Hooinet met in/uitklapbaar vul-frame?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Hooinet met in/uitklapbaar vul-frame?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-19 00:41

Ik ga binnenkort verhuizen naar een nieuwe stal, en daar komen ze op vlas te staan. Nou is mijn merrie een slordige eter, gooit het hooi overal heen, loopt er doorheen en eet het dan niet meer op. En de twee jongens gaan een box delen (doen ze altijd al) en dan wordt er nog wel eens gedraaid en gelopen. Resultaat: hetzelfde als mijn merrie. Bij de nieuwe stal hebben ze liever geen gewone hooinetten, maar kwamen met een alternatief:
https://m.heunetz.de/item/32353132?gcli ... n=shopping

Een hooinet met aan de bovenkant een in/uitklapbaar frame wat aan de boxwand gemonteerd wordt. Dat is makkelijk vullen voor hun als ze met de hooikar langskomen. Maar ik vind het nogal prijzig, heb er ook gelijk 2 of 3 nodig. Iemand enig idee of deze/hetzelfde idee ergens wat goedkoper te vinden zijn?

MissBambi

Berichten: 4279
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Hooinet met in/uitklapbaar vul-frame?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 00:50

Geen handige Harry die zoiets zou kunnen maken? Systeem ziet er niet zo moeilijk uit.

Mooi systeem dat wel! Heb er verder geen ervaring mee maar lees graag mee.

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-19 02:05

Nee heb ik helaas niet...

belle_boef

Berichten: 10733
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Hooinet met in/uitklapbaar vul-frame?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 06:46

Ik heb een slowfeeder hangen. Vult net zo makkelijk

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Re: Hooinet met in/uitklapbaar vul-frame?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 07:20

Op mijn vorige stal hadden ze een metalen frame gemaakt dat je kon ophangen via een haak in de muur, en als je hem vulde liet je hem met een ketting naar beneden zakken tot ie horizontaal ging.
Dit was wel een enorm net gezien het om een inloopstal ging, dus de constructie was ook groot.

Heb er helaas geen foto's van. Maar dat is met een paar steigerbuizen en een haak in de muur dus heel eenvoudig te maken.

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 07:55

Ik ken een stal daarhebben ze ook een mooi systeem met een steiger? Buis. Je haalt 2 buizen door een net. 1 hang je aan de stal, samen met 3 houders. De andere buis moet je ook in 3 houders hangen. Waarbij je eerst de stang richting de wand moet duwen om hem omhoog te kunnen halen. Hoop dat je het snapt...

Overigens heb ik 2 van die hooinetten van Heunetz én een slowfeeder.

Die van Heunetz zijn echt gemakkelijker met vullen juist door dat frame.

Ibbel

Berichten: 49114
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 08:44

Zo'n gewoon groot vierkant hooinet/slowfeedernet kopen.
De achterkant monteer je tegen de muur met 4 stukken lat, maar niet over de hele lengte (anders heb je geen ruimte voor het uitklappen. Op de lat links en rechts schroef je een U-haak, de middelste latten zet je met 1 kant met een scharnier tegen de wand vast. Die middelste latten zijn de uithouders.
Aan de voorkant van het net maak je ook een lat vast. Die haak je in de U-haken als het net dicht is.
Eén simpel DHZ uitklapbaar hooinet.

fjordjes

Berichten: 12031
Geregistreerd: 03-07-05

Re: Hooinet met in/uitklapbaar vul-frame?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 08:57


Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Hooinet met in/uitklapbaar vul-frame?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 09:02

ik zou met een gewone envelop-slowfeedernet werken.
De achterkant van de net maak je vast aan de muur, de voorkant (dat je opentrekt om te vullen zeg maar) haal je een borstelsteel doorheen. Opentrekken, vullen, en dichtmaken doe je door de borstelsteek in haakjes aan de muur te haken (of ringetjes en vastmaken met een musketon oid.

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-19 18:01

belle_boef schreef:
Ik heb een slowfeeder hangen. Vult net zo makkelijk

Wat voor Slowfeeder heb jij dan hangen?

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-19 18:02

SuperAssie schreef:
Op mijn vorige stal hadden ze een metalen frame gemaakt dat je kon ophangen via een haak in de muur, en als je hem vulde liet je hem met een ketting naar beneden zakken tot ie horizontaal ging.
Dit was wel een enorm net gezien het om een inloopstal ging, dus de constructie was ook groot.

Heb er helaas geen foto's van. Maar dat is met een paar steigerbuizen en een haak in de muur dus heel eenvoudig te maken.

Ik denk dat het te groot wordt (als ik het me goed voorstel). Het is een "open" box, zonder tralies. Ze kunnen dus met hun hoofd over de boxwand staan. Dus het net komt aan een lage wand te hangen.

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-19 18:05

Ibbel schreef:
Zo'n gewoon groot vierkant hooinet/slowfeedernet kopen.
De achterkant monteer je tegen de muur met 4 stukken lat, maar niet over de hele lengte (anders heb je geen ruimte voor het uitklappen. Op de lat links en rechts schroef je een U-haak, de middelste latten zet je met 1 kant met een scharnier tegen de wand vast. Die middelste latten zijn de uithouders.
Aan de voorkant van het net maak je ook een lat vast. Die haak je in de U-haken als het net dicht is.
Eén simpel DHZ uitklapbaar hooinet.

Sorry, ik ben echt zo a-technisch als de pest... ik kan me er weinig bij voorstellen ;( Heb je de mogelijkheid een tekeningetje te maken?

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-19 18:05


GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-19 18:06

Duhelo schreef:
ik zou met een gewone envelop-slowfeedernet werken.
De achterkant van de net maak je vast aan de muur, de voorkant (dat je opentrekt om te vullen zeg maar) haal je een borstelsteel doorheen. Opentrekken, vullen, en dichtmaken doe je door de borstelsteek in haakjes aan de muur te haken (of ringetjes en vastmaken met een musketon oid.

Op zich een duidelijk idee. Alleen moet het nóg makkelijker: ze moet met twee handen hooi kunnen vullen, en dit lijkt me dan te "slap" zeg maar...

belle_boef

Berichten: 10733
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 18:12

GamblersCup schreef:
belle_boef schreef:
Ik heb een slowfeeder hangen. Vult net zo makkelijk

Wat voor Slowfeeder heb jij dan hangen?


https://www.dochorse.nl/busse-slowfeede ... gIbBvD_BwE

Zoiets. Ik knoop ze niet dicht aan de bovenkant maar zelfs als je dat wel doet is hij snel en makkelijk te vullen.

ukkiepuk

Berichten: 4217
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 18:26

Mag je geen hooinetten klaarzetten en dat zij ze ophangen bij de voerbeurten?
Ik heb er 2 bij mijn stal staan (hij doet hij 12 uur over een net).
Heb aan het uiteinde een karabijnhaak en een ring in de stal waar ze hem zo aan ophangen. Nog sneller dan een net vullen vanaf de hooikar.

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-19 00:00

Nee dat hebben ze liever niet.

Dat slowfeedernet wordt m ook niet, dat kan niet "open blijven staan" om met twee handen tegelijk hooi te vullen.

Het moet echt iets zijn wat "open gezet" kan worden. En met 1 beweging weer dichtgeklapt.

Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 08:44

GamblersCup schreef:
Duhelo schreef:
ik zou met een gewone envelop-slowfeedernet werken.
De achterkant van de net maak je vast aan de muur, de voorkant (dat je opentrekt om te vullen zeg maar) haal je een borstelsteel doorheen. Opentrekken, vullen, en dichtmaken doe je door de borstelsteek in haakjes aan de muur te haken (of ringetjes en vastmaken met een musketon oid.

Op zich een duidelijk idee. Alleen moet het nóg makkelijker: ze moet met twee handen hooi kunnen vullen, en dit lijkt me dan te "slap" zeg maar...

Je zou natuurlijk ipv 1 stok de bovenkant in een frame maken, dan maak je 1 zijde van het frame aan de muur vast in ophangbeugeltjes, en wanneer gevuld kan je het frame gewoon omhoog klappen en vastklikken aan de muur.
Eigenlijk gewoon het systeem van je voorbeeldfoto, maar zelf gemaakt voor een tientje. (in een beetje bouwmarkt willen ze het wel op maat afzagen voor je en mss voor een leuk prijsje in elkaar schroeven.)

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-19 17:49

Ik ga er vanavond eens voor zitten om te kijken of ik zie wat je bedoeld... ik ben echt zo'n tru t wat dat betreft :') Doe alles met duct tape :j :D

Apacheshadow
Berichten: 887
Geregistreerd: 25-10-08

Re: Hooinet met in/uitklapbaar vul-frame?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 18:04

Turbo hoof solutions heeft zoiets. Weet niet hoe duur t is

tiwi1969

Berichten: 7633
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Hooinet met in/uitklapbaar vul-frame?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 18:16

Ik heb gewoon een simpel rechthoekig hooinet hangen, i.p.v. de touwtjes die dicht geknoopt moeten worden heb ik een aantal musketons om hem te sluiten. 6 stuks op 1.20 breed.

Zou je voor de twee paarden in een box ook één groot hooinet kunnen ophangen? Dat vult makkelijker dan twee kleintjes.

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-19 17:47

Apacheshadow schreef:
Turbo hoof solutions heeft zoiets. Weet niet hoe duur t is

Heb gelijk gekeken! Helaas is ie bij hun zelfs 8 euro duurder. Maar heel fijn dat je de tip gaf!

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-19 17:47

tiwi1969 schreef:
Ik heb gewoon een simpel rechthoekig hooinet hangen, i.p.v. de touwtjes die dicht geknoopt moeten worden heb ik een aantal musketons om hem te sluiten. 6 stuks op 1.20 breed.

Zou je voor de twee paarden in een box ook één groot hooinet kunnen ophangen? Dat vult makkelijker dan twee kleintjes.

Ook dat is te "slap", het moet iets zin wat open blijft staan, zodat er makkelijk met twee handen tegelijk hooi in gedaan kan worden.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 21:47

GamblersCup schreef:
tiwi1969 schreef:
Ik heb gewoon een simpel rechthoekig hooinet hangen, i.p.v. de touwtjes die dicht geknoopt moeten worden heb ik een aantal musketons om hem te sluiten. 6 stuks op 1.20 breed.

Zou je voor de twee paarden in een box ook één groot hooinet kunnen ophangen? Dat vult makkelijker dan twee kleintjes.

Ook dat is te "slap", het moet iets zin wat open blijft staan, zodat er makkelijk met twee handen tegelijk hooi in gedaan kan worden.

Heb je al in het algemene topic over slowfeeders gekeken (desnoods alleen de foto's)? Ik weet zeker dat er foto's in staan met voorbeelden van wat jij zoekt. Gewoon een rechthoekig frame bovenin het net waarbij het frame aan één zijde scharnierend vast zit aan de wand en de andere lange zijde in een sluiting gehaakt kan worden. Een stuk goedkoper maar ik ben benieuwd of de stal het goed genoeg vindt want het is toch net wat bewerkelijker met vullen dan dat prachtige (maar dure) systeem uit je OP.

BarbaLala

Berichten: 9605
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Re: Hooinet met in/uitklapbaar vul-frame?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 00:49

Een ouderwetse hooiruif(-constructie) lijkt me in dit geval geen slecht idee.