Zorgen maken om wolf...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Esterke
Berichten: 463
Geregistreerd: 26-11-18

Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-03-19 21:07

Zoals sommigen weten uit t nieuws is er de laatste tijd veel melding van de wolf die schapen doodbijt.
Ondanks dat het behoorlijk dicht bij ons gebeurt, toch rond de kilometer, vond ik het een ver van mijn bed show...
wolven-paarden, denk het niet. Steeds dood hij en of zij schapen, dus zat er niet direct mee in mijn maag dat hij paarden ook zou kunnen nemen.

Nu heeft Naya en /of August hier dus 3 Alpaca gedood voorbije nacht. En da's dus in mijn achtertuin bij wijze van spreken ( op nog geen kilometer van mijn thuis), de aanval op schapen hier vlak voor was ook zo dicht, wij liggen dus zowat tussen de twee plaatsten waar ze laatst geweest zijn.

Ik heb totaal niets tegen de wolf, vind het zelfs mooi dat ze hier in België terug voorkomen, maar toch maak ik me nu wat zorgen. Zeker na de alpaca, mijn 9 maand oud quarter veulen lijkt me niet veel imposanter dan een alpaca...
Het veulen staat bij mijn andere volwassen paarden, de wei thuis lijkt me veilig, Bekaert draad, houten palen en twee planken en drie stroomdraden maar in de lente/Zomer gaan ze hier de grote wei op..palen, twee planken en twee stroomdraden.

Moet ik mij zorgen maken? Had ook niet verwacht dat ze alpaca zouden doden... :(
Laatst bijgewerkt door Esterke op 20-03-19 21:46, in het totaal 2 keer bewerkt


Wildgirl
Berichten: 11655
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 21:14

Ik denk, zeker als je veulen in de kudde staat dat het risico wel mee gaat vallen. Alpacas gaan, individueel, hollen bij paniek. Schapen en alpacas kunnen ook niet zo hard als paarden. Ik zou als ik daar zou wonen mijn veulen in de nachten wellicht binnen houden, lampen op sensoren aanbrengen op de weidepalen is ook nog een optie maar ik zie niet zo snel één wolf(jagen in packs) een veulen in de kudde aanvallen, de volwassen dieren waken zeker in de nacht over de jonkies. Hier stonden de volwassen merries vaak in een kring om de liggende/slapende veulens heen in de nacht.

Edit: 3 alpacas gedood, niet opgegeten? Een wolf jaagt niet om te doden maar om te eten. Het lijkt mij stug dat 1 wolf in 1 nacht 3 alpacas dood bijt, lijkt me eerder een actie van (verwilderde) honden.

henrie1977
Berichten: 58
Geregistreerd: 09-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 21:32

als het jou niets uitmaakt dat de schapen van je buren wel gepakt worden door de wolf, komt het je ook wel toe dat je veulen ook aan de beurt is..... iedereen die de wolf leuk vind, is geloof ik niet volledig op de hoogte waar deze toe in staat is.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!
Berichten: 110483
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 21:34

henrie1977 schreef:
als het jou niets uitmaakt dat de schapen van je buren wel gepakt worden door de wolf, komt het je ook wel toe dat je veulen ook aan de beurt is..... iedereen die de wolf leuk vind, is geloof ik niet volledig op de hoogte waar deze toe in staat is.


Hier zijn al vele discussies over geweest, en ik ben benieuwd waarom de mens meer bestaansrecht heeft in dit land als de wolf?
Maar ik snap de keerzijde ook. Dieren en verkeer zijn de dupe en daar word je als boer/paardenhouder ook niet blij van.
Het blijft gewoon een moeilijke discussie.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Esterke
Berichten: 463
Geregistreerd: 26-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-03-19 21:34

Hij of zij heeft er drie gedood en 1 van de drie bijna volledig opgegeten...

https://www.hln.be/regio/peer/drie-alpa ... ~a3c4f210/

Ik vind het ook raar dat hij of zij iedere keer enkele dood en slechts 1 opeet, al had de wolven kenner hier wel een verklaring voor bij een vorige "aanval" maar die durf ik niet met zekerheid te herhalen waarom ze dat deden of zouden doen.

Wildgirl
Berichten: 11655
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 21:39

Esterke schreef:
Hij of zij heeft er drie gedood en 1 van de drie bijna volledig opgegeten...

https://www.hln.be/regio/peer/drie-alpa ... ~a3c4f210/

Ik vind het ook raar dat hij of zij iedere keer enkele dood en slechts 1 opeet, al had de wolven kenner hier wel een verklaring voor bij een vorige "aanval" maar die durf ik niet met zekerheid te herhalen waarom ze dat deden of zouden doen.


Wolven doen dit alleen wanneer ze in hun eigen roedel jagen, zodat er voldoende vlees is voor alle dieren.
Het opdrijven en doden van een dier kost de wolf énorm veel energie. Zeker als hij alleen jaagt. Ze doden niet om het doden.
Indien het daadwerkelijk wolven zijn is de kans groot dat er meerdere zijn. Kun je, je veulen opstallen in de nacht?

Esterke
Berichten: 463
Geregistreerd: 26-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-03-19 21:42

henrie1977 schreef:
als het jou niets uitmaakt dat de schapen van je buren wel gepakt worden door de wolf, komt het je ook wel toe dat je veulen ook aan de beurt is..... iedereen die de wolf leuk vind, is geloof ik niet volledig op de hoogte waar deze toe in staat is.



Dat vul ik zelf wel in, heb nergens gezegd dat het mij niks uit maakt! Tuurlijk vind ik het erg voor die mens en zijn schapen of alpaca maar da's de natuur. Er is al tig keer gemeld, pas op de wolf zit hier, neem maatregelen, beveilig je dieren, als je dat niet doet omdat dat geld kost kan ik t ook niet helpen.
Ik of jij hebt het recht niet te beslissen over leven of dood van de wolf.
Dus zôn venijnige opmerking dat het mij wel toekomt dat hij mijn veulen pakt zegt meer over u als persoon dan over mij.

Ik doe mijn best om mijn paarden te beschermen anders zou ik het hier niet vragen of ik nog iets kan doen. En of paarden ook risico lopen.

Esterke
Berichten: 463
Geregistreerd: 26-11-18

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-03-19 21:48

Als ze thuis staan kunnen ze s nachts inderdaad op stal. In de grote wei niet, daar staat een schuilhok maar stal die je kunt afsluiten mag daar niet.

sassefras
Berichten: 2351
Geregistreerd: 08-06-02
Woonplaats: nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 21:52

het hele pro wolf plan is niet best, toevallig naar een voorlichting geweest. een setje wolven krijgt 4 jongen, dan heb je er straks 6 op de veluwe, de rest kan je raden. ovp deel twee :+ , het advies was om schapen s nachts maar binnen te halen, en een veulentje tsja waarom niet. ook die is zo op

Wildgirl
Berichten: 11655
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 21:54

Esterke schreef:
Als ze thuis staan kunnen ze s nachts inderdaad op stal. In de grote wei niet, daar staat een schuilhok maar stal die je kunt afsluiten mag daar niet.

Hoe oud is je veulen dan en waaruit bestaat de overige kudde?

Esterke
Berichten: 463
Geregistreerd: 26-11-18

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-03-19 22:04

10 maand, bwp van bijna 16 jaar en quarter van 8 jaar. De twee volwassen paarden vinden de honden thuis interessant maar niet in hun wei want dan vallen er garantie klappen, vond het altijd jammer maar nu is t mss niet slecht.

Anne_GTI
Berichten: 18195
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 22:07

Omheining verhogen naar minimaal 1.50 en om de 30 cm een draad met een beste klap stroom erop. Maar dan nog zou ik niet lekker slapen met een veulen in de wei.

Jonge wolven richten een slachtpartij aan in 1 nacht. Dat beperkt zich niet tot 1 schaapje. Hier vlakbij gingen er over de 20 in 1 nacht. DNA bewezen een wolf.

Een nieuwsgierige veulen is een lekker hapje. Het kuddegedrag van wilde paarden zou ik nog niet al teveel op vertrouwen. Onze htk paarden zijn het gevolg van 8000 jaar selecteren en aanpassen aan de mens.

Esterke
Berichten: 463
Geregistreerd: 26-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-03-19 22:16

Jep die is rond de 1.50m
Tegen de buiten kant staat Bekaert draad ( groene gaasdraad) tot tegen de grond en 3 spandraden zodat hij niet krom geduwd kan worden, palen om de 5 meter met twee houten planken, stroomlint op 20 cm van de grond, 1 tss de houten planken en 1 boven. Met stroom op uiteraard.
Laatst bijgewerkt door Esterke op 20-03-19 22:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Lukasje
Berichten: 11147
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 22:17

Ik begrijp je bezorgdheid volkomen! Ik woon ook in de regio van Maya, August en wolf nummer 3 (die niet officieel bekend werd gemaakt aan het publiek). Vóór deze aanval op de apaca’s werden op een kleine afstand van mijn woonhuis die schapen gedood ... Maar hier verderop aan de rand van het bos is een weide met shetlanders die elke zomer een veulentje aan de voet hebben. Ook al zijn ze niet van mij, ik ben toch ook niet gerust voor die kleintjes.....
En jawel, ik vind wolven prachtige dieren!

Maar ik heb al wel eens grappend tegen mijn man gezed dat ik binnenkort nog met een flair uit wandelen moet, zoiets waar ze in Alaska de beren mee op afstand houden. Buiten de schapenaanval door de wolven is recent erg vlakbij een hond aangevallen door everzwijnen.

Don't take anything for granted

speurneusc
Berichten: 5348
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 22:20

Kijk op fb maar de pagina Discussieplatform Nowolves, dan zal je zien dat ze zelfs volwassen paarden pakken, volwassen koeien ook, ze beginnen gewoon te vreten waar ze kunnen ook al is de prooi niet dood. Zo zouden ezels in de kudde voorkomen dat wolven een kans krijgen omdat die zeer fel reageren bij een aanval ook ezels zijn slachtoffer. Hekken hebben totaal geen nut, ze springen met gemak over 2 meter.

Maar ook je huisdieren zijn niet veilig, weet dat in belgie meer honden buiten dan binnen zitten b.v.

zelf een hoefijzer maken met epoxy...https://carolsshop.nl onder epoxy en meer, bij de startsets/sets. Nu ook voor de cricut fans, glasblokken 19x19 of 19x9

Horseloverl
Berichten: 2218
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 22:22

Cayenne schreef:
henrie1977 schreef:
als het jou niets uitmaakt dat de schapen van je buren wel gepakt worden door de wolf, komt het je ook wel toe dat je veulen ook aan de beurt is..... iedereen die de wolf leuk vind, is geloof ik niet volledig op de hoogte waar deze toe in staat is.


Hier zijn al vele discussies over geweest, en ik ben benieuwd waarom de mens meer bestaansrecht heeft in dit land als de wolf?
Maar ik snap de keerzijde ook. Dieren en verkeer zijn de dupe en daar word je als boer/paardenhouder ook niet blij van.
Het blijft gewoon een moeilijke discussie.


Omdat wij mensen zijn en dat een beest?

Roze schoentje

Esterke
Berichten: 463
Geregistreerd: 26-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-03-19 22:32

Ik vrees dat t anders is...wij mensen zijn de beesten... alles moet eraan zodat wij kunnen leven zoals wij willen, wij jagen alles weg, moorden alles uit, bouwen alles vol,... ten koste van de dieren, ze hebben nog amper ruimte voor hun, en dan loopt het fout, want door ons mensen gaat hun habitat naar de k...n, vinden ze te weinig voedsel en gaan ze het zoeken daar waar het te vinden is.
Die dieren doden om te overleven, hoe gruwelijk ook voor ons, en nee ik wil niet dat ze schapen pakken, geiten, honden, alpaca, veulens ponys of wat dan ook, vind dat ook verschrikkelijk maar we zorgen er zelf voor omdat alles moet wijken voor ons egoïstisch ruïnerende ras...de mens.

En waar trek je dan de lijn? Moeten in Afrika dan ook maar alle katachtigen dood?
Of de haaien in de zee, want wij mensen willen lekker kunnen badderen?
Laatst bijgewerkt door Esterke op 20-03-19 22:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Horseloverl
Berichten: 2218
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 22:34

Esterke schreef:
Ik vrees dat t anders is...wij mensen zijn de beesten... alles moet eraan zodat wij kunnen leven zoals wij willen, wij jagen alles weg, moorden alles uit, bouwen alles vol,... ten koste van de dieren, ze hebben nog amper ruimte voor hun, en dan loopt het fout, want door ons mensen gaat hun habitat naar de k...n, vinden ze te weinig voedsel en gaan ze het zoeken daar waar het te vinden is.
Die dieren doden om te overleven, hoe gruwelijk ook voor ons, en nee ik wil niet dat ze schapen pakken, geiten, honden, alpaca, veulens ponys of wat dan ook, vind dat ook verschrikkelijk maar we zorgen er zelf voor omdat alles moet wijken voor ons egoïstisch ruïnerende ras...de mens.


Je hebt zeker een punt. Maar hoe kunnen er ineens 3/4/5/6/7 wolven zijn in Nederland? Gewoon spontaan. Ik denk dat ze zijn uitgezet en dat is iets wat ik niet oke vind

Roze schoentje

Esterke
Berichten: 463
Geregistreerd: 26-11-18

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-03-19 22:39

Ja ik ben van België, dacht niet dat ze losgelaten waren hier maar zelf hier naartoe zijn gekomen, maar ze kunnen zeggen wat ze willen natuurlijk.

djinnie
Berichten: 2794
Geregistreerd: 23-04-05
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 22:41

Voor zover ik heb begrepen zijn ze niet uitgezet, maar vanuit Duitsland waar er meer zitten, Nederland binnen getrokken. Op zoek naar eigen territorium. En vanuit Nederland weee verder naar België. Grenzen zegt ze niets natuurlijk. Dat is een menselijk idee.

Dat de wolven zouden zijn uitgezet klinkt me wat te conspiracy theory achtig...

De tijd heelt niet alle wonden...
Mama 1956-2014 & Papa 1952-2017

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller
Berichten: 20034
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 22:44

Francieen schreef:
Je hebt zeker een punt. Maar hoe kunnen er ineens 3/4/5/6/7 wolven zijn in Nederland? Gewoon spontaan. Ik denk dat ze zijn uitgezet en dat is iets wat ik niet oke vind


Ik weet niet of je wel eens een foto of filmpje gezien hebt maar er zitten pootjes onder. :D

Horseloverl
Berichten: 2218
Geregistreerd: 27-03-13

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 22:49

Ik heb bij een gesprek gezeten in 2015 waar gezegd werd dat als de wolf er niet binnen 3 jaar was dat ze gehaald zouden worden. Precies 3 jaar later hebben we wolven. Vandaar dat ik dat zei

Roze schoentje

Mayasfrenk
Berichten: 1401
Geregistreerd: 23-09-10
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 22:49

Horseloverl schreef:
Esterke schreef:
Ik vrees dat t anders is...wij mensen zijn de beesten... alles moet eraan zodat wij kunnen leven zoals wij willen, wij jagen alles weg, moorden alles uit, bouwen alles vol,... ten koste van de dieren, ze hebben nog amper ruimte voor hun, en dan loopt het fout, want door ons mensen gaat hun habitat naar de k...n, vinden ze te weinig voedsel en gaan ze het zoeken daar waar het te vinden is.
Die dieren doden om te overleven, hoe gruwelijk ook voor ons, en nee ik wil niet dat ze schapen pakken, geiten, honden, alpaca, veulens ponys of wat dan ook, vind dat ook verschrikkelijk maar we zorgen er zelf voor omdat alles moet wijken voor ons egoïstisch ruïnerende ras...de mens.


Je hebt zeker een punt. Maar hoe kunnen er ineens 3/4/5/6/7 wolven zijn in Nederland? Gewoon spontaan. Ik denk dat ze zijn uitgezet en dat is iets wat ik niet oke vind


Ik ben toch wel erg benieuwd of je daarvoor ook maar enige form van bewijs hebt? Wolven laten zich niet snel zien. En lijken kwa kleur ook nog eens op elkaar. Zeker vanaf een afstandje. Dus ik acht de kans dat een aantal wolven zich in Nederland beweegt en een poosje onopgemerkt blijft veel groter dan dat " iemand" een roedel wolven kan vangen of fokken of hoe ze er maar aan gekomen zouden zijn volgens jou, en deze vervolgens bewust ergens vrijlaat zonder dat iemand er iets van weet, merkt of hoort.

Kim_W
Berichten: 582
Geregistreerd: 17-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 22:50

Ik zou de paarden 's nachts ook op stal zetten. Wolven springen zo over je heining heen en ze pakken wat ze pakken kunnen. Ik geloof niet dat je ze echt uit je wei kunt houden. Zag laatst een koe die was aangevallen door een wolf. En ook ergens een veulen of shetlander geloof ik die was gedood door een wolf. Ze moorden niet alleen voor het voedsel, zat dieren die vermoord zijn maar niet opgegeten zijn door de wolf.

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 22:53

Horseloverl schreef:
Je hebt zeker een punt. Maar hoe kunnen er ineens 3/4/5/6/7 wolven zijn in Nederland? Gewoon spontaan. Ik denk dat ze zijn uitgezet en dat is iets wat ik niet oke vind

Wolven leven voornamelijk in roedels. Jonge mannetjes zwerven vaak nog alleen rond tot ze zich bij een roedel aan mogen sluiten. Bij een geschikt gebied is het heel goed mogelijk dat een zwervende roedel zich op een nieuwe plek vestigt. Dus ik vind het niet gek dat er ineens meerdere dieren opduiken.

Van slungelige gup naar stoere zwarte hengst!
It's nice to be important, but it's more important to be nice.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, Googlebot, Majabeestje en 42 bezoekers