Waterput laten spuiten of boren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
joyce83

Berichten: 5206
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Waterput laten spuiten of boren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-19 11:28

Wij willen graag een eigen put laten slaan/boren om onze weide met grondwater te kunnen sproeien. We maken al jaren gebruik van de put van mijn ouders (buren) maar aangezien mijn vader de laatste jaren fanatieker is geworden met sproeien is het tijd om zelf eentje aan te laten leggen.

Nu hebben wij offertes aangevraagd en er zit een behoorlijk verschil in en niet alleen in prijs. Namelijk 1 is de put laten spuiten, de ander boort de put. Dan is er nog verschil tussen een diameter van 7,5 en eentje van 12,5 cm.

Alleen de put laten maken is een prijsverschil van 800 euro. Spuiten is bijna 300 boren is iets over 1000 euro. De pompen die ze aanbieden laat ik er even buiten dat is iets wat we los kunnen zien.

Meerdere mensen hebben put laten spuiten en hebben 7,5 cm. Mijn vader had in het verleden echter een gespoten put binnen 2 jaar dicht? Zitten en is meer voor boren/pulsen dan spuiten gezien zijn eigen ervaring. Hij heeft nu een gepulste put welke het al jaren goed doet.

We hebben geen super grote wei, 3 tuinsproeiers zijn voldoende in combinatie met die verplaatsen om te kunnen sproeien.
Qua prijs zeggen we we gaan voor spuiten, echter twijfelen we door mijn vader...
Welke ervaringen hebben jullie?

wendely

Berichten: 4115
Geregistreerd: 22-10-03

Re: Waterput laten spuiten of boren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 21:29

Hier in Noorwegen wordt alles geboord, maar dat heeft vast en zeker met de bodemsoort te maken. Onze put is 90m diep, diameter zou ik echt niet weten. Maar wij draaien er dus ons hele huishouden/stal op en zijn dan ook niet aangesloten op het waternet.

peer2005
Berichten: 392
Geregistreerd: 06-09-09

Re: Waterput laten spuiten of boren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 21:54

Ik heb ook een gespoten put van elf meter diep. Blijft goed water opleveren ook in drogere periodes. Wij gebruiken hem wel het hele jaar door minstens een keer per week, anders zou hij misschien wel wat verzanden maar dat kan ik niet goed inschatten

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 21:59

Op oude wei veeput laten spuiten, die heeft 5 jaar zonder problemen gewerkt (daarna ben ik verhuisd). Nieuwe wei nog geen put, maar staat wel op de wensenlijst. Nu gaat er bij mij een handzwengelpomp op, dat vraagt minder van de put dan een benzine/oid pomp.

Veeput is inderdaad 7.5cm en daar gaat een dikke pvc buis in om hem open te houden. Enkel al omdat die dingen rap duurder worden bij grotere diameter zal een 12.5cm put een stuk duurder zijn.

Loonwerker
Berichten: 198
Geregistreerd: 25-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 07:29

Boren geeft een over het algemeen een betere kwaliteit put dan spuiten. Tijdens het boren kan de boormeester monsters nemen van de grondlagen en zo een inschatting maken van de kwaliteit van het water en het aanvoervolume. Ook houd spuiten op bij 11-13m, boren kan honderden meters diep als het moet.

Ik vind het vreemd dat je deze bedragen hebt gekregen. Meestal heb je een starttarief en dan een bedrag per meter. De prijs is dan ook afhankelijk van de diepte (en diameter) van de put.

Wat betreft de diameter zou ik je goed laten adviseren. Hoe groter de diameter, hoe meer water de bron kan geven. En bronpompen hebben sowieso een bepaalde diameter nodig.

Als je ijzervrij water wilt kom je snel uit bij boren, spuiten is meestal een gok. Tenzij er helemaal geen ijzer in de grond zit bij jou natuurlijk.

joyce83

Berichten: 5206
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Re: Waterput laten spuiten of boren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-19 09:14

Dank jullie wel voor de reacties. Het gaat pulsen worden, deze man had ook een goede prijs. Weet alleen even niet hoe breed de put gaat worden in elk geval minimaal 7,5 lijkt mij.
Had nog van een aantal mensen gehoord ga voor pulsen of boren spuiten is niet zo goed. Toch maar naar geluisterd en over 3 weken komen ze om de put te maken.

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 22:09

Wij hebben 3 puntstukken laten spuiten tot 11 meter. Kosten €150 per stuk incl. materiaal.

Een puls gaat veel dieper, die kan tientallen meters en wordt geboord. Daarvan zijn de kosten veel hoger. Op een puls wordt vaak de beregening van akkers aangesloten, omdat daar een veel grotere watercapaciteit op rust.

Soms worden 3 of 4 puntstukken gespoten en deze bovengronds met de slangen aan elkaar verbonden voor een hogere capaciteit. Op een puntstuk kun je met de juiste pomp meestal 3 sectorsproeiers laten werken.