Zorgen maken om wolf...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 16:03

karuna schreef:
Stroom is gebleken wel te werken in de regio. Dan krijg je de kans om met vergoeding een hulp in ieder geval iets te doen. Moet je niet achterover leunen en niks doen. Met niks doen heb je een nog groter probleem.

Hier is een kinderboerderij geweest die veel last had van vos en marter. Het hekwerk erom en eronder was niet fraai later maar daarna was er niets meer gesneuveld. En ja dat was 2 m hoog met een naar buitengaande bovenkant en ondergraven met dik stroom.

Kijk, dáár leg je precies de vinger op de zere plek.
Vos en marter hebben dus een twee meter ingegraven omheining nodig met flink stroom. Duur, maar te doen op een kleine schaal als een kinderboerderijtje.
Wolven hebben aanzienlijk betere en duurdere omheininben nodig, en een beetje schapenhouder heeft heel wat hectares af te zetten.
"Een deel van de materialen" is een lachertje. Arbeidskosten worden dus sowieso buiten beschouwing gelaten, en ik vermoed, als berichten in dit topic een maatstaf zijn, dat die materiaalkosten ook véél te optimistisch zullen worden ingeschat.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 16:11

Volgens mij heb je ook enkel stroom ondergronds in een geïsoleerde kabel, waar vos of marter dus niets van voelen uiteraard :+
Iets met geleiding en aarde :P

Karl66

Berichten: 29742
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 20:13

Karuna heeft helemaal gelijk. Natuurlijk werkt het als je het in je eentje doet en de buren niet. Dan kiest een wolf echt wel voor de gemakkelijkste weg en pakt de dieren van de buren. Maar als iedereen voor zo'n omheining kiest, dan wordt het opeens een ander verhaal. Tenzij we het een goed idee vinden dat het platteland er als één groot gevangeniskamp uit gaan zien, waarbij elk perceel omheind is met een twee meter hoog gaas hek dat onder stroom staat en daar bovenop een naar buiten stekend deel met prikkeldraad. Dat is niet echt mijn idee van een landelijke omgeving.

aadburg
Berichten: 625
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: Broekland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 21:19

karuna schreef:
Stroom is gebleken wel te werken in de regio. Dan krijg je de kans om met vergoeding een hulp in ieder geval iets te doen. Moet je niet achterover leunen en niks doen. Met niks doen heb je een nog groter probleem.

Hier is een kinderboerderij geweest die veel last had van vos en marter. Het hekwerk erom en eronder was niet fraai later maar daarna was er niets meer gesneuveld. En ja dat was 2 m hoog met een naar buitengaande bovenkant en ondergraven met dik stroom.

Zowel Maurice de La Haye als Glenn Lelieveld, twee wolvengoeroe's van wolven in Nederland zeggen zelf: "als een wolf ergens wil komen dan komt ie er, geen hek houd ze tegen" Voor de duidelijkheid; deze heren zijn pro wolven...

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37237
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 21:30

Kan zijn maar niks doen en alleen maar zeggen ik wil ze niet helpt zeker niet toch?

aadburg
Berichten: 625
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: Broekland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 22:06

karuna schreef:
Kan zijn maar niks doen en alleen maar zeggen ik wil ze niet helpt zeker niet toch?

Weet je wat het nadeel is van die zogenaamde wolfwerende omheiningen? Als die krengen eenmaal binnen zo'n omheining zijn gekomen hebben de prooidieren geen schijn van kans omdat die er met geen mogelijkheid uit kunnen komen.

Loretta
Berichten: 8720
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 22:38

aadburg schreef:
karuna schreef:
Stroom is gebleken wel te werken in de regio. Dan krijg je de kans om met vergoeding een hulp in ieder geval iets te doen. Moet je niet achterover leunen en niks doen. Met niks doen heb je een nog groter probleem.

Hier is een kinderboerderij geweest die veel last had van vos en marter. Het hekwerk erom en eronder was niet fraai later maar daarna was er niets meer gesneuveld. En ja dat was 2 m hoog met een naar buitengaande bovenkant en ondergraven met dik stroom.

Zowel Maurice de La Haye als Glenn Lelieveld, twee wolvengoeroe's van wolven in Nederland zeggen zelf: "als een wolf ergens wil komen dan komt ie er, geen hek houd ze tegen" Voor de duidelijkheid; deze heren zijn pro wolven...


de pro wolvenclub spreekt zichzelf tegen. Dat was als ik het mij goed herinner na aanleiding van het afsluiten van de hoge Veluwe.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37237
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 22:45

aadburg schreef:
karuna schreef:
Kan zijn maar niks doen en alleen maar zeggen ik wil ze niet helpt zeker niet toch?

Weet je wat het nadeel is van die zogenaamde wolfwerende omheiningen? Als die krengen eenmaal binnen zo'n omheining zijn gekomen hebben de prooidieren geen schijn van kans omdat die er met geen mogelijkheid uit kunnen komen.

Tjsa het is of dat (kleine kans) of niks doen en grotere kans op hap. Roepen ik wil niet is zeker geen oplossing. :+

Anna79

Berichten: 3379
Geregistreerd: 30-11-15

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 23:04

Misschien maar weer over op schaapsherders en een schaapskooi voor de nacht.

Karl66

Berichten: 29742
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 23:17

Wolven die te brutaal zijn en op landbouwhuisdieren jagen, die moeten gewoon afgeschoten worden. Het is op Europees niveau gezien allang geen bedreigde diersoort meer en als het om survival of the fittest gaat, dan wil je niet dat het bij fittest om de brutale wolven gaan die op landbouwhuisdieren jagen, maar juist om de wolven die bij de mensen en de door hun gehouden dieren wegblijven.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 23:44

aadburg schreef:
karuna schreef:
Stroom is gebleken wel te werken in de regio. Dan krijg je de kans om met vergoeding een hulp in ieder geval iets te doen. Moet je niet achterover leunen en niks doen. Met niks doen heb je een nog groter probleem.

Hier is een kinderboerderij geweest die veel last had van vos en marter. Het hekwerk erom en eronder was niet fraai later maar daarna was er niets meer gesneuveld. En ja dat was 2 m hoog met een naar buitengaande bovenkant en ondergraven met dik stroom.

Zowel Maurice de La Haye als Glenn Lelieveld, twee wolvengoeroe's van wolven in Nederland zeggen zelf: "als een wolf ergens wil komen dan komt ie er, geen hek houd ze tegen" Voor de duidelijkheid; deze heren zijn pro wolven...

Oh, een kogel houdt ze prima tegen hoor.

Hasjam_Poe

Berichten: 435
Geregistreerd: 07-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 13:39

karuna schreef:
Maar in de buurt is er een info avond geweest over hoe wolfbestendig beschermen. Met flinke vergoeding van een deel van de materialen. En daar komt bijna geen dierhouder op af. Dat is voor mij dan meer een ik wil niets doen houding. 8)7
Wat jij schrijft klopt niet!!!

De vergoeding is in Nederland nog niet vastgesteld!! (En "flink" wordt hij ook niet, als hij er komt). De EU heeft gezegd dat een land tot 100% vergoeden MAG. (Maar niet hóeft, dat is aan het land zelf). In Nederland (en dan alleen nog door de provincie Gelderland, want het gaat per provincie) wordt nu nog steeds vergaderd, over hoeveel vergoed gaat worden. En voor wie en hoe lang. Ze willen daarom nu éérst een "pilot" gaan draaien. Daarvoor kunnen (alleen professionele) schapenhouders zich nu aanmelden.

In Duitsland zijn ze verder; in sommige deelstaten krijgen zelfs paardenhouders hun afrastering vergoed. Weliswaar na groeiende weerstand tegen de wolven, omdat ze óók paarden bleken te lusten, maar toch. Nederland zit nog in het stadium van "lief en leuk en alleen een paar schaapjes lopen gevaar".

website https://www.levendehave.nl/nieuws/subsi ... toegestaan schreef:
Interprovinciaal wolvenplan
Er staat op de website van BIJ12 nog niet beschreven of de kosten van preventieve maatregelen worden vergoed. In het Interprovinciaal Wolvenplan staat dat als er sprake is van een wolventerritorium provincies de mogelijkheid hebben om een pilot te starten voor een bijdrage in het gebruik van preventieve middelen op basis van een gebiedsplan. Uitgangspunt is dat de subsidie alleen betrekking heeft op eenmalige investeringen in een verhouding van 50/50, dat wil zeggen een subsidie van maximaal 50% van de directe kosten voor technische voorzieningen, aldus het wolvenplan. Vermeld wordt dat op de subsidie de zogeheten de Europese staatssteun voorwaarden van toepassing zijn. Dit laatste is nu door de Europese Commissie gecorrigeerd. Subsidie voor preventieve maatregelen is geen staatssteun.
Laatst bijgewerkt door Hasjam_Poe op 16-11-19 14:04, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37237
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 14:04


Hasjam_Poe

Berichten: 435
Geregistreerd: 07-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 14:11

karuna schreef:
https://www.hetschaap.nl/weinig-animo-v ... ntie-wolf/
Duidelijk toch, vergoeding van materiaal

Dat gaat over de "voorlopers regeling", dus die *pilot* die nu gaat draaien, waar ik hierboven over schreef.
Maar als je goed leest zie je ook de status: ""De nieuwe regeling zal hoogstwaarschijnlijk subsidie op materiaalkosten mogelijk maken. De hoogte van de subsidie is nog niet bekend.. En "Mocht de subsidieregeling inderdaad terugwerkende kracht krijgen, dan kan een deel van die kosten alsnog worden vergoed. "

Oftewel, niets is reeds zeker en het "wolvenplan" spreekt van 50/50. Overigens hebben de pro-wolvers er wel belang bij, dat de publieke opinie het beeld heeft, dat "ze" (dierenhouders) "gewoon niet willen" en/of een "ik wil niets doen houding" hebben. Past lekker in hun verhaaltje dat afrasteringen wel zouden helpen, als dierenhouders maar zouden willen 8)7 .

Hasjam_Poe

Berichten: 435
Geregistreerd: 07-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 14:29

Kuggur schreef:
Wolven hebben aanzienlijk betere en duurdere omheininben nodig, en een beetje schapenhouder heeft heel wat hectares af te zetten.
"Een deel van de materialen" is een lachertje. Arbeidskosten worden dus sowieso buiten beschouwing gelaten, en ik vermoed, als berichten in dit topic een maatstaf zijn, dat die materiaalkosten ook véél te optimistisch zullen worden ingeschat.

Inderdaad! De pro-wolvers hebben het allen over materiaal kosten. Alsof het daarmee opgelost zou zijn. Niets is minder waar, bijvoorbeeld:
* De onderste draad moet op 20 cm en stroomvoerend blijven. Dat betekent wekelijks bosmaaieren
* De afrastering moet onder spanning blijven. Dat is dagelijks controleren op stroom en breuken
* Wolven blijken ook te graven. Dat betekend dagelijks controleren op pogingen
En dan ben je nog niet zeker want:
*Wolven blijken bij de jacht het wild in jouw afrastering te jagen. Dat betekend nooit 100% zekerheid
*Wolven blijken door heen en weer drentelen de kuddes (m.n. schapen) te verontrusten. Dat betekend desondanks toch verwerpen en minder lammeren.

Er kan nog veel meer over gezegd worden, maar met een afrastering is het probleem verre van opgelost. Een afrastering geeft nog steeds geen zekerheid. Wat ook door de wolvengoeroes (La Haye en Lelieveld) inmiddels openlijk toegegeven wordt. (Ze houden in ieder geval een duidelijkere slag-om-de-arm dan een jaar geleden)

Popstra
Berichten: 13726
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 15:01

Materiaal kosten...
En wat over emotionele waarde voor je dieren?
Ik zou er kapot van zijn als ik in mijn geval mijn honden of veulens aangevroten aan tref. Dat is niet in geld te vergoeden. Vraag me af of pro wolf Nederland daar ook zo over denkt.

mysa

Berichten: 10464
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 16:00

Precies. Maar ondanks dat probeer je ze toch enigszins te beschermen. Ik heb vanochtend alvast 160 uitgegeven aan isolatoren en een rolletje lint. En dat is nog maar het begin.

Hasjam_Poe

Berichten: 435
Geregistreerd: 07-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 16:21

Ik denk dat dat verstandig is. Jij leeft nu in officieel wolvengebied en voorlopig sta je nu met je rug tegen de muur. Niets doen is geen optie.

Maar (als professionele schapenhouder zijnde) jezelf vrijwillig aanmelden voor de "voorlopers regeling", wetende dat je dan ook meedraait in publicitaire pro-wolven communicatie??? Ik snap bést, dat dat niet storm loopt onder de dierenhouders...

karuna schreef:
Maar in de buurt is er een info avond geweest over hoe wolfbestendig beschermen. Met flinke vergoeding van een deel van de materialen. En daar komt bijna geen dierhouder op af. Dat is voor mij dan meer een ik wil niets doen houding. 8)7

aadburg
Berichten: 625
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: Broekland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 16:41

Popstra schreef:
Materiaal kosten...
En wat over emotionele waarde voor je dieren?
Ik zou er kapot van zijn als ik in mijn geval mijn honden of veulens aangevroten aan tref. Dat is niet in geld te vergoeden. Vraag me af of pro wolf Nederland daar ook zo over denkt.

Dat interesseerd pro wolf Nederland niets, is de natuur word dan gezegd....

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37237
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 17:22

Hasjam_Poe schreef:
Ik denk dat dat verstandig is. Jij leeft nu in officieel wolvengebied en voorlopig sta je nu met je rug tegen de muur. Niets doen is geen optie.

Maar (als professionele schapenhouder zijnde) jezelf vrijwillig aanmelden voor de "voorlopers regeling", wetende dat je dan ook meedraait in publicitaire pro-wolven communicatie??? Ik snap bést, dat dat niet storm loopt onder de dierenhouders...

karuna schreef:
Maar in de buurt is er een info avond geweest over hoe wolfbestendig beschermen. Met flinke vergoeding van een deel van de materialen. En daar komt bijna geen dierhouder op af. Dat is voor mij dan meer een ik wil niets doen houding. 8)7

Zo kun je alles wel verdraaien. Of je geeft aan ermee ja wolf is er en ik ga er alles aan doen mijn vee te beschermen. Beesten zijn er nu eenmaal. Dus doe je of niks en klaagt en je dieren zijn mogelijk de pineut. Of je meld je aan krijgt je kosten waarschijnlijk vergoed. En je geeft ermee aan, ik heb hart voor mijn dieren en bescherm ze,

Heeft niks met voor of tegen wolf te maken. Ik ben anti teek. :+ Kan wel een actiegroep oprichten tegen teken. Maar ja daarmee bescherm ik me niet tegen teken en loop ik risico ziek te worden door een beet

Hasjam_Poe

Berichten: 435
Geregistreerd: 07-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 22:57

karuna schreef:
Zo kun je alles wel verdraaien.

Wat vind jij "verdraaid" dan?

(Je teken-vergelijking slaat nergens op. Teken mag je uitrukken en pletten.)

mysa

Berichten: 10464
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 23:09

Mja... Vorige week heb ik wolf fencing gemaild om advies over de afrastering. Nog steeds geen antwoord....

Hasjam_Poe

Berichten: 435
Geregistreerd: 07-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 12:07

Wolf fencing is een organisatie van vrijwilligers. Die kijken wellicht in het weekend eens naar de mail.
Op BIJ12 vind je ook informatie over (roof-) dierenschade en afrasteringen. BIJ12 is de uitvoerende dienst van de provincies, voor o.a. wolvenschade. Voor afrastering met draden (tegen wolven) moet je helemaal naar beneden scrollen: https://www.bij12.nl/onderwerpen/faunazaken/faunaschade-preventiekit-fpk/module-wolven-vossen-en-marterachtigen/. (NB geen enkele afrastering is altijd 100% "wolfproof" gebleken).

Op deze en een andere pagina van BIJ12 kan je overigens de data van (door DNA bewezen) wolvenschade vinden https://www.bij12.nl/onderwerpen/faunazaken/faunaschade-informatie-per-diersoort/wolf/ (Overzicht tot 23-11-2019 : https://www.bij12.nl/wp-content/uploads/2019/11/Wolvendata-22-november-2019.xls

Inmiddels is in Nederland dus al méér dan € 52.000,00 schadecompensatie uitgegeven, alleen al voor die paar passerende wolven... En dan moet het - in tegenstelling tot Frankrijk en Duitsland, waar de miljoenen grens al overschreden is- , hier nog beginnen... Let wel, dit is de "bewezen" schade. Want als je dieren door een wolf gegrepen worden en de vossen doen zich eerder tegoed aan de resten, dan dat BIJ12 DNA kan afnemen, dan heb je vette pech. Dan komt er geen "wolf" meer uit het DNA-monster, en krijg je überhaupt niets vergoed...

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 12:26

Ik heb me verbaast over de vossen op die lijst. Vossen jagen niet op schapen. Héél misschien pakken ze een verzwakt verlaten lam. Het zijn oppertunisten en aaseters. Ik vermoed ook dat de aanwezigheid van vossen dna betekent dat ze van de resten hebben gegeten nadat het schaap door een andere oorzaak is omgekomen.

mysa

Berichten: 10464
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 12:37

Informatief, Hasjam-Poe, dank! We zijn al begonnen. Gelukkig hadden we al een afrastering van hardhouten palen met geplastificeerd gaas er tussen (om de honden binnen te houden).

Alleen was het gaas op meerdere plekken losgeraakt en verzakt. We zijn nu bezig om op 20cm van de grond een stroomdraad te installeren (aan de buitenkant uiteraard) en een draad op zo'n 50cm hoogte. Bovenop de palen komt dan nog een lint met afstandhouders. Gelukkig kan ik e.e.a. onder stroom zetten via het lichtnetapparaat wat er al hangt.

We zullen zien of het allemaal onnodige voorzorgsmaatregelen zijn maar ik wil gewoon graag rustig kunnen slapen.