Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_ENGEL_

Berichten: 1026
Geregistreerd: 25-01-11
Woonplaats: Monster

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 06:31

Ik ben vorig jaar begonnen met strookbegrazing, maar ik vond het te veel werk :o Ik plan mezelf altijd 1 of 2 dagen in de week vrij van de paarden, maar moest dan terug voor die paaltjes te verzetten. Als ik er dan eenmaal ben, dan blijf ik altijd plakken. Mijn man of verzorgster kwam op die dagen dan wel hoor.

Koper

Berichten: 30261
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 08:05

_ENGEL_ schreef:
Koper ben je al helemaal gesetteld in je nieuwe wei?

Nee, een maand geleden zijn ze overleden. Uiteindelijk hebben ze er maar 12 dagen gestaan. Het is zo snel gegaan allemaal :\ Zal het topic zo wel even ontstippen.

Veel plezier allemaal met jullie paarden en mooie stekjes :)

_ENGEL_

Berichten: 1026
Geregistreerd: 25-01-11
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 09:12

Koper schreef:
_ENGEL_ schreef:
Koper ben je al helemaal gesetteld in je nieuwe wei?

Nee, een maand geleden zijn ze overleden. Uiteindelijk hebben ze er maar 12 dagen gestaan. Het is zo snel gegaan allemaal : Zal het topic zo wel even ontstippen.

Veel plezier allemaal met jullie paarden en mooie stekjes :)


Jeetje wat heftig. Ik wens je heel veel sterkte toe!

Koper

Berichten: 30261
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 09:25

Dank je wel.

BarbaLala

Berichten: 9607
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-19 15:04

Jeetje Koper, wat verdrietig. Hoe heeft dat kunnen gebeuren? :( Sterkte...

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 16:52

ah nee Koper! Veel sterkte!


Ik heb altijd in pension gestaan (doe het zelf basis maar meestal wel bij boeren/pensionstallen waar zij in principe weideonderhoud deden en waar ik ter plaatse hooi, water etc kan afnemen.)

Normaal heb ik vanaf 1 juni een weitje dat ik kan huren, volledig op doe het zelf.
Weitje is een halve hectare, dus niet giga groot, er zal een verharding en afdak zijn + zandpaddock voor de paarden en de buitenomheining is hout + stroom.
Er staan 2 boxen, maar die zijn te klein voor mijn paarden, en 1 zadelkamertje. Mijn idee is om de boxen te gebruiken voor hooiopslag als ik voor een leuke prijs kleine baaltjes kan halen. Er komt normaal nog een overkappingetje waar ik wat grote balen hooi (of een aanhanger met hooi) kan plaatsen, dus ik overweeg om een aanhanger aan te schaffen waarmee ik 2 grote balen hooi kan ophalen. Ev in combi met pakken voordroog dat kan geleverd worden.

Mest kan ik mss bij de buren afleveren (mestkarretje heb ik) of als dat niet kan dan ga ik composteren in van die vierkante compostbakken. Ophalen is hier geen optie daar je als particulier met 1-3 paardjes de moeite niet bent blijkbaar...

Nu heb ik nog 1 probleem, en dat is water. Ik geloof dat er een steen/boorput zit, maar die geeft niet onbeperkt water (voldoende voor hun twee kleine pony's, van mij worden het drie grote paarden...). Hoe voorzien jullie water?
Ik heb thuis zelf ook een regenput die we nog niet zelf gebruiken, ik kan bv wel uit die put in een ibc vat overhevelen. Hoe weet ik of het water drinkbaar is voor de paarden?

_ENGEL_

Berichten: 1026
Geregistreerd: 25-01-11
Woonplaats: Monster

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 22:08

Leuk Duhelo! Water kan je laten testen of het geschikt is als drinkwater. Even google levert je een hoop op. Regenwater opvangen lijkt me sowieso handig.

Hier krijgen ze water, uit de sloot wat schoon is. MAAR ik zit in water win gebied en de tuit met gezuiverd water wat rechtstreeks uit de duinen komt uit in het begin van de "sloot". Wel van belang natuurlijk om deze open te houden, dus planten en dergelijke eruit. Gelukkig wordt dit gedaan door de gemeente _/-\o_

Mest voer ik af bij de pensionstal naast me. Liever zou ik composteren en dit hergebruiken, maar mijn weide is vrij klein, een kleine 2000m2. Ook ben ik bang dat de bulten poep teveel plek innemen. Heb je een foto van die vierkant bakken? Ben er wel nieuwsgierig naar.

Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 22:14

Leuk Duhelo! Met twee paardjes heb je 3 ibc vaten nodig. Je kan een afwatering vanaf je stallen en afdak er in laten lopen. Neem wel zwarte vaten anders wordt je water snel groen

ikkeniet

Berichten: 1260
Geregistreerd: 17-09-11
Woonplaats: gehucht in Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 22:15

Ik heb mijn paarden in stallen en op een stuk land staan van een boer.
Hooi, stro en mestafvoer regel ik in principe via hem.
Maar daar ben ik vrij in.
Afrastering, land, stallen en sloot onderhoud regel ik zelf.
Ik wou vanmorgen nog even met de boer overleggen of ik komend weekend
de trekker mocht gebruiken om het land te klepelen.
Komt hij al naar me toe, dat hij toch aan het maaien is, hij meteen wel even mijn stukje meeneemt.
Kan ik mooi die tijd die ik anders met het klepelen tijd was, besteden om de overkapping
verder af te maken.
Nu nog bekijken of ik op de bodem betonplaten leg of zal bestraten met omgekeerde grindtegels of stoeptegels. Ligt ook aan de aanschafprijs.
Er komt in ieder geval geen stro oid in.

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 22:25

_ENGEL_ schreef:
Leuk Duhelo! Water kan je laten testen of het geschikt is als drinkwater. Even google levert je een hoop op. Regenwater opvangen lijkt me sowieso handig.

Hier krijgen ze water, uit de sloot wat schoon is. MAAR ik zit in water win gebied en de tuit met gezuiverd water wat rechtstreeks uit de duinen komt uit in het begin van de "sloot". Wel van belang natuurlijk om deze open te houden, dus planten en dergelijke eruit. Gelukkig wordt dit gedaan door de gemeente _/-\o_

Mest voer ik af bij de pensionstal naast me. Liever zou ik composteren en dit hergebruiken, maar mijn weide is vrij klein, een kleine 2000m2. Ook ben ik bang dat de bulten poep teveel plek innemen. Heb je een foto van die vierkant bakken? Ben er wel nieuwsgierig naar.


https://www.bouwkampioen.be/nl/eco-comp ... gIvI_D_BwE
Het zijn dergelijke bakken. Je kan er 3 of meer aan elkaar maken. Hier kosten ze 155 euro voor 3 bakken aan elkaar via dz gemeente.
Momenteel doen we met 3 kleine paardjes 2 maanden met 2 bakken.
Met 4 reeksen van 3 zou je dus ezn jaar mest moeten kwijt kunnen. We moeten nog even afwachten hoe het composteert.
Ik zal ook maar een 4000 m hebben voor 3 paarden, dus afvoeren heeft ook mijn voorkeur.
Ik hoor vandaag dat er ook een wateraansluiting komt. Ik zal idd proberen regenwater als extra op te vangen maar in geval van nood is een wateraansluiting wel fijn :).

Hoe voorzien jullie verlichting trouwens?

en omheiningen: de buitenkant is rondomrond in breed lint, er zit een behoorlijke tik op. Maar hier en daar hangt die wat door, en er zijn ook veel stukken geknoopt. Hoe herstel ik die stukken het best? knopen los maken en van die draadverbinders tussen steken? Of is knopen geen probleem?

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 09:06

Lint kan beginnen rekken en doorhangen als het veel wind vangt. Doordat het rekt breken de geleidingsdraadjes binnenin. Met knopen kan je wel iets oplossen maar een tussenstukje plaatsen is beter. Dat komt minder snel los, geleid beter dan een knoop en als je ooit je draad moet losmaken en wil hergebruiken gaat dat veel makkelijker. Knopen raken vaak echt vast aangetrokken en dan moet je die er weer gaan uitknippen.

Om die reden heb ik extra geleidend staaldraad genomen. Dat rekt ook heb ik gemerkt, maar dat doet veel minder aan de geleiding. (Het is uitgerokken/losgekomen van de spoel doordat een kalf van de buren er tegenaan is gaan duwen deze winter toen er geen paarden en geen stroom opstond).
Ik ken de verhalen errond, maar het was dat of wekelijks hele stukken koord blijven vervangen.

_ENGEL_

Berichten: 1026
Geregistreerd: 25-01-11
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 22:13

Oh 3 voor 155 euro verschilt nogal met de website prijs. Ik vind composteren echt heel mooi, maar het neemt zoveel plek in. Ook zou je het voor de snelheid van het composteren moeten omscheppen. Als het alleen iets extra werk zou kosten en geen plek zou innemen ben ik zo om, maar helaas...

Je schrijft met 3 kleine paardjes 2 maanden 2 bakken, dat is 2x 1300 liter=2600lit er
Jij hebt toch aardig wat formaat paard? Volgens mij kom je nooit uit met 12 bakken, dat is 1 bak per maand voor hoeveel kg paard?

Ik voer het af in 240 liter gft kliko's en heb er 2 per week, dat is 480 liter. Ik heb een tinker van 450 kg en een ieni mini van 100 kg staan. Laat zeggen voor het gemak 4x per maand is al 1920liter.

Verlichting heb ik niet. Wel een oplaadbare acculamp voor als ik een keer in het donker ben, maar probeer alles in het licht te regelen.

Met lint heb ik geen ervaring, behalve dat mij koord werd geadviseerd, omdat lint sneller gaat wapperen en doorhangt. Knopen tussendoor komt je hoeveelheid stroom en geleiding niet ten goede. Misschien kun je een meetapparaat je lenen/kopen om te kijken hoeveel spanning er opstaat voor je aan de slag gaat. Misschien is het voldoende of moet je het toch(deels) vervangen

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 08:58

ik heb drie paarden, twee trekpaarden en een cruzado. De cruzado staat samen met een Dpony en een haf, daar hebben we die bakken.
we hebben nu 2X drie bakken staan. Het vult in eerste instantie erg snel, maar het klinkt ook snel in, de dachten eerst dat we met de eerste twee bakken maar een maand zouden doen, maar we hebben er eigenlijk 2 maand ingekregen (eerlijkheid is wel, we mesten de zomerweide, piste en paddock uit, maar het stukje winterweide niet, dus ik schat 25 % van de mest dat we er niét in gooien. Pure mest trouwens, geen strooisel).
We moeten nu eens bekijken hoe snel het inklinkt en composteert. Het idee was om op enkele cruciale plekken een reeks bakken te zetten (1 bij de verharding, 1 op het paddockje, 1 tussen weide en piste, 1 aan de andere kant van de weide) zodat we zo min mogelijk afstand moeten lopen en het telkens wat kunnen verdelen.)
Als het na 6 maanden compost genoeg is kan het in principe uitgeschept en uitgestrooid worden (of in een aanhanger afgevoerd, dan is het nog altijd een stuk minder dan verse mest.). Maar zo ver zijn we zelf nog niet.

Daarom dat ik op mijn nieuw stukje in eerste instantie liever per aanhanger wil afvoeren, is een stuk minder werk dan in bakken doen, composteren, uitscheppen, uitstrooien/alsnog afvoeren.

ik ga denk ik bovenaan sowieso een extra laag koord spannen, omheining staat nu maar op 1-1.20 meter en dat vind ik voor die spanjaard wel wat laag (de trekpaarden blijven staan als het koord op de grond ligt, dus in die maak ik mij geen zorgen :P )
Ook het huidige lint de knopen losmaken en van die tussenstukjes tussenstoppen, en doorgangen vervangen voor elastisch koord, dan raken we al een eind denk ik.
Staaldraad durf ik niet, de trekpaarden wederom geen probleem, de spanjaard heeft nogal losse voorbeentjes en kruipt graag over en tussen dingen. Die heeft al eens over de flos gegaan met een spiraaldraad rond haar achterbeen, en eens eentje meegetrokken in haar staart, gelukkig zonder gevolgen. Maar ook die spiraaldingen komen er niet meer in en zijn vervangen voor elastisch koord :D.

Helaas zal ik, vooral in de winter, vaak in het donker moeten, er is daar ook geen straatverlichting, dus dat wordt nog een puntje. Gelukkig heb ik tot volgende winter tijd om me daar zorgen over te maken, eventueel een klein stroomgeneratortje waardoor ik genoeg kan genereren om de bak en paddock te verlichten.

Mijn stukje is trouwens iets minder dan 5000 m²
Hierop staat een stalgebouwtje, komt een verharding naast en een stukje paddock van +- 30*15
Schieten dus nog 3 weitjes over van elk iets meer dan 1200 m²

In eerste instantie ging ik de verharding en paddock houden als winterstuk, doorgangen maken naar de weitjes en zodra er gras is / het droog genoeg is ze telkens een paar dagen op de weitjes laten. Dit om zoveel mogelijk gras over te houden.
Feit is wel dat de ganse zomer gras een utopie is met drie paarden, en ze hierdoor wel het grootste gedeelte van het jaar op een beperktere ruimte staan.
Andere optie is om een track omheen de weide te doen waardoor ze een groter gedeelte van het jaar meer ruimte hebben (echter in natte periodes ook niet want kleigrond = slijk). Op de track zal er ook geen gras meer groeien en pakken we een stuk weide weg, dus nog minder gras.
Derde optie is om een stukje track te maken (de weide is een vierkant, maar linksboven zit er nog een stukje omhoog van een meter of 40 lang en 6 m breed. ) langs de rand naar dat stukje, dus niet rondom rond, hierdoor kunnen ze wel eens een langer sprintje maken, verliezen we niet teveel weide, maar zullen ze op dat stuk ook niet kunnen als het te nat is. (en uiteraard is alles met een track meer werk in het algemeen om uit te mesten.)

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 09:49

Allereerst sterkte Koper met het verlies!

Duhelo, dus als ik het goed begrijp wil je de eigen paardenmest laten composteren en gebruiken voor herbemesting van je eigen stukje land? Gebruik je dan verder nog kalk/kalkcyanamide voor de zuurtegraadregeling en dergelijke?

Je brengt me wel op ideetjes eerlijk gezegd. Ik heb 4 stukken land: 2 in huur en 2 in eigendom, waarvan eentje van 62 are.
Dat stukje van 62 are is een RAMP qua onkruid. Vooral JKK -:(-
Nu zat ik zo te denken, om dat stukje land misschien te voorzien van een track. Gewoon het gras wat erop staat laten afeten en stuklopen. En dan op het ene grote blok 2 stukken weiland waar de track omheen loopt en het andere stukje grasland vooraan, waar nu al een poort tussen zit, via strookbegrazing aanbieden als de andere 2 stukken dicht zijn.
Dan moet ik alleen iets vinden voor de winterperiode. De bovenlaag wordt snel spekglad en ik wil nu ook niet dat ze enkeldiep in de modder beginnen staan. Of ik extra zand mag aanvoeren weet ik niet...
Schuilhok is 4m x 8m en 3m hoog, ruim voldoende voor mijn kerels.

Deze winter hebben mijn tinker en een shet op dat stuk gestaan, met bijvoeren van hooi, en het gras heeft dat wonderbaarlijk genoeg goed gehouden! Ondanks veel spelen, rennen en sliding stops van de heren is er betrekkelijk weinig stukgelopen. De grootste schade heb ikzelf aangericht door vaak met de auto er overheen te rijden :+

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 11:44

@varekaj: dat zou idd het idee zijn van te werken met die compostbakken. We zijn net gestart dus nog geen idee hoe dat werkbaar zal zijn.
betreft de kalk etc: geen flauw idee. Ik heb ondertussen ruim 10 jaar eigen paarden, maar altijd op plaatsen gestaan waar het grasbeheer voor mij gedaan werd (los van onkruid maaien en indeling weides/strookbegrazing). Ik weet letterlijk niks van weidebeheer betreft sproeien,kalken,bemesten etc :D

ideetje voor je weide klinkt idd goed. Een kennis van me sprak onlangs over wortelzand, is blijkbaar erg goedkoop (7-8 euro per ton) en haar piste ligt in dat spul en is het jaar rond rijdbaar (zonder echte drainage of grote kosten.)
Maar googlen op wortelzand levert me niks op, dus ook hier weer: geen flauw idee :D

Wel spannend hoor, ik weet in het algemeen hoe ik mijn paarden goed moet verzorgen, dus als die verharding en het zand in orde is staan ze in principe prima (als ik hooi en water kan regelen). Maar al de rest is een sprong in het diepe :D.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 12:55

Nou, als het een tip kan zijn: Bofix werkt niet tegen JKK :') Via via aan een fles nog geraakt vorig jaar, de verdunning gemaakt die mijn loonwerker heeft doorgegeven. De zuring is fel verminderd en brandnetels ook maar de boterbloemen zijn nog relatief vrolijk aanwezig en het JKK, die staat juichend in het land. Zelfs die f*cking droogte van vorig jaar heeft die krengen niet stuk gekregen in combinatie met dat product.

Heb nu via via een ander product op de kop kunnen tikken (niet goedkoop, helaas) wat volgens een goede vriend wel werkt als een tierelier. Het was niet ideaal qua timing, maar gisteren met de sproeier op de rug elke rozet een mooie douche bezorgd. Eens bekijken wat dat oplevert. Had een beperkte hoeveelheid zodat ik kon testen. Werkt het, dan haal ik extra. En ik ben dan echt in staat om een grote hoeveelheid ineens in te slaan, voor ook dat weer niet meer verkrijgbaar is als particulier.

Ik liet 1x/jaar kalken, bedoeling was dat er perlka gebruikt werd maar als ik zie hoe mijn weiland erbij ligt (en de prijs die ik mocht afrekenen) denk ik dat er gewoon goedkope kalk is gebruikt.
Dit najaar ga ik er zelf om en strooi ik dan maar zelf handmatig de boel...

Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 21:07

ik heb sinds een maand of wat een jkk-vork aangeschaft en dat had ik veeeeel eerder moeten doen, wat een fijn ding. ik vond eerst de 35 euro aanschaf belachelijk veel maar ik haal er al het onkruid nu mee uit en dat gaat echt heel snel en goed, zelfs hier op harde klei. JKK spuiten vind ik doodeng, dan kan het alsnog in je paard terecht komen.

JKK is echt een hel als er veel staat, maar als je iedere keer als je de weide uitmest je vorkje meeneemt dan is het prima te doen, ik doe de plantjes in een aparte emmer en in de zwarte kliko, nooit in groene of mest/composthoop doen. je ziet de jkk elk jaar minder worden en er komt wel gras voor terug.

wat composteren betreft ben ik wel fan. het is wel meer werk, maar ik vind het zo'n onzin om eerst al je mest af te voeren :$ en dan in het voorjaar zakken kunstmest aan te gaan schaffen :$ :+ . qua kalk vind ik zeeschelpenkalk het beste icm paardenweiland.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 21:40

Het is echt VEEL. Vorig jaar pure kalk in een hoopje op elk rozet en je zag dat zo wegbranden dus ik al vrolijk. Zie je 3 weken later plots 4 rozetten in de plek opduiken |o
Echt, kakzooi. Het probleem is ook dat ik geen groencontainer heb om in te doen en naar containerpark mag het niet. Dat is uitsluitend voor graszoden of snoeiafval.

Dus ik verbrand het maar. Vorig jaar in kleine hoopjes en pal naast de waterpomp :+

Dat composteren moet normaal wel goed lukken. Had ooit een mesthoop, die is op 2 jaar helemaal vergaan, ingezakt en alweer overgroeid met gras.

SammyFloor

Berichten: 1196
Geregistreerd: 19-12-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 11:04

Eventjes dit topic omhoog halen!
Ik heb een weide aangeboden gekregen op 5min van mijn huis. Nu sta ik op pension maar er zijn meerdere redenen waarom ik liever weer naar eigen beheer wil.
Maar ik twijfel door nare ervaringen uit het verleden.
Hoe doen jullie dat met opslag van spullen etc.? Er is nu nog geen schuilstal, mag geplaatst worden op eigen kost.
En qua rijden? Geven jullie veel van jullie tijd op qua onderhoud i.p.v. te rijden? Ik rijd enkel buiten, en de weide ligt naast een goed wandelwegje.

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 15:34

Je kan het een jaar proberen?
Hangt ook een beetje af van de nare ervaringen.
Ik heb jaren lang een busje gereden waar ik mijn zadelkamer achterin had.
Ik probeer de klussen te combineren met de dagen dat ik kom rijden. Uurtje hier en daar draad veranderen of onkruid uitsteken.
De winter is vaak heftig maar heb een mooie schuilstal, hooiopslag en droog paddockplein.
Als het vriest zet ik grafkaarsen onder mijn waterbak/bad, in de bekisting.
Ik kan met de slowfeeders wel voor 3/4 dagen voeren.
Maar als ‘t op 5 min is kan je makkelijker water brengen in de winter en 2x daags voeren bijv.
Ik zou er voor tekenen.

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 15:47

ik denk dat het vooral afhangt hoe fanatiek je bent als ruiter.
Ikzelf rij vooral dressuurmatig, maar niet zo fanatiek, ik heb altijd op doe het zelf stallen gestaan (soort van eigen beheer, maar ik kon ter plekke de voeders aankopen), momenteel zelfs op 3 kwartier reistijd en 3 paarden op 2 locaties. Hierdoor kan ik in de winter amper trainen. ik probeer tijdens de week een keer naar de binnenpiste te gaan en in het weekend te rijden, maar dat schiet er vaker bij in dan dat ik rij.
Als buitenrijruiter en een fulltime job moet je erop rekenen dat je in eigen beheer enkel in het weekend zal kunnen rijden.

De mijne komen tegen eind de zomer ook op een stukje dichterbij huis, maar moet ik zelf alles regelen betreft voer en mest. Ik zal ook werken met grotere slowfeeders en onbeperkt hooi, en grote waterbakken waardoor mijn dagelijks klusje beperkt wordt tot uitmesten, en ik eens per week mijn aanhanger mest wegbreng en de hooiruif vul, en eens per twee/vier weken hooi moet gaan halen. (met aanhanger waar drie grote balen op passen of met trailer achter kleine baaltjes hooi)
Als ik mijn werkuren nog zo kan regelen dat ik over de middag 2 uur tijd bij de paarden kan spenderen, heb ik normaal voldoende tijd om iedere dag uit te mesten en een van de paarden te grondwerken of mss te rijden (als mijn paddock goed genoeg zal liggen) (ik rij vaak maar 20-30 minuutjes).
Proberen om eens per week met de trailer naar de binnenpiste te gaan als vriend weg is met de hond, en om de paar weken een dagdeel voorzien voor de extra klusjes (omheiningen, onkruid, paddock onderhoud) en dan raken we wel ergens.

Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 16:33

SammyFloor schreef:
Eventjes dit topic omhoog halen!
Ik heb een weide aangeboden gekregen op 5min van mijn huis. Nu sta ik op pension maar er zijn meerdere redenen waarom ik liever weer naar eigen beheer wil.
Maar ik twijfel door nare ervaringen uit het verleden.
Hoe doen jullie dat met opslag van spullen etc.? Er is nu nog geen schuilstal, mag geplaatst worden op eigen kost.
En qua rijden? Geven jullie veel van jullie tijd op qua onderhoud i.p.v. te rijden? Ik rijd enkel buiten, en de weide ligt naast een goed wandelwegje.

wat zijn je nare ervaringen?
aan de achterkant van je schuilstal kan je het dak door laten lopen zodat je daar een opslag-hok kan maken waar je wat spullen in kwijt kan, zo is het bij onze stal ook. 5 min is heel dichtbij. op http://www.hoemaakikeenschuilstal.nl/ vind je veel tips (alhoewel ik de prijzen erg hoog vind en je met tweedehands spullen ook een prima stal kan bouwen)
succes met kiezen!

SammyFloor

Berichten: 1196
Geregistreerd: 19-12-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 16:57

Ik heb een aantal keren snel moeten verhuizen van weide naar weide, waarbij ik een aantal investeringen kwijt ben geraakt. Daarna ben ik overgeschakeld naar een penionstal, maar na 3 jaar is mijn pony daar vergiftigd. Dus ik ben nogal onzeker om hem weer aan de straatkant te zetten. Bovendien had ik toen heel snel de neiging om het werk met mijn pony's stil te laten liggen. Dit is een beetje samen gevat wat me tegenhoud.

ikkeniet

Berichten: 1260
Geregistreerd: 17-09-11
Woonplaats: gehucht in Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 17:28

Ik sta al een paar jaar met mijn paard en mini in eigen beheer.
Ben erg blij van de pensionstal af te zijn.
Bepaal alles zelf, maar........ ik ben er nu achter gekomen dat ik best wel even
het gezellig met iemand praten mis. Manlief en kinderen hebben niets met paarden.
Heb een gezellige bijrijder gevonden voor mijn paard.
Kan nu makkelijker een avondje administratie afmaken, zonder heen en weer te hoeven rijden.

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 17:46

In de winter kom ik aanrijden, mest uit(1-2 volle kruiwagens), voer ik en vul evt het water aan. Dat kost me ong een half uur per keer 4/5x per week.
Na dat half uur heb ik nog wel tijd/energie om op rit te gaan. (reistijd 19-30 min afh van verkeer)
Jeetje, wat een ellende heb jij meegemaakt! Is er sociale controle bij je wei? Ik zit er zelfs bij de buurtvereniging en krijg een berichtje als men denkt dat er wat mis is.