Manen uitvallen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jessie_paard
Berichten: 51
Geregistreerd: 12-12-18

Manen uitvallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-19 11:26

hey.
ik heb een haflinger, gezond, 11 jaar, klein beetje te dik maar daar ben ik mee bezig. het probleem is dat haar manen beginnen uit te vallen, ik heb al best wat geprobeerd, maar zelfs als ik haar alleen daar aai vallen haar manen al naar beneden.
ze krijgt gewoon goed hooi, luzerne en lijnzaad olie en knoflook poeder. ze staat ook genoeg buiten en krijgt best wat beweging. dus heeft iemand een oplossing voor haar manenuitval?
b.v.b dank!

Luca03

Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: Belgiƫ

Re: Manen uitvallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 11:30

Schuurt ze niet? Vlecht je haar manen?

Vanitas
Berichten: 207
Geregistreerd: 14-05-07

Re: Manen uitvallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 11:36

Ik vind het niet erg vreemd dat een haflinger op deze voeding haar manen verliest.

Knoflook is giftig voor paarden. Het kan bloedarmoede veroorzaken en is zeer slecht voor de lever wat zich dan weer kan uiten in huidproblemen.

Sommige paarden reageren niet goed op luzerne en gaan erdoor schuren.

Er valt dus nog wel wat aan te sleutelen voor je verder gaat zoeken.

Jessie_paard
Berichten: 51
Geregistreerd: 12-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-19 14:31

Vanitas schreef:
Ik vind het niet erg vreemd dat een haflinger op deze voeding haar manen verliest.

Knoflook is giftig voor paarden. Het kan bloedarmoede veroorzaken en is zeer slecht voor de lever wat zich dan weer kan uiten in huidproblemen.

Sommige paarden reageren niet goed op luzerne en gaan erdoor schuren.

Er valt dus nog wel wat aan te sleutelen voor je verder gaat zoeken.

ze krijgt al een jaar knoflook en luzerne en niks aan de hand. knoflook is ook niet giftig als je een beetje doet. knoflook helpt juist tegen de vliegen, want als die prikken proeven ze het knoflook en prikken ze niet snel weer. ik geef dus ook maar een klein beetje. ook vallen haar manen pas uit sinds een maand geleden.

Mariljo
Berichten: 405
Geregistreerd: 09-06-18

Re: Manen uitvallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 16:11

Ik zou ook beginnen met de knoflook weg laten. Als je het wil gebruiken tegen vliegen en dazen dan moet je zoveel geven voordat het werkt dat het wel giftig is. Verder geeft een selenium overschot ook uitval van manen en staart. Dus als het blijft misschien is bloed laten trekken.

annibel

Berichten: 1192
Geregistreerd: 20-07-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Manen uitvallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 16:25

Ik zou ook meteen stoppen met knoflook voeren, een jaar lang elke dag knoflook voeren is niet gezond.
Je kunt het wel doen in periodes, bijvoorbeeld in de zomer een paar weken dan even niet en dan weer een paar weken. In de winter zou ik het sowieso niet voeren.
Paarden kunnen er inderdaad bloedarmoede krijgen door teveel knoflook, net zoals honden.

Mocht het blijven, zou ik de da bellen en een bloedonderzoek laten doen.

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Re: Manen uitvallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 18:17

Heeft je paard in de winter een hals deken op gehad? Hieronder kunnen de manen stikken waardoor het er bij bossen uitvalt!