Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_ENGEL_Jarig

Berichten: 1026
Geregistreerd: 25-01-11
Woonplaats: Monster

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 20:32

Mijn ponys staan binnen 5 minuten in eigen beheer. Een pension stal met buitenzetservice is hier minimaal 30 minuten met de auto vandaan enkele reis daarmee win ik al de extra uitmest en klus tijd terug. Op pension staan ze ook maar een dagdeel buiten, individueel in een paddock van 6x4m, waardoor ik swinter elke dag er naar toe wil.

Lijkt me zeker pittig in combi met een fulltime job. Hier werk ik 20 uur, 2 honden en een gezin met een knul van 6 jaar. Ook zeker een geregel, maar op een geschikt pension is hier niet te vinden. Gelukkig vind mijn man het geen probleem om een keer te voeren, mesten, hooi te halen en hij brengt zelf wekelijks de mest weg.

Ik rijd zelf te recreatief/dressuurmatig. Helaas is mijn tinker niet het type van een week stil zetten en weer op stappen, dan worden er namelijk snelheidsrecords verbroken. Om de dag probeer ik minimaal te rijden/longeren en dat lukt aardig. Soms las ik in de winter wel een stop in en dan rijd ik 1 a 2 maanden helemaal niet. Dat werkt beter dan 1x per week rijden ;)

Anoniem

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 16:12

Ik wil me hier ook graag melden!
Heb een d pony en een klein paard bij een boer staan. Verzorging etc doe ik helemaal zelf. Wel is hij heel makkelijk en wil ze wel buiten zetten voor mij als ik het zelf niet red of binnen zetten als ik savonds weg moet.
Het is voor mij zo'n 5 minuten rijden met de auto vanaf huis.

Heb eerder altijd op pensionstallen gestaan maar waar ik echt tegenaan loop is tijd.
Ik werk fulltime en kom gewoon niet aan rijden toe, of ik heb geen zin meer na een dag werken of de klusjes op stal... :o

Ben wel benieuwd hoe jullie dat doen. Ik kan er nog niet goed achter komen wat voor mij werkt.

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 17:35

voor mij werkt het wel om eerst te rijden en dan de klusjes te doen (die moeten nl gedaan worden).
Maar heel eerlijk? ik rij vaker niet dan wel :D. Vind ik op zich ook niet zo erg, ik geniet van tussen de paarden te zijn, en als ik in de winter mss drie maal een buitenritje doe is dat ook prima. In de weideperiode heb ik minder kluswerk, en stap ik vaker op. Dat is ook prima. Ik heb wel paarden die na 3 maand "opstappen en wegrijden" type zijn, dat scheelt wel.

SammyFloor

Berichten: 1196
Geregistreerd: 19-12-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 22:49

Amalarab schreef:
Jeetje, wat een ellende heb jij meegemaakt! Is er sociale controle bij je wei? Ik zit er zelfs bij de buurtvereniging en krijg een berichtje als men denkt dat er wat mis is.

Gelukkig wel, de eigenaars wonen aan de weide en de 2 huizen naast hun zijn familieleden die er ook op kijken.

Op de pensionstal waar ik nu sta mest ik elke keer uit, voer zelf en zet zelf binnen. Qua werk hoop ik dat dat overeen gaat komen.
Besloten om toch te verhuizen naar de weide, met mijn moeder als back up bij eventuele ziekte. Er moet nog een hoop geregeld worden, maar ik zie het helemaal zitten. Ik heb nog 2 optie's open liggen voor evt. in de winter. Komt daar niets uit de bus, zal ik op deze weide een paddock maken. Spullen zullen thuis liggen, en met de auto mee en voor mijn wagens moet ik nog een oplossing zoeken.
Het scheelt dat ik al helemaal geen fanatiek menner ben, ik maak voornamelijk buitenritten en daarvoor ligt de weide ideaal gelegen. Verder werk ik nog niet full time, maar ik studeer nog en werk als student. Ik heb flexibele uren dus dat helpt ook wel. Tegen de tijd dat ik full time aan de slag kan, hoop ik de weide aan huis te kunnen kopen. Ik volg nog even mee :)

_ENGEL_Jarig

Berichten: 1026
Geregistreerd: 25-01-11
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 22:52

Duhelo schreef:
voor mij werkt het wel om eerst te rijden en dan de klusjes te doen (die moeten nl gedaan worden).
Maar heel eerlijk? ik rij vaker niet dan wel :D. Vind ik op zich ook niet zo erg, ik geniet van tussen de paarden te zijn, en als ik in de winter mss drie maal een buitenritje doe is dat ook prima. In de weideperiode heb ik minder kluswerk, en stap ik vaker op. Dat is ook prima.Ik heb wel paarden die na 3 maand "opstappen en wegrijden" type zijn, dat scheelt wel.


Misschien niet eens zo'n gek idee om eerst te rijden of longeren. Bij mij moet ik de achterblijvende op de paddock opsluiten. Helaas rent diegene dan alle mest kapot, waardoor het opruimen me dan meer tijd kost. Echter ligt daar in het weideseizoen amper mest.

Ik had zo gehoopt op het type 3 weken stil zetten, opstappen en rijden, maar helaas ;(
Hopelijk komt dat nog met de jaren, hij is nu 9 jaar, maar blijft een clown. Mede hierdoor durf ik er ook geen bijrijder op te zetten.

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 08:26

Voor deze die gaat rennen door de paddock zou ik het een mooie oefening vinden om te leren aangebonden staan terwijl de ander werkt :D. (zou ik wel enkel doen als je hem in het zicht kan zetten).
Voor mij is het simpel: dom doen doen ze maar in de weide in groep. Als ik er bij ben wil ik rust en kalmte. Gaan ze rennen terwijl ik met een werk? Prima, dan knup ik die vast aan de muur, mogen ze een uurtje stilstaan :D.

Horses06
Berichten: 15
Geregistreerd: 13-06-19

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 08:52

Hey, ik heb geen eigen paard ofzo maar gewoon uit nieuwsgierigheid omdat ik zelf graag een paard zou hebben een vraagje,
Kun je wel vaak naar je paard okal is die niet aan huis?

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 09:14

Dar hangt er van af wat je prioriteiten zijn en wat je paard nodig heeft.
De mijne staan op doe het zelf met stalgenoten,dus doe ik 4 keer in de week 2 locaties (met 7 paarden totaal zn 30 a 45 mkn reistijd enkele reis).
Straks komen ze in eigen beheer op 5 minuten van huis,dan ga ik iedere dag voor 3 paarden.
Ik werk fulltime,woon met mijn vriend samen en hebben een grote hond, kwestie van plannen.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 10:00

Ik ga sowieso dagelijks. Ze staan niet aan huis, mijn weides liggen op verschillende plekken variërend van 15 min tot 35 min met de auto.
Ik werk nu 20u/week maar ga omhoog naar 30u binnenkort. Ik woon samen, vriend doet niks met/voor de paarden dus alles is voor mij.
In de winter gaan er 2 op doe het zelf. Enkel binnenzetten en 1x/dag voeren wat klaargelegd is wordt dan gedaan.

Het is zoals duhelo zegt: goed plannen.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 16:07

Ik heb ze dichtbij huis (4min met auto) en ga elke ochtend en avond. Overdag staan ze in de grote wei, ‘s nachts op een kleiner kaalgegeten stuk met schuilstallen en hooi.
Ik ga langzaamaan beginnen met een pp maken in de grote wei zodat ze niet meer heen en weer gebracht hoeven worden, meer beweging krijgen ín de wei en dan hoef ik nog maar 1x per dag. Maar er staat nog teveel gras dus voor nu staan ze ‘s nachts op een apart stuk.

De tijden dat ik ze de wei in doe en weer binnen haal verschilt per dag, ligt aan mijn werk schema en of ik alleen ben of dat mijn dochtertje mee gaat :)

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 10:45

ik ben mij aan het orienteren voor hooi/voordroog, maar heb zelf weinig opslag. idee is om de opslag vol te steken met kleine baaltjes hooi, en een aantal balen voordroog te laten leggen om te mengen.
Nu, leveren van voordroog is niet evident (vaak kunnen ze het wel op een pallet afhalen, maar het voordroog komt bij mij op een stuk gras te liggen vrees ik, dus dan kan je geen grote balen doen. Of ik moet in grotere hoeveelheden bestellen (30 balen), maar afhankelijk van de soort is dat even 1350-1500 euro in een keer dat je er moet leggen.
Vinden jullie het interessant om dergelijke grotere hoeveelheden te leggen voor maar een 3 tal paarden? waar moet ik op letten betreft bederf? Ik wil nl niet dat er in 20 pakken gaten gepikt worden en ik alles moet weggooien.
Ik schat dat ik met 30 balen een 200 dagen weg kan, dus ze zouden er zeker geen jaar blijven liggen.

Jemawi

Berichten: 3347
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Zuidlaren (Dr.)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 11:08

Leuk topic dit, ik zie het nu pas en meld me dus ook maar even!

Na de paarden bijna tien jaar aan huis gehad te hebben en daarna tien jaar in pension, heb ik sinds drie jaar een 'eigen' plek. Ik huur een ruime halve hectare bij een boer.
Ik heb de schuilstal opgeknapt en rondom dichtgemaakt, een kleine paddock gemaakt en er staat nu een schaftkeet/pipowagen voor opslag van mijn spullen.
Hooi neem ik bij de boer af en hij maait twee keer per jaar. Verder doe ik alles zelf.
Ik heb stromend (bron)water en elektra, dat is zeker in de winter, heel fijn.

Het is veel, heel veel werk. Ik ben er iedere ochtend en avond en ieder seizoen heeft weer andere werkzaamheden. Nu hebben we veel last van een JJK-plaag, dus dat ben ik aan het uit steken met een speciale vork en moet ik veel maaien (kanten) met de bosmaaier. Binnenkort moet de omheining vernieuwd worden.
Mijn pony's moeten sober gehouden worden en lopen alleen een uurtje op de weide als ik er ben, verder niet. Ze hebben een ruime 'paddock' tot hun beschikking (vertrapte grond en deels geel zand).

Ondanks dat het zoveel werk is ben ik erg blij met mijn plek. Ik hoef niks met anderen te delen, beslis zelf wat ik wel en niet wil en of ik er nou twee of twintig paarden in zet, het maakt niemand wat uit en wanneer ik er ben ook niet. Heel veel vrijheid dus, maar wel tijd inleveren :o

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 18:51

Vraagje! Is er een algemeen topic voor Paddock Paradises op Bokt? Zoja, ik kan het dan niet vinden :o Ben op zoek naar verschillende ondergrond ideeen voor m’n track

Lindsey_99
Berichten: 2476
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 19:05

Jemawi schreef:
Leuk topic dit, ik zie het nu pas en meld me dus ook maar even!
....

Ondanks dat het zoveel werk is ben ik erg blij met mijn plek. Ik hoef niks met anderen te delen, beslis zelf wat ik wel en niet wil en of ik er nou twee of twintig paarden in zet, het maakt niemand wat uit en wanneer ik er ben ook niet. Heel veel vrijheid dus, maar wel tijd inleveren :o


En dat is zo heerlijk. Zo heb ik ze ook staan. Soms wat geregel als je weg wilt of op vakantie, maar voor de rest...zalig.

BarbaLala

Berichten: 9605
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-19 17:39

Hebben jullie alweer opnieuw hooi ingekocht?
Ik heb voorlopig niks nodig want heb nog balen liggen, maar ben benieuwd hoe de prijzen gaan zijn dit jaar.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 22:17

Ik neem al een jaar of 4 af bij dezelfde persoon die ook voor 2 stalgenoten komt. Telkens 60 baaltjes/maand voor mezelf en dan 20 voor de andere.
Loopt altijd heel goed en vlot, dus wij kunnen ons hooi aankopen aan €3/baaltje van 20-25kg. In de winter op stal is dat leveren/stapelen inclusief zelfs. Buiten stalseizoen moeten we wel zelf ophalen, maar dan zitten we ook wat verder uit de buurt. Stal zit bij hen om de hoek namelijk.
Voor zover ik weet zal het dit jaar ook wel weer die prijs zijn.

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 12:27

ik twijfel betreft mijn hooiopslag
ik heb 2 boxen van 2.80*3 dat ik kan gebruiken voor hooi. De ene zit nu al vol en passen er net een 80 tal baaltjes in.
Er passen 50 baaltjes in een keer in mijn trailer. Dus als ik de stalletjes in een keer vol wil heb ik 3 ritjes met de trailer nodig, heb ik 150 baaltjes. Met drie paarden aan 2-3 baaltjes per dag heb ik dan voldoende hooi voor max 60 dagen.
Hiervoor moet ik wel 150 baaltjes in de trailer stoppen, drie maal heen en weer rijden, en die 150 baaltjes weer uit de trailer halen, zeker een dag werk om de twee maand.
(er is wel een mogelijkheid om enkele grote balen voordroog te leveren, maar ik ga even uit dat ik puur hooi voer.)
Een andere optie is om een aanhangertje aan te schaffen waar ik voor 2 weken hooi kan op stapelen (kleine baaltjes of twee grote balen). Dan moet ik wel om de twee weken heen en weer rijden, maar wel enkel de baaltjes op de aanhanger leggen en dan zouden ze op stal kunnen erop blijven liggen (met een zeil erover.)
De ophaalplek dat ik op het oog heb is een 4 tal km, dus kwa afstand is het allemaal wel prima doenbaar. Wat vinden jullie interessanter?

Flynnieman

Berichten: 360
Geregistreerd: 27-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 13:40

Ik zou voor de aanhanger kiezen, maar dan zo een type met ene opbouw op met zeil, heb ik zlef ook voor hooi te halen en werkt echt superfijn

Edit: zo eentje dus

Afbeelding

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 14:38

huifje erop is idd een idee. jouw aanhanger is geremd, dus een mtm hoger dan 750 kilo vermoed ik? Hoeveel baaltjes krijg je daarin weg? laat je het er ook in liggen?

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 15:22

Ik vervoer met mijn ifor (hbo506) 30 baaltjes/keer, maar er passen er 35-40 in denk ik als we echt maximaal stapelen. Nu heb ik altijd nog wat ruimte over namelijk.
Die wegen 20-25kg/stuk dus 600 tot 750kg per keer. Dat kan je niet anders vervoeren dan met een aanhanger met een tmm hoger dan 750, je moet het ledig gewicht van je aanhanger ook nog meetellen. Voor 50 baaltjes aan 20kg zit je alweer aan een ton.

Dat idee van die aanhanger met huif is wel een goeie! Kan je in de zomer ook gebruiken om watervaten op te zetten en mee te vervoeren, en zo staan ze nog uit de zon ook...

Duhelo: wegen jouw baaltjes dan zo weinig dat je per dag 1 baaltje moet voeren per paard? Dat haal ik alleen als ik onbeperkt wil geven en dan versmost mijn ene paard nog een deel en moet ik opletten dat hij ook niet te dik wordt... Maar alweer, ik heb balen van minimaal 20kg/stuk hoogwaardig hooi.

kinel
Berichten: 2185
Geregistreerd: 17-05-11
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 15:25

Eigen stuk grond. Dus alles zelf regelen. Zijn nu bezig met de aanleg van netstroom. Hopelijk komen ze eind augustus. Dan als financiën het toelaten nog een waterput. En dan hebben we alles wat we nodig moeten hebben.

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 15:35

Varekaj schreef:
Ik vervoer met mijn ifor (hbo506) 30 baaltjes/keer, maar er passen er 35-40 in denk ik als we echt maximaal stapelen. Nu heb ik altijd nog wat ruimte over namelijk.
Die wegen 20-25kg/stuk dus 600 tot 750kg per keer. Dat kan je niet anders vervoeren dan met een aanhanger met een tmm hoger dan 750, je moet het ledig gewicht van je aanhanger ook nog meetellen. Voor 50 baaltjes aan 20kg zit je alweer aan een ton.

Dat idee van die aanhanger met huif is wel een goeie! Kan je in de zomer ook gebruiken om watervaten op te zetten en mee te vervoeren, en zo staan ze nog uit de zon ook...

Duhelo: wegen jouw baaltjes dan zo weinig dat je per dag 1 baaltje moet voeren per paard? Dat haal ik alleen als ik onbeperkt wil geven en dan versmost mijn ene paard nog een deel en moet ik opletten dat hij ook niet te dik wordt... Maar alweer, ik heb balen van minimaal 20kg/stuk hoogwaardig hooi.

de baaltjes dat ik nu gehaald heb wegen ook wel 20 kilo, die zijn heel mooi en strak geperst. Wat aangeboden wordt hier in de buurt zit tussen de 12 en 20 kilo (de meeste rond de 15).
Misschien wel een verschilletje: ik heb twee trekpaarden en een cruzado, die staan op onbeperkt. Dus ik schat de trekpaarden ongeveer op 18 kilo per paard, de cruzado op 13 kilo, dus zeker 2.5 baaltjes per dag (in slowfeedernetten.) :+

Edit: ik twijfel nl tussen een aanhanger van mtm 750 kilo, krijg ik natuurlijk minder baaltjes op maar zou met 30 baaltjes per keer net aan moeten lukken (of net niet :+ ). of een aanhanger met mtm hoger dan 750, hier kunnen dan uiteraard meer kilo's op per keer, maar is een heel stuk duurder in aanschaf, en moet er ook weer verzekering en wegentaksen voor betaald worden...

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 15:39

Oh toch 18 kilo voor de trekpaarden ja? Ik heb altijd gehoord 1-1,5% van het levend gewicht aan hooi/dag. Voor mijn eigen paard dat ergens rond de 550kg weegt komt dat neer op 5,5 - 8kg/dag. Ik maak het mezelf makkelijk en probeer dan ongeveer ene half baaltje/dag aan te houden. Bij echt koud weer, dus vriezen overdag of 23/7 op stal staan krijgt hij wel tot een baaltje per dag. Maar anders is er buiten op de paddock genoeg te beleven om rond te kijken en die paar uurtjes zonder kan hij wel hebben.

Moet er wel bij zeggen dat ze in de winter bijna dagelijks een ruwvoerslobber ook nog krijgen met lauwwarm tot warm water waar ik de muesli nog doorheen doe.

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 16:05

Varekaj schreef:
Oh toch 18 kilo voor de trekpaarden ja? Ik heb altijd gehoord 1-1,5% van het levend gewicht aan hooi/dag. Voor mijn eigen paard dat ergens rond de 550kg weegt komt dat neer op 5,5 - 8kg/dag. Ik maak het mezelf makkelijk en probeer dan ongeveer ene half baaltje/dag aan te houden. Bij echt koud weer, dus vriezen overdag of 23/7 op stal staan krijgt hij wel tot een baaltje per dag. Maar anders is er buiten op de paddock genoeg te beleven om rond te kijken en die paar uurtjes zonder kan hij wel hebben.

Moet er wel bij zeggen dat ze in de winter bijna dagelijks een ruwvoerslobber ook nog krijgen met lauwwarm tot warm water waar ik de muesli nog doorheen doe.


de 1-1.5% is in principe wel droge stof. hooi is 80% droog, 20 procent nat, dus 1 kilo hooi = 800 gram droge stof. dus 5.5-8 kg droge stof = 6.87-10 kilo hooi per dag.
de trekpaarden wegen respectievelijk 1000 en 800 kilo = 18-27 kilo per dag nodig. Ik voer als het even kan hooi die erg laag is in energie en in suiker.
Afgelopen winter zaten we op een baal van 400 kilo op 5-6 dagen voor 4 trekpaarden (waarvan 1 twenter.) = 66- 80 kilo per dag. Ik vermoed dat de twee grootste het meest aten, mijn oude merrie en de twenter het minst, maar gemiddeld dus een 16-20 kilo per dag. Vandaar dat ik even van 18 kilo uitga (1 grote en 1 kleinere). Dit was wel op puur hooi, dus geen gras oid meer.
Ze krijgen in de winter dan ook nog 350 gram pulp en 220 gram herbs (de grote) of fetura (de oude) bij.

ik weet nog niet zo heel goed of ik weer gewoon onbeperkt hooi zal aanbieden (ik kan maar 1 keer per dag gaan, dan is onbeperkt wel heel gemakkelijk) of zal werken met onbeperkt stro en hooi 1 keer in een hoeveelheid aan te bieden dat ze ongeveer 20 uur hooi ter beschikking hebben. Maar dat maakt het me wel een stukje moeilijker met de tijden waarop ik "moet" gaan, dus ik denk dat ik lekker lui zal wezen en gewoon onbeperkt aanbied in slowfeeders. Kwestie van er genoeg te maken dat ik ze maar eens in de drie dagen hoef te vullen :D :+

Flynnieman

Berichten: 360
Geregistreerd: 27-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 16:30

Duhelo schreef:
huifje erop is idd een idee. jouw aanhanger is geremd, dus een mtm hoger dan 750 kilo vermoed ik? Hoeveel baaltjes krijg je daarin weg? laat je het er ook in liggen?


Ik krijg er 25 kleine baaltjes in ongeveer, met echt nadenken en proppen misschien wat meer, is volgens mij geen geremde. Weet ik niet zeker eigenlijk, leen hem van mijn opa :P. Ik laat ze er niet inliggen aangezien hij niet van mij is, anders zou ik dat wel doen, is redelijk goed waterdicht en toch net wat beter dan een zeil erover.