Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
DubbelFun
Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 12:22

Het viel me vorige keer met buitenrijden op dat het nu ook veel erger op de hei/bos staat als de jaren hiervoor.


XxLiEsJuHhxX
Berichten: 6031
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 12:34

Nachtschade hebben wij hier ook niet zover ik gezien heb.

Wel dit jaar wat jkk uit moeten trekken, vorig jaar helemaal niks van gezien.

Hier is de wei zo onwijs droog en kaal dat ik de paarden weer op de paddock heb staan met hooi. Ze gingen al maar een uurtje of 4 per dag de wei op maar het is hier gewoon te droog en de weides te slecht. Dit najaar gaan we de mesthoop uitrijden, gaat nog een flinke klus worden met auto, aanhanger en riek. Hopelijk hebben we volgend jaar dan wat beter gras.


Hebben er hier mensen ervaring met sproeien met grondwater? Mijn vriend zegt dat dat water eerst moet opwarmen voor je dat kan sproeien.

The Oily Barn, volg mij via insta voor leuke diy producten voor in en buiten huis en voor dieren. 100% natuurlijk en gezond

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 12:37

Nachtschade ook niet veel.
Wel een paar planten JKK terwijl we dat nog nooit eerder hebben gehad.

En veel canadeese fijnstraal en Melganzevoet.

#IkStaAchterBrittDekker

*sorry, door hersenletsel soms rare zinnen en slechte spelling*
*Ik doe mijn best*

BarbaLala
Berichten: 9605
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-20 11:37

Hier ook nachtschade, en een hoop andere planten die ook niet in een weiland thuis horen. JKK ben ik al elke week aan het uit trekken, degene die bloeien iig, maar er komt geen einde aan. Laat staan als ik alles er uit zou trekken, dan ben ik met kerst pas klaar geloof ik :')
Als je van een afstand kijkt denk je dat het een prachtige wei is want alles groeit als kool, maar loop je er over dan zie je dat er weinig daadwerkelijk gras staat :=

Ik heb besloten om toch een volledige track rondom te maken vanuit de paddock.
Heb er wel een tijdje over moeten nadenken want het neemt behoorlijk wat ruimte in, maar aangezien de wei toch al niet fantastisch is en ik een bevangen pony heb die wel van racen houdt, besloten om er toch voor te gaan.
Heb eerst mijn bestaande weidepad uitgebreid om te testen wat de paarden er van vinden en het voor mezelf meer inzichtelijk te maken hoe het er uit zou komen te zien.
Dat vervolgend doorgetrokken, zit nu op de helft van de wei en doe het in etappes, steeds een stuk er bij en alles met prikpaaltjes behalve de hoeken. De paarden vinden het nu al fantastisch om er over te racen :+
En dan houd ik in het voorste stuk een deel apart afgesloten als graspaddock/ bakje.

Even in paint met mijn amateuristische skills voor de beeldvorming.
Als je goed kijkt zie je 1 van de ponies staan voor de spuitplaats :P
Zwart is de buitenste omheining
Rood is de omheining van de track en het bakje
Zwart is de stal/ zadelkamer
Paars is de spuitplaats
Bruin is de hooiopslag
Dik zwarte lijnen zijn de toegangshekken.

(Je ziet de oude opdeling nog als je goed kijkt, tot begin dit jaar had ik het gewoon in 3 delen opgesplitst en je ziet nog een oude scheidingslijn dwars over het midden lopen.)
De track staat nu tm de linkerkant van de afbeelding.
Hoe ik het volgende stuk ga aanpakken moet ik nog bedenken, want er staat een boompje op het stuk wat track wordt, vandaar de gekke hoek. Die kan en mag er wel uit maar ik kan daar ook de track verbreden en er een extra voerpunt van maken had ik bedacht.

[ img ]

Angst voorkomt niet dat je sterft, het voorkomt dat je leeft.
Klets mee in het zelfstandige-stalling topic!
STOP AGENDA 2030!

DubbelFun
Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 12:26

Ik zou nog een slingerpaadje dwars door het midden maken :) en ruim om de boom heen gaan, dan hebben ze daar mooi een sluimerhoekje in de schaduw. De boom kun je altijd beschermen tegen vraat.

BarbaLala
Berichten: 9605
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-20 13:30

Een paadje door het midden heb ik overwogen! Maar dan is wel echt het hele weiland idee weg en dat wil ik niet. Vind het juist zo lekker dat als het paard die nog op de wei mag, lekker kan rennen en gaan waar ze wil.
En er is al genoeg schaduw doordat het omzoomd is met bomen en de stal, dus daar hoef ik geen rekening mee te houden verder. Die vlier biedt ook geen schaduw wat dat betreft, eerder decoratie :D De grote boom op de foto staat echt in het weiland zelf en zorgt daar voor schaduw.

Angst voorkomt niet dat je sterft, het voorkomt dat je leeft.
Klets mee in het zelfstandige-stalling topic!
STOP AGENDA 2030!

joyce83Jarig
Berichten: 5197
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 17:26

Bij het zoeken op bosmaaier kwam ik hier uit. Ooit had ik een hele fijne, 20 jaar geleden een goedkoop ding op mengbenzine..... nu twee maaiers verder heb ik hem vandaag weer vervloekt. Pap een aantal maanden geleden pak deze die is sterker dan die op de aanbieding, motor is beter blablabla. Klote ding krijg ik niet fijn hangend en de gaskabel vliegt van de plek omdat ik ligt te klieren met hem fijn in handen te krijgen...

Maar goed op zoek naar een andere want anders blijft het gras staan aan de zijkant en dat is ook niet de bedoeling. We hebben een accukantjesmaaier met draadjes, die haalt nog geen half uur. Huismerk van praxis volgens mij. Ik ben klein, moet stevig onkruid en pollen aan kunnen. Tips? Nadeel van accu vind ik het opladen, wil graag de wei in1x kunnen doen is ongeveer aan lengte nog geen 200 meter. Maar als die dingen een stuk lichter zijn dan liever dat.

those we loved don't go away they walk beside us everyday
unseen, unheard, but always there still loved still missed still very dear

DubbelFun
Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 17:28

@joyce83: iets met een extra accu nemen :)

Fangio
Berichten: 2556
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 20:11

Ik heb een benzinemaaier van Makita, niet zwaar en werkt heel fijn vind ik. Was ook nog niet te duur. Ik kan er goed mee werken en zelfs mijn vaders goedkeuring kan hij wegdragen. Kan draad en een schijf op.

Hutcherson
Berichten: 7331
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 22:08

Ik heb een trimmer op accu van lidl. We hebben daar ook een heggenschaar en 3 zagen van. Allemaal met dezelfde acuus dus ik kan gewoon extra accus meenemen en de hele weide rond.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 08:52

Gisteren een keer over mijn grote weiland gelopen waar de paarden nu op staan. En zelfs die anders altijd groene weide... Is bruin aan het worden.
Het gras staat nog ruim kniehoog. Maar is veel droger en stugger van structuur, beetje zoals je in Zuid-Frankrijk vaak ziet. Het knispert soms onder je voeten. De paarden eten het wel graag en hebben nog ruim genoeg, al lijkt het nu alsof ze hooi eten ipv gras.

Misschien handig voor mijn overvet exemplaar? Wel buikvulling maar minder calorieën? Ze krijgen dagelijks een handje vitaminebrok en hebben een lijsten en altijd vers water.
Ik hoop dat er geen rokende wandelaar zijn peuk de weide in gooit, dan zou de boel weleens heel snel vlam kunnen vatten.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 11:09

wij hebben zo onze hooiwei ook eens op laten eten.Normaal hadden we een 2e snee,maar het was zo gortdroog gewoon al hooi en er was weinig gras dat ik dacht eet maar.
Wij hebben doordat we onder een bosrand zitten weinig last normaal gezien vd droogte. Maar mijn 2e snee is er verleden week afgegaan en ik heb nu toch wel regen nodig.

Hutcherson
Berichten: 7331
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 16:50

Wij sproeien heel wat af om de reeds leeggegeten weide weer enigsszins leven in te blazen (dit lukt gelukkig ook) en die wordt nu weer groen stukje bij beetje.
De weide waar ze nu in staan wordt heel beperkt gesproeit en die is inderdaad ook al behoorlijk dor. Ze staan er niet veel in merk ik. Er liggen drie drollen in verdeeld over de hele dag. Hopelijk komt mn tweede weide dus weer goed op lengte en dan spreek ik de weergoden nog even aan als het huidige weiland weer leeggegeten is dat die nog even aangroeit in september. Dan kunnen ze nog een tijdje de weide op dit jaar.
Merk wel dat ze het dorre gras minder kort afeten.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 17:00

Ze eten nog goed hier, er zal nog genoeg smaak in zitten dan.
In september gaan de 2 grote op pension, ga proberen de kleintjes zo lang mogelijk op de grote weide te houden. En dan nadien op de kleine winterweide.

Ik kan niks sproeien en wat ben ik blij dat ze eigenlijk nog niks extra nodig hebben behalve hun handje vitaminebrok. Ik zou met dit weer echt niet graag met hooi staan zeulen

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 17:02

Ik heb 4,5 ha om te sproeien,volgens mij mag het momenteel zelfs niet ivm de droogte.En als ik het met ons kraanwater doet krijgt mijn man een rolberoerte

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 17:05

Dat zou ik zelf ook al krijgen van amper 60a hoor :))

_ENGEL_
Berichten: 1026
Geregistreerd: 25-01-11
Woonplaats: Monster

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 07:55

Wij hebben een bosmaaier van de Lidl, kan een touwtje op of een mes, maar ook een kettingzaag op benzine. Top ding, wat het al ruim 3 jaar uitzicht. Mijn weitje van 20 are is nog steeds groen en de uitgebloeide stukken wel grof en hooiachtig. Hopelijk krijgen de 2 kleintjes het kort na vertrek van mijn tinker in mei. Hoewel ik moet toegeven dat ik niet uitsluit dat er iets bij komt, gezien het behoorlijk blijft kriebelen

joyce83Jarig
Berichten: 5197
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 08:56

Nou ondertussen zijn we toch maar naar een Stihl gaan kijken. Meneer hangt mij een harnas om, hangt de bosmaaier erin. Geeft mij aan wat ik moet doen en hoe af te stellen en we hebben de hele zooi mee naar huis genomen. Wat een genot...

Waarschijnlijk bij het kopen van een goed harnas en meer moeite doen om het ding in balans te krijgen was hij ook beter geweest.

those we loved don't go away they walk beside us everyday
unseen, unheard, but always there still loved still missed still very dear

keeyzie
Berichten: 5716
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 16:21

Hier ook een bosmaaier van de Lidl, ding werkt perfect.
Gebruik eigenlijk enkel het touwtje. Er zitten ook nog andere accessoires bij zaols _ENGEL_ al aangeeft.
Moet nu weer brandstof halen wil weer een keer over de wei heen (lees kantjes en stukken waar de paarden niet bij kunnen)

_ENGEL_
Berichten: 1026
Geregistreerd: 25-01-11
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 16:47

keeyzie schreef:
Hier ook een bosmaaier van de Lidl, ding werkt perfect.
Gebruik eigenlijk enkel het touwtje. Er zitten ook nog andere accessoires bij zaols _ENGEL_ al aangeeft.
Moet nu weer brandstof halen wil weer een keer over de wei heen (lees kantjes en stukken waar de paarden niet bij kunnen)


Bij de welkoop kun je speciale benzine kopen die langer goed blijft. Hier word hij misschien 2 a 3 X per jaar gebruikt

happytime
Berichten: 1242
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 18:35

Mijn stihl gaf een klap en uit...overleden! Maar ding had net beurt gehad en kon met korting een nieuwe kopen. Domme pech dat dit gebeurde .nu weer fris en fruitig een nieuwe bosmaaier

Steffi4
Berichten: 395
Geregistreerd: 29-12-17
Woonplaats: Antwerpen

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 14:37

Mag ik hier even binnen vallen?
Ik woon midden in stad Antwerpen, tot hiertoe stonden mijn paarden steeds in het dorp waar ik ben opgegroeid op een pensionstal. Nu heb ik de mogelijkheid om een weide te huren 12km van mijn huis, 18min rijden met de auto.
Is dat te doen in eigen beheer, of is dat al te ver?
Ik blijf er over twijfelen...dichterbij iets vinden is sowieso geen optie helaas.

Indra vd Kapel 6yo (Armstrong vd Kapel x Lucifer)

vilheide
Berichten: 1478
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 15:27

Als je er meerdere keren per dag heen wilt om te voeren etc zou het voor mij net iets te ver zijn. Wij hebben onze paarden ook in eigen beheer, ze staan op onbeperkt en we vullen alle netten één keer per dag en ruimen dan gelijk de mest op. Nu staan onze paarden nog op 5 minuten van ons huis maar we zijn op zoek naar een nieuwe plek en dan is 20 a 25 minuten met de auto toch wel het maximale.

Groetjes Jolanda

SammyFloor
Berichten: 1196
Geregistreerd: 19-12-09
Woonplaats: België

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 16:01

Zoals je zelf zegt, dichter bij stad Antwerpen zal je niets vinden. Ik zeg doen.
Ik ga meestal 1x per dag, zelden 2x.

Big horses in a small package!
Sammeke, Arthur, Flinn (16/03/2019) , Floortje †
Volg ons op Instagram @ellen.en.de.ukkies
viewtopic.php?f=266&t=1979833
[KS-ITP] Flinn, van ongepland veulentje naar geliefde bink

Duhelo
Berichten: 28525
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 16:12

Ik sta op 4 km en dit is ideaal als ik 2 keer per dag langsmoet.
Vroeger stonden ze op 12 km en erna op 25 moest ik 4 keer per week.
12 km was nog net doenbaar om max 1 keer per dag te gaan. 25 km was zelfs voor 4 keer per week te ver.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 82 bezoekers