Van all inclusief naar doe het zelf?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Femek2902

Berichten: 1322
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Aan de ijssel

Van all inclusief naar doe het zelf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-19 20:47

Ik heb een hele lieve pony van 14 jaar die op dit moment op een all inclusief stal bij iemand thuis staat. Nu is het al een tijd zo dat ik eigenlijk zonder plezier naar mijn pony toega. Ik kan niet zo goed m'n vinger erop leggen waardoor dat komt, maar het zal een combinatie zijn van niet hoeven, weinig uitdaging, weinig energie en andere prioriteiten. Dit zorgt ervoor dat ik er nu ongeveer eens per 2 weken maar ben.

Nu baal ik hier zelf eigenlijk best wel van en zou ik dit graag veranderen, maar het lukt me maar steeds niet om dat voor elkaar te krijgen.

Ik ben zelf te groot om op hem te rijden en heb geen geld om hem fatsoenlijk voor de kar te beleren om daar meer uitdaging uit te halen. De uitdaging met longeren, wandelen en fietsen is weg, aangezien de pony alles braaf doet en kan.

Ik twijfel of ik het vroeger niet leuker vond door de verzorging, ik hoef nu namelijk helemaal niets aan verzorging te doen en heb daar eigenlijk ook nog weinig over te zeggen. Dus misschien is het een goed idee om mijn pony te verhuizen naar een doe het zelf stal, waar ik zelf hem binnen en buiten moet zetten en de stal moet doen etc. Zodat ik me weer nodig voel en ik verplicht ben om elke dag te komen en de band die er ooit was weer opnieuw op te bouwen.

Hoe denken jullie hierover? Zou het een goed idee zijn om dit te proberen? Herkent iemand deze situatie en wat heb je eraan gedaan?

Bruintje63
Berichten: 74
Geregistreerd: 25-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 20:51

Eventjes een andere vraag is de pony misschien bij een nieuwe eigenaar beter op zijn plek?
Als je nu al geen prioriteit legt bij je pony en het gaat forceren omdat het moet... Lijkt mij niet ideaal.

Anoniem

Re: Van all inclusief naar doe het zelf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 20:56

lijkt me een goed idee. als het een goede plek is kun je kijken of het werkt.
beleren voor de kar kun je (met hulp) ook best zelf?

Femek2902

Berichten: 1322
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Aan de ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-19 21:02

Bruintje63 schreef:
Eventjes een andere vraag is de pony misschien bij een nieuwe eigenaar beter op zijn plek?
Als je nu al geen prioriteit legt bij je pony en het gaat forceren omdat het moet... Lijkt mij niet ideaal.


Deze vraag had ik inderdaad al verwacht, en ja, mogelijk wel, maar de pony is ernstig hoefbevangen geweest en heeft daardoor speciale zorg nodig die je van de buitenkant niet ziet. Verder is hij niet heel groot (een brede D) en heel braaf zolang je hem de baas bent, ben je dat niet dat wil hij wel bokken en trappen. Daarnaast is het een binnenvetter als het gaat om angst en daardoor wordt hij nogal vaak verkeerd begrepen. Dus ik ben bang dat een geschikt plekje vinden nogal lastig is. Hij heeft ook wel een half jaar te koop gestaan, maar ik heb geen enkele echt serieuze reactie gehad.

Als ik hem goedkoop verkoop ben ik bang dat er toch een handelaar voorbij komt die hem als ideale kinderpony voor het 4-voudige verkoopt en als ik een realistische prijs vraag dan komen er bijna geen reacties, wat ik volledig snap, want ik zou nooit een pony kopen die gevoelig is hoefbevangenheid tenzij ik er al 1tje aan huis had staan.

Bruintje63
Berichten: 74
Geregistreerd: 25-07-19

Re: Van all inclusief naar doe het zelf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 08:58

Is een bijrijder dan niks? Hoef je je niet schuldig te voelen dat er geen extra aandacht voor je pony is. Toch zo’n idee dat een doe het zelf stal niet de oplossing is. Ik snap de hele gedachtegang. Ik zou zo’n pony ook alleen verkopen als ik wat zekerheden had.

Kidde
Berichten: 3448
Geregistreerd: 24-10-09

Re: Van all inclusief naar doe het zelf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 09:03

Een bijrijder is inderdaad een goed idee :j Verder kan je misschien ook nog longeerles nemen en daar wat meer uitdaging zoeken met lange lijnen bijvoorbeeld. Werken aan de lange teugel is misschien ook wat voor je?

capopjekop

Berichten: 30655
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 09:10

Ik denk dat het wel goed is. Naar mijn idee krijg je juist een betere band met je dier als je zelf de verzorging op je hebt. Ik kan er iig wel van genieten, die dagelijkse verzorging. Ik doe weinig met die van mij en verkopen is ook geen optie door cushing en gevoeligheid voor hb. Helaas door werk en reistijd weinig tijd om veel te gaan wandelen met ze maar als ik weer dichterbij woon ga ik dat weer oppakken.

En een doe het zelf stal is meestal ook goedkoper. Dat geld kun je sparen voor een goede wagen, tuig en begeleiding

Coentjuh

Berichten: 9845
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Re: Van all inclusief naar doe het zelf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 09:28

Maar.. heb je er tijd voor aangezien je nu 1x in 14 dagen gaat en bij een DHZ stal 1 of meerdere keren per dag moet gaan?

Zinzi_jewel

Berichten: 8800
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 09:53

Wat vindt je realistisch dan voor een D pony met special Needs qua bevangenheid ?

troi
Berichten: 17005
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Van all inclusief naar doe het zelf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 11:15

Als je weinig energie hebt en druk bent met andere dingen dan lijkt me een doe het zelf stal een matig idee eigenlijk.

Vanuit het perspectief van de pony, staat hij daar fijn? Veel buiten, stabiele kudde etc? Het gaat om zijn geluk neem ik aan en met een verhuizing doe je een pony echt nooit een plezier

Hommage

Berichten: 2767
Geregistreerd: 07-09-07

Re: Van all inclusief naar doe het zelf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 11:18

Is het geen optie om de huidige stal te vragen of je zelf mag gaan afmesten? Dan kun je kijken of dat voor jou al een verschil maakt, zonder dat je de pony al gelijk hoeft te gaan verhuizen.

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 12:19

Misschien eens je gaan verdiepen in andere takken van sport, er bestaat meer dan alleen maar mennen en rijden.
In oktober is er weer Equiday, daar eens heengaan.

En mag ik vragen waarom je niet op een brede D kunt rijden?

Femek2902

Berichten: 1322
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Aan de ijssel

Re: Van all inclusief naar doe het zelf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-19 12:52

Ik ga m'n best doen om op iedereen te reageren, als ik iemand vergeet laat het me dan vooral weten.

Zelf beleren voor de kar is in het verleden niet zo gelopen als ik wou, dus de volgende keer dat ik dat ga proberen doe ik dat met professionele hulp erbij.

Ik heb een bijrijder, een goede vriendin van mij en we gaan ook vaak samen en dat is erg gezellig en leuk. Toch steekt het weleens dat ik €300,- per maand betaal en zij de lol met de pony heeft. Maar per maand betalen is voor haar geen optie en ik wil dat ook niet want het is mijn pony en ik ben verantwoordelijk voor hem.

Aan de dubbele longe kan de pony heel veel, aan de lange teugel of lange lijnen wat minder, en wil ik snel teveel, maar de instructrice van m'n bijrijder geeft daar les in, dus het staat wel op de planning om daar eens een lesje in mee te pakken.

Capjeopjekop, ik hoop dus idd dat het zo zou werken. Qua geld maakt het maximaal €50,- per maand uit, dus daarvoor hoef ik niet te veranderen.

Coentjuh, goede vraag, dat weet ik niet 100% zeker. Ik denk van wel, maar dan is het absoluut nodig om andere prioriteiten te stellen en zal ik ook moeten gaan na een lange dag werken, wat ik nu dus eigenlijk nooit doe, maar wel zou moeten doen. Gelukkig kan de bijrijder daar ook bij helpen en inspringen.

Vanuit het perspectief van de pony twijfel ik wat beter is. Ik merk ergens dat hij de aandacht mist, en hij staat nu wel buiten in een paddockje/klein weitje met neuscontact met een andere pony. Op de doe het zelf stal zal hij zo lang het weer het toelaat in een kudde op de wei staan, maar moet ik hem wel dagelijks binnen en buiten zetten aangezien de wei goed gaat zolang hij als hoofdvoedsel hooi eet. Swinters (3-4 maanden) zal ik hem dan zelf onder toezicht in een paddock moeten zetten. Dus wat dat betreft vind ik beide stallen niet ideaal. Onder de streep denk ik wel dat de pony blijer is op de doe het zelf stal ivm kudde op de wei zomers.

Zelf mesten zou ik eens kunnen proberen.

Ik ben op de hoogte wat ik allemaal met mijn pony kan doen zonder te rijden of te mennen. Ooit waren we erg fanatiek met wandelen, fietsen, dubbele longe, hij kan meerdere vd kunstjes, hij kan de beginselen van lange teugelen en lange lijnen, ook vrij springen en schrikparcous hebben we veel gedaan. Ik kan niet op hem rijden aangezien ik 1.75 ben en behoorlijk overgewicht heb en afvallen niet zo makkelijk is.

Coentjuh

Berichten: 9845
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Re: Van all inclusief naar doe het zelf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 19:27

Alleen neuscontact met andere pony? Daar wordt een pony toch niet gelukkig van.. Misschien toch maar kijken naar een andere stal?

Hutcherson

Berichten: 7349
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Van all inclusief naar doe het zelf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 20:19

Mijn paard heeft ook ooit all in gestaan. Ideaal dacht ik. Maat ik werd er ook passief van.
Ik heb een groot verantwoordelijkheidsgevoel maar als je niks hoeft, is het al gauw te koud, warm, nat, winderig, geen zin, hoofdpijn, moe etc.
En nu sta ik half pension. Zelf mesten aantal dagen in de week en helpen met mesten uithalen in de wei/paddock. En paard heeft veel beweging nodig. Plus t gaat gewoon lekker dus nu is het ook echt leuk en combineer ik de verzorging van de stal met een training.

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Re: Van all inclusief naar doe het zelf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 22:45

Ik heb de rest allemaal niet gelezen.
Maar wellicht is parelli wat. Je hebt verschillende levels die je behalen kan. Ik vond het altijd enorme uitdaging. En nog steeds profiteer ik van feit dat mijn pony vanalles kan.

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 14:13

Hutcherson schreef:
Mijn paard heeft ook ooit all in gestaan. Ideaal dacht ik. Maat ik werd er ook passief van.
Ik heb een groot verantwoordelijkheidsgevoel maar als je niks hoeft, is het al gauw te koud, warm, nat, winderig, geen zin, hoofdpijn, moe etc.
En nu sta ik half pension. Zelf mesten aantal dagen in de week en helpen met mesten uithalen in de wei/paddock. En paard heeft veel beweging nodig. Plus t gaat gewoon lekker dus nu is het ook echt leuk en combineer ik de verzorging van de stal met een training.


Wat grappig dat het zo kan werken.
Ik moet zeggen, steek graag ff mijn handen uit de mouwen maar dat doe ik omdat en als ik zin heb.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Van all inclusief naar doe het zelf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 16:25

Ik denk dat de overgang van all inclusive naar doe het zelf wel erg groot is, voor iemand die op dit moment niet de motivatie kan opbrengen om naar haar paard te gaan. Wellicht dat half pension nog wat meer te behappen is, ook financieel. Ik zou proberen een betalende bijrijder te zoeken voor een aantal dagen in de week. Van het geld zou je de pony kunnen laten beleren voor de wagen. Ik ga er hierbij vanuit dat de pony weer volledig belastbaar is na hoefbevangenheid.

Femek2902

Berichten: 1322
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Aan de ijssel

Re: Van all inclusief naar doe het zelf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-19 19:46

In goed overleg met mijn bijrijder hebben we het besloten om te proberen. Nu is het dus even wachten tot het geregeld is en dan hou ik jullie op de hoogte hoe het bevalt.

Bruintje63
Berichten: 74
Geregistreerd: 25-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 00:21

Femek2902 schreef:
In goed overleg met mijn bijrijder hebben we het besloten om te proberen. Nu is het dus even wachten tot het geregeld is en dan hou ik jullie op de hoogte hoe het bevalt.


Een doe het zelf stal bedoel je?

Femek2902

Berichten: 1322
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Aan de ijssel

Re: Van all inclusief naar doe het zelf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-19 00:50

Ja, we moeten zelf binnen en buiten zetten, mesten en brokjes geven, alleen hooi geven wordt 2x daags gedaan.

Ik heb wel echt wat gehad aan de reacties hier in mijn overwegingen en ik denk dat ik het zonder bijrijder niet had gedaan, maar met wel. Aangezien het voor ons samen wel realistisch is om elke dag twee keer te komen, maar voor mij alleen niet. Verder is het een grote stal waar we heen gaan dus hopelijk zijn er mensen waarmee we samen kunnen werken qua binnen/buiten zetten.

Nu alles regelen qua nieuwe stal huren en met de oude stal bespreken dat we weggaan en wat we nog moeten betalen.

Femek2902

Berichten: 1322
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Aan de ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-20 20:05

Nu is het een jaar later en staan we bijna een jaar op de doe het zelf stal. Dit bevalt echt goed, doordat ik moet gaan en zelf weer echt de verzorging regel ben ik weer helemaal betrokken en ga ik weer met plezier naar de pony.

De bijrijder is nog steeds actief en we doen de verzorging 50/50, wat heel goed gaat.

Ik ben uiteindelijk blij met deze keuze en zou het anderen ook aanraden om het al tussenstap te proberen voordat je een dier verkoopt. Hierbij is het wel belangrijk dat het haalbaar is op de doe het zelf stal en dat je een oplossing hebt voor het geval dat het niet lukt.