Weidegenoten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sintmaarten1
Berichten: 5
Geregistreerd: 17-05-16

Weidegenoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-19 12:54

Hallo allemaal,
Momenteel heb ik een 16 jarige sociale en speelse haflinger ruin. Mijn haflingerruin staat nu op een pensionstal. Aan het einde van dit jaar ga ik waarschijnlijk verhuizen naar een boerderij met eigen weiland. Uiteraard gaat mijn haflinger mee. Aangezien ik hem absoluut niet alleen in het weiland wil hebben, ben ik opzoek naar een maatje voor hem.

Ik heb al heel lang de droom om één/twee haflinger veulens/jaarlingen erbij te nemen. Nu vraag ik mij alleen af of dit voor mijn haflinger van 16 jaar leuk is om met een veulen/jaarling samen te staan? Het liefste wil ik een straks een kudde van 3 paarden. Is het misschien beter om dan één veulen te nemen en de ander een jaar of 5/6 of maakt dit geen verschil?

Ik hoor heel graag jullie gedachtes/advies op dit gebied! :)

Achterom
Berichten: 23028
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Weidegenoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 13:27

Ik kan me voorstellen dat het vooral voor de veulens prettig is om samen te staan, zodat ze ook wat steun aan elkaar hebben :)
Wat je pony er van vindt is helemaal afhankelijk van hoe hij in elkaar steekt, lijkt me.
Toen ik mijn paard bij huis kon zetten heb ik bewust een andere keuze gemaakt, ik heb bij mijn ruin juist een oudere merrie neergezet. Hij kon namelijk altijd al heel goed met merries overweg en ik schatte in dat deze merrie qua karakter ook een goede aanvulling was. Mijn ruin is namelijk soms wel een irritant figuur, maar de merrie is niet zomaar onder de indruk. En al snel waren ze echt de beste maatjes, heel leuk om te zien :)
Ik zou daarom ook goed kijken naar je pony nu: welke voorkeuren heeft hij nu op de pensionstal?

sintmaarten1
Berichten: 5
Geregistreerd: 17-05-16

Re: Weidegenoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-19 13:34

Bedankt voor de uitgebreide reactie. Momenteel staat mijn ruin in een kudde van 5 paarden, waar hij beste vriendjes is met een shetlander ruin van 10 jaar en een fjordenruin van 25 jaar.

Maar ik wordt er niet heel veel wijzer op als ik kijk naar het verleden haha.
Het valt mij alleen op dat hij vaak naar naar de koudbloedpaardjes trekt en dat het vaak ruinen zijn waar die goede vriendjes mee wordt.

Maar hij heeft ook nooit eerder met een paardje jonger dan 5 jaar gestaan. Daarom vind ik het ook zo moeilijk omdat ik niet weet hoe hij daarop reageert.

tengeltje11
Berichten: 7136
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Weidegenoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 13:38

een paard die gewoon normaal sociaal is,zal geen probleem maken van een veulen of jaarling.

voor een jonkie is zo'n 'oude'(natuurlijk is hij niet oud,maar oud tov een jonkie) opvoeder ideaal,die zetten hen op hun plek en leren hen manieren.

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 13:39

Ik zou er 2 jonkies bij zetten. Kunnen ze met elkaar spelen en krijgen ze opvoeding van je huidige haf.

Of een veulen en een 2 jarige bijvoorbeeld.

Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 13:39

Als hij speels is lijkt het mij fantastisch voor 'm om met veulens/jaarlingen te staan. Ik zou dan wel ruinen/hengsten er bij zetten. En dan idd twee, 1 jonkie kan vermoeiend zijn voor een ouder paard. Als ze met z'n tweeën zijn kunnen ze in elk geval ook elkaar afmatten.