Esdoorn (zaailing)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
ZonnetjeX
Berichten: 16
Geregistreerd: 11-04-19

Esdoorn (zaailing)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-19 12:02

Vele van jullie zullen wel het nieuws hebben gehoord over esdoornvergiftiging bij paarden. Nu was ik onze weide aan het checken en kwam ik deze plantjes tegen, en vind ik ze er verdacht veel op lijken.

Zijn dit esdoorn zaailingen? En zoja, zijn deze van de 'gewone' variant (die zoals ik begreep giftig was)?
Ik heb de zoekfunctie/google al gebruikt, maar daar lijken de 'blaadjes' groen, die bij ons zijn meer rood/paarsig?
En mocht het deze variant zijn? Wat kan ik dan het beste doen? Ze er allemaal uittrekken?

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Wellicht kan dit topic ook gebruikt worden om foto's/vragen van anderen te delen.


Ibbel
Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Esdoorn (zaailing)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 12:32

Ja, dat zijn esdoornzaailingen van de 'gewone' variant.

Equisync
Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Re: Esdoorn (zaailing)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 13:49

Ik heb zojuist dezelfde zaailingen gevonden in onze wei(en bak). Staleigenaar oppert om met de weidesleep door de wei te gaan in de hoop ze uit te roeien.

Iemand enig idee of dit werkt?

Equisync. Sportmassage voor paarden. PB voor een afspraak of informatie.
Andor <3
You're perfectly perfect to me.

ZonnetjeX
Berichten: 16
Geregistreerd: 11-04-19

Re: Esdoorn (zaailing)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-19 16:04

@superassie geen idee of dat werkt? Kan zijn dat er iets kapot gaat, maar ze lijken redelijk stevig? In de paddock/bak zou dit nog wel eens kunnen werken omdat ze dan onder het zand terecht komen... Maar misschien hebben anderen hier ervaring mee?

Wij zijn net zelf even aan het plukken geweest in de paddock (stond amper iets) en de 'vaste/kleine' weide waar ook amper iets stond.
In de grotere weide staat het helemaal vol, besloten om ze hier even niet op te laten (ondanks dat ze er omheen lijken te eten), maar hoe moeten we dit aanpakken?
Ik heb wat dingen gelezen over maaien, spuiten (mcpa?) etc. Hebben jullie hier ervaringen mee? We willen ze het liefst natuurlijk wel over tijdje weer op de weide hebben!

Bloemetje75
Berichten: 1985
Geregistreerd: 19-07-11

Re: Esdoorn (zaailing)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 16:16

Ik heb vorig jaar met mcpa laten spuiten. Boer/zaadhandel/spuitvergunning meneer zegt dat het alleen zinvol is boven 20 graden.

Dit jaar ben ik met de hand aan het plukken.

sumic
Berichten: 1874
Geregistreerd: 18-03-07
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 16:30

Ja dat zijn ze. Ik heb ze in en rondom de paddock met de hand geplukt en blijf hier controleren want ze blijven uitkomen. In de weide ben ik ook begonnen, maar daar staan er teveel.. vandaag een zitmaaier geregeld en alles afgemaaid en opgevangen. Zonde van het goede gras, maar het is niet anders. Laat het gras nu maar weer groeien }:0

[o]

mooney
Berichten: 7776
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Esdoorn (zaailing)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 16:35

Ja dat zijn ze.

Wij hebben zaden geraapt, zijn nu zaailingen aan het plukken. We hebben 1 weidehelft die vol ligt, de andere helft gebruiken we nu. Daar moeten we wel elke strook die erbij komt controleren, maar is het in de hand te houden. De andere kant doen we geregeld een rondje, maar dat zijn nog flink wat manuren voor dat veilig is.
Weidesleep zou ik niet doen, ze blijven gedroogd ook schadelijk. Dus of met de hand, met gif of afmaaien en het gemaaide af laten voeren.


Morganlefay
Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 16:46

Zou dit gewoon handmatig rooien. Er zit al genoeg rotzooi in de grond. Dit zijn de gewone esdoorn zaailingen.

Ben een HSP-er, dus wars van macht, hiƫrarchie en regels.
Een soeverein? die ligt in mijn gereedschapskist.

ZonnetjeX
Berichten: 16
Geregistreerd: 11-04-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-19 17:45

Valt mij op dat veel mensen hier mee bezig zijn, heb er eerdere jaren nooit zoveel van meegekregen. Goed esdoorn jaar of nu meer in het nieuws/meer bekendheid over doodsoorzaken?

Doen echt de meeste mensen het met de hand? Lijkt me toch niet te doen op grotere weides?
Hier nog even aan het afwegen of we het gaan spuiten met MCPA of gaan maaien, of toch delen met de hand plukken... Wat een rommel is het!

romyvs
Berichten: 388
Geregistreerd: 23-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 21:00

Pff wij hebben helaas hetzelfde probleem.
Sinds januari een nieuwe weide en meteen een esdoorn weg gehaald, nu dus een gedeelte van de wei vol met zaailingen.
Heb al veel weg geplukt.
Zit nu ook met de angst van hoe nu verder. Alles op laten komen (stuk is pas gezaaid) dan alles maaien maar is het dan daarmee klaar of blijven die dingen steeds omhoog komen?

Gelukkig op onze grote weide verder nog niks tegen gekomen. Heb het gedeelte om de kleine weide ongefreesd en een rijbak/paddock gemaakt.
Er hebben altijd paarden gestaan ook eromheen en nog nooit iets geks gebeurd maar durf zelf geen enkel risico te lopen zeker gezien onze pony al erg met zijn gezondheid sukkelt.

Hutcherson
Berichten: 7334
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Esdoorn (zaailing)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 21:07

Wij hebben op stal ook esdoorns en de randen langs de bak staan helemaal vol.
Ik wist helemaal niet dat deze boom (en zn stekkies) zoveel ellende veroorzaakten.
Ik heb de staleigenaar ook op de hoogte gebracht en het wordt als het goed is gemaait. Maar tot die tijd laat ik mn paard er niet eten.
Het liefst zou ik die bomen omzagen en versnipperen :).
We hebben meerdere weides maar vrees wel dat 1 weide de stekjes ook zijn.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Esdoorn (zaailing)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 21:20

Bij mij op de wei staat ook een rand met zaailingen.We hadden tot een jaar of 4 er geen last van omdat die bomen hier niet stonden.Maar 1 buur heeft er gepland en onder tussen begint de buurt vol esdoorns te komen,zelfs in mijn grasperkje terwijl er op zichtstand geen esdoorn staat. Ik ga er ook met de grasmaaier maar over dan vang ik gelijk het maaisel op.Gaat wel een flink werkje zijn.Maar goed beter als dode paarden.

voyou
Berichten: 655
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Rhenen

Re: Esdoorn (zaailing)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 08:51

Ik hoorde dat schapen ook een oplossing kunnen zijn. Eten het wel en kunnen er tegen. Klopt dat?

MarliesV
Berichten: 15173
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Esdoorn (zaailing)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 09:02

Wij hebben esdoorn in de tuin staan thuis. Zaailingen en zaden zijn dus aan de orde van de dag.

2x afmaaien is voldoende, dan sterven ze af, voor de zaailingen is dat voldoende. Weet alleen niet of de zaden ook schadelijk zijn als je die laat liggen.

Life is short....SMILE while you still have teeth!

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Esdoorn (zaailing)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 09:08

Alles is schadelijk. Van zaadje tot schors. Afmaaien en laten liggen zou ik afraden!

Tierania_
Berichten: 4508
Geregistreerd: 29-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 09:13

Hier ook afgelopen weekend gemaaid, weiland stond er ook vol mee. Wij wonen naast het bos en ze waaien dus zo vanuit het bos ons land in. Binnenkort nog maar een paar keer maaien. Gelukkig heb ik nu nog een ander weiland achter de hand voor de paarden.

Denver | Z springen, Z2 dressuur en M eventing

MarliesV
Berichten: 15173
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 09:18

Selka schreef:
Alles is schadelijk. Van zaadje tot schors. Afmaaien en laten liggen zou ik afraden!


Laten liggen ik ook hoor! Bij ons in de tuin is het afmaaien natuurlijk met een bak er achter, en vangen we het op.

Maar vroeg mij af of oude zaden ed ook giftig zijn. Antwoord is duidelijk, thanks.

Ben zo blij dat het wij ze niet bij de weide hebben, wat een ellende!

Life is short....SMILE while you still have teeth!

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Esdoorn (zaailing)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 09:28

Zeg dat wel ja. Ik heb enorm veel Esdoorns (meer dan 20) maar "gelukkig" zijn er maar 2 de gewone Esdoorn. Ben naarstig op zoek naar een bedrijf dat ze kan rooien.

MarliesV
Berichten: 15173
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Esdoorn (zaailing)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 09:32

Selka, de plaatselijke hovenier komt dat hier doen. Vast bij jullie in de buurt ook wel iemand.

Of een oproepje op Facebook: gratis maar wel zelf zagen.
Dan moet je alleen nog de hovenier er bij hebben voor de stobben frezen.

Life is short....SMILE while you still have teeth!

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 09:35

Wij hebben ze ook in de wei. Al zolang dat ik weet eigenlijk. Ik denk/hoop dat het de Noorse variant is hier. Ze zijn ieder geval groen en niet zoals in de OP. Momenteel staan ze niet in die wei maar weet ook niet zo goed wat ik er mee moet. Was blij dat we grotendeels van jjk verlost waren en dan krijg je weer wat anders.
Kan me eigenlijk ook niet voorstellen dat het hier gitig is. Ze staan daar al zo'n 20 jaar zonder problemen maar ik heb het er ook niet echt op.

Als het paard waar je van af valt een goed paard is,
dan is die val de moeite waard.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 09:47

Lees alleen net dat er tussen 15/3 en 15/7 niet gekapt mag worden ivm vogelbroedseizoen -O- -O-
Ik dacht even te wachten zodat ik zeker weet welke er om moeten. Met blad er aan zijn ze makkelijker te herkennen.

Tigra_ Noorse heeft veel meer gepunte bladeren dan de gewone.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 10:14

Dat is balen dag je ze niet kan kappen.

Kan je dat al zien bij een zaailing? Ik heb weinig verstand van bomen.

Ziet er zo uit bij ons.

[ img ]

Als het paard waar je van af valt een goed paard is,
dan is die val de moeite waard.

tienus63
Berichten: 12013
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Esdoorn (zaailing)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 10:17

https://www.paardenarts.nl/kennisbank/w ... rnsoorten/

Verschil tussen de soorten is op deze pagina goed uitgelegd.

En met mijn nuchtere verstand denk ik waar al tientallen jaren esdoorns hebben gestaan en paarden en vee gelopen hebben, het hoogstwaarschijnlijk een niet gevaarlijke variant betreft.

#trotsoponzeboeren

Elegance_
Berichten: 2001
Geregistreerd: 18-06-08
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 10:22

tienus63 schreef:
https://www.paardenarts.nl/kennisbank/w ... rnsoorten/

Verschil tussen de soorten is op deze pagina goed uitgelegd.

En met mijn nuchtere verstand denk ik waar al tientallen jaren esdoorns hebben gestaan en paarden en vee gelopen hebben, het hoogstwaarschijnlijk een niet gevaarlijke variant betreft.



Dat hoeft zeer zeker niet zo te zijn, op het stuk waar mijn merrie 2 jaar terug liep stonden ook al jaren paarden, nog nooit iets gebeurd maar mijn merrie was het eerste, ze heeft het niet gered. Neem alsjeblieft geen risico hier mee en laat het zeker checken als je twijfelt.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 10:27

Het lijkt de gewone Tigra maar het is wel zo dat er tussen bomen ook een verschil is in het gehalte hypoglycine A. Even gequote uit het artikel: "Our results are consistent with a study that found hypoglycin A concentrations in seeds to be highly variable among trees on the same or different farms."

Interessant artikel:
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/epd ... jvim.13927


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 134 bezoekers