Bang voor vliegenspray

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
RHV

Berichten: 76
Geregistreerd: 01-10-18
Woonplaats: Groningen

Bang voor vliegenspray

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-19 20:00

Hey allemaal! Ik verzorg een shetlandermerrie met zomereczeem. Alleen ze is bang voor vliegenspray. Ontzettend vervelend. Ze is dan vooral bang voor de spray. We hebben het al zonder spray geprobeerd, maar ze ruikt die geur en ze is weg. Ze gaat dan trillend in een hoekje staan en de rest van de dag rent ze voor je weg. De eigenaren willen liever geen deken, en ze schuurt haar manen en staart er zo wat f, en krijgt allemaal wondjes. Ontzettend zielig dus. Wat moet ik doen?

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Re: Bang voor vliegenspray

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 20:02

Als het de geur is, doet ze het dan ook als je de dop eraf draait en met spons op haar dept?

RHV

Berichten: 76
Geregistreerd: 01-10-18
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-19 20:02

SinneJ schreef:
Als het de geur is, doet ze het dan ook als je de dop eraf draait en met spons op haar dept?

Ja, dat is het vervelende.

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 20:06

RHV schreef:
SinneJ schreef:
Als het de geur is, doet ze het dan ook als je de dop eraf draait en met spons op haar dept?

Ja, dat is het vervelende.


Gek, ik heb dat nog niet veel gehoord, maar dat kan natuurlijk! Ik zou het op een spons doen (of gewoon de bus open en neerzetten) en eventjes buiten haar stal leggen tot je merkt dat ze ontspant (niet te dichtbij, je kan dat beter opbouwen zodat ze niet uren gespannen staat). Eventueel iedere keer als ze voer of hooi krijgt zodat ze de geur associeert met positieve dingen.

Het is maar een idee.

RHV

Berichten: 76
Geregistreerd: 01-10-18
Woonplaats: Groningen

Re: Bang voor vliegenspray

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-19 20:08

Goed idee! Ik ga het proberen. Ze vind water namelijk ook eng, het is gewoon echt die spray/spuit. Nu ze dus die geur ruikt denkt ze dat er gespoten wordt. Ik hoop dat het werkt, heel erg bedankt!

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 20:11

RHV schreef:
Goed idee! Ik ga het proberen. Ze vind water namelijk ook eng, het is gewoon echt die spray/spuit. Nu ze dus die geur ruikt denkt ze dat er gespoten wordt. Ik hoop dat het werkt, heel erg bedankt!


Altijd alles proberen linken aan positieve dingen :) als je dat doet en rustig opbouwt (soms moet je wat inventief zijn) is er niet veel waar je ze niet aan kan laten wennen. Natuurlijk zorgen dat ze ook genoeg mentale rustmomenten hebben ertussen, want zo'n leerproces geeft uiteraard wat stress.

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 20:12

Tja, net zoals met wassen, ik zette vroeger op jonge dieren gewoon de slang op de benen. Meestal in de bak met een halster touw aan. Dan gingen ze wel spastisch om je heen draaien en op het moment dat ze stil stonden meteen de slang er af en belonen , klaar. Na enkele keren kon ik ze gewoon wassen. Met vliegenspray deed ik eerst het sissende geluid na en dan begon ik te spuiten , maar ze moeten niet de kans hebben om weg te rennen.

Bowo
Berichten: 2811
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 20:14

Wat wij doen met paarden die bang zijn voor de spray (als je handig genoeg bent), is met 1 hand het touw vasthouden, met de andere sprayen en dan gewoon het paard om je heen laten lopen. Met sprayen dan beginnen rond ede buik, niet bij het hoofd. Eventueel in een kleinere omgeving als een stal zodat die niet lostrekt. En ondertussen luid praten om het geluid van de spray minder te maken.
En natuurlijk uitgebreid belonen wanneer je klaar bent of de pony blijft staan

alysha92
Berichten: 279
Geregistreerd: 19-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 20:17

Oh got super herkenbaar
Mijn shet ruin heeft dit ook. Alles wat met sprayen te maken heeft is eng...
Net zoals de tuinslang..
Kan inmiddels wel zijn voeten aad spuiten maar als het aan hem ligt hoeft het niet perse
Qua spray kan ik de antiklit wel redelijk handhaven maar de geur van de vliegen spray is nog steeds bijna geen doen.
Wat je misschien kan proberen is laag/klein benaderen, eerst alleen de voetjes/onderbenen doen bijvoorbeeld. En alles heel rustig en beheerst doen.
En niet vast zetten maar gewoon touw vast houden zodat je wat mee kan draaien zeg maar
En anders ipv spray sweet itch kopen en dat smeren in de manen tegen jeuk enzo.

RHV

Berichten: 76
Geregistreerd: 01-10-18
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-19 20:20

alysha92 schreef:
Oh got super herkenbaar
Mijn shet ruin heeft dit ook. Alles wat met sprayen te maken heeft is eng...
Net zoals de tuinslang..
Kan inmiddels wel zijn voeten aad spuiten maar als het aan hem ligt hoeft het niet perse
Qua spray kan ik de antiklit wel redelijk handhaven maar de geur van de vliegen spray is nog steeds bijna geen doen.
Wat je misschien kan proberen is laag/klein benaderen, eerst alleen de voetjes/onderbenen doen bijvoorbeeld. En alles heel rustig en beheerst doen.
En niet vast zetten maar gewoon touw vast houden zodat je wat mee kan draaien zeg maar
En anders ipv spray sweet itch kopen en dat smeren in de manen tegen jeuk enzo.



Ja idd. Zelf vasthouden is denk ik geen optie. Ze is inmiddels 7 jaar en heeft niet de beste opvoeding gehad. Ze is ontzettend sterk, ik kan nauwelijks normaal met haar lopen. Ze trekt & ze trekt. Ik kan boos worden wat ik wil maar ze blijft trekken. Tja, merries.

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 20:23

RHV schreef:
alysha92 schreef:
Oh got super herkenbaar
Mijn shet ruin heeft dit ook. Alles wat met sprayen te maken heeft is eng...
Net zoals de tuinslang..
Kan inmiddels wel zijn voeten aad spuiten maar als het aan hem ligt hoeft het niet perse
Qua spray kan ik de antiklit wel redelijk handhaven maar de geur van de vliegen spray is nog steeds bijna geen doen.
Wat je misschien kan proberen is laag/klein benaderen, eerst alleen de voetjes/onderbenen doen bijvoorbeeld. En alles heel rustig en beheerst doen.
En niet vast zetten maar gewoon touw vast houden zodat je wat mee kan draaien zeg maar
En anders ipv spray sweet itch kopen en dat smeren in de manen tegen jeuk enzo.



Ja idd. Zelf vasthouden is denk ik geen optie. Ze is inmiddels 7 jaar en heeft niet de beste opvoeding gehad. Ze is ontzettend sterk, ik kan nauwelijks normaal met haar lopen. Ze trekt & ze trekt. Ik kan boos worden wat ik wil maar ze blijft trekken. Tja, merries.

Niks met merries maar alles met opvoeding te maken. Gewoon halster aan, touw eraan en dan hard praten, en spuiten. Laat haar maar om je heen lopen. Maar direct stoppen wanneer ze stilstaat.

RHV

Berichten: 76
Geregistreerd: 01-10-18
Woonplaats: Groningen

Re: Bang voor vliegenspray

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-19 20:31

Ik ben bang dat ze dan probeert weg te rennen. Haar dan blijven vasthouden is onmogelijk. Ik kan helaas ook geen hulp aan de eigenaren vragen, hun hebben haar puur gekocht als grasmaaier. Maar het zou wel even handig zijn als ik kon sprayen

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Bang voor vliegenspray

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 20:55

Dan neem je iemand mee de eerste keren.

mooney

Berichten: 7776
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 21:00

Even los van het gedrag: vliegenspray helpt niet tegen knutten. Zomerexceem wordt veroorzaakt door die knutjes, vliegen maken niet uit. Dus zelfs al krijg je het erop, dan helpt het nog niet.

Deken is rot, maar ook echt het verstandigste. In een kunstgebied (dus al minder last) hebben we een tijdje excemers dagelijks behandeld met derfen, echt super smerig spul. Maar uiteindelijk zijn ze daar ook maar aan de dekens gegaan.

Molly1230

Berichten: 410
Geregistreerd: 04-12-18

Re: Bang voor vliegenspray

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 21:24

Misschien helpt het om als je het op haar gaat sprayen en ze doet het goed om haar te belonen. Of haar iets te laten doen bijvoorbeeld eten.