Graasmasker, rampzalig qua pasvormen = wondjes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MyWishMax

Berichten: 25298
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Graasmasker, rampzalig qua pasvormen = wondjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-19 20:41

Ons paard staat sinds het einde van de winter stil vanwege een blessure. Voer terug gebracht, krachtvoer naar een klein handje per voerbeurt, omdat ze anders de stal afbreekt. Daarnaast gewoon ruwvoer, dat kreeg ze wel extra tegen de verveling. Ze mocht gelukkig wel gewoon de paddock in en later het land op, maar het land is dus ook meteen het probleem. We mogen stappen onder het zadel en ze komt altijd wel wat aan (welk paard niet met lekker gras...), maar omdat ze nu niet getraind kan worden werd het wat te veel. Om te voorkomen dat ze té dik zou worden hebben we een graasmasker gehaald. De 1e 2 of 3 die we gehaald hadden pasten niet, maat full bij een paard wat altijd overal maat full heeft en het paste niet eens over haar neus. Uiteindelijk hebben we de greenguard gehaald, die paste goed dachten we. We hebben het dragen opgebouwd, maar helaas kwam er vrij snel al een soort schaafwond op haar kin. Tip was om daar wat bont in te maken en hem weer om te doen na een paar dagen rust. Nu heeft ze hem weer 2 keer om gehad en zitten er op verschillende plekken schrale plekjes / schaafwonden.

Heeft iemand anders dit ook meegemaakt? Of eigenlijk weet ik dat dit vaker voorkomt, maar ik hoop dat er tips zijn om het te voorkomen. Alle andere modellen die we konden krijgen in de verschillende zaken hier in de buurt waren dus allemaal niet groot genoeg. Het is nu dus kiezen tussen hele neus vol wondjes of veel te dik worden. Binnen houden is geen optie, trainen ook niet. Voer verminderen ook niet trouwens, want ze krijgt dus al bijna niks meer.

puppy1128

Berichten: 5010
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 20:46

Ik heb advies gevraagd via paardeerlijk met foto's. Volgens de meetmethode zou mijn oude masker moeten passen. Maar volgens paardeerlijk alsnog te klein. Ander merk met groter mandje gekocht (en bontje voor de zekerheid) en het wondje begint binnen een week al flink te verbeteren.
Dus zou toch even kijken of je wel de juiste maat hebt. Per merk kan dat ook verschillen.

Ineke2

Berichten: 33114
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Graasmasker, rampzalig qua pasvormen = wondjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 21:18

Ik begin er niet meer aan, want vind het zo erg als ze er wondjes van hebben.
Andere oplossing; strookbegrazing is dat geen optie?

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Graasmasker, rampzalig qua pasvormen = wondjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 21:22

Mijn Shetlanders met maat pony neus lopen met een maat cob graasmasker om. De maat pony krijgen ze wondjes van. Dus gewoon een maat groter proberen, dan is het probleem waarschijnlijk weg.

MyWishMax

Berichten: 25298
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-19 21:26

Mijn idee dus ook Ineke. Ik heb geen enorm paard, geen lomp hoofd maar het is ook geen moderne KWPNer met maatje cob. Masker nu is dus extra full, want full past niet om de neus heen. Maar ik hoopte dat er misschien toch iets was. Volgens de DA is ze nog niet veel te dik, maar moeten we wel op letten, vooral omdat we dus nog niet echt aan het opbouwen zijn. Aan de andere kant gaat het gras vrij hard op, dit keer hoop ik dat het heel snel op is haha :=

Helaas is strookbegrazing geen optie, we staan op een pensionstal waar de weidegang gewoon geregeld wordt door hen. Dan moet je paard er eerder uit halen of een eigen land nemen, beide vind ik geen oplossing, eerder op stal naast het lang binnen staan ook niet omdat ze de stal afbreekt en zichzelf blesseert dan.

JudithO in de winkels in de buurt is er geen maat groter. We hebben al een extra full.

eridinges

Berichten: 2270
Geregistreerd: 16-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 21:27

Bij ons ligt het heel erg aan het type graasmasker. Ik heb de oude met het ronde gat. Mijn pony kreeg erg kale plekken van het halster erom heen. Mijn moeder heeft het bekleed met handdoek en klittenband. Bont was te warm en kostte ook veel ruimte.

We hebben nu een andere korf met neusgaten en een graasgat in de lengte. Lijkt een betere oplossing, maar nu krijgt ze plekjes onder de kin, precies waar de korf zit. Geen idee hoe we dat weer op kunnen lossen.

De greenguard ook gehad. Kregen ze plekjes van op de lip. Mogelijk omdat de korf losser zit?

Het blijft een zoektocht, maar elke korf lijkt weer anders.

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 21:38

Ik heb de leren van paardeerlijk voor mijn shet. Geen last van wondjes. Misschien paardeerlijk eens benaderen?

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 21:38

Ducttape op de plekken waar het masker scheurt schijnt te kunnen helpen.

simoneeee

Berichten: 210
Geregistreerd: 04-06-09
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Graasmasker, rampzalig qua pasvormen = wondjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 23:47

Mijn fjord staat ook met een greenguard en kreeg ook snel schuurplekken. Ik heb nu een aantal dingen gedaan waardoor hij eigenlijk bijna nergens meer kán schuren. Ik heb een halster dat onderlegd is met bont, een extra bontje om de neusriem, een (hoofdstel)bontje onder de kin en de achterkant van de greenguard dichtgeplakt met ductape. De gaatjes bedoel ik dan. Daar schuurde haar kin ook op open. Dit stuk smeer ik elke dag in met een flinke klodder vaseline. Het was even puzzelen en uitvinden, maar dit lijkt voor mijn paard nu de oplossing.

Sanniej_

Berichten: 4900
Geregistreerd: 12-03-05

Re: Graasmasker, rampzalig qua pasvormen = wondjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 00:18

Zeker ander masker.
Heb ook een paard staan die een masker van paard eerlijk (pferd im blick) alleen goed accepteert en weinig plekken van krijgt.
Daarbij heeft hij wel overal bont dus om neusranden achter voor en om de banden van het halster.
Tijdelijk een goed passende gewone graaskorf gedaan paard lag op kin/lip tot bloedens aan toe open.

Kodyy

Berichten: 94
Geregistreerd: 11-05-08
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 13:07

Ik las ergens dat het masker van paard eerlijk heel snel heet wordt in de zon door het zwart. Klopt dat?

muppetmayo

Berichten: 3396
Geregistreerd: 25-04-04
Woonplaats: moordrecht

Re: Graasmasker, rampzalig qua pasvormen = wondjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 13:21

Hier ook een zeer gevoelig paard qua wondjes met een graasmasker, met heel vervelend ook nog eens een grote neus waardoor standaard maskers meestal niet pasten.
Inmiddels ben ik overgestapt naar het Shires Deluxe graasmasker, met een bontrand. Dit is echt het enige masker waar hij geen schuurplekken van krijgt :)
Als je nog steeds in de buurt woont Mywishmax dan mag je hem wel proberen/passen?

MyWishMax

Berichten: 25298
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Graasmasker, rampzalig qua pasvormen = wondjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-19 15:11

Ik heb je een PB terug gestuurd Mayo! Ik woon nog steeds in de buurt ja, alleen andere stal tegenwoordig. Zal het ook even overleggen, misschien wel een idee om te passen!

Mijn paard is dus eigenlijk totaal niet gevoelig. Bijna tot nooit schuurplekken, de halsters zorgen zelfs niet eens voor haar verlies, alleen het masker dus. Maar zelfs met bont erin gemaakt komen er plekjes. Zo erg dat ze zelfs spastisch werd met een normaal halster omdoen. Hij is er nu dus af...

UBok

Berichten: 253
Geregistreerd: 15-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 15:22

Graasmasker cheepoo is aanrader, heeft uitsparingen bij de neus

cathyenbeau

Berichten: 548
Geregistreerd: 24-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 15:23

Ik volg even mee, want heb precies dezelfde situatie. Mijn new forester kreeg ook schuurplekken van een graasmasker, daar hadden we zelf bont in gemaakt maar het bleef schuren. Toen maat pony besteld van shires deluxe met bont, maar die paste niet om haar neus. (Normaal wel altijd maat pony). Ik ga nu een maat groter bestellen en kijken of deze wel goed is, die van mij staat nu helaas ook zonder graasmasker .

blokfluit
Berichten: 86
Geregistreerd: 11-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 15:31

Kijk eens op de website van Paardeerlijk. Daar hebben ze de EasyGrazer® Classic Graasmasker. Ditis misschien wel wat voor je.

Steppe

Berichten: 2798
Geregistreerd: 15-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 15:32

Mijn Arabier heeft ook maar full van graasmasker en met echt schapenbont en cheak saver van paardeerlijk heeft hij geen wondjes meer
Ze hebben ook anatomische graasmaskers misschien eens kijken op hun site