarden buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 15:57

Bij mij gaan ze zelf wel naar binnen, sowieso als het (hard) regent. :)
Voor bliksem ben ik niet zo bang (ze staan niet op een open vlakte), maar we hebben wel veel last gehad van ongevallen bomen of erg grote takken bij storm... ook op mijn hekwerk. Dus als er een code oranje wordt afgegeven zorg ik dat ik in elk geval in de buurt ben.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 16:17

Quir schreef:
Hoeveel ruimte zouden ze volgens jou dan moeten hebben dat ze niet bang worden?


Het gaat niet per se om het aantal ha. Het gaat om je indeling. Dat ze dus echt kunnen kiezen.

De meeste standaard stallen hebben alleen kleine paddocks waar een paard alleen op en neer kan rennen, maar geen keus heeft om wel of niet beschut te gaan staan. Ook word er vaak geen rekening gehouden met de ligging van de paddocks ten opzichte van wind richtingen, dus op zo weinig m2 is dat vooraan of achteraan hetzelfde.

Wij hebben een mini pp en ik zie wat ze doen met onweer en wat ze kiezen. Maar ook bij warmte kiezen ze zelf.

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-19 18:02

superpony schreef:
Quir schreef:
Hoeveel ruimte zouden ze volgens jou dan moeten hebben dat ze niet bang worden?


Het gaat niet per se om het aantal ha. Het gaat om je indeling. Dat ze dus echt kunnen kiezen.

De meeste standaard stallen hebben alleen kleine paddocks waar een paard alleen op en neer kan rennen, maar geen keus heeft om wel of niet beschut te gaan staan. Ook word er vaak geen rekening gehouden met de ligging van de paddocks ten opzichte van wind richtingen, dus op zo weinig m2 is dat vooraan of achteraan hetzelfde.

Wij hebben een mini pp en ik zie wat ze doen met onweer en wat ze kiezen. Maar ook bij warmte kiezen ze zelf.


Ze hebben hier namelijk alle keuze en ruimte waar ze wel en niet willen staan, etc. Open vlaktes, bos, bosrand (uit alle richtingen mogelijk), berg/beschut/beneden, tent (jonge hengsten vaste stal), enz en ongeveer zo'n 10ha vrije toegang tot alles. Maar bang zijn ze wel degelijk, ook de groep jonge hengsten.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Onweer en paarden buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 18:10

Wie zegt dat ze bang zijn? Ze doen wat ze moeten doen. En ik zie die van ons ook weleens tijdens onweer heen en weer rennen, maar dat zijn de coolste paarden ooit, dus weten echt wel wat ze doen. Paarden die angst hebben opsluiten is dan alleen maar erger.
Ze kunnen dan geen kant op en staan meestal alleen in 3*3. Geen steun aan elkaar niks.

Ook met vuurwerk staan die van ons buiten en kiezen ze hun plek. Of als de apache heli's over komen die echt over onze boomtoppen komen.
Vast niet leuk, maar ze kunnen kiezen wat de beste plek is.

Ben weleens snel naar stal gegaan met een vreselijke storm omdat ik bang was voor bomen en grote takken. Had echt verwacht dat ze stonden te schuilen, want dat had ik gedaan. Maar ze stonden tegen elkaar aan op de open vlakte. Daar heb ik weer van geleerd.

In Nederland zijn onweersbuien soms heftig, maar duren geen hele dagen.