Meer ruinen dan merries in kudde

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Bralindy
Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Meer ruinen dan merries in kudde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-19 10:37

Hoi allemaal,

Volgende week verhuis ik met mijn paard naar een andere stal. Deze is zeer kleinschalig en er kunnen in totaliteit 6 paarden staan (minus de 3 shetten en geitjes). Mijn paard is nummer 6.

Zij is een merrie en de rest zijn ruinen. Van de shetten weet ik het niet. Het weiland is in totaliteit ruim 2ha, ze staan nu met hun allen op het winter weiland en de rest is ingezaaid en heeft een rust pauze).

Mijn merrie typeert zich als; dominant (maar jaagt niet. Een blik is bij wijze van al genoeg). Gaat conflicten niet aan, maar ook niet uit de weg. Geen hengstig gedrag (geen pis-merrie). Vrij nuchter en moedig. Zij is mens-gericht en gedijt beter in kleine groepjes (een reden waarom wij hierheen verhuizen). Zij heeft ook eerder gemengd gestaan en zij is absoluut geen merrie die zich laat domineren of dekken. Ruinen hebben toen ook geen interesse getoond in haar.

Nu ben ik uiteraard heel benieuwd naar de dynamiek die er gaat plaats vinden. Moment dat het zover is houd ik jullie op de hoogte.

Wat denken jullie?

"Unable are the loved to die, for love is immortal." - Emily Dickinson


Roodvos
Berichten: 6649
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 10:58

Uit eigen ervaring: zodra de enige aanwezige merrie in de ruinengroep hengstig wordt ontstaat er onrust bij de ruinen. En die "onrust" kan behoorlijk uit de hand lopen. Dus wellicht niet zozeer richting jouw merrie, maar de heren onderling kunnen conflicten krijgen.

Dat eerdere ruinen geen interesse toonden is geen garantie. Eén dekkende ruin is voldoende is jouw dame hengstig wordt. Hou dat goed in de gaten.

Met katten doorgebrachte tijd is nooit verspilde tijd [Sigmund Freud]
Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]




Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]
ZOLDEROPRUIMING, ik geef van alles en nog wat weg: *KLIK* en *KLIK*

Koper
Berichten: 30229
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 15:48

Ik zou het interessant vinden om te weten of er merries tussen de shetten zitten.

Dat je merrie niet typisch hengstig wordt, ook niet in gemengde groepen, lijkt me een groot voordeel. Ik zou wel even aan je nieuwe stalhouder vragen wat de ervaringen zijn met al die ruinen, of ze weten hoe die op merries reageren. Als je geluk hebt zijn ze allemaal zoals mijn ruin: totáál niet geïnteresseerd in merries, en wanneer er merries hengstig worden wacht hij gelaten tot ze weer normaal gaan doen. Maar het kan natuurlijk ook zomaar dat ze dekken, elkaar te lijf gaan en meer van dat soort ellende. Ik zou dat van te voren willen weten als ik mijn merrie in zo'n groep zou zetten. En ik denk dat vooral de eigenaren van de ruinen willen weten waar ze op moeten rekenen :=

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

finnens
Berichten: 4919
Geregistreerd: 11-01-13

Re: Meer ruinen dan merries in kudde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 16:42

Er is weinig van te zeggen, heel simpel, soms gaat het goed en soms niet. Mijn ervaring met gemengde kuddes is dat het meer onrust geeft vooral onder de ruinen onderling. Ik zou als eigenaar van de ruinen niet blij zijn als er 1 merrie in de kudde komt wanneer deze bestaat uit een redelijk groot aantal.

When was the last time you did something for the first time?

Lindsey_99
Berichten: 2475
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Meer ruinen dan merries in kudde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 16:48

Nou, reken maar dat ze binnen een dag of wat al dan niet flink hengstig is. Dat kan zelfs al binnen een uurtje zodra ze elders komt waar mannen zijn. (ook al zijn dat sukkels) Zo heeft de natuur het gemaakt, want een hengstige merrie beschermt zichzelf tegen aanvallen van 'vreemden'. Zet haar gewoon een week of wat apart tot ze gewend is, en de anderen ook, en kijk hoe ze op elkaar reageren in de tussentijd. Gaat het er gemoedelijk aan toe, dan kun je ze bij elkaar zetten na die week of wat, en anders zodra het wat rustiger is. Het is niet helemaal een gunstig tijdstip, het is altijd makkelijker om in het weideseizoen te introduceren, dan staat de boel toch meestal te vreten. Gewoon even aankijken hoe het gaat.

Over de IJssel

Isabel_k
Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 17:31

Bij mij op stal is ook een gemengde kudde in een paddock paradise. Specifiek 8 ruinen en drie merries. Ook toen er maar 1 merrie in de kudde stond ging dit goed. Zelfs als de merries hengstig waren. Het hoeft dus geen problemen op te leveren. En bij ons levert het al jaren geen problemen op.

Wij hebben een kudde met verschillende leeftijden en rassen. (Op dit moment is de oudste 23 en de jongste 8).

IG: @arabierjoep

nuscaniels
Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 17:36

Hangt erg van de ruinen af. Mijn merrie kwam samen met 2 ruinen te staan waarvan een ze al langer kende.
De nieuwe ruin kon er maar niet aan wennen dat die met een merrie stond. Ook als ze niet hengstig was was hij zich alleen maar aan het opwinden, rondjes lopen en kwam bijna niet aan eten en rust toe

Het leven is als een kerstmuts

troi
Berichten: 17001
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Meer ruinen dan merries in kudde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 19:41

In ‘mijn’ ruinengroep heeft een tijdje een merrie gestaan. Ging prima, zij wond de heren om haar hoef en die lieten zich gewillig door haar rond sturen. Geen problemen onderling.

ellepel
Berichten: 47325
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 19:48

Ligt echt aan de paarden zelf hoor.
Mijn merrie stond als enige merrie tussen 5 ruinen, niks aan de hand .
Gewoon een relaxede groep die weet wat ze aan elkaar heeft...
Maand geleden een vrij jonge ruin er bij gekomen, en meteen mijn merrie met haar 26 jaar zwaar hengstig.
Maar hij vond haar maar wat vreemd met haar opdringerige gedrag _O-
Andere ruinen reageerden totaal niet er op.

Maar hier gaan nieuwe paarden altijd een week apart.
wel in zicht van de anderen ,maar niet meteen er bij.
Eerst even wennen,tot rust komen en na een week in de groep.
Gaat eigenlijk altijd wel goed , geen nare dingen.
Paarden moeten toch altijd even wennen en de rangorde even opnieuw bevestigen :j

Bralindy
Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-19 20:24

De keren dat ik er al ben geweest en gekeken heb naar de groep; lijkt het mij een relaxte groep. Er zijn geen jonge dieren (alles is boven de 5/6 jaar). Er wordt tussendoor ook hooi gegeven, maar geen gevecht daarover.

We zullen het zien denk ik! Ik verwacht niks dus ben benieuwd.
Laatst bijgewerkt door Bralindy op 21-02-19 20:30, in het totaal 1 keer bewerkt

"Unable are the loved to die, for love is immortal." - Emily Dickinson

Caily
Berichten: 12516
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Meer ruinen dan merries in kudde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 20:28

Mijn merrie gedraagt zich als pismerrie als ze hengstig is en heeft afgelopen zomer in een kudde gestaan van 5 ruinen, wat wisselde qua individu (traingsstal). De 2 vaste ruinen (pensionstalling) stonden hoger dan haar in rang, de wisselende 3 ruinen stonden lager in rang. Ze had elke maand een ander liefje, maar is nooit enig gedonder geweest. Altijd hele fijne gemoedelijke groep. Nu de trainingspaarden weg zijn is een van de vaste ruinen haar liefde, maar alsnog een fijne dynamiek in de groep. Dus het kan zeker wel.

Koper
Berichten: 30229
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 20:29

In elk geval zou ik d'r niet direct er bij zetten.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Bralindy
Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-19 20:31

Koper schreef:
In elk geval zou ik d'r niet direct er bij zetten.


Dat wordt sowieso niet gedaan. Werd toen ook met de vorige ruin (die 1 feb nieuw was) ook niet gedaan. Ze worden altijd met een draadje even apart gezet. Wel kunnen snuffelen maar niet direct bij elkaar. We kijken het dan zo een paar dagen aan.

"Unable are the loved to die, for love is immortal." - Emily Dickinson

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 20:35

Bralindy schreef:
Hoi allemaal,

Volgende week verhuis ik met mijn paard naar een andere stal. Deze is zeer kleinschalig en er kunnen in totaliteit 6 paarden staan (minus de 3 shetten en geitjes). Mijn paard is nummer 6.

Zij is een merrie en de rest zijn ruinen. Van de shetten weet ik het niet. Het weiland is in totaliteit ruim 2ha, ze staan nu met hun allen op het winter weiland en de rest is ingezaaid en heeft een rust pauze).

Mijn merrie typeert zich als; dominant (maar jaagt niet. Een blik is bij wijze van al genoeg). Gaat conflicten niet aan, maar ook niet uit de weg. Geen hengstig gedrag (geen pis-merrie). Vrij nuchter en moedig. Zij is mens-gericht en gedijt beter in kleine groepjes (een reden waarom wij hierheen verhuizen). Zij heeft ook eerder gemengd gestaan en zij is absoluut geen merrie die zich laat domineren of dekken. Ruinen hebben toen ook geen interesse getoond in haar.

Nu ben ik uiteraard heel benieuwd naar de dynamiek die er gaat plaats vinden. Moment dat het zover is houd ik jullie op de hoogte.

Wat denken jullie?

Mijn merrie is lang de enigste merrie in een groep ruinen geweest dat heeft nooit geen problemen opgeleverd ze is wel de leidster van de kudden.Sinds een half jaar heb ik er een 2e merrie bij staan dat gaf even wat uitzoekerij onder de merrie's zelf ,maar onder de ruinen bleef het rustig.En nu staat alles weer rustig ik heb een vrij stabiele kudde.

Nessa
Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 21:26

Mijn merrie staat met 3 ruinen.
2 ruinen zijn totaal niet geïnteresseerd. De 3e ook niet, tot er een nieuw paard bij kwam. Hij ging dekken. Toch laten zien dat hij leider is en het zijn merrie is?
Hij heeft dit eerder gedaan. Hij was toen de nieuwe in de groep, en paar maanden later met de 1e hengstigheid in het voorjaar was het raak. Toen mijn paardje behandeld en ze is 3 maanden niet hengstig geweest. Daarna heeft ie het niet meer gedaan.

Nu staat er sinds kort een nieuwe ruin bij en meneer doet het dus weer. Mijn paardje maar weer behandeld en hopelijk hebben we het daarmee weer onderbroken.

Verder hebben de mannen nooit ruzie om mijn paardje. Als de mannen aan het spelen zijn blijft mijn paard af veilige afstand staan. Ze houd niet van confrontatie. Staat wel haar mannetje. Is 2e in rang.

Het is een rustige stabiele kudde. Geen gekkigheid

Animals can't talk. If they say they can, they are lying!
♡ Aedyn ♡ 21 mei 2022

Mendy1984
Berichten: 979
Geregistreerd: 02-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 21:51

mijn merrie heeft ook met een grote sullige ruin gestaan en nog 2 andere merries, toonde alleen vriendelijke interesse
nooit geen opdringerig gedrag getoond en al jaren ruin
ze was behandeld door de osteo en juist die dag sprong de ruin er op
half jaar niet kunnen rijden omdat ze een gekneusde rug had _-:(
dus voor mij nooit geen ruin meer bij mn merrie

Happinez
Berichten: 8365
Geregistreerd: 28-10-06
Woonplaats: Drenthe, Overijssel, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 22:10

Hier een (drachtige ) merrie bij 2 ruinen en een jaarling hengst.
Gaat prima , en relaxte combi.
Als ze ze zat is geeft ze een sneer en zijn de heren weg.
Het zal dus echt verschillen per dieren of het goed gaat of niet.

<3 Follow your dreams ....
[HTT] Van bouwval tot landgoed

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Re: Meer ruinen dan merries in kudde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 22:14

Ligt echt aan de samenstelling van karakters. In onze kudde staan ook meer ruinen dan merries, gaat gewoon goed. Vorig jaar niet zo, toen stond er een ruin tussen die wilde niet delen.. Inmiddels is die weg gelukkig. Nu geen problemen en onze kudde is vrij groot. Om en nabij de 12 paarden.

Karaat_the_newforest op Instagram

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 22:17

Ik heb nu 1 merrie en 3 ruinen. Staan 24/7 samen. 2 ruintjes liepen al samen en toen kwam merrie erbij. Daarna een andere ruin en toen nog een ruin. Onze jongste ruin is ingeslapen in 2017, dus sindsdien lopen ze zo samen. Gaat prima. Hebben een soort pp en meerdere plekken hooi. Staan vaak met zn 4en te eten, maar ook per 2 of 3 en kunnen allemaal een plekje zoeken om weg van elkaar te gaan. De zoon eist zijn moeder wat op, maar dat is niet echt een probleem en ook niet 24uur per dag.
In najaar komt er een merrie bij en dat zal ook na kennismaken en rustig introduceren vast weer goed gaan. Ben er niet bang voor.

Felien_Kyra
Berichten: 2088
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Meer ruinen dan merries in kudde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 22:33

Bij ons is dit heel verschillend. Mijn merrie heeft op de stal van nu regelmatig met ruinen gestaan en het is denk ik echt even afwachten hoe en wat. Eerst stond ze bij de ruin van mijn zus in, die werd zo gek op haar dat die letterlijk de weide afbrak en naar haar toe kwam als ik haar uit de wei haalde. Verder heeft zij ook wel eens met die ruin en andere paarden gestaan (zowel merries, als ruinen), dan werd hij heel dominant en niemand mocht bij haar in de buurt komen.

Ook heeft ze bij een andere ruin gestaan, dit ging prima. Hier stond ze alleen mee, wel was ze heel veel hengstig. Meer dan ooit.

En tenslotte heeft ze laatst in een groep van 2 ruinen gestaan waaronder die ruin van mijn zus. Echter is de andere ruin de baas over hem waardoor hij mijn merrie met rust laat en ook niet zo extreem gek op haar is als dat die destijds was.

Mijn ervaring met ruinen is eigenlijk positief, op t paard van mijn zus na :') maar dat is geloof ik een geval apart....

Elaya

Arabesk
Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Meer ruinen dan merries in kudde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 22:40

wij hadden zeven paarden twee merries, nu zes paarden en nog één merrie. Geen enkel probleem, de doos is af en toe hengstig en dan is het leuren langs alle ruintjes die geen idee hebben wat ze er mee moeten * file deleted *

Olikea
Berichten: 5459
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Re: Meer ruinen dan merries in kudde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 22:53

Gio staat met een merrie en nog een ruin. Alles koek en ei.. tot de merrie hengstig is. Dan zijn er toch spanningen onderling. Maar ze verwonden elkaar niet, en het houd ze in beweging :Y)

Julius <3

Bralindy
Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-02-19 23:21

Ik ben te weten gekomen dat shetten ook merries zijn. Daar wordt door de rest ook niet op gereageerd, maar ze staan niet bij de grote groep.

Net overlegd voor aankomende donderdag; er staat een tinkerruin apart omdat zijn manen worden opgegeten. Hij is eigenlijk te lief en bijt niet van zich af. Het is nu het idee om hun samen te ‘koppelen’ en kijken of hun maatjes worden en samen optrekken. Of ze meteen donderdag samen worden geintroduceerd op het grote land (als de rest binnen staan) of wat dagen later weet ik nog niet. Dat is aan de staleigenaar :).

Ik vind het interessant. Ben benieuwd hoe het loopt.

"Unable are the loved to die, for love is immortal." - Emily Dickinson

daantjuhhh
Berichten: 26856
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Meer ruinen dan merries in kudde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 23:27

Ik ben benieuwd.

Mijn ruin was echt een lief sulletje. Zal niet het gevecht opzoeken. Ook niet uit de weg gaan overigens.
Heel vriendelijk rustig karakter.

Maar merries werden altijd gedekt.
Op een gegeven moment een nieuwe merrie waarvan de eigenaresse zei dat ze zich echt niet liet dekken.

Nou binnen 2 dagen zat mijn vriendelijke charmeur er op!

Alle andere ruinen op stal een stuk of 6 deden dat niet.

Ligt echt aan het paard.

[o] [o] [o]
Andoy's legacy: M1 + 10 http://www.wanicare.com

Bralindy
Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-02-19 23:32

daantjuhhh schreef:
Ik ben benieuwd.

Mijn ruin was echt een lief sulletje. Zal niet het gevecht opzoeken. Ook niet uit de weg gaan overigens.
Heel vriendelijk rustig karakter.

Maar merries werden altijd gedekt.
Op een gegeven moment een nieuwe merrie waarvan de eigenaresse zei dat ze zich echt niet liet dekken.

Nou binnen 2 dagen zat mijn vriendelijke charmeur er op!

Alle andere ruinen op stal een stuk of 6 deden dat niet.

Ligt echt aan het paard.


Misschien waren ze juist gecharmeerd van zijn zachte karakter en zwoelheid *D

"Unable are the loved to die, for love is immortal." - Emily Dickinson


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 69 bezoekers