Zorgen maken om wolf...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tienus63

Berichten: 12017
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 15:00

Ergens in Brandenburg toevallig?

Van de week tante uit Duitsland (Emlichheim, bij Coevorden over de grens) op bezoek.
Zij vertelde dat er onlangs 3 wolven bij hun dorp waren gesignaleerd.
Die zullen inmiddels wel weer verder getrokken zijn.

In Beieren is de eerste bruine beer op een wildcamera gespot. In de omgeving Garmisch Pattenkirchen.

Hannanas
Berichten: 13008
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 15:01

En dan de luiken dicht of wat? Zo’n stal met open deur naar het gangpad en open luiken naar buiten lijkt me dan alsnog te doen voor een wolf?

Popstra
Berichten: 13714
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 15:16

Hasjam_Poe schreef:
tienus63 schreef:
Ik heb vanwege de wolf op ons erg afgelopen winter, merries met veulens niet dag en nacht buiten durven laten lopen.
Vooral omdat de die aanwezigheid niet de eerste en de laatste keer is geweest.
Alleen is het beest toen gespot op het erf.

Ammehoela dat de merries hun veulens wel beschermen. Vast wel, maar met welke gevolgen?


Een kennis van mij in Duitsland (hier 200km verderop) kan haar bosweilanden ook niet meer gebruiken. Ze woont in het gebied waar een roedel zit die met regelmaat koeien en pony's/paarden te grazen neemt.

Zij vertelde ook dat er veel eigenaren van 24/7 houding en Paddock Paradises met een behoorlijk probleem zitten. Sowieso door de hoge kosten van opnieuw afrasteren (extra draden en veel meer stroom). Maar vooral, omdat die dure afrastering nog steeds geen 100% garantie biedt.... Je blijft dus in onzekerheid en het enige enigszins echt veilige lijkt 's nachts weer op stal en overdag met toezicht op de wei...
vreselijk toch!? Dan is er al snel geen klap meer aan hoor om dieren te houden....

Hasjam_Poe

Berichten: 435
Geregistreerd: 07-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 15:22

tienus63 schreef:
Ergens in Brandenburg toevallig?

Van de week tante uit Duitsland (Emlichheim, bij Coevorden over de grens) op bezoek.
Zij vertelde dat er onlangs 3 wolven bij hun dorp waren gesignaleerd.
Die zullen inmiddels wel weer verder getrokken zijn.


Nee, bij Hannover (Rodenwalder rudel). Die hebben pas geleden hun eigen record gebroken door een koe van 600kg te verslinden. En bij Coevorden zit toch ook een roedel? Die uit Meppen?

tienus63

Berichten: 12017
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 15:29

Zijn er al niet meerdere roedels in omgeving Meppen?
Neem aan dat dit trio daar ook wel vandaan komt.
En dan zullen ze wel met de Vecht mee richting Nederland lopen.

Loretta
Berichten: 8712
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 15:36

Hasjam_Poe schreef:
tienus63 schreef:
Ik heb vanwege de wolf op ons erg afgelopen winter, merries met veulens niet dag en nacht buiten durven laten lopen.
Vooral omdat de die aanwezigheid niet de eerste en de laatste keer is geweest.
Alleen is het beest toen gespot op het erf.

Ammehoela dat de merries hun veulens wel beschermen. Vast wel, maar met welke gevolgen?


Een kennis van mij in Duitsland (hier 200km verderop) kan haar bosweilanden ook niet meer gebruiken. Ze woont in het gebied waar een roedel zit die met regelmaat koeien en pony's/paarden te grazen neemt.

Zij vertelde ook dat er veel eigenaren van 24/7 houding en Paddock Paradises met een behoorlijk probleem zitten. Sowieso door de hoge kosten van opnieuw afrasteren (extra draden en veel meer stroom). Maar vooral, omdat die dure afrastering nog steeds geen 100% garantie biedt.... Je blijft dus in onzekerheid en het enige enigszins echt veilige lijkt 's nachts weer op stal en overdag met toezicht op de wei...


Zodra er wolvenroedels zijn kunnen paarden niet meer 24/7 buiten. Ik houd er ook van om mijn paard zoveel mogelijk buiten te houden maar op het moment dat er wolvenroedels zijn is dat voorbij. In Duitsland is alleen op buitenrit in sommige regio's ook al onmogelijk gemaakt.

Hasjam_Poe

Berichten: 435
Geregistreerd: 07-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 15:39

Hannanas schreef:
En dan de luiken dicht of wat? Zo’n stal met open deur naar het gangpad en open luiken naar buiten lijkt me dan alsnog te doen voor een wolf?
Ja wel alles afsluiten, het is daar ook al voorgekomen dat ze gewoon de stal in kwamen bij koeienboeren.

Eigenlijk moet je op dierentuin niveau afrasteren, en dan de boel voor schemer op stal doen met de deuren dicht en nog 3 grote honden nemen, voor als je overdag naar de Appie wilt :+ . Als je "Herr Wolfsberater" daar moet geloven...
https://www.tagesspiegel.de/berlin/woelfe-in-brandenburg-wolfsrudel-reisst-100-kilo-kalb-im-stall/21225806.html


Loretta schreef:
Zodra er wolvenroedels zijn kunnen paarden niet meer 24/7 buiten. Ik houd er ook van om mijn paard zoveel mogelijk buiten te houden maar op het moment dat er wolvenroedels zijn is dat voorbij. In Duitsland is alleen op buitenrit in sommige regio's ook al onmogelijk gemaakt.

Er zijn incidenten geweest dat de roedels ruiters achtervolgden. Reken maar dat je daarna geen zin meer hebt, om "maar" met zijn tweeën te gaan -O- . 4 a 5 Volwassen wolven zijn best groot... https://www.az-online.de/uelzen/suderburg/woelfe-verfolgen-reiter-4929187.html

mysa

Berichten: 10456
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 17:31

Ik maak me serieus zorgen. Heb de pony's 's nachts thuis in de paddock. Die grenst aan het bos. Hopelijk horen we het als er iets gebeurt. Maar dan nog: hoe grijp je in?

Sansevieria
Berichten: 4189
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 17:37

Ingrijpen als iets gebeurt? Dan ben je te laat imo.
Preventief opstallen of anders afrasteren, iets anders lijkt me niet mogelijk.

Om bijvoorbeeld in die koeienstal te kunnen luchten zou je ijzeren draadpoorten kunnen zetten, wel lucht, maar geen dieren erin. Zoiets als tralies voor de ramen zeg maar...

mysa

Berichten: 10456
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 17:41

Ja, draadpoorten zou eventueel kunnen. Mijn pony's haten opgesloten staan. Al doe ik maar alleen de onderdeur dicht dan worden ze al paniekerig. Afrastering is lastiger, direct achter de paddock ligt een wal, meter hoog ongeveer. Daar mag ik geen hek op zetten maar is wel handig voor de wolf om over de afrastering van de paddock te springen...

Hasjam_Poe

Berichten: 435
Geregistreerd: 07-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 18:02

En staalmatten aan de kant van de wal (eventueel met bovenlangs stroom?)
https://www.gebr-sommen.be/draadafsluiting/staalmatten

Wat jij noemt @mysa, is de kern van het probleem van wolven in de alpengebieden :-( Daar gaan de dieren (normaal gesproken) de hele zomer op Alpenweides. Afrasteren is daar onmogelijk, vanwege de hoogteverschilen.
Laatst bijgewerkt door Hasjam_Poe op 25-10-19 18:03, in het totaal 1 keer bewerkt

tienus63

Berichten: 12017
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 18:03

Volgens mij is het sowieso handig om te zorgen dat dieren in een weide of paddock niet in een hoek gedreven kunnen worden.
Dus de hoeken afzetten zodat ze in ieder geval niet ingesloten kunnen raken in een hoek.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 18:34

tienus63 schreef:
Volgens mij is het sowieso handig om te zorgen dat dieren in een weide of paddock niet in een hoek gedreven kunnen worden.
Dus de hoeken afzetten zodat ze in ieder geval niet ingesloten kunnen raken in een hoek.

Je denkt dat gedomesticeerde dieren in een afgesloten paddock/wei waar wolven in zijn gekomen dan een signifikant grotere overlevingskans hebben... :n

tienus63

Berichten: 12017
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 18:40

Ja dat denk ik echt @kuggur :+
Sinterklaas is ook echt toch?

Ik denk dat ik mijn gevoel over de komst van de wolf wel duidelijk is gezien mijn berichten in dit topic.

Dus trek je conclusie nogmaals zou ik zeggen ;)

Als je niet de mogelijkheid hebt om je dieren om ‘s nachts op te stallen, zorg er dan voor dan ze niet niet een hoek gezet kunnen worden.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 19:01

Het zal ongetwijfeld aan mij liggen, maar ik begrijp je reactie niet helemaal Tienus.

mysa

Berichten: 10456
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 19:46

Tienus bedoelt dat als ze rond kunnen blijven rennen, ze meer kans hebben dan wanneer ze letterlijk in een hoek gedreven worden. Denk ik.

aadburg
Berichten: 625
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: Broekland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 19:51

Al met al moeten we dierentuinen maken om onze dieren te beschermen tegen dieren die hier in de dierentuin thuis horen, hoezo de wereld compleet op zijn kop?

Hasjam_Poe

Berichten: 435
Geregistreerd: 07-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 19:58

mysa schreef:
Tienus bedoelt dat als ze rond kunnen blijven rennen, ze meer kans hebben dan wanneer ze letterlijk in een hoek gedreven worden. Denk ik.

Vanuit Duitsland weten we, dat "ze" niet rond blijven rennen. Wolven focussen op een. Paarden (maar ook koeien) breken dwars door je afrastering heen. Er zijn meerdere miraculeuze uitbraken geweest (met verwondingen), "toevallig" in wolven gebied. Hoekjes wel of niet afzetten maakt voor die situatie geen verschil (maar is sowieso wel handig bij meerdere paarden in de wei).
Laatst bijgewerkt door Hasjam_Poe op 25-10-19 19:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 19:58

mysa schreef:
Tienus bedoelt dat als ze rond kunnen blijven rennen, ze meer kans hebben dan wanneer ze letterlijk in een hoek gedreven worden. Denk ik.

En ik bedoelde dat predatoren die in groepen jagen niet zo dom zijn met zijn allen in een rondje achter de prooi aan te rennen. De vorm van de omheining maakt geen fluit uit als de roedel er in kan komen.

tienus63

Berichten: 12017
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 20:05

Kuggur schreef:
mysa schreef:
Tienus bedoelt dat als ze rond kunnen blijven rennen, ze meer kans hebben dan wanneer ze letterlijk in een hoek gedreven worden. Denk ik.

En ik bedoelde dat predatoren die in groepen jagen niet zo dom zijn met zijn allen in een rondje achter de prooi aan te rennen. De vorm van de omheining maakt geen fluit uit als de roedel er in kan komen.

Ik hoop dat ze wat meer kans hebben in cirkel en dat er dan meer kans is dat eigenaren wakker worden door het tumult. En ze met lawaai in welke vorm dan ook kunnen ver——jagen.

Het is me bekend dat een roedel zich focust op een individu.
Denk dat het zo duidelijker is.

tienus63

Berichten: 12017
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 20:34


mysa

Berichten: 10456
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 20:56

Oh, die meneer Lelieveld, die is zo blij met de wolven. Er schijnt zelfs een wolf door zijn straat te hebben gelopen. Waarna de anti's riepen dat hij hem zelf heeft vervoerd en uitgezet. Let wel: is alleen maar wat ik las hoor, lijkt me nogal vergezocht.

Net nog even gekeken en nagedacht. Maar eigenlijk moet er dan om drie kanten van de tuin een andere omheining. 1 kant is 1.80m hoog betongaas, dichtbegroeid met klimop. Dat lijkt me afdoende. Blijft over drie kanten, totaal 150 meter. Plus inrijpoort. Lijkt me niks zo'n gevangenis. En veel te duur ook.

Iets met licht aan 's nachts, zou misschien wel helpen.

Hasjam_Poe

Berichten: 435
Geregistreerd: 07-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 22:40

aadburg schreef:
Al met al moeten we dierentuinen maken om onze dieren te beschermen tegen dieren die hier in de dierentuin thuis horen, hoezo de wereld compleet op zijn kop?

Dit is hoe kennis in Rodenwalder roedelterritorium haar weilanden heeft afgerasterd. Gaat om een paar hectare, zodat ze 24/7 buiten kunnen (Ze fokt prijzige paarden)

Merries met veulens komen wel op stal 's nachts. Daarnaast kunnen deze afrastering ook nog ondergraven worden. Overigens ook een reëel probleem op de Veluwe, met de zandbodem daar. En verder controleert kennis veel en vaak, dus zichtcontroles langs de draad en en spanning meten. En met de bosmaaier er langs.

Haar (paarden-)leven is drastisch veranderd, met de vestiging van de Rodenwalder roedel.... -O-


Afbeelding

mysa

Berichten: 10456
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 22:46

Hmm, dat is geen echt vaste omheining? Met prikpalen lijkt me? Zoiets zou ik wel op de wal kunnen zetten, denk ik. Flinke kostenpost voor je kennis. Groot gebied!

Hasjam_Poe

Berichten: 435
Geregistreerd: 07-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 22:56

mysa schreef:
Hmm, dat is geen echt vaste omheining? Met prikpalen lijkt me? Zoiets zou ik wel op de wal kunnen zetten, denk ik. Flinke kostenpost voor je kennis. Groot gebied!

Ja heel grote kostenpost! En er gaat vooral ook véél tijd inzitten. (Over de stress over wolven zullen we het maar niet hebben.) Want alles hangt en staat met de spanning op de draden

Maar ze wil de paarden zoveel mogelijk buiten en ze heeft ook niet alles kunnen doen. En de nog meer afgelegen weilanden (in het bos) durft ze niet aan. Die is ze nu "kwijt".