Wat te doen tegen de hertenluisvlieg?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Re: Wat te doen tegen de hertenluisvlieg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 18:06

Volgens mij heb je paardenluis en hertenluisvliegen, de een vliegt nu (paardenluis) en de ander later in het jaar.
Ik woon sinds een jaar op de Veluwe en we hebben ze hier veel.
Ze rennen over je paard heen en ze zijn heel hardnekkig plakkerig. Paarden kunnen ze niet met hun staart wegslaan daarom worden ze er ook zo paniekerig van.
Gelukkig heeft mijn paard er "geen" last meer van als ze eenmaal zitten, ik ben inmiddels heel handig geworden met vangen en mijn paard staat dan ook doodstil zodat ik ze voor haar kan vangen. Je moet ze echt in tweeën scheuren want erop stampen helpt vaak niet.
Mijn paard heeft een vliegendeken, dat helpt tegen het rennen over je paard maar niet tegen het steken. Ik heb vorig jaar ook vaseline geprobeerd en sudocreme maar dat hielp wel iets maar niet afdoende.
Ik hoop dat ze er aan kan wennen.
T zijn heel vervelende insecten en de periode is ook veel langer dan van dazen. -O-

Caresse07

Berichten: 9405
Geregistreerd: 19-02-07
Woonplaats: Bij Flipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 18:10

Toevallig pas naar Frankrijk geweest en daar geleerd om er haarlak op te spuiten er eentje zit. Daarmee vertraag je ze en kun je ze eraf halen en dood maken onder je schoen.

Ze zijn normaal gesproken niet te vangen omdat ze zo snel zijn. Met haarlak lukt dat dus wel.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Wat te doen tegen de hertenluisvlieg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 18:36

Even een vraagje van een leek.Ze rennen dus over je paard en zoeken dan de kalere behaarde plekken zoals tussen de billen en de binnenkant van de boven benen of zo?Of steken ze gewoon overal waar ze kunnen steken?
Van de wikkipedia begrijp ik dat ze mensen ook durven bijten en da je heel lang last van zo'n beet kan houden.

pien_2010

Berichten: 43273
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 19:01

Is het enige dat helpt 1x on de 2 weken spuiten, onder de staart, buik, koker, tietjes en op plekken waar ander paard met elkaar krabben met de mond niet bij kan komen, want is giftig. Ik doe met 1 fles voor 2 paarden, 2 jaar.

Afbeelding

Beatje ik maak ze al jaren dood met mijn nagels door ze te knijpen totdat ze koop pletchen. Vies, maar enige manier. Ik ben sneller dan zij rennen en heb dit geleerd van mijn vriendin. Ik ben nog nooit gebeten en zij ook niet. Hier barst het van la mouche plat zoals ze hier genoemd worden.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Wat te doen tegen de hertenluisvlieg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 21:43

O dat doe ik met teken ook.Toevallig gebruik ik het bovenstaande product wat je laat zien tegen teken en ook dazen blijven goed weg.Het is idd gif ,permetrine als ik me goed herinner,maar soms moet een mens iets.Wij leven in een teken walhalla.

mellamoshan

Berichten: 4256
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 22:18

pien_2010 schreef:
Is het enige dat helpt 1x on de 2 weken spuiten, onder de staart, buik, koker, tietjes en op plekken waar ander paard met elkaar krabben met de mond niet bij kan komen, want is giftig. Ik doe met 1 fles voor 2 paarden, 2 jaar.

[ [url=m/b4O7Ye.jpg]Afbeelding[/url] ]

Beatje ik maak ze al jaren dood met mijn nagels door ze te knijpen totdat ze koop pletchen. Vies, maar enige manier. Ik ben sneller dan zij rennen en heb dit geleerd van mijn vriendin. Ik ben nog nooit gebeten en zij ook niet. Hier barst het van la mouche plat zoals ze hier genoemd worden.


Jaaaa die ken ik nog uit Frankrijk en was het enige middel dat naar mijn idee echt knap werkte tegen allerlei ongedierte. Heb ze hier nog nooit te koop gezien maar met tegenwoordig internet moet een fles bestellen ook goed te doen zijn.

Had laatst ook een paar van die vliegenvrienden meegenomen van de veluwe. Had er al een paar vanaf gehaald voor ik op ben gaan laden op trailer en toen we terugkwamen.
Volgende dag waren de paarden door de draad heen gegaab op het land. Gek, gebeurd normaal nooit...
Neem ik ze mee om te rijden, zitten er nog een paar van die krengen op ze. Wat een oliebol beesten zijn het zeg!

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 22:29

DubbelDun schreef:
Je kunt ze idd heel moeilijk dood knijpen, maar verdrinken wil wel helpen.

Hoe zo gaat doodknijpen niet? Ik druk ze hier zo plat tussen mijn nagels. Je kunt ze eventueel ook uit elkaar trekken. vangen ook geen enkel probleem, of heb ik zeer goede reflexen?

pien_2010

Berichten: 43273
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 22:48

Blussem schreef:
DubbelDun schreef:
Je kunt ze idd heel moeilijk dood knijpen, maar verdrinken wil wel helpen.

Hoe zo gaat doodknijpen niet? Ik druk ze hier zo plat tussen mijn nagels. Je kunt ze eventueel ook uit elkaar trekken. vangen ook geen enkel probleem, of heb ik zeer goede reflexen?


+1

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Re: Wat te doen tegen de hertenluisvlieg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 22:53

Ik trek ze uit elkaar }>
Maar het duurt wel even voor ik handig werd in het vangen

DubbelFun

Berichten: 88672
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Wat te doen tegen de hertenluisvlieg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 09:07

Tussen je nagels dood knijpen lukt wel, maar tussen (het vlees van) je vinders is een stuk moeilijker.

pien_2010

Berichten: 43273
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 09:08

DubbelDun schreef:
Tussen je nagels dood knijpen lukt wel, maar tussen (het vlees van) je vinders is een stuk moeilijker.


Klopt. Dan kan dat niet, dus als je geen nagels hebt, houdt het op!

Hubbels
Berichten: 2212
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: over de ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 09:19

pien_2010 schreef:
Is het enige dat helpt 1x on de 2 weken spuiten, onder de staart, buik, koker, tietjes en op plekken waar ander paard met elkaar krabben met de mond niet bij kan komen, want is giftig. Ik doe met 1 fles voor 2 paarden, 2 jaar.

[ [url=m/b4O7Ye.jpg]Afbeelding[/url] ]

Beatje ik maak ze al jaren dood met mijn nagels door ze te knijpen totdat ze koop pletchen. Vies, maar enige manier. Ik ben sneller dan zij rennen en heb dit geleerd van mijn vriendin. Ik ben nog nooit gebeten en zij ook niet. Hier barst het van la mouche plat zoals ze hier genoemd worden.


En waar is dit goedje te koop of te bestellen?

DubbelFun

Berichten: 88672
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 09:21

Op google vind je adressen.
Let er wel op dat sommige paarden er niet tegen kunnen (zoals die van mij). Dit uit zich o.a. door grote plakkaten jeukende bulten en zéker door dit te spuiten op de tere delen loop je hier een grote kans op.

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Wat te doen tegen de hertenluisvlieg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 09:24

Doet Ultrashield niet ongeveer hetzelfde als het spul dat pien laat zien?
Helpt geweldig tegen teken (en muggen en vliegen) en ik heb bij mijn haflinger ook nog geen hertenluis gezien. Terwijl ze hier volgens mij wel moeten zitten.

DubbelFun

Berichten: 88672
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Wat te doen tegen de hertenluisvlieg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 09:31

Het heeft een aantal dezelfde grondstoffen, dus het is uitproberen waar je paard tegen kan.

pien_2010

Berichten: 43273
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 12:09

KarinLF schreef:
pien_2010 schreef:
Is het enige dat helpt 1x on de 2 weken spuiten, onder de staart, buik, koker, tietjes en op plekken waar ander paard met elkaar krabben met de mond niet bij kan komen, want is giftig. Ik doe met 1 fles voor 2 paarden, 2 jaar.

[ [url=m/b4O7Ye.jpg]Afbeelding[/url] ]

Beatje ik maak ze al jaren dood met mijn nagels door ze te knijpen totdat ze koop pletchen. Vies, maar enige manier. Ik ben sneller dan zij rennen en heb dit geleerd van mijn vriendin. Ik ben nog nooit gebeten en zij ook niet. Hier barst het van la mouche plat zoals ze hier genoemd worden.


En waar is dit goedje te koop of te bestellen?


https://www.kifrahorse.nl/Tri-Tec-14-600ml

Het is in NL een stuk goedkoper als bij ons :oo

DubbelFun

Berichten: 88672
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Wat te doen tegen de hertenluisvlieg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 12:16

Dat is vreemd, want in Frankrijk mag het nog officieel worden ingevoerd en in NL niet.
Als je het zelf uit Amerika importeert loop je ook grote kans dat het niet door de douane komt.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Wat te doen tegen de hertenluisvlieg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 12:26

Hier nu ook voor het eerst afgelopen week de luisvlieg gespot.

's Middags zag ik de shet rondrennen en dacht al; het zal toch niet........Maar die stond daarna rustig.

Later zag ik mn ene ruin rond rennen en echt in paniek. Dat is echt de aller braafste en makkelijkste, maar ook lui, dus dan is er wat. Wij hebben een soort pp, dus hij rende rondjes, maar op een gegeven moment rende hij naar ons toe. Wij stonden op het grote plein ernaast.
We pakten hem en ik probeerde te kijken, maar hij is zwart en sloeg echt wild om zich heen. Waar hij echt de pony is waar ik onder kan liggen.

Mijn man nam hem mee en zette de spuit op zijn buik en zo kon ik er 2 vanaf pakken. Ik heb ze in ducktape gedaan en weggegooid.

Daarna heb ik hem helemaal ingesmeerd met MTG. Vliegenspul hebben we nooit en MTG is vettig en stinkt goed.
Ik voelde echt flinke harde puntjes en plekjes.
Daarna is hij niet meer te grazen genomen.

Ze staan met zijn 5en en we hebben ze bij de rest nog niet gezien en ook niet dat gedrag. Ook geen plekjes zoals ik bij de zwarte tegenkwam.

Het is dus het eerste jaar dat ik ze hier tegenkom en hou er vanaf nu wel rekening mee, want wij rijden vrijwel alleen in het bos en moeten stukje over de weg, dus wil wel "veilig"rijden.

We smeren ze preventief in met MTG en gebruiken dan de vliegen rijdeken. Maar kreeg als tip ook al; frontline. Moet het alleen nog halen en de MTG leek zijn werk goed te doen, dus wachtte nog even af.

pien_2010

Berichten: 43273
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 12:45

Over dat rennen wil ik ook nog iets zeggen. Onze paarden vonden het in het begin ook verschrikkelijk. Ze vlogen alle kanten uit. Maar hier zitten er zoveel, dat dit allang voorbij is. Dus de paarden wennen er ook aan en met name in het begin als het seizoen begint, verrassen de vliegen me, daar de paarden er zo relaxed onder blijven. Maar omdat ik het niet prettig vind, want ze krijgen er plekjes van, schuren natuurlijk toch een beetje, ga ik ze gelijk doodmaken als ik ze zie en daarna spuit ik de paarden in.

Bij ons gaan die flessen ver over de €40,-- euro.

Josienx
Berichten: 219
Geregistreerd: 30-11-13
Woonplaats: Nederland

Re: Wat te doen tegen de hertenluisvlieg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 13:04

He nou ik heb altijd willen ontkennen dat ze er waren totdat ik dit allemaal lees. Ik ga zondag naar de Veluwe toe en tot nu toe heeft mijn pony ze nog niet ontmoet. Heeft iemand tips?

Ik dacht sowieso voor op de trailer zijn liezen, billen en rondom zn piepie allemaal in te smeren met vaseline. Tijdens het rijden een vliegendeken om en ook overdag op het land. Is dit voldoende of mis ik een essentieel iets?

DubbelFun

Berichten: 88672
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Wat te doen tegen de hertenluisvlieg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 13:28

@jposien: doe een vliegenuitrijdeken om, dan is het grootste deel paard afgedekt.

IsabelleN
Berichten: 623
Geregistreerd: 05-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 13:33

;( weer een naar insect erbij. Direct zo'n fles besteld, hopelijk helpt het. Gelukkig nog niet hier gezien die engerds, en had er ook echt nooit van gehoord. Fijn dat er hier tips staan!

Josienx
Berichten: 219
Geregistreerd: 30-11-13
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 13:40

DubbelDun schreef:
@jposien: doe een vliegenuitrijdeken om, dan is het grootste deel paard afgedekt.


Ja die heb ik geregeld! Dankjewel!

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 13:40

Vliegen uitrijdeken gaat niet helpen tegen de hertenluisvlieg. Die wandelen gewoon naar de voor hun juiste plek.
Wij proberen ze niet eens meer dood te maken. De paarden interesseert het geen barst. Het is dat wij af en toe onder de staarten kijken maar anders zouden we niet eens merken dat ze er weer zijn.
Onze Breton weet natuurlijk niet beter maar ook onze uit Nederland geïmporteerde warmbloeden hebben nooit een kik gegeven. Terwijl mijn rijpaard van horzels echt uit zijn plaat gaat.

Ik zou me meer zorgen maken om een naar het noorden optrekkende vliegensoort (ik moet jullie de naam even schuldig blijven) die eitjes legt de wondes etc bij dieren. Waarna de larven zich lekker een weg het vlees in eten.
Bij schapen is dat steeds meer een probleem (gaan ook in de vulva zitten) en hier in de regio zijn er dus ook al problemen geconstateerd bij paarden waar ze in wonden maar ook diepliggende hoefstralen gaan zitten.

pien_2010

Berichten: 43273
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 13:49

Ja ik weet de naam ook niet meer, maar dat beestje moet je in alcohol verdrinken, want die kruipen onder de grond om voor nagedacht te zorgen en die kan alleen eruit gestegen worden of als je er heel vroeg bij bent met pincet verwijderd. Onze dierenarts heeft ons gewaarschuwd om gelijk te bellen. De schapen boeren hebben er veel last van en de 1ste paarden slacht offers heeft zij ook al gehad.