Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dayanara

Berichten: 2377
Geregistreerd: 22-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 11:40

ikkeniet schreef:
Dayanara schreef:
Ik kom me ook melden! Sinds zondag sta ik echt op mijn droomplekje. We hebben 2 ha voor 2 paarden. Een rijbak, verharde poetsplaats evt boxen en nog een inloopstal.

Samen met stalgenoot doen we alles zelf. De een voert s ochtends de ander s avonds. En het is 900m bij mijn huis vandaan.

Het enige nadeel is dat haar paard snel te dik wordt en de mijne valt snel in. Dus we willen straks haar paard s nachts in de bak zetten met wat plukken hooi en de mijne in het stuk wat kaalgevreten mag worden. Kunnen ze overdag samen in de wat kalere wei.


Waarom zet je die van jouw niet met een graasmasker overdag op, en zetten jullie de paarden 's avonds niet samen op de kalere wei?

Mijn paarden gaan 's morgens een uurtje en 's avonds wat langer op de wei met masker op, en overdag op een betonstuk met paddock en schuilstal. ( daar staan ze ook mooi uit de felle zon, en in de schuilstal zijn amper vliegen)


Omdat de mijne snel invalt zet ik hem niet met grasmasker op. Alles wat hij vreet is goed

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 17:23

Kirania schreef:
Dat is inderdaad echt handig! Hoe groot zijn die van jou dan? Ik ben echt bang dat ze erin gaan verzuipen :')


mijn hele hok zal ong 6m bij 3m zijn, de helft is voor schuilen en droog eten/liggen(rubber vloer)
de andere helft voor opslag

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 17:40

Amalarab, handig! Bevalt de rubberen vloer goed?

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 18:05

ja zeker, gewoon simpele speeltuintegels hoor

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 18:07

Oh fijn! Ik dacht aan steenschotten als ondergrond rond de stallen, die rubberen tegels kosten stukken van mensen _O- of ik vind nooit de juiste!

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 18:11

Ik had ze via MP, mazzel gehad.

MallyBelly

Berichten: 3530
Geregistreerd: 23-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 19:30

Vandaag weer super hard gewerkt. Palen slaan, draden spannen en dan denk je eindelijk klaar te zijn... En dan moet het toch even wat anders. Zo blijf je altijd bezig :D

Sinds vandaag hebben de schuilstal in gebruik wat de paarden maar machtig interessant vonden. Twee hadden meteen vrede en eentje word het er een beetje nerveus van maar dat komt wel.

Hopelijk kunnen we nu weer even vooruit.

[edit]
Kirania schreef:
Oh fijn! Ik dacht aan steenschotten als ondergrond rond de stallen, die rubberen tegels kosten stukken van mensen _O- of ik vind nooit de juiste!
Wij hadden steenschotten voor de stallen langs de kant te verstevigen.. Maar deze hadden in de regen legen, je trapte er zo doorheen. Nu weet ik niet of er kwaliteit verschil inzit enzo. Maar rubberen speeltuin vond ik fijner.

Had het moeten weten, heb net 23m2 verkocht voor héél weinig, lagen in de weg, waren nieuw.... :')
Laatst bijgewerkt door MallyBelly op 06-04-19 19:36, in het totaal 4 keer bewerkt

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 19:32

Wat goed Melissa!

MallyBelly

Berichten: 3530
Geregistreerd: 23-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 20:36

:D :D :D

Afbeelding
Afbeelding
Met een van de stal katten :')

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 23:45

ik heb een dubbele stal van 4X3m
tussen beide stallen een stukje opslagruimte van 1,5x4m dus diepte net zodiep als de stallen breed zijn, snappen jullie het nog??
Afbeelding
Afbeelding
opslagruimte die eerst ook als schuilplaats gediend heeft maar uiteindelijk toch opslag is geworden.
Afbeelding

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 20:09

Het ziet er zo smal uit hierboven... of lijkt dat maar zo?

Vanmiddag heb ik de paddock omheind. Na de eerste laag lint heb ik het hek tussen de wei en de paddock opengezet en ze waren er niet weg te slaan. Ben nog 2 uur bezig geweest met nog wat lagen lint, uitmesten, verhaarpony borstelen enz en toen stonden ze er nog :') Lekker in een briesje, een beetje te miemelen aan een bak met hooi.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 20:42

Koper schreef:
Het ziet er zo smal uit hierboven... of lijkt dat maar zo?

Vanmiddag heb ik de paddock omheind. Na de eerste laag lint heb ik het hek tussen de wei en de paddock opengezet en ze waren er niet weg te slaan. Ben nog 2 uur bezig geweest met nog wat lagen lint, uitmesten, verhaarpony borstelen enz en toen stonden ze er nog :') Lekker in een briesje, een beetje te miemelen aan een bak met hooi.

Dat is de opslagruimte :) al past er gemakkelijk 1 paard in. Wou het eerst als poetsplaats maar uiteindelijk besloten als opslag te gebruiken. Er komt ook nog een grote deur in zodat het op slot kan.

De stallen zelf zijn 3x4m maar worden nu amper gebruikt. Bij regenweer staan ze er wel onder.


Hoe doen jullie het als de mest door kraaien uiteengespit is? Ik krijg dat moeilijk opgeraapt. En mijn paarden hebben ook een deel platgelopen wat ik al helemaal niet goed opgeraapt krijg. (langs de rand van de wei en dan plattrappen als ze langs de wand galloperen als ik met 1 ga wandelen)
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 07-04-19 20:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 20:42

Dat is inderdaad groot zat :)

BarbaLala

Berichten: 9605
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-19 00:31

Ik laat de echt verpulverde mest die door de mestvork valt liggen, maar hier is dat nooit zo heel veel.

Vandaag weer voor het eerst last gehad van vliegen, was me gelijk weer duidelijk wat ik niet gemist heb aan de zomer :')

romyvs

Berichten: 388
Geregistreerd: 23-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 12:34

[/quote]
Hoe doen jullie het als de mest door kraaien uiteengespit is? Ik krijg dat moeilijk opgeraapt. En mijn paarden hebben ook een deel platgelopen wat ik al helemaal niet goed opgeraapt krijg. (langs de rand van de wei en dan plattrappen als ze langs de wand galloperen als ik met 1 ga wandelen)[/quote]

Heb een kindeharkje bij de bouwmarkt gehaald die we nu gebruiken als poepschep. Harken we mee op de mestboy en dat werkt super!

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 15:37

Uitelkaargepulkte mest doe ik met een bladhark en mestboyschep. Op de vorige wei liepen regelmatig kippen _-:( Die krengen maken van elke mesthoop een puinzooi van ongeveer een vierkante meter. Kraaien zijn echt minder erg.

keeyzie

Berichten: 5716
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 15:44

Persoonlijk ruim ik alleen mest van de paddock/track.
De mest op de weide laat ik liggen, deze sleep ik eens in de zoveel tijd met mijn auto en een sleep.
Paarden worden goed ontwormt :j Daarnaast wisselen ze geregeld van weide zodat ik alles goed kan bijhouden en de wei steeds tijd heeft om te rusten.

Drico

Berichten: 4492
Geregistreerd: 14-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 15:46

romyvs schreef:
Heb een kindeharkje bij de bouwmarkt gehaald die we nu gebruiken als poepschep. Harken we mee op de mestboy en dat werkt super!


Wij doen het op dezelfde manier! Kinderharkje bij de Welkoop vandaan.

StalNollie

Berichten: 9106
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 15:46

Wat voor sleep heb je achter de auto ben ook wat aan het rondkijken.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 16:20

Heb ik ook interesse voor die sleep! Ik heb verschillende stukken weiland op verschillende locaties, wat maakt dat ik per stukje telkens een andere loonwerker zou moeten vragen.

Een eigen sleep lijkt me super handig. Geen idee of er ook klepelmaaiers ofzo bestaan voor achter een auto, dat zou ook al een hele hulp zijn.

keeyzie

Berichten: 5716
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 17:19

StalNollie schreef:
Wat voor sleep heb je achter de auto ben ook wat aan het rondkijken.

Zal van de week even een foto maken, heb destijds zelfs iets gefabriceerd met een oud hek en daar een rooster op gelast, ook nog een frame om er eventueel een zware tegel op te leggen voor extra gewicht.

_ENGEL_Jarig

Berichten: 1026
Geregistreerd: 25-01-11
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 20:24

Koper ben je al helemaal gesetteld in je nieuwe wei?
Staat bij iedereen alles ondertussen weer op de wei of aan het opbouwen?
Hier ook druk met opbouwen weidegang, verloopt jammer genoeg iets minder soepel als gehoopt. Ben nu al 2 weken bezig met 15 minuten per dag erbij en zit nu op 3,5 uur. Helaas heeft de mijn mini toch moeite met al dat gras. Twijfel om maar even niet te verlengen en ze gewoon 3,5 uur voor een weekje te laten staan. Hoe doen jullie dit met name met de shetjes en minis? Uit elkaar houden in een kudde van 2 is ook niet echt ideaal, omdat het echt zwaan Kleef aan is.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 20:55

Hier staat alles alweer een tijd 24/7 buiten. Allemaal met de nodige vetjes, dat wel.

Ik twijfel of je eerst moet spuiten of eerst bemesten. Heb via via een product gehad dat ideaal zou zijn voor JKK en wil dat heel gericht gaan gebruiken op alleen die rozetten maar de rest zou wel een extraatje kunnen gebruiken...

MallyBelly

Berichten: 3530
Geregistreerd: 23-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 20:58

Hier staat alles halve dagen op het gras. Shet loopt bij een jaarling maar is drachtig dus hopelijk niet zo snel HB, ze kan het wel hebben. De andere lopen er naast ook met strokbegrazing
Afbeelding

Drico

Berichten: 4492
Geregistreerd: 14-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 21:10

Wij hebben ze ook alweer even op het gras staan!
Hier geven wij het gras door middel van strookbegrazing dus hebben verder ook niet opgebouwd.

Afbeelding