Onweer en paarden buiten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Onweer en paarden buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-19 20:21

Vroeg me eigenlijk af hoe jullie erover denken, paarden met onweer op het weiland laten of op stal? Of hoe ga je er mee om?

Ben zelf namelijk echt panisch met onweer en paarden buiten op de wei...

Twee keer in NL waarbij meerdere paarden een blikseminslag niet overleefde en twee weken terug hier in Zweden ook drie paarden. Dus hier gaan ze echt echt altijd naar binnen... Ondanks dat de kans wellicht heel erg klein is, wil ik het risico niet nemen. Moet wel zeggen dat we hier in Zweden veel vaker en hevigere onweersbuien hebben dan in NL, daardoor wellicht ook wat meer bewust mee bezig.

Ik hou het dus ook continue in de gaten als er onweer voorspeld wordt. Ze gaan dan ook verplicht op stal zodra het in de buurt komt (http://www.lightningmaps.org is mijn heilige website haha :+ wordt minimaal 2x per dag gecontroleerd _O- ). Maar nu ben ik vrijwel altijd thuis, staan ze voor de deur aan huis en is dat dus vrij makkelijk voor mij.

Maar, hoe denken jullie erover, paarden buiten met onweer of op stal of hoe los je het eventueel anders op?

DreamB

Berichten: 759
Geregistreerd: 15-06-19
Woonplaats: Scherpenzeel(GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 20:25

Ik heb 2 verzorgpony's en die staan eigenlijk 24/7 buiten met een schuilstal, ze gaan eigenlijk bijna niet naar binnen en is eigenlijk nog nooit iets mee gebeurt. En wet gevoel is voor mij ook herkenbaar en ik denk als het echt extreem wordt kunnen ze naar binnen
Laatst bijgewerkt door DreamB op 31-08-19 20:27, in het totaal 1 keer bewerkt

capopjekop

Berichten: 30655
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 20:26

Hier een schuilstal waar ze zelf in en uit kunnen. Bij slecht weer gaan ze zelf binnen staan.

Er valt voor beide situaties wel wat te zeggen. Als de bliksem in de stal slaat en je hebt geen afleider dan krijg je brand en kan je paard niet weg. Dan heb ik liever dat ze in een keer weg zijn met een inslag.

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 20:29

die van mij staan gewoon buiten :j
ze kunnen schuilen, en weten over het algemeen prima wat te doen.
risico hou je altijd.
paar jaar geleden bliksem op een weidepaaltje gehad...dat had anders kunnen aflopen.
maar mijn paarden zouden heel erg in de stress gaan als ze binnen zouden moeten.
dat zijn ze niet gewend, zelfs voor even vinden ze het niet fijn en willen bij hun groepje zijn
dus kies ik er sowieso voor om ze buiten te laten.

Katyatje

Berichten: 1861
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 20:31

Paarden staan hier altijd buiten, kunnen in een schuilstal als ze willen, maar doen ze zelden.
Heb me nog nooit zorgen gemaakt dat mijn paard neergebliksemd wordt eerlijk gezegd :P

Saul

Berichten: 9653
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 20:33

Hier staan ze 24/7 buiten en moet heel eerlijk zeggen.
Ik sluit ze niet speciaal op als het onweert.
Al gaan ze meestal zelf wel binnen staan tijdens onweer.

Vriendlief gaat wel regelmatig checken bij ze als het echt te keer gaat. Maar ze geven er niks om en vriendlief komt altijd voor niks :')

Maar hij wil toch gaan kijken :Y)

Nele80
Berichten: 574
Geregistreerd: 25-01-06
Woonplaats: België - Oost-Vlaanderen

Re: Onweer en paarden buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 20:39

Ik probeer de pony’s toch wel op stal te hebben tijdens een onweer. Ik vind dat precies iets veiliger. Bij mij kunnen ze buiten niet schuilen ( behalve onder een boom).

FrNo
Berichten: 3657
Geregistreerd: 14-08-13
Woonplaats: Noord Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 20:43

capopjekop schreef:
Hier een schuilstal waar ze zelf in en uit kunnen. Bij slecht weer gaan ze zelf binnen staan.

Er valt voor beide situaties wel wat te zeggen. Als de bliksem in de stal slaat en je hebt geen afleider dan krijg je brand en kan je paard niet weg. Dan heb ik liever dat ze in een keer weg zijn met een inslag.



Hier geen schuilstal, maar zo denk ik er ook over.
Er staan wel meerdere bomen in de wei en ca 10m van de wei af en lichtmast, die hopelijk de bliksem afleidt.

Tevens staan mijn paarden niet aan huis, dus als de stal in brand gaat door de bliksem kan ik zelf er nooit op tijd zijn.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 21:04

Op zo‘n platte open polder wei zonder beschutting waar ze enkel overdag staan zou ik ze gewoon even naar binnen doen.
Echter op weiden met veel bomen en schuilmogenlijkheden waar ze in de nacht ook staan, mooi buiten laten.
Ik wil echt niet dat bij iedere nachtelijke optie tot onweer de beesten heel de nacht in een box opgesloten staan :n

De kans dat er iets gebeurd is zo klein dat gewoon rijden en dan vooral buiten veel gevaarlijker is.

Estera

Berichten: 1056
Geregistreerd: 25-03-10
Woonplaats: Omgeving Amersfoort

Re: Onweer en paarden buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 21:29

Mijn paarden hebben een grote inloopstal waar ze veel in staan, maar, heel typisch, bij noodweer staan ze altijd buiten. Ik ga ervan uit dat hun instinct aangeeft wat het veiligste is.

Nu heb ik grote bomen om het weiland staan, dus denk dat die eerder aan de beurt zijn dan de paarden.

Ibbel

Berichten: 49128
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Onweer en paarden buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 21:48

Als de bliksem in een boom inslaat, wordt alles wat er onder staat net zo goed getroffen. Dat is juist het gevaar van bomen rond een wei.

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 21:51

onze paarden gaan daar dus niet staan he.
stalhouder gaat altijd kijken als het onweert, en vertelde me eens dat de paarden gewoon op open stuk achter in de wei staan.
ik vind het ook eng,maar ja ze weten het zelf hopelijk best wat te doen :j

Estera

Berichten: 1056
Geregistreerd: 25-03-10
Woonplaats: Omgeving Amersfoort

Re: Onweer en paarden buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 21:59

Ik bedoelde de bomen als bliksemafleider. De paarden staan op een open stuk in het noodweer van de bomen af.

Wiske2
Berichten: 796
Geregistreerd: 08-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 22:04

Ik schat de kans 50/50 dat er iets buiten gebeurd ten opzichte van de stal. En vraag me af of het zo veel uitmaakt.
Meestal lig ik meer wakker en heb meer stress als de paarden.

anoukwendy

Berichten: 4503
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 22:12

Die van mij staan gewoon buiten maar kunnen wel gewoon schuilen
Ook in zweden trouwens

FrNo
Berichten: 3657
Geregistreerd: 14-08-13
Woonplaats: Noord Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 22:27

Ibbel schreef:
Als de bliksem in een boom inslaat, wordt alles wat er onder staat net zo goed getroffen. Dat is juist het gevaar van bomen rond een wei.



Ik hoop dan ook dat ze onder een andere boom staan dan de boom staat die getroffen wordt, of op de open plek. Er zijn op meerdere plaatsen bomen.
Ook de stal staat trouwens onder bomen, dus als ik ze binnen zou zetten en een van die bomen wordt geraakt, lopen ze ook risico.

Bij één boom in de wei zou dat risico inderdaad groter zijn.

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-19 22:30

Oke, eerst zullen we maar even een groot misverstand uit de wereld helpen: bliksem slaat niet per definitie altijd in op het hoogste punt.

Een paard is ook veel gevoeliger voor stroom dan een mens, door hoe ze zijn gebouwd en waar het hart zit. Bliksem kan meters ver inslaan en nog altijd dodelijk zijn voor een paard.

Mijn paarden hebben overigens geen vaste schuilstal, alleen een tent en zo'n 10 hectare gras met her en der bomen. Als onweer niet te dichtbij is, blijven ze wel redelijk rustig, alleen als het erg dichtbij komt helemaal niet. Ze zijn ook wel gewend op stal te staan, omdat ze in de winter in de nacht op stal gaan ivm wolven. :+

En de bliksem kan inderdaad ook in de stal in slaan en brand ontstaan, enige is dat ik dan wel de kans heb ze te redden. Blikseminslag is het per definitie klaar. Het scheelt inderdaad wel dat de stal naast huis staat.

Thestral

Berichten: 1231
Geregistreerd: 27-08-18

Re: Onweer en paarden buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 22:33

Heb een kennis waarvan een van zijn tinkers getroffen is geweest door de bliksem. Sindsdien vond ik het altijd doodeng om mijn paarden met onweer buiten te laten.

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Onweer en paarden buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 22:47

Paarden blijven hier met onweer altijd op de open weide staan.
Heb veel bomen op de paddock en daar staan ze dan ook nooit als het onweert.
Ik ga er ook van uit dat ze het zelf het beste weten waar ze moeten staan.

Phrono

Berichten: 8940
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 23:46

Op de vorige stal gingen ze bijna altijd naar binnen met onweer. Ik vond dat erg fijn, kon er echt bezorgd wakker van liggen als het tekeer ging. Nu kan ze zelf kiezen om in de inloopstal te gaan staan. Ik heb er dus eigenlijk geen controle meer over maar vertrouw erop dat ze zelf weten wat de veiligste plek is.

Canon
Berichten: 950
Geregistreerd: 09-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 23:58

Op onze stal gaan ze naar binnen als er nog genoeg tijd is ze binnen te brengen. Ze hebben zo'n 20 weides met groepen van 2 tot 7 paarden, allemaal achter elkaar en dat gaat allemaal een voor een aan de hand naar binnen of buiten. Als een storm een beetje onverwacht hard komt, wordt dat levensgevaarlijk werk en stoppen ze. Dan blijven ze buiten.

Meerendeel van de tijd houden ze er rekening mee en gaan ze bij erge storm wel eens eerder naar binnen, maar dat komt weinig meer voor eerlijk gezegd.. Ook nooit echte gekkigheid meegemaakt omdat in de omgeving meer staat dat stroom aantrekt of opvangt in de lucht. (Millitaire kazerne met bliksem-afleiding bijvoorbeeld.)

Moet wel zeggen dat het me soms ongerust kan maken. Maar tot nu is het nooit mis.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57934
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 00:03

Hier staan ze buiten met schuilmogelijkheid. Verschillende bomen rond de weide dus geen ‘plat open veld’. Paarden zijn er altijd rustig onder eigenlijk, ze gaan vaak zelf halfweg de weide staan. Een aardig eindje van de bomen. Pas als het onweer om is willen ze wel eens de schuilstal in gaan.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 00:19

Gewoon buiten. Geen idee waar ze staan. Voor beide valt wat te zeggen. Maar ik heb ze liever buiten dan kunnen ze nog ergens heen mocht die inslaan in de buurt. Als die op de stal slaat dan ben je al snel te laat om alles veilig naar buiten te krijgen. Voor mij is gevoelsmatig buiten veiliger voor paarden.

Maar blijft toch altijd spannend. Op stal is het toch gevoelig voor blikseminslag(of vaak pech). De stroom valt ook vaak uit met een flinke onweersbui. Ook is het weleens mis gegaan met een pony op stal. Wat er precies is gebeurt dat weten ze niet en zullen we ook nooit zeker weten. Maar daardoor ben ik altijd wel wat nerveus. Ga ook 's ochtend altijd zsm naar de wei om te zien of alles er nog overeind staat.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Onweer en paarden buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 00:37

Het risico op een brand is denk ik groter...

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Onweer en paarden buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 01:52

Bij mij zo veel mogelijk binnen als het onweert. Er staan bij ons veel bomen(rondvliegende takken, bomen die omgaan)
Ik vind het veel te riskant.

Stal heeft een geleider.