Wat te doen tegen de hertenluisvlieg?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sanowa

Berichten: 899
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Wilp.

Wat te doen tegen de hertenluisvlieg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-19 21:28

Sinds deze week hebben we regelmatig bezoek van de hertenluisvlieg..

De paarden worden echt helemaal gek en het is gewoon gevaarlijk om ze vangen. Gelukkig is dat tot nu toe steeds gelukt.
Maar wat zou ik er tegen kunnen doen? Vliegen deken helpt niet ze kruipen voornamelijk in de Lies en mij de uiers.

En een dazen val? Trekt dat die herten luis vliegen ook?

We wonen best in een open gebied en het verbaast me dat ze nu hier komen

scooby09

Berichten: 2208
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: barneveld

Re: Wat te doen tegen de hertenluisvlieg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 21:41

Dikke laag uierzalf tussen de billen smeren..
Verder helpt er niet veel vangen in een handdoek....en dan echt dood knijpen.
Oppassen met os aten want ze zijn taai en niet zomaar dood.

BrittS

Berichten: 1723
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Re: Wat te doen tegen de hertenluisvlieg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 21:45

Hier ook alweer sinds twee weken ellende met die dingen :\ Heb vorig jaar met sudocreme geprobeerd, maar dan gingen ze gewoon op een ander stukje zitten _-:( Dus ik volg even.

Lindsey_99
Berichten: 2486
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Wat te doen tegen de hertenluisvlieg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 21:46

Las onlangs een tip over ductape. Stukje ductape op de vlieg plakken, en dan de tape dubbelplakken. No escape.

paljaslaura

Berichten: 2743
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: Noord Holland

Re: Wat te doen tegen de hertenluisvlieg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 21:56

Hier hielp olijf olie. Was dan wel alleen voor de buitenritten...

Dabo

Berichten: 11130
Geregistreerd: 25-03-04
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 21:59

Ducktape idd. Als ik ga rijden neem ik ook ducktape mee zodat als ik er 1 vang die kan wegplakken :-D
Ik spuit bakspray onder de staart, en op de uiers...
Mijn merrie wordt er ook crazy van.. wij hebben ze helaas ook op de wei. Af en toe. Lijken er wel elk jaar meer te worden... helaas. Ik ben ook wel benieuwd of ze uit te roeien zijn, klotebeesten :(

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 22:00

Paarden wennen er vanzelf aan hoor ;)
Hier zitten die vliegen elk jaar en in grote hoeveelheden..
Als de paarden bij elk vlieg moeten gaan rennen, staan ze 6 maanden niet stil :D

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 22:03

Flink vaseline smeren. Ducktape is niet aan te raden als ze tussen de benen zitten, je hebt zo een trap te pakken. Zelfs het meest rustige dier wordt leip van die krengen.

Dabo

Berichten: 11130
Geregistreerd: 25-03-04
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 22:10

palousa_boy schreef:
Paarden wennen er vanzelf aan hoor ;)
Hier zitten die vliegen elk jaar en in grote hoeveelheden..
Als de paarden bij elk vlieg moeten gaan rennen, staan ze 6 maanden niet stil :D

Ik hoorde van een vriendin die ook in Frankrijk woont dat zij ze idd ook al langer heeft.
Ze rukken op naar het noorden dus helaas.
Nou ik hoop maar dat mijn merrie er uit eindelijk aan zal wennen...

rien10
Berichten: 14670
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Wat te doen tegen de hertenluisvlieg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 22:12

Ik heb er geen ervaring mee. Maar wel een vraag; waarom worden paarden gek van ze? Steken ze? Bijten ze?

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 22:17

rien10 schreef:
Ik heb er geen ervaring mee. Maar wel een vraag; waarom worden paarden gek van ze? Steken ze? Bijten ze?


Wat ik lees op internet is dat ze bijten, maar ook super snel bewegen op het paard, waar ze dus rennen gaan

Edit: Paarden kunnen behoorlijk overstuur raken van een luisvlieg, of dit nu van de beet is of van het razendsnelle voortbewegen van het insect over hun lijf, ze zullen blijven bewegen om hier onderuit te komen. Vanuit de bokt wiki
Laatst bijgewerkt door JoycexEnya op 29-05-19 22:18, in het totaal 1 keer bewerkt

marije1109

Berichten: 1135
Geregistreerd: 07-02-13
Woonplaats: Kraggenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 22:18

Ik gebruik ook bakspray, werkt altijd goed.

rien10
Berichten: 14670
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 22:22

JoycexEnya schreef:
rien10 schreef:
Ik heb er geen ervaring mee. Maar wel een vraag; waarom worden paarden gek van ze? Steken ze? Bijten ze?


Wat ik lees op internet is dat ze bijten, maar ook super snel bewegen op het paard, waar ze dus rennen gaan

Edit: Paarden kunnen behoorlijk overstuur raken van een luisvlieg, of dit nu van de beet is of van het razendsnelle voortbewegen van het insect over hun lijf, ze zullen blijven bewegen om hier onderuit te komen. Vanuit de bokt wiki

Ja, dat ze er gek van worden, dat is mij bekend. Maar waarom dat zo is niet. Vandaar mijn vraag.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Wat te doen tegen de hertenluisvlieg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 22:33

Ze gaan ook niet weg bij beweging net zoals een gewone vliegen, ze verplaatsen zich alleen maar. Dit zal ook wel een rol spelen. Volgens mij bijten ze namelijk niet echt.
Van teken gaan ze toch ook niet rennen.

Maar hier ondergaan de paarden het dus gewoon. Grote horzels zijn een ander verhaal :+

Elisa2

Berichten: 37145
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Wat te doen tegen de hertenluisvlieg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 09:25

De hertenluisvlieg probeert in de anus/ koker of vagina van een paard te klimmen..daarom worden ze er paranoia van. De een wat meer dan de ander..

Ik smeer altijd heel veel en dik vaseline op die plekken, het idee is dat als zo'n vlieg in de buurt komt dat hij vast komt te zitten in het vet. En daarnaast helpt het idd alleen om hem te vangen en te vermorzelen maar die krengen zijn idd zeer taai en niet snel dood.

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Wat te doen tegen de hertenluisvlieg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 09:16

Je kunt ze idd heel moeilijk dood knijpen, maar verdrinken wil wel helpen.

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Re: Wat te doen tegen de hertenluisvlieg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 16:25

Wij hebben een bak met zeepwater staan om ze in te verdrinken. Voor mij het eerste jaar met deze beesten en ik vind het een verschrikking en had ook niet gedacht dat het er zoveel zouden zijn. We hebben al één paard gehad die heel raar heeft gedaan op stal en zichzelf behoorlijk verwond heeft waarschijnlijk door de hertenhuisvlieg. En als ze uit het land komen is het eerst alle paarden langslopen om ze weer schoon te krijgen. Vanmorgen haalde we er van eentje gewoon 7 af en nu het warmer is zijn ze ook een stuk sneller.

Elisa2

Berichten: 37145
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Wat te doen tegen de hertenluisvlieg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 17:58

7! wow...ik heb ook slechte ervaringen met paarden die in paniek raken er door en zichzelf of jou verwonden. Ik vind die krengen ook echt een verschrikking.

Foreverkliek

Berichten: 1353
Geregistreerd: 24-07-15
Woonplaats: Naast Twix

Re: Wat te doen tegen de hertenluisvlieg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 19:28

Butox werkt! *\o/* *\o/* *\o/*

Is helaas in nl niet meer vrij verkrijgbaar en je da mag het voor paarden niet voorschrijven maar mocht je ergens een bevriende schapen of koeienboer hebben kan je er zo aankomen. Koop desnoods een schaap.
1x per maand 30 ml over je paard verdelen en klaar. Kijk wel uit in de volle zon dan kan het brandwonden veroorzaken :(

Smotz

Berichten: 668
Geregistreerd: 02-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 19:50

Ik heb ook nog niets gevonden wat 100 procent werkt. Deet, veerust, hertshoorn en tedax werkt niet. Iets vet erop smeren wel, dan krijgdn ze geen grip. Maar ideaal is het niet.
Je route wijzigen, niet langs de warme hei bijv, of tijd waarop je rijdt werken nog het beste.

Ductape is handig om ze thuis eraf te halen. Die van mij kan intussen karate moves tijdens het rijden, niet altijd even handig haha.

Ik ben er eens door een gebeten, dat was echt pijnlijk. Een aantal maal harder en venijniger als een daas. Dus begrijp wel waarom ze zo reageren, gezien ze dit bij de staartwortel en liezen doen.

TurboDi

Berichten: 1102
Geregistreerd: 31-08-12

Re: Wat te doen tegen de hertenluisvlieg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 19:57

Wonen jullie allemaal rond de veluwe of zitten die beesten inmiddels al noordelijker -:(-
Heb er nog geen last van gehad maar vind het maar een eng idee... Uhh hoe gebruiken jullie de ducktape? weet nog niet precies hoe ik dat voor me moet zien. Rij zelf veel buiten en wel altijd veel last van dazen maar deze dingen nog niet gezien gelukkig

BrittS

Berichten: 1723
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Re: Wat te doen tegen de hertenluisvlieg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 22:24

Hier op de Veluwe inderdaad. Vandaag maar een kort rondje gereden, want paard was echt compleet panisch en woest en zijn benen gingen alle kanten op. Iets vets smeren gaat lastig worden, want hij reageert nu echt op alles wat ook maar in de buurt van zijn zaakje komt heel erg heftig.

Mijn andere paard had er trouwens na het rijden 7 (!!) tussen zijn liezen zitten en die verrekt geen spier :+

Marlinda

Berichten: 1530
Geregistreerd: 21-06-06
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 17:06

Wij hadden ze vandaag ook tijdens rit, mijn paard reageert blijkbaar door naast veel gestamp en getrap ook met ruiter/zadel en al te gaan rollen (wist ik nog niet dus zag het niet echt aankomen, voor ik 't wist zakte ie door z'n knieën :Y) ) dus ben er snel vanaf gesprongen om 'm overeind te krijgen. :)) Terugweg maar gewandeld want we kwamen maar niet van die beesten af en hij bleef maar proberen om te gaan rollen. -O- Wat een rotbeesten. >;) Volgende keer maar olie tussen de billen, extra veel vliegenspray en ducttape mee... Laat me toch zeker niet het bos uit jagen door die krengen. -O-

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Re: Wat te doen tegen de hertenluisvlieg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 17:14

Ik moet zeggen dat wij er de laatste weken opeens weer een stuk minder last van hebben. Af en toe eentje als ze op stal komen in plaats van hele kuddes per paard.
*klopt heel hard af*

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Wat te doen tegen de hertenluisvlieg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 17:55

Ik heb moeten googlen,ik ken ze gelukkig niet.Wij wonen wel in bosgebied.
Ik lees dat ze vooral op soorten herten en runderen leven.Die zitten hier praktisch niet mischien dat we ze daardoor nog niet hebben.Als ik het zo lees is de Daas er haast lief bij.